Milloin päiväkotiin oksentelun jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ---
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

---

Vieras
Eli siis 2.5-vuotias lapsi, joka on oksentanut eilen illalla klo 18 edellisen kerran ja sitä ennen oksentelua oli viitisen tuntia (haettiin kesken päivän päiväkodista). Tänään lapsi on ollut ihan normaali, tosin ruoka ei vielä maistu ihan samalla tavalla kuin normaalisti. Mitä mieltä, voiko huomenna viedä päiväkotiin?

[QUOTE="mamma";28048641]Oksennus-ripulitauti on tarttuva 48 tuntia oireiden päätyttyä, joten vähintään sen verran pidettävä kotona.[/QUOTE]

Niin, mietin vain, että kyllähän se tarttuu jo ennen oksentelun alkamistakin, ja lapsi oli oksentanut ruokapöytään välipalalla päiväkodissa...

Mä nyt soitin päiväkotiin ja kysyin, että onko heillä virallista käytäntöä aiheesta. Kuulemma yksi oireeton (oksentelematon, kuumeeton) vuorokausi pitäisi lapsen olla kotona, eli huomenna heidän puolestaan sopii viedä päiväkotiin. Kiitos vastaajille.

Niin, mietin vain, että kyllähän se tarttuu jo ennen oksentelun alkamistakin, ja lapsi oli oksentanut ruokapöytään välipalalla päiväkodissa...

Täh?
Enää et voi ennen oireiden alkua poistaa lasta päiväkodista, vai mitä tarkoitat? Nyt on tärkeää että lapsi ei tartuta vielä lisää lapsia ja henkilökuntaa, sellaisia jotka ehkä vielä ovat välttyneet tartunnalta.

Mä nyt soitin päiväkotiin ja kysyin, että onko heillä virallista käytäntöä aiheesta. Kuulemma yksi oireeton (oksentelematon, kuumeeton) vuorokausi pitäisi lapsen olla kotona, eli huomenna heidän puolestaan sopii viedä päiväkotiin. Kiitos vastaajille.

Voi rähämä X/
Näitä vääriä ohjeita on netti pullollaan! Noh pitää toivoa vaan että omassa päiväkodissa osaataan toimia.

Mie en ymmärrä ihmisten itsekkyyttä näiden vatsatautien kanssa. Heti työnnetään ihmisten ilmoille, kun on ollut muutaman tunnin oksentamatta. Vatsataudit voi päivän oireettomuuden jälkeen palata, niin onpa kiva kun päikyssä sitten muutkin saa sen taudin!! Varsinkin kun nyt on noroa liikkeellä, joka vaatii 48 h eristyksen _oireiden loputtua_, ei ensimmäisestä puklusta.

No et kyllä vie sitä lastas päiväkotiin vielä huomenna, jos tänään vielä toipilas! Parempi vaan toipua viikonlopun yli ja sitten maanantaina taas virkeänä tarhaan. Varmasti terkkakin kirjoittaa sulle töihin vielä huomisen päivän saikkua, jos lapsi vielä tänään ei ole normaalivointinen.

[QUOTE="mamma";28048896]Voi rähämä X/
Näitä vääriä ohjeita on netti pullollaan! Noh pitää toivoa vaan että omassa päiväkodissa osaataan toimia.[/QUOTE]

Netti? Ihan jostain kirjallisista ohjeista päiväkodin vakihoitaja tuon katsoi. Uskoisinko nyt mieluummin päiväkodin hoitajaa vai palstamammaa netissä?

Eli siis 2.5-vuotias lapsi, joka on oksentanut eilen illalla klo 18 edellisen kerran ja sitä ennen oksentelua oli viitisen tuntia (haettiin kesken päivän päiväkodista). Tänään lapsi on ollut ihan normaali, tosin ruoka ei vielä maistu ihan samalla tavalla kuin normaalisti. Mitä mieltä, voiko huomenna viedä päiväkotiin?

En laskisi tätä päivää, jolloin ruoka ei vielä kunnolla maistu, oireettomaksi. Kertoohan se, ettei lapsella ole vielä ihan hyvä olo ja on toipilas. Mieti itse miltä tuntuu viettää päivä lievästikin huonovointisena ja vähällä ravinnolla päiväkodin huiskeessa, jos muiden lasten tartuttaminen ei riitä syyksi jäädä kotiin.

Netti? Ihan jostain kirjallisista ohjeista päiväkodin vakihoitaja tuon katsoi. Uskoisinko nyt mieluummin päiväkodin hoitajaa vai palstamammaa netissä?

No sillä hoitajalla oli kyllä joku väärä ohje. Ihan virallinen ohje on 48 h. Mutta jos päiväkoti haluaa ottaa niin sit ottaa, eipä siinä mitään... Toki mä miettisin vähän myös oman lapsen kannalta, jos tänään on vielä ollut puolkuntonen niin en laskisi terveeksi päiväksi.

Niin, no sun lapsihan ei ole ollut vuorokautta oireettomana huomenna. Joten väärin tuo hoitaja nyt sanoi, jos huomenna muka vois viedä.

No voi herranjestas sentään!
Luuletko että esim. kaupungin tasolla lähetellään ohjeet paperisena joka päiväkotiin, kouluun, terveysasemaa jne jne. Eiköhän joka kaupungissa ole intra josta ohjeet katsotaan ja useat kaupungit ovat sitten laittaneet ne myös nettiin että vanhemmat voivat itse katsoa ne ohjeet.
Tosiasia nyt vaan on että vaikket juuri minua tunne etkä usko niin oikea ohje, ihan missäpäin maailmaa tahansa, on se, että oireiden päättymisestä (oksentelu, ripuli) pitää olla vielä vähintään 48 tuntia kotona, sairaalassa eristyksessä. Tämä siksi että tauti tarttuu vielä niin kauan ihmisestä ihmiseen. Ja tämä koskee kaikkia oksennus-ripulitauteja. Nyt on Noroa liikkeellä ja on erittäin herkästi tarttuva tauti. Joten pliis, älä anna lapsesi sitä enää levittää. Vaikka oireet ovatkin loppuneet on lapsesi eritteissä edelleen Noroviruksia.

[QUOTE="vieras";28048957]En laskisi tätä päivää, jolloin ruoka ei vielä kunnolla maistu, oireettomaksi. Kertoohan se, ettei lapsella ole vielä ihan hyvä olo ja on toipilas. Mieti itse miltä tuntuu viettää päivä lievästikin huonovointisena ja vähällä ravinnolla päiväkodin huiskeessa, jos muiden lasten tartuttaminen ei riitä syyksi jäädä kotiin.[/QUOTE]

Mulla oli kyllä rajun vatsataudin jälkeen ruokahaluton olo yli viikon, mutta elin silti ihan normaalisti. Oksensin viimeksi toissa maanantaina, tiistaina uskalsin jo vähän syödä, keskiviikkona palasin töihin ja nyt, 10 vrk oksentelun loppumisen jälkeen, alkaa olo olla vasta täysin normaali. Se, että vatsataudin jälkeen ei ole heti ihan voimissaan on eri asia kuin oireilu. AP:n lapsi on ollut kohta vuorokauden oireeton.

[QUOTE="mamma";28048896]Voi rähämä X/
Näitä vääriä ohjeita on netti pullollaan! Noh pitää toivoa vaan että omassa päiväkodissa osaataan toimia.[/QUOTE]

Tuo 1 oireeton päivä on ihan virallinen suositus, eikä mikään netissä oleva väärä ohje. Mulla oli ennen joulua kamala mahatauti, ilmeisesti just noroa ja sain kokonaista 2 sairaslomapäivää, sen jonka oksensin ja yhden sihen päälle, joka oli se oireeton päivä.

[QUOTE="vieras";28049030]Mulla oli kyllä rajun vatsataudin jälkeen ruokahaluton olo yli viikon, mutta elin silti ihan normaalisti. Oksensin viimeksi toissa maanantaina, tiistaina uskalsin jo vähän syödä, keskiviikkona palasin töihin ja nyt, 10 vrk oksentelun loppumisen jälkeen, alkaa olo olla vasta täysin normaali. Se, että vatsataudin jälkeen ei ole heti ihan voimissaan on eri asia kuin oireilu. AP:n lapsi on ollut kohta vuorokauden oireeton.[/QUOTE]

Ja monta päivää ilman riittävää ravintoa tunsit olevasi täysin voimissasi? Itselläni olo on ainakin ollut aika heikko ja voimaton nyt muutaman päivän vatsataudin jälkeen. Näitä toipilaita olen hoitanut päiväkodissani ihan riittävästi. Kotona kun jaksavat leikkiä (niin kun lapset usein kipeänäkin jaksavat) ovat vanhempien mielestä ihan terveitä. Sitten yrittävät pienet jaksaa huomattavasti kotia vilkkaamassa ympäristössä ja tahdissa jonkun aamuisen tuoremehun voimalla, kun muu ei maistu. Sääliksi käy.

[QUOTE="vieras";28050020]Ja monta päivää ilman riittävää ravintoa tunsit olevasi täysin voimissasi? Itselläni olo on ainakin ollut aika heikko ja voimaton nyt muutaman päivän vatsataudin jälkeen. Näitä toipilaita olen hoitanut päiväkodissani ihan riittävästi. Kotona kun jaksavat leikkiä (niin kun lapset usein kipeänäkin jaksavat) ovat vanhempien mielestä ihan terveitä. Sitten yrittävät pienet jaksaa huomattavasti kotia vilkkaamassa ympäristössä ja tahdissa jonkun aamuisen tuoremehun voimalla, kun muu ei maistu. Sääliksi käy.[/QUOTE]

Eikö päiväkodissa sitten pystytä hoitamaan hieman väsyneempiä lapsia? Meillä on ollut ihan muista syistä kuin tarttuvien tautien takia ajoittain väsynyt ja "puolikuntoinen" lapsi, mutta kyllä hän sekä lääkärien että hoitajien puolesta on ollut hoitokuntoinen. Sen päiväkodinkin kuitenkin pitäisi olla hoitopaikka, ei mikään huviretki. Ikävää, jos teidän päikkynne sitä ei ole.

Yhteistyössä