ottaa kaaliin kun ei lääkärit muka osaa tehdä diagnoosia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja töktök
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

töktök

Vieras
onko mulla aurallinen migreeni vai ei.... mikä vitun diagnoosi tämäkin on "tensiopäänsärky migreeni komponentilla".... ei sitten auttanut meikäläisen asioita yhtään...

Niin mutta lääkäri sanoi ettei osaa 100 varmaksi sano etteikö kyseessä vois olla migreeni. Kun tensiopäänsärky voi olla tosi vaikea erottaa migreenistä ja usein ne voi esiintyä päällekkäin.

Suvussani paljon migreeniä....

Ei lääkäri pysty tietämään onko sinulla aura vai ei. Sellaisia diagnooseja on vaikeampi tehdä, joissa asioita ei pystytä tutkimaan labrakokeilla, röntgeneillä tai muilla konsteilla. Mitä oireita sinulla on silloin kun päänsärky iskee?

Minulla on aurallinen migreeni, mutta myös usein jännityspäänsärkyä. Jännityspäänsärky on välillä niin kovaa, että alkaa oksettaa. Migreeniohjeissa sanotaan, että jännityspäänsärky ei aiheuta pahoinvointia, mutta minä olen tuosta eri mieltä. Siskollanikin on sama tilanne, että välillä tulee paha olo pelkästä jännityspäänsärystä. Se pahoinvointi helpottaa, kun ottaa kunnolla lihasrelaksanttia. Minun kohdallani voisi sanoa: "potilaalla on aurallinen migreeni, joka sisältää tensiopäänsäryn komponentteja":D Silloin kun minulla on migreenin takia valoherkkyyttä, silmien siristely aiheuttaa jännityspäänsärkyä samanaikaisesti. Niinpä otan migreenikohtauksen aikana sekä buranaa että lihasrelaksanttia. Jos en ota relaksanttia, migreenipäänsärky helpottaa vähitellen, mutta otsan kireys ja särky jää jäljelle.

No voihyvänenaika!!!!!!
http://koti.netplaza.fi/~paula/kotikokkeli/patologi.html

...enhän minä mikään patologi ole, mut entinen migreenipotilas kyllä. Ikinä en niitä pillereitä ostanut, mitä määrättiin... Enkä ole tarvinnut. Jos kipuja joskus on, otan kurkumaa:-)

Kerro mitä auraoireita sinulla on? Eikö niiden pitäisi kertoa, että kyseessä on migreeni:o

Kuten joku tuossa sanoikin, ei sillä diagnoosilla ole niin kauheasti väliä, kunhan saa vaivan hoidettua jollain konstilla.

[QUOTE="vieras";28096111]onko sillä hoidon kannalta suurta merkitystä kumpi on diagnoosi?[/QUOTE]

No eipä juuri mutta olis se hyvä tietää jos sellainen aurallinen migreeni sattuu olemaan... sillä on merkitystä esim raskauden ehkäisyä valittaessa...

Alkuperäinen kirjoittaja Niin tai näin;28096131:
Kerro mitä auraoireita sinulla on? Eikö niiden pitäisi kertoa, että kyseessä on migreeni:o

Kuten joku tuossa sanoikin, ei sillä diagnoosilla ole niin kauheasti väliä, kunhan saa vaivan hoidettua jollain konstilla.

Oireita: näkö sumenee, vasen käsi/poski puutuu, tunnottomuuden tunne, valo ottaa silmään varsinkin vasempaan silmään. pari kertaa tuntunut siltä kun olis ollu vaikea saada sanotuksi jotain oikein piti sanoa lammas niin sanoin mammas. mutta näiden oireiden jälkeen ei aina seuraa välttämättä seuraa päänsärkyä.

No voihyvänenaika!!!!!!
Ja t

...enhän minä mikään patologi ole, mut entinen migreenipotilas kyllä. Ikinä en niitä pillereitä ostanut, mitä määrättiin... Enkä ole tarvinnut. Jos kipuja joskus on, otan kurkumaa:-)

Aurallisen migreenin huomaa siitä, että jossain ylhäällä muka loistaa auringonpaiste, jota joku kuvailee "sahanlaidaksi". Jysärikipu tulee paljon myöhemmin sen jälkeen ja silloin viimeistään on se kurkuma otettava, koska mulla ainakin menee 20 min minkä tahansa vaikutukseen. Jos kipu lähtis heti 5 minuutissa, olis se vain nestehukasta aiheutunutta, joten aina kannattaa ottaa ensin vettä. Kaliumin puute aiheuttaa kans kamalaa päänsärkyä, joten silloin pitää syödä POTTUA tai banaania:-)

Oireita: näkö sumenee, vasen käsi/poski puutuu, tunnottomuuden tunne, valo ottaa silmään varsinkin vasempaan silmään. pari kertaa tuntunut siltä kun olis ollu vaikea saada sanotuksi jotain oikein piti sanoa lammas niin sanoin mammas. mutta näiden oireiden jälkeen ei aina seuraa välttämättä seuraa päänsärkyä.

Migreenik täsmälääke ei auta tensiopäänsärkyyn. Jos siis lääke auttaa, on se migreeniä, jolloin noi oireet voi tulkita auraksi. Mulla on samanlaisia, vähän epätyypillisiä auraoireita, joskus on myös kuulo ja hajuharhoja. (esim palaneen käry nenässä saattaa ennakoida päänsärkyä)
Migreenilääkkeet auttaa, aikanaan söin e-pillereitä puolen vuotta, mutta pilleritauon aikana oli viis päivää putkeen migreeni joten pakko oli lopettaa.

Kyllä se migreeni voi tulla ilman pillereitäkin, esim pansuolan lysiinihydrokloridista. Aivot vaan on niin herkkä osa elimistöä ja niiden täytyy tasapainottaa kaikiki:-)

Mulla ei ole migreenilääkitystä. Mulla auttaa panadol 1g + burana600.
Nyt ei oo ollu moneen kuukauteen päänsärkyä tai aura oireita. Lääkäriin hakeuduin sillon pari vuotta sitten kun mulla oli pääkipee 24/7 sillon sain tuon dg.

[QUOTE="vieras";28096481]kysy suvun oireet. Minusta lääkärien pitäs olla etsiviä.[/QUOTE]

äidilläni sellainen migreeni että tulee vain aura, päänsärkyä saattaa joskus harvoin tulla. Hänellä se kuuluisa sahalaita, puutumista sekä puhehäiriöitä.

Isoäidilläni tavallinen migreeni eli kova päänsärky ja lopuksi oksentaa.

Osaako kukaan sanoa sitten mitä nuo mun "aura oireet" sitten olis jos ei ne migreeni auraa olis? Pää on magneettikuvattu joten sielä ei mitään vikaa oo ja eeg normaali.

jännitysniska diagnoosi mulla on ollu jo 10-vuotta... mutta en kyllä koskaan muista että niihin olis aikaisemmin liittynyt tuollaisia juttuja kuten näön sumeneminen, valon arkuus ja puutumista ainakaan noin laajana...

Yhteistyössä