Suomen saamelainen vastailee kysymyksiinne :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja guoktelogiovcci
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Katsotko paljon saamenkielisiä uutisia jotka tulee aamupäivisin (meillä joskus lapset katsoo kun niissä on hienoja asuja :D)?
Mitkä on saamelaiskäräjät, onko se joku päättävä kokous?

Katsotko paljon saamenkielisiä uutisia jotka tulee aamupäivisin (meillä joskus lapset katsoo kun niissä on hienoja asuja :D)?
Mitkä on saamelaiskäräjät, onko se joku päättävä kokous?

Harvemmin itse katson, lapset joskus katsoo :D Saamelaiskäräjät on ainoa "elin" Suomessa, joka voi viranomaisille ilmaista saamelaisten näkemyksen. Siis voivat tehdä viranomaisille aloitteita ja esitteitä. Päättää määrärahoista.
Parisenkymmentä jäsentä.

Vielä: jos olet kulkenut Ruotsin ja Norjan Lapissa niin onko niillä saamelaisilla siellä sama kieli, eli ymmärrättekö toisianne?
Onko kaikki saamelaiset tummatukkaisia nappisilmiä? :)

Vielä: jos olet kulkenut Ruotsin ja Norjan Lapissa niin onko niillä saamelaisilla siellä sama kieli, eli ymmärrättekö toisianne?
Onko kaikki saamelaiset tummatukkaisia nappisilmiä? :)

Ei ole kaikki. Meillä pieni pellavapäätyttönen ja kaksi isompaa tummapiirteisempiä :)
Kieliä on monta, kolme käytetyintä: Pohjoissaame (puhutuin), luulajansaame ja inarinsaame. Itse puhun pohjoissaamea. Ymmärretään toisia saamenkielisiä sanoja kuin suomalaiset virolaisia, samoja sanoja, mutta eri merkityksiä on kanssa.

Mitä ap tuo sun eka harmailunikki tarkoittaa? :D

Oletko Tir na nOg saamelainen kanssa (en osaa kirjoittaa nikkiäsi, sori :))?

Alkuperäinen kirjoittaja Tír na nÓg;28037822:
Kyllä muuten on; omani on punapohjainen, nauhat ja huivi kertoo loput :)

Ai sinäkin olet saamelainen? Hauska löytää muita saamelaisia täältäkin! Mitäpä kieltä puhut?
Itselläni on Utsjoen puku, punapohjainen on. +lakki sininen ja kaulus valkoinen.

On poroja.
Mun ráhkistan du on pohjoissaameksi :)
Ja kyllä, saame sujuu melkeinpä yhtä hyvin kuin suomi :)
Asutaan 40km päässä koulusta. Menevät koulukyydillä.
Se eka nikki on erään saamelaisen joiun nimi :)

Ai sinäkin olet saamelainen? Hauska löytää muita saamelaisia täältäkin! Mitäpä kieltä puhut?
Itselläni on Utsjoen puku, punapohjainen on. +lakki sininen ja kaulus valkoinen.

Olen, saamea en osaa; mummo puhui pohjoissaamea mutta minun lapsuudenkodissani ei enää puhuttu. Ja mitähän vattua mä kirjoitin puvun väristä kun sinipohjainen se mun on, mutta kylläkin punakeltavihreillä nauhoilla :D

Yhteistyössä