Aloitin tänään itseni iloksi blogin. Saisko asiallista palautetta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Blogblog
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minkälainen käytäntö muuten blogimaailmassa on, onko "suotavaa" kirjoittaa useamman kerran päivässä vai pitäisikö hillitä itseään sen verran että olisi yksi postaus per päivä? Tuntuu, että tälleen alussa ois kauheasti "kerrottavaa" eikä sitä viitsisi yhteen postaukseen kaikkea laittaa, tulis muuten liian pitkä teksti.

Minkälainen käytäntö muuten blogimaailmassa on, onko "suotavaa" kirjoittaa useamman kerran päivässä vai pitäisikö hillitä itseään sen verran että olisi yksi postaus per päivä? Tuntuu, että tälleen alussa ois kauheasti "kerrottavaa" eikä sitä viitsisi yhteen postaukseen kaikkea laittaa, tulis muuten liian pitkä teksti.

Kyllähän blogia voi pitää ihan niin kuin itse tahtoo. Minä en jaksa lukea sellaisia, jotka päivittyvät pikkusälällä monta kertaa päivässä, mutta moni muu saattaa kyllä pitää just sellaisesta. Sisältöä pitää olla, oikeasti jotain sanottavaa. Minun mielestäni siis.

No, ota paljon vaan niitä valokuvia, ei se kamera itsessään kaikkea ratkaise.
Siinä olikin yksi oikein upea kuva...ja se on hyvä saavutus, tuossa määrässä materiaalia. (kun et ole vielä paljon matskua sinne laittanut edes, siis.. =)).

En ihan kunnolla jaksanut lukea myöskään tuota pitkähköä alkutekstiä, ehkä siinä oli hiukan jankkausta tai sitten se oli tosiaan se fontti. Luin vauhdilla vain, niin jäi epäselväksi syy, miksi tuntui pitkähköltä.

Aihe on tosi kiva, varmaan kissan kuulumiset ja tempaukset kiinnostaisivat, mitä kissa on tehnyt ja fundeeraanut...niin, sellaista annettavaa kisulla ehkä olisi maailmalle?

Teksti lähtee sitten varmaan etenemään omia polkujaan, niin kuin usein käy. Eli anna kisun kertoa, äläkä turhaan säädä tai estä, niin tulee luontevaa tekstiä.

Hyvinhän sinä kirjoitat ja kuvaat, eli käsijarru irti vaan...

Heips! Blogi alkaa näyttää jo aika kivalta :) Kuvien koko on hyvä nyt isompana. Semmoinen aika tärkeä juttu, että nyt kun sulla on useampi postaus tuolla, niin uusimman pitäisi näkyä ensimmäisenä, niin lukijan ei tarvitse scrollailla alas nähdäkseen onko uusia postauksia tullut.

Heips! Blogi alkaa näyttää jo aika kivalta :) Kuvien koko on hyvä nyt isompana. Semmoinen aika tärkeä juttu, että nyt kun sulla on useampi postaus tuolla, niin uusimman pitäisi näkyä ensimmäisenä, niin lukijan ei tarvitse scrollailla alas nähdäkseen onko uusia postauksia tullut.

Hei, ihan totta! Osaatko kertoa miten saan sen niin? Jostain asetuksista varmaan, mutta mistä?

Ja kiitos kuvakommentista, saako kysyä mikä niistä oli se "upea"? :D

Kiitos kaikille kommenteistanne :)

Kävin kurkistamassa ja mielestäni tekdi on hyvä. En jaksaisi lukea tällaista vakituisesti, koska en näe näe sivua kunnolla. Jotenkin taustaväri ja fontti menevät mässöksi.

Olen lukaissut täällä linkattuja blogja ja olet ensimmäinen, jolta sujuu oikeinkirjoitus. Kiitos siitä!

Kirjoitustyylisi on sujuvaa, vaikutat fiksulta ja uskallat olla erilaisempi kuin moni muu. Suurin osa blogeista on toistensa kopioita ja asiaa on vähän. Se, että pysyt kissateemassa tuottaa sinulle enemmän lukijoita kuin jaarittelet arkipäivistäsi. Arkipäivät saattavat kiinnostaa tietyn ikäisiä, mutta jos haluat laajemman lukijakunnan pysyttele linjassasi.

Kirjoitat asiaa. Olet ottanut selvää asioista ja esim. kissan ruokinta on tällä hetkellä kissaharrastajille tärkeää. Niin paljon moskaa myydään ja kissat sairastuvat. Muutenkin rotukissa on hyvä ottaa harrasteena esille. Se on nouseva laji ja voisit koettaa markkinoida blogiasi FB:ssa eläinharrastajasivuilla. Saako Mustin ja MIrrin sivuille laittaa linkkiä?

Kuvissa varmasti opit ajan kanssa, mutta pidä sama yleiskuvan kaltainen tyyli. Liikkuvien eläinten kuvaaminen on haastavaa ja jos kamerallasi ei saa kuvattua nopeita liikkeitä kuvista tulee epätarkkoja.

Osaatko englantia tai muuta kieltä sujuvasti? Blogisi voisi viehättää muualla maailmassa, miten lumen seassa pärjätään :)

Ja kokeile palautetta muualtakin. Heittelet nyt helmiä sioille :)

Saa linkin toki laittaa Mustin ja Mirrin sivuille. Englantia en osaa kirjoittaa niin sujuvasti, että siihen kieleen vielä vaihtaisin. Pitää harjoitella bloggaamista ensin tällä suomen kielellä.
Mun kameralla ei tosiaan saa kuvattua nopeita liikkeitä, joten kissan kuvaaminen on todella haastavaa. Muutenkin oma valokuvaustaito on vähän niin ja näin.

Onpa mukavaa lukea noin rohkaisevaa palautetta, kiitos siitä! :)

[QUOTE="vieras";28144674]Oletko siis ottanut nuo kuvat, joita ensimmäisenä olevassa postauksessa on?[/QUOTE]

En ole ottanut itse kaikkia kuvia. Otsikoilla "Tästä se alkaa" ja "Pikaspurtti pihamaalla" olevat kuvat on mun ottamia. Muut ei.

Tässäpä just mietinkin että onkohan ihan oikein sittenkään ottaa kuvia googlesta ja linkittää blogiin. Jotain tekijänoikeusjuttuja niissä taitaa vissiin jokaisessa olla..?

En ole ottanut itse kaikkia kuvia. Otsikoilla "Tästä se alkaa" ja "Pikaspurtti pihamaalla" olevat kuvat on mun ottamia. Muut ei.

Tässäpä just mietinkin että onkohan ihan oikein sittenkään ottaa kuvia googlesta ja linkittää blogiin. Jotain tekijänoikeusjuttuja niissä taitaa vissiin jokaisessa olla..?

Ei ole hyväksyttävää ottaa toisten kuvia ja liittää niitä ilman mainintaa omaa blogiinsa. Moni sitä tekee kyllä ja näkyyhän se, että mitkä on itse otettuja ja mitkä jostain muualta, tasoero näkyy. En sano tätä yhtään pahalla, mistä näitä tietäisi, kun aloittelee vasta. On korrektia pyytää lupa kuvan lainaamiseen ja käyttää vain, jos luvan saa ja mainitsee kenen ottama kuva on. Google ei ole mikään varsinainen kuvapankki, joka kelpaisi lähteeksi. Älä säikähdä, opit kyllä bloggaamisesta lisää, opit mitä pidetään sopivana, mikä on tekijänoikeuksia vastaan, mikä vain siinä rajalla.

[QUOTE="vieras";28144705]Ei ole hyväksyttävää ottaa toisten kuvia ja liittää niitä ilman mainintaa omaa blogiinsa. Moni sitä tekee kyllä ja näkyyhän se, että mitkä on itse otettuja ja mitkä jostain muualta, tasoero näkyy. En sano tätä yhtään pahalla, mistä näitä tietäisi, kun aloittelee vasta. On korrektia pyytää lupa kuvan lainaamiseen ja käyttää vain, jos luvan saa ja mainitsee kenen ottama kuva on. Google ei ole mikään varsinainen kuvapankki, joka kelpaisi lähteeksi. Älä säikähdä, opit kyllä bloggaamisesta lisää, opit mitä pidetään sopivana, mikä on tekijänoikeuksia vastaan, mikä vain siinä rajalla.[/QUOTE]

Tähän viestiin jatkoa, että kannattaa tutustua Pinterestiin
Pinterest – Katso Ellien Pinterest-opas! – Ellit.fi

Sieltä saat ottaa kuvia käyttöösi!

[QUOTE="vieras";28144705]Ei ole hyväksyttävää ottaa toisten kuvia ja liittää niitä ilman mainintaa omaa blogiinsa. Moni sitä tekee kyllä ja näkyyhän se, että mitkä on itse otettuja ja mitkä jostain muualta, tasoero näkyy. En sano tätä yhtään pahalla, mistä näitä tietäisi, kun aloittelee vasta. On korrektia pyytää lupa kuvan lainaamiseen ja käyttää vain, jos luvan saa ja mainitsee kenen ottama kuva on. Google ei ole mikään varsinainen kuvapankki, joka kelpaisi lähteeksi. Älä säikähdä, opit kyllä bloggaamisesta lisää, opit mitä pidetään sopivana, mikä on tekijänoikeuksia vastaan, mikä vain siinä rajalla.[/QUOTE]

Ok.

Voinko käyttää jotain kuvienjakopalvelua, esim tätä
Photo Pin : Free Photos for Bloggers via Creative Commons
-ja ottaa tuolta kuvia blogiini ilman sen kummempia kommervenkkejä? Pitääkö mainita jossain sivupalkissa että osa kuvista lainattu tuolta, osa omia? Vai miten?

Ok.

Voinko käyttää jotain kuvienjakopalvelua, esim tätä
Photo Pin : Free Photos for Bloggers via Creative Commons
-ja ottaa tuolta kuvia blogiini ilman sen kummempia kommervenkkejä? Pitääkö mainita jossain sivupalkissa että osa kuvista lainattu tuolta, osa omia? Vai miten?

Minun on myönnettävä, etten paljon tiedä noista palveluista, sillä käytän vain omia kuviani, juuri tuon vuoksi, etten tahdo loukata kenenkään oikeuksia ja toisekseen, en näe juuri järkeä ottaa käyttöön toisen ottamaa kuvaa, kun aihepiirini blogissa on juuri sellainen, että tarkoitus kuvassa on olla se, minkä minä olen tehnyt. Sinun aihepiirisi on toisenlainen, joten siinä kyllä ymmärrän.

Toinen seikka noissa lainatuissa kuvissa, luvan kanssa tai ilman, on se että se aikalailla pistää silmään, jos osa kuvista on ns hyviä ja osa ns huonoja. Ymmärrätkö mitä tarkoitan? Se korostaa ikävästi niitä huonoja. Onhan itseotetuissakin joku parempi kuin toinen, mutta ammattikuvaajan kuvat amatöörinäpsyjen seassa, se ei jotenkin minusta ole kivannäköistä. Mutta eihän tämä ole kuin yksi mielipide tietenkään.

Yhteistyössä