Oikeuttaako esim. pettäminen sen että ihmistä voi "kytätä"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Tämän keskustelun (varsinkin sivut 1-5) innoittamana tämä keskustelu.
http://kaksplus.fi/keskustelu/pluss...rini-viestittelee-mieheni-kanssa-mita-v-ttua/

Onko petetyllä oikeus alkaa tarkkailemaan kumppanin asioita jotta luottamus palaisi? Vai pitäisikö asia olla niinpäin, että jos petetty haluaa jatkaa niin asia on omassa päässä käsiteltävä eikä pettäjää voi alkaa holhoamaan?

Itse olen mieltä 2.

"Vai se, että on kerran pettänyt, oikeuttaa toisen lukemaan toisen posteja?"

"Kyllä. Jos kerran pettää, ja haluaa silti jatkaa, on elettävä sen asian kanssa että toisella voi mennä kauan ennenkuin saa luottamuksen takaisin, ja petetyllä on oikeus asioita tonkia jos siltä tuntuu. Muuten suhde on tuhoontuomittu, ei sitä pettämistä kädenpuristuksella voi unohtaa ja jatkaa entisellään. Pettäjän pitää todistaa että on luottamuksen arvoinen. Silloin ei oo piiloteltavaa. Jos ei käy, niin sit on parempi erota suoraan. "

En osaa muiden puolesta sanoa, kuin itseni, että miten pitää toimia. Miehelläni oli vuosia sitten suhde työkaveriinsa ja puoli vuotta aavistelin, että on olemassa toinen, mutta hän kielsi kaiken. Hänen puhelin oli koko ajan äänettömällä ja eräs aamu ennen töihin lähtöä otin hänen kännykkänsä ja olihan siellä lukematon viesti ja yöllä tullut. Sydän pamppaillen luin viestin ja siellähän oli se toinen jota ei pitänyt olla olemassa. Itse olen ainakin sitä mieltä, että omalla kohdallani minua olisi vedätetty paljon pitempään, niinpä ei ole yhtään huono omatunto, että mieheni kännykkään kajosin. Se mitä siitä sitten seurasi on tarina erikseen.

Kannattaako sellaisessa suhteessa olla, missä on tarvetta tonkia puolison yksityisasioita?

Ehkä kannattaa, jos molemmat osapuolet suhteen haluaa pelastaa, ja toinen (kerran jo tulleensa petetyksi) tarvitsee välillä niitä "todisteluita" että kumppani oikeasti ON muuttunut, ja on luottamuksen arvoinen.

Ja tuo aloituksen viimeinen lainattu kappale on muuten mun kirjoittama, ja toki tarkoitin sillä sitä että entinen pettäjä on tietoinen asiasta. Siis sovitaan että jos toista asia epäilyttää, hän saa esim. viestit tarkastaa.

oikeuttaa. mutta minun mielestäni sen puolison joka on pettänyt kuuluu automaattisesti olla avoin.

Tosin mun mielestä avoimuus ja asioiden jakaminen kuuluu muutenkin parisuhteeseen.. eli ei pitäs olla kytättävää kun pelaa avoimin kortein

[QUOTE="vieras";28366764]Ehkä kannattaa, jos molemmat osapuolet suhteen haluaa pelastaa, ja toinen (kerran jo tulleensa petetyksi) tarvitsee välillä niitä "todisteluita" että kumppani oikeasti ON muuttunut, ja on luottamuksen arvoinen.

Ja tuo aloituksen viimeinen lainattu kappale on muuten mun kirjoittama, ja toki tarkoitin sillä sitä että entinen pettäjä on tietoinen asiasta. Siis sovitaan että jos toista asia epäilyttää, hän saa esim. viestit tarkastaa.[/QUOTE]

Minä jos olisin tuo pettäjä, ja jatkaisin pettämistä ja jostain kumman syystä haluaisin pitää myös parisuhteen, en todellakaan jättäis kännykkään mitään todistusaineistoa puolison löydettäväksi. Eli mitä toi tonkiminen hyödyttää?

Oikeuttaa, kyllä mä tarvitsen todella hyvän ja painavan syyn, jos eroan parisuhteesta, en mä epäilyn vuoksi voisi eroa ottaa!

Exä ei olisi millään myöntänyt, mutta joutui myöntämään toisen naisen, kun mulla oli vahvat todisteet!!

Minä jos olisin tuo pettäjä, ja jatkaisin pettämistä ja jostain kumman syystä haluaisin pitää myös parisuhteen, en todellakaan jättäis kännykkään mitään todistusaineistoa puolison löydettäväksi. Eli mitä toi tonkiminen hyödyttää?

Kyllä sitä muullakin tavalla saa pettäjän kiinni, kun pelkkää puhelinta tonkimalla!

Oikeuttaa sellaiseen "kyttäämiseen" josta pettäjä kuitenkin on tietoinen. Mun mielestä mikään ei kuitenkaan oikeuta salaa kyttäämiseen, esimerkiksi tekstiviestien lukemiseen, puhelutietojen kaivelemiseen, sähköpostien lukemiseen jne. vaan siihen pitää aina olla toisen osapuolen lupa.

Jos itselläni olisi vahva epäilys että mies pettää, voisin kyllä pyytää että todistaa syyttömyytensä vaikkapa säilyttämällä puhelinta niin että minäkin näen millon se soi tai tulee viesti tmv. Jos toisella ei ole mitään salattavaa, niin ei sen pitäisi olla ongelma.

Minustakin oikeuttaa, toinen on omalla käytöksellään aiheuttanut sen, ettei ole enään luottamuksen arvoinen. Ja jos toinen löytää penkomisellaan jotakin raskauttavaa, niin minusta tarkoitus pyhittää keinot. Se onkin sitten toinen juttu, kannattaako elää suhteessa, jossa luottamusta ei ole.

Kyllä oikeuttaa. Ehdottomasti.

Jos päätetään yhdessä kaikesta huolimatta jatkaa yhdessä ja molemmat siihen sitoutuu, mielestäni pettäjän kuuluu tehdä kaikkensa luottamuksen palauttamiseksi. Kannattaisi varmaan miettiä 2 kertaa ennen kuin pettää, jos haluaa ehjän luottamuksen ja minimoida mustasukkaisuuden. Mikäli on ollut täysin luottamuksen arvoinen, ei mielestäni kyttääminen ole oikeutettua, mutta pettämistapauksessa ehdottomasti on oikeutettua.

Kyllä se niin on, että kun pettäminen on käsitelty, on se käsitelty eikä sitä saa jäädä holhoamaan ja valvomaan toista. Jos on päätetty jatkaa yhdessä ja unohtaa menneet, niin kyttäys jne on ihan persiistä. Petetyn täytyy uskaltaa luottaa, ja pettäjän täytyy olla luottamuksen arvoinen.
Ja kyllä, mun exä petti minut, ja mä olen pettänyt miestäni, joten asia on kummaltakin kantilta nähtymja koettu.

• Tykkää
Reactions: fortunate

No eihän tämä nyt koske pelkkää puhelinta, se oli esimerkki :) Pointti on se, että pettäjän täytyy olla aina valmis "todistamaan" että toisen epäilyt on turhia, oli se toisen epäily sitten syntynyt mistä vaan.

Toki jos on oikein kiero ehkä pystyy jatkamaan pettämistä ja salaamaan sen toiselta, mutta se on taas eri juttu kuin se, että suoraan kieltäytyy esim. näyttämästä niitä viestitietoja toiselle, jos toisella vahva epäily on. Se että ei edes kykene olemaan avoin, kielii jo siitä että ei ole halukas luottamusta suhteeseen palauttaa vaan edelleen haluaa pitää kiinni "yksityisyydestä" ja näin kenties pettää ihan rauhassa edelleen.

Alkuperäinen kirjoittaja Minäpäs.;28367165:
Kyllä se niin on, että kun pettäminen on käsitelty, on se käsitelty eikä sitä saa jäädä holhoamaan ja valvomaan toista. Jos on päätetty jatkaa yhdessä ja unohtaa menneet, niin kyttäys jne on ihan persiistä. Petetyn täytyy uskaltaa luottaa, ja pettäjän täytyy olla luottamuksen arvoinen.
Ja kyllä, mun exä petti minut, ja mä olen pettänyt miestäni, joten asia on kummaltakin kantilta nähtymja koettu.

Ei, kyllä se on ihan niin miten pari itse päättää :)

Hmm... Ei ole omakohtaista kokemusta mutta jos nyt kuvittelen että mies jäisi kiinni pettämisestä niin varmasti luottamuksen takaisin saaminen kestäisi. Vaikka siis kuinka kumpikin haluaisi jatkaa liittoa. Jos itse olisin pettänyt niin eiköhän ymmärrystä löytyisi myös toisen epäluuloille - vaikka ne turhia olisivatkin. Jotenkin vieraalta tuntuu että tuossa vaiheessa kun sovitaan että yritetään vielä yhdessä sitä pystyisi täysin heittämään pois kaikki epäilyt ja unohtamaan koko pettämisen.

Mitä sitten on "luvallista" tehdä jos epäilee toisen yhä pettävän... Siihen on vaikea vetää rajaa. Yleensä olen tarkka kaiken kirjesalaisuuden ja kännyköiden yksityisyyden kanssa mutta en voi sanoa etteikö tuollaisessa tilanteessa heräisi kiusaus tarkistaa toisen viestejä. Ei se varmaan oikein ole mutta pitäisin silti ymmärrettävänä.

Toinen juttu sitten on siinä että jos se luottamus ei tunnukaan palautuvan vaan sama epäluuloisuus säilyy vaan. Näinkö silloin enää lienee mieltä jatkaa yhdessä jos kokoajan joutuu miettimään kelle kumppani nyt soittaa/viestittelee ja onko hän ehkä kuntosalikäynnin yhteydessä käynytkin jotain toista tapaamassa...

Mutta siis jos pettämisen jälkeen halutaan jatkaa yhdessä niin se vaatii paljon molemmilta. Lähinnä tuo päätös jatkaa yhdessä on minun mielestä sellaista yrittämistä jonka aikana toinen todistaa uskollisuuttaan ja luotettavuuttaan ja toinen yrittää saada sen luottamuksen palaamaan. Ei niin että siinä paikassa kaikki on anteeksiannettu ja unohdettu.

Onko kyttääjille tullut mieleen, että se teidän kyttäämunen vain ruokkii omaa vainoharhaisuutta?

Voi toki olla noinkin. Toisaalta jos epäilykset herää (mikä ei välttämättä ole vainoharhaisuutta vaan ehkä ihan terve vaisto siitä että nyt kaikki ei ole ok) niin se ettei asialle tee mitään ei ehkä poistakaan niitä epäilyksiä vaan ne jäävät kummittelemaan ja painamaan. Silloinkin kun niistä ei puhu kenellekään ja yrittää itsekin ohittaa ne.

Mutta tietty jos niitä epäilyksiä on kokoajan, johti se sitten kyttäämiseen tai vaan omassa mielessä ahdistumiseen voi kysyä kannattaako liittoa jatkaa. Luottamustahan tuossa ei enää ole.

Voi toki olla noinkin. Toisaalta jos epäilykset herää (mikä ei välttämättä ole vainoharhaisuutta vaan ehkä ihan terve vaisto siitä että nyt kaikki ei ole ok) niin se ettei asialle tee mitään ei ehkä poistakaan niitä epäilyksiä vaan ne jäävät kummittelemaan ja painamaan. Silloinkin kun niistä ei puhu kenellekään ja yrittää itsekin ohittaa ne.

Mutta tietty jos niitä epäilyksiä on kokoajan, johti se sitten kyttäämiseen tai vaan omassa mielessä ahdistumiseen voi kysyä kannattaako liittoa jatkaa. Luottamustahan tuossa ei enää ole.

Ja kun se vaisto on väärässä, mitään todisteita ei löydy koska niitä ei ole olemassakaan, niin mitäs sitten? Miten kyttääjä todistaa jatkossa olevansa luottamuksen arvoinen?

Eiköhän paras ole se, että jokainen kunnioittaa toisten yksityisyyttä ja jos oma pää ei ole kuosissa ja vainoharhat pilaavat elämän, niin se vainokki menee juttelemaan jollekin ammattilaiselle ja pysyy sinkkuna niin kauan, että on taas terve.

Kyllä. Tilannehan on hiukan sama, kuin jos toinen olisi pelannut paljon rahaa vaikka nettipokerissa. Sellaista ihmistä täytyy vahtia, ei peliriippuvainen voisi hoitaa raha-asiota, ennenkuin voidaan olla varmoja, ettei sellainen enää toistu.

Yhteistyössä