Miksi ei voida rakentaa halvemmin? 200-400t asuntolainat yleisiä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Heiju"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
minusta 150 000 - 200 000 € velka on järkyttävä normaalituloiselle perheelle. Ihan hirveä summa. Ei ole ikinä tullut mieleenikään velkaantua noin paljon. Nyt olemme lähes velattomia, alta viiskymppisiä ja ihanaa elämää vietämme :)

No se on suhteellista, kumpaa arvostaa enemmän. Kärjistetty esimerkki, mun olisi vaikeaa kuvitella että yksikään ihminen kuolinvuoteellaan ajattelisi "Kyllä kannatti elää niukasti, pihistellä, jättää ne kokemukset kokematta, kituutella että lainaa on nyt vähemmän jäljellä. Luojan kiitos saatiin sitä lainaa kunnolla lyhennettyä!" tai vastaavasti että toinen ääripää ajattelisi kanssa kuolinvuoteellaan "Kylläpä nyt harmittaa kun tuli laitettua ne rahat etelänmatkoihin, lasten leluihin, kypylöihin, unelmien autoon, laadukkaisiin vaatteisiin. Hitto olisinpa ymmärtänyt lyhentää lainaa enemmän!".

Mun mielestä se on vaan nykypäivänä hyväksyttävä tosiasiana, että omistusasuntona voi HYVIN HARVA saada ilman lainarahaa. Joten tarviiko sitä lainaa jatkuvasti miettiä? Jatkuvasti murehtii kuinka tili on 200 000 miinuksella? Eikö sitä voi pitää vaan "välttämättömänä" pahana? Kuten vaikka vuokran maksua. Eihän kukaan siitäkään tavallaan ajattele, että onpa vielä näin ja näin paljon vuokraa velkaa kun ajatteli asua tässä vielä 5 vuotta. Ja joo, ymmärrän että vertaus vähän ontuu, mutta taisitte kuitenkin ymmärtää pointin?

Ei tarvi älyttömyyksiin mennä, mutta eikö elämästä voi kuitenkin myös nauttia? Käyttää niitä rahoja joihinkin mukaviin kokemuksiin NYT, tässä hetkessä, eikä ajatella että sitten vasta joskus kun ei ole sitä velkaa enää. Sitä velkaakin on huomattavasti mukavampi maksaa pois vaikka vähän pidemmän aikaa kun nauttii täysillä sen hetkisestä elämästä ;)

Minä kyllä ymmärrän pointtisi ja tavallaan myös AP:n pointin. Ehkä ap nyt enemmän miettii sitä, miten ihmiset elävät yli varojen ja kaikki on saatava heti nyt? Jos ei kertakaikkiaan ole varaa matkoihin ja merkkivaatteisiin ja ne on silti saatava, vaikka sitten kulutusluotolla? Onko se nyt sitä elämästä nauttimista?

Tottakai elämästä pitää nauttia. JOS ON VARAA niin mikä sen parempi sijoituskohde, kuin matkustelu! Mä tarkoitan nyt niitä, jotka vetävät taloutensa jo ihan piippuun velkojen takia, niin vetävät tyyliin visat ja masterikin nollille, koska on vain pakko saada Louis Vuittonin laukku, vaikka siihen ei ole missään muodossa tällä hetkellä varaa.

Tai jos pakollisten menojen jälkeen rahaa jää yli 30e kuukaudessa, niin onko perheellä silloin varaa 3000e ulkomaanreissuun, 800e risteilymatkaan, 20t autoon, 200e ticketin ulkopukuun ja 800e Mulberryn laukkuun? Mun matikkapäällä ei ole, mutta mulla olikin vain lyhyt matikka..

Yhteiskunnan paineet ovat niin suuret. Jos sulla ei ole samaa kuin muilla, niin joudut kärsiä henkisesti vähintäänkin.
Lapsia kiusataan ja syrjitään, jos heillä ei ole samantasoiset tarvikkeet ja vaatteet kuin muillakin. Kaikki matkustelevat ja meidänkin tekee mieli.

Meillä on kummallakin myös aika suuri näyttämisen halu ja tarve vaikuttaa varakkailta.

Ei ole varaa. Asuntolainaa 240t, autolainaa 60t, kulutusluottoja 14t, muuta velkaa vielä 8000e.
En edes usko,että selvitään tästä :((

Mä olen jo eläkeiän kynnyksellä ja talous nyt taas ok. Meillä vei ulosotto omakotitalomme 90-luvulla. Olisimme voineet asua talossa ongelmitta ja tehdä pari pientä reissua vuodessa. Haukattiin liian iso kakun pala ja haluttiin myös uusi auto ja kalliita matkoja, kivoja tavaroita yms. Ei rahat enää riittäneetkään.
Siksi olen kovin huolissani nykyajan nuorista, joilla tuntuu "olevan varaa" uusiin hienoihin taloihin, autoihin, merkkivaateisiin, ravintolalounaisiin, risteilyihin, ulkomaanreissuihin, kylpylämatkoihin, hiustenpidennyksiin, älypuhelimiin yms..

Tottakai elämästä pitää nauttia. JOS ON VARAA niin mikä sen parempi sijoituskohde, kuin matkustelu! Mä tarkoitan nyt niitä, jotka vetävät taloutensa jo ihan piippuun velkojen takia, niin vetävät tyyliin visat ja masterikin nollille, koska on vain pakko saada Louis Vuittonin laukku, vaikka siihen ei ole missään muodossa tällä hetkellä varaa.

Tai jos pakollisten menojen jälkeen rahaa jää yli 30e kuukaudessa, niin onko perheellä silloin varaa 3000e ulkomaanreissuun, 800e risteilymatkaan, 20t autoon, 200e ticketin ulkopukuun ja 800e Mulberryn laukkuun? Mun matikkapäällä ei ole, mutta mulla olikin vain lyhyt matikka..

AMEN!

Veti porukan hiljaiseksi :)

[QUOTE="Laura";28076487]Olen sitä mieltä, että asunnon tai talon hinnasta pitäisi saada lainaa enintään 80%.[/QUOTE]

Mä en. Sehän kuollettaa asuntokaupat. Suurin osa asunnon ostajista on ensiasunnon ostajia, nuoria, täällä etelässä asunnon hinta on ihan vähintään sen 100 000€, sulla pitäisi olla säästöjä väh. 20 000€. Mistä nuori, työssäkäyvä ihminen tuollaiset summat säästää kohtuuajassa? Toki jos tarkoitus on että kaikki ottaa lainan vasta elämän ehtoopuolella.... mutta sit ei kannata ihmetellä jos sun omaan asuntoos ei paljoa ole tarjouksia kun sitä lähdet myymään. Ne on kaikki vuokralla säästämässä senttejä käsirahaan. Täällä etelässä vuokratkin alkaa olemaan luokkaa öky, niinkuin elämä yleensäkin, ei välttämättä jää suuria summia säästöön.

Tutkimusten mukaan ihmiset selviytyvät lainoistaan ihan hyvin, vaikka ne olisi 100%, kunhan laina on MITOITETTU SOPIVASTI MAKSUKYVYN MUKAAN. Se on se avain. Toki jos nuorelle normituloiselle parille annetaan lainaa 300 000€ ilman säästöjä, takauksia jne niin eihän ne semmoisesta pärjää kun ei ole maksukykyä. Mutta jos se sama pari ottaa lainaa vaikka 130 000€, heillä on hyvät edellytykset lainan takaisinmaksusta selviytyä, vaikka se olisi ns. 100% lainaa..

Jos jätetään pois ne suurituloiset ja muulla tavoin rikastuneet. Jos parilla jää käteen nettona kuussa 2500-4500e. Kertokaa ihmeessä mullekin, miten tuo summa riittää

-Hienoon taloon
- hienoon sisustukseen
- kahden auton ostoon
-talon ja autojen ylläpitoon
- vakuutuksiin
- ruokaan
- laskuihin
- hienoihin tavaroihin (älypuhelimet, läppärit, merkkilaukut yms)
- harrastuksiin
- merkkivaatteisin
- ulkomaanmatkoihin
-kotimaanmatkoihin
- ravintolaillallisiin

tuossa vaan osa..

[QUOTE="12345";28076185]Millaiset tulot sulla on? Ymmärrätkö olevasi tietyllä tapaa persaukinen? Todella velkaantunut? Ettet voi myöskään taloosi saada kaikkea mitä ikinä haluat ja sen ohella elää leveästi?
Ellei sulla siis ole tosi isot tulot.[/QUOTE]

Omaa rahaa on säästössä 250 000e,loma-asunto ulkomailla ja bruttotulot perheellä 12 000e/kk. En tiennyt olevani persaukinen, vaikka velkaa pitää ottaa.

[QUOTE="vieras";28076437]minusta 150 000 - 200 000 € velka on järkyttävä normaalituloiselle perheelle. Ihan hirveä summa. Ei ole ikinä tullut mieleenikään velkaantua noin paljon. Nyt olemme lähes velattomia, alta viiskymppisiä ja ihanaa elämää vietämme :)[/QUOTE]

Me ollaan PIENItuloisia, lainaa 175000 euroa. :) Ei huoleta eikä laina ahdista. Velattomia ollaan kokonaan alle viiskymppisinä.

[QUOTE="vieras";28076437]minusta 150 000 - 200 000 € velka on järkyttävä normaalituloiselle perheelle. Ihan hirveä summa. Ei ole ikinä tullut mieleenikään velkaantua noin paljon. Nyt olemme lähes velattomia, alta viiskymppisiä ja ihanaa elämää vietämme :)[/QUOTE]

Voitko kertoa, mistä saa halvemman asunnon 3h + k kuin 150 000e:llä PK-seudulta normaalituloiselle perheelle? Tai voitko näyttää, mistä saa sit vuokra-asunnon halvemmalla kuin 1200e/kk.

Mä jotenkin harhauduin ajattelemaan asiaa eri kantilta kun luin otsikon (versus itse ap:n tekstin). Halvemmalla rakentaminen on nyt vähän kyseenalainen juttu, monet ajattelee että miksi tekisi jonkun 70 neliön talon jos ruljanssiin alkaa. Me ainakin tehtiin talo loppuiäksemme. Rakentamisessa on myös paljon kuluja jotka nyt vaan ovat isoja ja hyvin markkinasuhdanteista riippuvaisia - ja jos on jo aloittanut rakentamisen niin harva sitä ilman kattoa vaikka jättää, vaikka jonkun materiaalin hinta olisikin kolmasosan noussut edellisvuodesta.

Mutta ylikokoiset lainat taas, no, jotkut ihmiset arvottavat elämän eri tavalla. Joku haluaa sijoittaa, joku näyttävyyttä, joku taas rakentaa vaikka tänne susirajalle ja käyttää rahaa sitten siihen elämiseen (esim pakolliseen autoiluun) :)

Jos jätetään pois ne suurituloiset ja muulla tavoin rikastuneet. Jos parilla jää käteen nettona kuussa 2500-4500e. Kertokaa ihmeessä mullekin, miten tuo summa riittää

-Hienoon taloon
- hienoon sisustukseen
- kahden auton ostoon
- vakuutuksiin
- ruokaan
- laskuihin
- harrastuksiin
- merkkivaatteisin
- ulkomaanmatkoihin
-kotimaanmatkoihin
- ravintolaillallisiin

tuossa vaan osa..

Osamaksulla?

Mutta mutta. Hienon sisustuksen saa ajan kanssa, kun malttaa vaikka osan tehdä itse, osan ostaa kirpparilta ja loput tarjouksista. Kaksi autoa ei tarvitse olla viime vuoden mallia. Hieno talo on suhteellinen käsite sekin. Lammin kivitalo saattaa maksaa maltaita, juu, mutta jos on vaikka myynyt edellisen asunnon sievoisella voitolla, niin lainaa ei välttämättä ole paljoa.

Vakuutuksetkin maksetaan erissä, eikä kai monikaan ostele älypuhelimia, läppäreitä ja merkkilaukkuja joka kuukausi? Kaikki harrastukset ei ole kalliita, eikä kausimaksujakaan makseta joka kuu. Merkkivaatteita saa kirppariltakin. Matkat moni maksaa Visalla ja ravintolaillaliset menee siinä missä ruokalaskutkin.

[QUOTE="Heiju";28076121]Tuntuu, että suurin osa rakentajista ottaa tuon 200-400t asuntolainan riippuen ihan talon sijainnista.
Täällä landella saa 2000 neliön tontin 10tonnilla, keskustan tonteista saa maksaa 30t ja esim. kaupungissa saa pulittaa tontista to 50-100t, Etelä-Suomen hinnoista puhumattakaan.

Jos tulot ovat todella suuret, niin 200t laina ei liene ongelma. Tottakai on myös niitä, joilla on isot perinnöt ja kohtuullisilla tuloilla voivat rakentaakin kalliin talon.
Tämä minun mielipiteni siis koskeekin niitä pieni- tai keskituloisia, joilla ei muutenkaan ole mitään isompaa omaisuutta.

Monet ostavat ja rakennuttavat talon reilusti alle nelikymppisenä. Minun työkavereistani ja kaveripiiristäni moni rakentaa. Monella siis lainat keskimäärin 250t, joka puhtaasti velkaa.

Mielipideasia ehkä, mutta jos on noin JÄRJETÖN velka ilman isoja tuloja, niin kyllä mä yrittäisin tinkiä mahdollisimman paljon. 10t:kin pois lainasta on loppupeleissä aika iso summa. Kymppitonnilla tekee vaikka mitä.

Me joudutaan ottamaan iso laina taloa varten. Siksi minä esimerkiksi kilpailutin maatöiden tekijöitä, enkä todellakaan ottanut ensimmäistä firmaa heti.
Mä olen myös paljon kilpailuttanut materiaaleja yms. Olen myös nähnyt vaivaa paljon ja hakenut tarvikkeita 400km päästä ja tällä olen (matkakulut huomioiden) säästänyt noin 4000e. Pienistä puroista syntyy joki.
Maatöiden tekijöiden kilpailutus on ihan vieras asia suurimmalle osalle. Mun tutuistani ainakin ovat ottaneet sen, joka on ekana luvannut. Moni jopa sanonut "Tiedän että tuo firma oli poikkeuksellisen kallis, mutta haluttiin nyt vaan joku äkkiä"
Koska lainaa on paljon, olen ymmärtänyt, etten voi saada kaikkea mitä haluan. Karu totuus vaan on se. Olen siis tyytynyt halvempaan ratkaisuun esim. saunassa.

Yksi asenne mikä mua ihmetyttää:
Monella rakentajalla on ennestä esim. se rivarikämppä. Suurin osa omista tutuistani myy asunnon pois pilkkahintaan?! "Ei me haluta siitä mitään voittoa, kunhan saataisiin äkkiä vaan pois. Ollaan valmiita myymään se hinnalla millä hyvänsä, kunhan ei vaan tarvisi stressata sen myynnistä". Näin on monta 140t arvoista rivarikämppää ja 160t arvoista kerrostalokämppää lähtenyt uudelle omistajalle reilulla 100tonnilla. MITVIT?!

Me laitettiin asunto ajoissa myyntiin. Tiedettiin, että käypä arvo on noin 145t. Haluttiin aluksi koittaa myydä paljon kalliimmalla, koska tottakai se on lainan lyhennyksissä etu se pienikin etu. Sitkeällä työllä saatiin tästä 151t.
Esim. työkaveri ihmettele ääneen mulle "miten te jaksoitte nähdä vaivaa. Kyllä mä ainakin olisin antanut mennä vaan hinnalla millä nyt vaan lähtee."

Moni rakentaja, joilla tuloihin nähden järjetön velka elää muutenkin yli varojensa.
Vai onko mun tuttavapiirini poikkeuksellinen? Valitetaan hillitöntä lainaa ja samaan hengenvetoon etsiään uutta autoa, kun vanha on jo niin ruma ja mietitään ottaisiko risteilylle sviitin vai tavallisen hytin.

Mikä ihmisiä vaivaa? Kaikkimullehetinyt hinnalla millä hyvänsä?[/QUOTE]

Jaa. Voisiko olla että valittavat vaan koska niin kuuluu tehdä ja että kukaan ei vaa kadehdi?

siis kun eihän kukaan nyt kaverille kerro jos vaikka vanhemmat kustantavat talon tai jos on voittanut rahaa tai on muuten säästänyt talonsa hinnan? Miksi kukaan kertoisi? Ei tietenkään kukaan halua että toiselle tulee paha mieli kun itsellä iso velka.

-Hienoon taloon
- hienoon sisustukseen
- kahden auton ostoon
- vakuutuksiin
- ruokaan
- laskuihin
- harrastuksiin
- merkkivaatteisin
- ulkomaanmatkoihin
-kotimaanmatkoihin
- ravintolaillallisiin

tuossa vaan osa..

Omaa taloa meillä ei ole, muuta kyllä, mutta eihän noita kaikkia kerralla hankita vaan vuosien saatossa.... ja jotkut tosiaan aloittaa sen työelämän 20-vuotiaana ja ehtii maksaa sen talonsa ennen 50-vuoden ikää, vaikka ois se 200 000€ lainaa. Toiset opiskelee 30 vuotiaaksi, menee sit vasta töihin ja ostaa sen talonsa reippaasti päältä kolmekymppisenä, jolloin tietysti jää 10 vuotta vähempi maksuaikaa ennen eläkeikää (siis teoriassa).

:laugh: 200-400 tuhatta talonrakentamiseen nykyisillä ilmaiskoroilla ei ole vielä mitään

mutta suomalainen nainen ei tyydy mihinkään, vähintään tuplat pitää saada

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="rakentaja";28083801]Voitko kertoa, mistä saa halvemman asunnon 3h + k kuin 150 000e:llä PK-seudulta normaalituloiselle perheelle? Tai voitko näyttää, mistä saa sit vuokra-asunnon halvemmalla kuin 1200e/kk.[/QUOTE]

Ei tarvitse olla edes pk- seudulla. Ei Oulustakaan saa tuon halvemmalla kolmiota. Meille syntyy kolmas lapsi syksyllä, mutta edelleen asutaan 68 neliön kolmiossa, kun ei ole varaa laittaa yli 200 000 euroa, jotta saisi jostain isomman asunnon. Omakotitalosta ei tarvitse edes haaveilla, kun pelkkä tontti maksaa jo 50 000 euroa, ja puhutaan kuitenkin pikkuruisesta tiivikaavatontista kaukana keskustasta.

Aika vaikea on rakentaa missään alle 200 000 eurolla enää tänä päivänä. Rakennusmääräykset muuttuivat 2012 ja muutos oli sellainen, että rakentaminen kallistui reilusti. Ihan taatusti jokainen kilpailuttaa hankintansa, mutta kun vaaditaan paksumpia eristeitä ja lisää konevoimaa, kustannukset nousevat. Työmiehetkin, vaikka vain ne pakolliset, vaativat indeksikorotuksia verrattuna edellisen vuoden hintoihin ja samaan aikaan puhutaan verotuksen muuttamisesta. Rakentaminen on helvetin kallista, eikä hintoja voi verrata edes parin vuoden takaisiin. Ensi vuonna on vielä kalliimpaa.

[QUOTE="vieras";28084156]Ei tarvitse olla edes pk- seudulla. Ei Oulustakaan saa tuon halvemmalla kolmiota. Meille syntyy kolmas lapsi syksyllä, mutta edelleen asutaan 68 neliön kolmiossa, kun ei ole varaa laittaa yli 200 000 euroa, jotta saisi jostain isomman asunnon. Omakotitalosta ei tarvitse edes haaveilla, kun pelkkä tontti maksaa jo 50 000 euroa, ja puhutaan kuitenkin pikkuruisesta tiivikaavatontista kaukana keskustasta.[/QUOTE]

Miksi ette lähde kauemmas? Meillä vieruskunnassa yli 2000 neliön tontti, hintaa 12000 euroa kokonaisalaltaan 150 neliöinen kokonaisuus (talo+talli) rakennutettu 200000 euroon tänä vuonna. Ja tuohon hintaan olisi löytänyt jo muutaman vuoden vanhoja, paljon isompia omakotitaloja. Rivarit myös paljon halvempia vieruskunnissa.

Yhteistyössä