Vauvan herättely syömään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras ap"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras ap"

Vieras
Minkä ikäisenä olette lakanneet herättelemästä vauvaa syömään ja antaneet syöttöjen tapahtua täysin vauvan tahtiin? Onko tähän olemassa mitään suositusta?

Itse olen herätellyt nyt vielä kuukauden ikäistä, niin ettei syöttöväli venyisi yli viiden tunnin, vauva siis nukkuisi jo ihan kokonaisiakin öitä välillä jos vaan antaisin nukkua. Ja oon pyrkinyt siihen, että vuorokauden sisällä ei tulisi useampaa viiden tunnin väliä kuin kaksi, että muut välit olisivat sitten lyhyempiä. Neuvolan suosituksesta toistaiseksi herättelen. Vauva on täysimetyksellä ja painoa tulee reippaasti. Iltaisin ja aamuisin usein tankkaa pari-kolme syöttökertaa tunninkin välein ja yöllä sitten nukkuisi pitkään.

Mun täytyy tunnustaa et mä en oo herätelly kumpaakaan syömään, vaan antanu nukkua. Tosin molemmat on kyllä heränny itsekseen pari kertaa yössä tossa iässä.

Mä herättelin neuvolan ohjeiden mukaan kolmen tunnin välein kunnes lapsi painoi 3 kg. Mutta sen jälkeen en herättänyt. Jatkoi kyllä yöllä syömistään, mutta varmaan otti 6 h:n unet välillä.

[QUOTE="yx vaan";28171158]Mun täytyy tunnustaa et mä en oo herätelly kumpaakaan syömään, vaan antanu nukkua. Tosin molemmat on kyllä heränny itsekseen pari kertaa yössä tossa iässä.[/QUOTE]

Sit ei varmaan tarvitsekaan jos vauva herää itse :) Mä olen pari kertaa unohtanut laittaa herätyksen ja vauva nukkui 6 ja 7,5 tuntia.

Jos vauva nukkuu sikeästi kun herätys alkaa soida, laitan yleensä uuden herätyksen vähän ajan päähän että pääsen herättämään vauvan silloin kun kevyessä unessa (ja saattaa siis alkaa syödä ilman kunnollista herättämistä) .

Sillon kun vauva nukkuu pitkään niin yksi tyhmä ongelma on se et vaippa tulvii yli :D

Todellakin annat nukkua jos nukkuu. Tuossa iässähän neuvolassakin aletaan kyselemään että osuuhan vauvan pisinunipätkä siihen alkuyöhön, eli että vuorokausirytmi alkaa muodostua. Sitä en todella enää häiritsisi herättämällä syöttämään jos painoa tulee ja vauva voi hyvin.

[QUOTE="Vieras";28171217]En ikinä herätellyt, vaikka vauvat on olleet reippaastikin alle 3 kg syntyessään. Hyvin ovat silti kasvaneet. :)[/QUOTE]

Mulla tytöt oli myös reilusti alle 3kg syntyessään, ja kuten sanoin en herätellyt vaan annoin nukkua sen 5-6h. Pitkiä ja terveitä tyttöjä nyt molemmat.

Todellakin annat nukkua jos nukkuu. Tuossa iässähän neuvolassakin aletaan kyselemään että osuuhan vauvan pisinunipätkä siihen alkuyöhön, eli että vuorokausirytmi alkaa muodostua. Sitä en todella enää häiritsisi herättämällä syöttämään jos painoa tulee ja vauva voi hyvin.

Päivällä vauva syö keskimäärin 3 tunnin välein joten vaikka olen herättänyt yöllä viiden tunnin jälkeen, selkeästi pisimmät unipätkät tulee yöllä :) Mut ehkä mä uskallan lopettaa ton herättelyn.

Mulla oli rd, mutta synnärillä mitattuna vauvan sokerit oli joka kerta erinomaiset. Vaikuttaakohan tuo rd pitkäänkin vauvan sokereihin?

Niin ja jostain luin että maidontulo voi alkaa vähetä jos imetyksessä on yli 5h tauko? Onko sekin ihan huuhaata? :D Haluaisin onnistua nyt imettämään sen mitä suositellaan kun esikoisen kanssa oli niin vaikeaa ja loppui vajaan 4kk jälkeen. En enää muista että herättelinkö esikoista syömään, aluksi se taisi olla tissillä ihan omasta halustaan jatkuvasti.

Ranskalaisen kasvatusopin mukaan lapset opetetaan etsimään itse unensa 3 kk:den iässä. Jos lasta kesken unien menee pöyhimään, hänen unikiertonsa häiriintyy ja tästä seuraa se, että jatkossakin lapsi heräilee pitkin yötä + nukkuminen on vaikeaa. Joten kyllä antaisin lapsen nukkua yönsä kerta hän nukkuu, enkä herättelisi.

Kyllä mä varmaan kk ikäisen antaisin yöllä nukkua niin pitkään kuin tahtoo, jos kerran painoa tullut ihan riittävästi. Itse herättelin n. viikosta kahteen viikkoon 3 tunnin välein kun lapsen paino ei tahtonut lähteä nousuun.

Sä voit laittaa itsellesi herätyksen yöllä ja pumpata maitoa jos pelkäät sen hiipuvan. Mulla alkoi maito vähentymään kun vauva nukkui 7 tunnin öitä enkä todellakaan lähtenyt sitä herättämään syömään sen takia. Imetin sen mitä maitoa tuli, annoin korviketta ja 3,5kk iässä alettiin antaa jo iltapuuroa koska itsekään en jaksanut yöllä herätä pumppaamaan.

Meillä kuopus on keskonen ja pienen painonsa takia piti aluksi "vahtia" syömistä. Mä jouduin oman lääkityksen takia heräämään yöllä niin syötin samalla tuon nukkuvan vauvan. Alkoi automaattisesti imeä kun otin rinnalle ja jatkoi sen jälkeen uniaan. Eli jos teillä meinaa välit venähtää niin voit syöttää vauvan nukkuvanakin (jos vain syö).

Jos painoa tulee hyvin ja lapsi on normaalikokoinen niin en todellakaan herättelisi syömään. Synnärillä olen joutunut herättämään 3h välein että saatiin sokerit mitattua. Onneksi on heti saatu 3 hyvää tulosta niin ei ole tarvinnut herätellä montaakaan kertaa (mullakin ollut siis rd). Meillä lapset nukkuneet ihan pienestä lähtien jopa 5-7h putkeen enkä ole herätellyt. Nuorin alkoi nukkumaan 7 viikkoisesta täydet yöunet, sitä ennen heräsi kerran aamuyöllän klo 3-5 välillä. Ja kaikki olen imettänyt yli 1 vuotiaaksi joten maitokin riittänyt hyvin.

[QUOTE="vieras ap";28171150]Minkä ikäisenä olette lakanneet herättelemästä vauvaa syömään ja antaneet syöttöjen tapahtua täysin vauvan tahtiin? Onko tähän olemassa mitään suositusta?

Itse olen herätellyt nyt vielä kuukauden ikäistä, niin ettei syöttöväli venyisi yli viiden tunnin, vauva siis nukkuisi jo ihan kokonaisiakin öitä välillä jos vaan antaisin nukkua. Ja oon pyrkinyt siihen, että vuorokauden sisällä ei tulisi useampaa viiden tunnin väliä kuin kaksi, että muut välit olisivat sitten lyhyempiä. Neuvolan suosituksesta toistaiseksi herättelen. Vauva on täysimetyksellä ja painoa tulee reippaasti. Iltaisin ja aamuisin usein tankkaa pari-kolme syöttökertaa tunninkin välein ja yöllä sitten nukkuisi pitkään.[/QUOTE]

4-lasta ainoatakaan en ole herätelly syömään!

Mä herättelin muksua sen ekat 2kk. Näin lääkärien ohjeesta, painon ja vauvan muiden ongelmien takia. Vauva oli niin unelias, asioista johtuen, et olis nukkunu 11-13 tuntia putkeen.. Kun lopetettiin syömään herättely niin muksulla oli vihdoin painoa sen jonkun verran yli 4kg...

Jos painoa tulee hyvin ja lapsi on normaalikokoinen niin en todellakaan herättelisi syömään. Synnärillä olen joutunut herättämään 3h välein että saatiin sokerit mitattua. Onneksi on heti saatu 3 hyvää tulosta niin ei ole tarvinnut herätellä montaakaan kertaa (mullakin ollut siis rd). Meillä lapset nukkuneet ihan pienestä lähtien jopa 5-7h putkeen enkä ole herätellyt. Nuorin alkoi nukkumaan 7 viikkoisesta täydet yöunet, sitä ennen heräsi kerran aamuyöllän klo 3-5 välillä. Ja kaikki olen imettänyt yli 1 vuotiaaksi joten maitokin riittänyt hyvin.

Ok eli sen rd:n takia ei siis ainakaan ole enää paineita herätellä :) Synnärillä vauvan sokerit oli joka kerta erinomaiset kun mitattiin, mutta siellä neuvottiin silti jatkamaan herättelyä 3 tunnin välein, sitten neuvolasta sain "luvan" venyttää väliä neljään tuntiin ja edellisellä kerralla viiteen tuntiin.

Sitä pumppaamista voisin kyllä koittaa jos tuntuu että maidontulo vähenee, jos lopetan herättelyt ja vauva ei omatoimisesti herää joka yö syömään.

Se ei oikein onnistu, että ottaisin nukkuvan vauvan rinnalle ja vauva alkaisi syödä unissaan. Vauvan ollessa hereilläkin on aina oma hommansa saada vauva ottamaan rinta kunnolla suuhun, ja unissaan tuo ei avaa suuta lähellekään niin isolle että saisin sinne tissin.

Kiitti vastanneille! Kiva saada teidän näkemyksiä, todennäköisesti neuvolassa sanotaan vieläkin että ei yli 5 tunnin väliä syöttöihin yölläkään...

[QUOTE="vieras ap";28171188]

Sillon kun vauva nukkuu pitkään niin yksi tyhmä ongelma on se et vaippa tulvii yli :D[/QUOTE]

Laita yöks kokoa isompi vaippa kun päivällä, ongelma ratkaistu :)

[QUOTE="Sadie";28171722]Laita yöks kokoa isompi vaippa kun päivällä, ongelma ratkaistu :)[/QUOTE]

Pitääkin kokeilla, jos isompi koko istuu sitten muuten niin ettei mistään falskaa :) Kestovaippa pitänyt tähän asti paremmin kuin kertis, joista ollaan koitettu paria eri merkkiä ja kokoa.

Yhteistyössä