Jahas, se oli päiväkodin pihalla taas virikkeellinen talvitapahtuma...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hihhih
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä minulla ainakin oli kivaa aikoinaan tarhassa, kun sain leikkiä kavereiden kanssa sekä sisällä että ulkona. Samaa ovat sanoneet omat lapseni. Kotona on tuskaa sairastaa, kun haluaisivat jo päiväkotiin kaveriensa luokse. Nyt 5 v lapseni on pyytänyt minua hakemaan hänet myöhemmin hoidosta, kun haluaa leikkiä ulkona kavereidensa kanssa. Olen siirtänyt hakemista 20 minuutilla tämän takia.

Ei se päiväkotielämä ihan noin kauheaa ole kuin aloitusviestistä voisi äkkiseltään päätellä.

Ihan samaa oln ihmetellyt kun pojat vasn viihtyy. Täytyy meillä olla kotona hemmetin huonosti asiat!

en ole koskaan vaatimut valokuvia lasteni päiväkodista, minulle riittää että ovat tunteneet olonsa turvalliseksi päivän aikana ja ovat saaneet ulkoilua, leikkiä, ruokaa ja lepoa. Lapsille itselleen on ollut kiva kun pari kertaa vuodessa hoitajat ovat napanneet kuvat joltain retkeltä tai muusta puuhasta ja niitä ovat saaneet seinältä ihailla ja vanhemmalle ihailla.

Kävin aikoinani yhdessä yksityisessä päiväkodissa tutustumassa ja siellä hehkutettiin miten heillä kuvataan joka päivä jokaisesta lapsesta jotain päivän aikana tapahtunutta. Minusta se kuulosti teennäiseltä ja suorastaaan ahdistavalta. Aikamoinen siivu aikuisen työaikaa järjestää tilanteita kuvausta varten, printata kaikista lapsista edes yksi kuva ja liimata se lapsen kansioon - joka päivä?!? Ja tekstit päälle. Minusta tuonkin ajan käyttää mieluummin vaikka kirjanlukuun...

Meidän lapsen päikyssä oli vähän tuollaista. Mutta valokuvia ei saatu koskaan! Lapsi ei siellä kovin hyvin viihtynyt. Nyt kuopus on pph:lla ja meno ihan erilaista. Oikeasti saadaan askarteluja, kuvia, hän järjestää tapahtumia yksin ja yhdessä muiden hoitajien kaa, tekee älyttömän hyvää ruokaa (ei koskaan nälkäistä lasta tarvitse hakea), käy kirjastossa, kerhossa, retkillä. Mä olen vaan niin tyytyväinen ja kiroan esikoiseni pk:n alimpaan....

en ole koskaan vaatimut valokuvia lasteni päiväkodista, minulle riittää että ovat tunteneet olonsa turvalliseksi päivän aikana ja ovat saaneet ulkoilua, leikkiä, ruokaa ja lepoa. Lapsille itselleen on ollut kiva kun pari kertaa vuodessa hoitajat ovat napanneet kuvat joltain retkeltä tai muusta puuhasta ja niitä ovat saaneet seinältä ihailla ja vanhemmalle ihailla.

Kävin aikoinani yhdessä yksityisessä päiväkodissa tutustumassa ja siellä hehkutettiin miten heillä kuvataan joka päivä jokaisesta lapsesta jotain päivän aikana tapahtunutta. Minusta se kuulosti teennäiseltä ja suorastaaan ahdistavalta. Aikamoinen siivu aikuisen työaikaa järjestää tilanteita kuvausta varten, printata kaikista lapsista edes yksi kuva ja liimata se lapsen kansioon - joka päivä?!? Ja tekstit päälle. Minusta tuonkin ajan käyttää mieluummin vaikka kirjanlukuun...

No meil ykstyisessä tuo meinasi sitä että ryhnmissä oli kamerat ja niillä otettiin kuvia sillontällön enempiä järkkäämättä. Joku porukka istuu askartelemassa ja joku aikunen nappaa kuvia. Niitä tilattiin aina joskus sitten kerralla(ei todellakaan printattu) ja liimailtiin tauoilla joten mikään ei ollu pois lapsilta. Ei niitä kuvia sentään läjäpäin otettu eikä joka asiasta. Pojasta on jokune kuva kansiossa, ihan kiva lisä siihen materiaalliin lapsen tekemisistä.

Siis lapsethan katsoo vaikka kun maali kuivuu seinässä. Kunhan siihen liittyy eväät.

Näinpä! Joskus kun näin laiskana kotiäitinä tempaisee ja keksii jotain oikein erityistä puuhaa ja kerää isomman mammaporukan lapsineen mukaan niin yhdetä jos toisesta suusta kuuluu vähän väliä "joko me syödään eväät? Mullon jo kauhee nälkä!" ja ihan sama mitä muuta kivaa puuhaa on niin eväät on ykkösjuttu, se muu tulee sitten siinä sivussa =D
Muutama aikuinen 20 lapsen kanssa on aikamoinen suoritus makkaranpaistoineen ja niine valokuvineen. Neljän lapsen kanssakin on välissä tupella kun jokainen tarvii sitä, tätä ja tuota yhtä aikaa ja jokainen haluaa tulla kuvatuksi ja katsotuksi juuri samalla hetkellä.

Miksi mä en kotiäitinä näe tuossa mitään ihmeellistä? Paljon lapsia, paljon tekemistä, eri ikäisiä jos vielä niin toisilla kiire nukkumaankin... sitten olisin sanonut jotain, jos tuollainen tapahtuma jätettäisiin välistä kokonaan.

Miksi mä en kotiäitinä näe tuossa mitään ihmeellistä? Paljon lapsia, paljon tekemistä, eri ikäisiä jos vielä niin toisilla kiire nukkumaankin... sitten olisin sanonut jotain, jos tuollainen tapahtuma jätettäisiin välistä kokonaan.

no onhan se nyt aivan kohtuutonta että se päikyntäti virnistää siellä "pakonomaisesti" eikä aidosti. Kyllä kunnon kotiäiti näistä suoriutuu aidolla ilolla ja ilmeellä alusta loppuun aamusta iltaan satoi tai paistoi tai kiukutti. vai miten se meni? :)

no onhan se nyt aivan kohtuutonta että se päikyntäti virnistää siellä "pakonomaisesti" eikä aidosti. Kyllä kunnon kotiäiti näistä suoriutuu aidolla ilolla ja ilmeellä alusta loppuun aamusta iltaan satoi tai paistoi tai kiukutti. vai miten se meni? :)

Joo, mulla on aina tosi aidosti hauskaa leikkipuistossa ja pulkkamäessä mun pikkupir... anteeksi, pikku-enkeleitteni kanssa.

• Tykkää
Reactions: Moraalinvartija

Juujuu ;) kotimutsi on aina aidosto mitä on. Toisaalta alottajan on aika läheltä pitäny kyylätä kun tietää noin tarkkaan analysoida hoitajien ilmeet ja tunnetilat.

niin et on ok että lapselle päiväkodissa luvataan että tänään saat tehdä jotain tiettyä juttua. sit missään vaiheessa ei ehditäkään, mutta vanhemmille kuitenkin sanotaan että "tänään jenna sai mennä toiselle osastolle leikkimään" ja pieni joka ei vielä osaa puhua, ei osaa vanhemmille kertoa että itse asiassa sitä luvattua juttua ei ehdittykään koskaan tehdä. ihan vaan siksi että vanhemmat luulisi lapsen saanen jotai erityistä virikettä sillekin päivää.
tälläistä olen pk:ssa nähnyt.

mun lapset saa kotona virikkeitä kun päiväkotiin ei oo pakko mennä niin sinne ei todellakaan mennä. eskaria ja koulua tyhmää verrata johonki virikepäiväkotiin. kyllä mä sen ymmärrän että jos on pakko niin on pakko
Jep, Jenna, joka on niin pieni ettei osaa vielä edes puhua, onkin varmaan todella todella pettynyt kun joutuu leikkimään oman ryhmänsä kavereiden kanssa eikä pääse toiselle osastolle vieraiden lasten sekaan.

Ihanaa että sinun lapsillasi on ihanaa. Pääsevätkö he kotona aina toiseen tarharyhmään leikkimään kun haluavat?

Uskooko joku muuten, että ap:n kertomus pitää paikkansa sen suhteen että 20 minuutissa:

- Viet ryhmällisen tenavia jonnekin
- Opastat heidät tekemään jonkun tehtävän
- Tenavat tekevät sen tehtävän
- Siirrät porukan mäkeen
- Jokainen lapsi laskee mäen yksi kerrallaan
- Joku tädeistä ottaa jokaisesta lapsesta kuvan
- Sytytät nuotion
- Paistat jokaiselle lapselle makkaran
- Annat jokaiselle lapselle mehun ja makkaran
- Jokainen lapsi syö sen mehunsa ja makkaransa
- Siivoat naamat
- Keräät pulkat/liukurit, kamerat, roskat, ym ym. ja sammutat nuotion

Koittakaapa tehdä tuo 20 minuuttiin edes parin lapsen kanssa, saati ryhmän.

Kävin päiväkodissa muissa asioissa.
Tuli mieleen armeijan kuri.
Lapset saivat puhua vain pihalla. Muulloin piti viittaamalla pyytää puheenvuoro.

Ei pienen lapsen tarvi ainakaan pph luona pyytää saanko puhua. Kyllä taatusti saa heti sanoa asiansa ja häntä kuunnellaan.

[QUOTE="Vieras";28054758]Kävin päiväkodissa muissa asioissa.
Tuli mieleen armeijan kuri.
Lapset saivat puhua vain pihalla. Muulloin piti viittaamalla pyytää puheenvuoro.

Ei pienen lapsen tarvi ainakaan pph luona pyytää saanko puhua. Kyllä taatusti saa heti sanoa asiansa ja häntä kuunnellaan.[/QUOTE]

Vau. Kerro heti missä on sellaisia kasvattajaihmeitä jotka saa tarharyhmällisen pysymään hiljaa leikkiessään. :D

[QUOTE="Siis";28054742]Uskooko joku muuten, että ap:n kertomus pitää paikkansa sen suhteen että 20 minuutissa:

- Viet ryhmällisen tenavia jonnekin
- Opastat heidät tekemään jonkun tehtävän
- Tenavat tekevät sen tehtävän
- Siirrät porukan mäkeen
- Jokainen lapsi laskee mäen yksi kerrallaan
- Joku tädeistä ottaa jokaisesta lapsesta kuvan
- Sytytät nuotion
- Paistat jokaiselle lapselle makkaran
- Annat jokaiselle lapselle mehun ja makkaran
- Jokainen lapsi syö sen mehunsa ja makkaransa
- Siivoat naamat
- Keräät pulkat/liukurit, kamerat, roskat, ym ym. ja sammutat nuotion

Koittakaapa tehdä tuo 20 minuuttiin edes parin lapsen kanssa, saati ryhmän.[/QUOTE]

Kyseenalaistat KOTIÄIDIN kertomuksen? Hyi, häpeä. Mikään ei ole sankarillisempaa, kuin päiväkotien laiminlyöntejä esiintuova, uraäitejä syyllistävä, arjen toimia helpottavan äidin valintoja lyttäävä enkelimäinen, kaikkein paras, kaiken osaava, aito, virikkeellinen, vain hymyileviä, sosiaalisia ja hyvin pärjääviä lapsia kasvattava kotiäiti.

En tiedä mitä hirveän speciaalia päiväkodeilta pitäisi odottaa, sirkushuveja joka päivä? Aika pienistä eväsretkistä, mäenlaskuista ym lapset tulevat iloisiksi - niin päiväkodeissa kuin kotihoidossa.

Itse olen kyllä ollut ihan tyytyväinen siihen tarjontaan mitä lastemme tulevalla päiväkodilla näkyy olevan. Metsäretkiä, leikkipuistovierailuja, kirjastossa käyntejä, tunnelbana-ajeluja vähän kauempana oleviin kohteisiin, pulkkamäessä käymistä, kahluualtaalla leikkimistä yms. Niiden isompien lasten aikaisten kuva-todisteiden lisäksi tiedän tuon siksi että nuo ovat samoja paikkoja missä olen itse viettänyt aikaa oman kotihoidossa olevan taaperoni kanssa.

Juu, toki ne reissut mitä teen oman muksuni kanssa palvelevat juuri hänen tarpeitaan paremmin kuin päiväkodin retket jossa on mentävä ryhmän ja pk:n aikataulujen mukaan. Siltikään en ole mikään supermamma joka aina yhtä aidon iloisena seisoskelee kaatosateessa tuntikausia leikkimässä taaperon kanssa. Meilläkin pelattiin tänään sählyä tuossa pihassa varmaan 10min, sitten muksu rattaisiin ja jatkettiin kirppikselle. Ehkä lapsi kuitenkin muistaa vielä päivästä että tänään pelattiin äidin kanssa sählyä ennen päikkäreitä...?

Näiden aloitusten takia joskus hävettää tunnustaa olevansa kotiäiti. Päiväkodinhan ei ole tarkoituskaan olla mikään hupikeskus, vaan paikka jossa lapset saavat turvallista hoitoa vanhempien työpäivän aikana. Mikään esimerkissä ei mun korviin kuulostanut kovinkaan kammottavalta, makkaranpaistoa ja liukurimäkeä kavereiden kanssa.

huoh, mutta kun siellä töissä vaan on pakko käydä, että saa rahaa josta saan ainat ja ruoat maksettua. Joten ihan mielelläni laitan lapseni aamuisin päiväkotiin. Olen onnellinen niiden puolesta ketkä voivat hoitaa lapsiaan kotona ja elää sosiaaliavun turvin, mutta en minä pärjää

[QUOTE="irina";28054992]Melko samanlaista farssia seurasin myös lasteni kanssa. Laittaa miettimään, mikä se on elämässä arvokasta? Raha ja kiire vai äidinrakkaus...[/QUOTE]

Kuinka olis molemmat sopivassa suhteessa?

Mä olen ollut myös kotiäitinä. Mulla ei käynyt mielessäkään, että mä olisin viritellyt mun lapsiani koko hereilläoloaikansa, juoden itse kupin kahvia kotitöiden lomassa silloin kun nukkuivat.

Mä en juurikaan leikkinyt, en ole askarrellutkaan ihan suunnattomasti.
Sen sijaan mä olen toisinaan nukahtanut viereen, tehnyt kylmästi kotihommia sen aikaa kun lapset ovat vaeltaneet ympäri taloa. Joskus on tehty piknik ulos, joskus mä olen jäänyt sisälle ihan yksikseni.
Myös TV on vahtinut lapsiani.
Mä olen myös vain esittänyt kuuntelevani.
Mä olen pystyttänyt teltan, mutta en mä itse sinne ole sisään kökkimään mennyt.
Mä olen aina muistanut kertoa kuinka paljon mä vihaan siivoamista ja ottanut lapset siivoamaan myös.
Lapsityövoima on meillä tehnyt puutarhatöitä ja hoitanut eläimiä, viikannut pyykkiä ja pessyt ikkunoita.
Heidät on pakotettu mustikkametsään ja tyrninleikkuuseen, klapipinolle ja kitkemään.

Ehkä mä sittenkin olen virittänyt heitä?

Jokatapauksessa, en koe että äidinrakkauteni olisi mitenkään puutteellista, vaikka en annakaan ajastani edes 80 prosenttia vain ja ainoastaan lapsilleni.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="irina";28054992]Melko samanlaista farssia seurasin myös lasteni kanssa. Laittaa miettimään, mikä se on elämässä arvokasta? Raha ja kiire vai äidinrakkaus...[/QUOTE]

Farssia?

Miten sujuvasti monen KYMMENEN lapsen kanssa tehty pulkkailu- ja makkaranpaistoretki pitää sujua? Kuin balettia katsoisi, vai?

Farssia?

Miten sujuvasti monen KYMMENEN lapsen kanssa tehty pulkkailu- ja makkaranpaistoretki pitää sujua? Kuin balettia katsoisi, vai?

Farssi, jota itse seurasin, oli sydäntäsärkevä hylättyjen lasten kulkue tuona koleanharmaana laskiaistiistaina. Missä olivat äidit? Missä isät? Oli vain kuukausimaksun hinnalla ostettua vahtimista ja niin kovin pieniä palleroisia ääneti itkemässä kohtaloaan. Kun päästiin kotiin oli vielä pakko rutistaa extrakovaa omia lapsosia, kun päiväunille peittelin.

Yhteistyössä