Jotenkin minusta tuntuu, että työssäkäyvillä äideillä (Huom! Olen itsekin nykyisin työäiti, mutta olin tässä lähes 4 v kotiäitinäkin) on usein sellainen käsitys, että ne ihmiset päiväkodeissa on jotain yli-ihmisiä, päiväkoti on aina tosi hyvä ja siellä saa niin paljon virikkeitä yms. yms. Kaikkien vanhempien mielestä siis päiväkoti on IHANA keksintö. No kun olen jutellut asiasta hyvin monen päiväkodissa työskentelevän kanssa, niin moni on itse todennut, että missään nimessä ei alle 3-vuotiaita sinne ja monet päiväkodissa itse työskennelleistä eivät edes vie lapsia sinne. Jos järjellä ajattelee, niin kuinka ihmeessä kukaan voi yksin hoitaa esim. neljää 1-vuotiasta tai jopa useampaa lasta HYVIN tai vahtia 21 lasta kuten meillä isompien ryhmässä? No entä pphoitajat sitten? Kotiäitinä ollessani ehdin todistaa jos minkälaista pphoitoa puistoissa/pulkkamäessä päivittäin USEITA vuosia, meillä kun tässä lähellä asuu useita pphoitajia. Huomasin seuraavaa: alle 3-v tosiaankin kuljeksivat aivan apaattisina, jopa itkuisena, eivät hoitajat heitä lohduta, pidä sylissä tai leiki heidän kanssaan.Lapset eivät välttämättä itke, mutta ovat totisia ja apaattisia...kun äiti hakee, lapsi kävelee kylmänä pois ja äiti kuvittelee, että se viihtyy niin hyvin, ettei se halua lähteä sieltä! (todistettu on tämäkin) Muistakaa, ne hoitajat tekee työtä rahasta pienellä palkalla, eivät he rakasta lastanne!
Eräs hoitaja valitti, että ei auta pieniä pulkkamäessä, koska ei jaksa (huono terveys), eikä pidä sylissä! Kerran näin kun yksi 2v tyttö huuti puistossa 1h putkeen yksinään ja hoitajat vain naureskelivat ja yksi sanoi "kenelläköhän toikin on ens vuona hoidossa"...hoitajat lähes 100 % vain juoruavat keskenään ringissä ja puuttuvat vain todella vakaviin selkkauksiin, onneksi sain nähdä myös todella hyviä hoitajia, mutta noita huonojakin oli ainakin 50 %. Eräästä hoitajasta jopa tehtiin valituskin, itsekin näin kun hän huusi lapsille ja käsitteli heitä hyvin kovakouraisesti. Oli huvittavaa seurata, kun eräs tuttuni sanoi laittavansa lapsen 1v9kk hoitoon, koska kaipaa jo niin paljon "virikkeitä", lapsi oli jopa virikehoidossa kun äiti sai vauvan. Kyseinen lapsi oli vuoden ajan hoidossa ja näin häntä päivittäin pihalla ja en ikinä nähnyt hänen leikkivän muiden kanssa (kun ne alle 3-v eivät leiki vielä keskenään), monesti lapsi oli ihan peloissaan ja hänellä oli kaikenlisäksi kakat vaipassa ulkona pakkasessa joka päivä (tämän haistoin aina ja sanoin, mutta hoitaja antoi lapsen olla kakat vaipassa pakkasessa ulkona joka aamu). Oli todella vaikea olla sanomatta asiasta tuttavalleni ja sittemmin lapsi muuttikin muualle. Moni tämän nähtyään ei vienyt lastaan pphoitoon, mutta uskon ja siellä työskentelevien tuttujen kuulemani mukaan tilanne on siellä vielä pahempi: siellä ei ehkä tule niin pahoja laiminlyöntejä, mutta koska henkilökuntaa on liian vähän, hoito ei ole myöskään siellä hyvää ja siellä omat ongelmansa. Kaiken tämän nähtyäni tuntui aivan kauhealta viedä omat hoitoon, en edes hakenut kunnallista paikkaa, vaan palkkasin erään yksityisen hoitajan meille lasten hoitajaksi, jonka tiesin olevan hyvä ja lapset ovat nyt osa-aikaisesti hoidossa. Jos en olisi tuntenut etukäteen (opin kotiäitinä ollessani tuntemaan "hyvät" ja huonot hoitajat), niiin en olisi uskaltanut...