IL: HUS vei 270-kiloisen apuvälineet (mitä tässä nyt sitten pitäisi tehdä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Toimiiko tuo Itse aiheutit, kärsi siis seuraukset-ajattelu muihinkin syömishäiriöisiin? Anorektikko tulee kyllä terveeksi, kun vain suostuisi syömään. Bulimia paranee, kun lopettaa ahmimisen ja oksentelun.

Entäs urheiluvammoja harrastuksensa takia hankkivat? Ylinopeuden takia kolarin ajaneet ja siinä vammautuneet? Irtosuhteita harrastavien, ehkäisystä piittaamattomien HIV-tartunnat hoidetaan omasta pussista? Rahattomana lisääntyvät huolehtikoon itse lastensa elättämisen ilman yhteiskunnan tukia? Mihin se raja vedetään?

[QUOTE="Onneli";28456917]Kaikki ovat varmaan samaa mieltä siitä, että järkevintä tässä tapauksessa olisi, että mies pudottaisi sitä painoa edes jonkin verran. Mutta kun totuus nyt on se, että jos mieheltä viedään apuväline, ja sen myötä mahdollisuus käydä vaikka siellä uimahallikuntouksessa, josta blogissaan mainitsi, niin ei se paino mihinkään putoa. Järkevää olisi nyt terveydenhuollon antaa tukea painonpudotukseen, ei tietoisesti vaikeuttaa sitä. Ja apua myös niihin päänsisäisiin juttuihin, joista noin iso ylipaino kumpuaa. Kunpa mies nyt vaan ottaisi avun vastaan.[/QUOTE]
Höpsis. Käytännöllisesti katsoen kaikki asiantuntijat ovat sitä mieltä, että liikunnan merkitys laihduttamisessa on varsin mitätön verrattuna ravinnon merkitykseen.Ko henkilöllä se 20 kg putoaa ihan varmasti muutamassa kuukaudessa, vaikkei ovesta ulos pääsisikään.

Mukava elämä on mukavaa ja helppo elämä vieläkin mukavampaa. Olen itse hyvä esimerkki siitä, että mukavuudenhaluinen ihminen ei tee asioille mitään ennenkuin on pakko. Aika ajoin kaipaan sitä hyvänolontunnetta, mitä nikotiini sai aikaan, mutta tupakointi tai edes nikotiinivalmisteet eivät nyt ole enää vaihtoehto. 5 kk ilman ja näin mennään, vaikka miten tekisi mieli.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28456966:
Höpsis. Käytännöllisesti katsoen kaikki asiantuntijat ovat sitä mieltä, että liikunnan merkitys laihduttamisessa on varsin mitätön verrattuna ravinnon merkitykseen.Ko henkilöllä se 20 kg putoaa ihan varmasti muutamassa kuukaudessa, vaikkei ovesta ulos pääsisikään.
Tässä tapauksessa ei nyt liikunnan osuus ole niinkään laihduttava, vaan toimintakykyä ylläpitävä. Jos tuon kokoinen jää kotiin vaan makoilemaan, niin hyvin nopeasti ei pysty sitten liikkumaan ollenkaan. Samoinhan kävi tällä "brittien lihavimmalle teinille", joka vietiin sairaalaan, kun ei enää pystynyt kävelemään. Painoa taisi olla suunnilleen saman verran kuin tällä miehellä. Hyvin nopeasti ei enää päässyt sängystä ylös edes vessassa käymään :(

[QUOTE="Onneli";28457005]Tässä tapauksessa ei nyt liikunnan osuus ole niinkään laihduttava, vaan toimintakykyä ylläpitävä. Jos tuon kokoinen jää kotiin vaan makoilemaan, niin hyvin nopeasti ei pysty sitten liikkumaan ollenkaan. Samoinhan kävi tällä "brittien lihavimmalle teinille", joka vietiin sairaalaan, kun ei enää pystynyt kävelemään. Painoa taisi olla suunnilleen saman verran kuin tällä miehellä. Hyvin nopeasti ei enää päässyt sängystä ylös edes vessassa käymään :([/QUOTE]
No juuri siksi ko henkilön varmaan kannattaisi alkaa dieetille ja liikkua siellä kotona niin, ettei ihan sängyn pohjallekaan jää makaamaan. Paikallaan marssiminen ja vähän käsiä ylös ja alas riittää oikein mainiosti nyt alkuun. 20 kg pois ja sen jälkeen pääsee taas uimahalliinkin, koska apuväline on jälleen mahdollinen. Kaveri ei kuitenkaan vaikuttanut mitenkään erityisen masentuneelta vaan kodin ulkopuolista harrastustoimintaakin tuntui olevan. Joten luulisi olevan motivaatiota päästä jatkossakin niihin harrastuksiin. Pakko on ikävä, mutta tehokas keino :)

"Toimiiko tuo Itse aiheutit, kärsi siis seuraukset-ajattelu muihinkin syömishäiriöisiin? Anorektikko tulee kyllä terveeksi, kun vain suostuisi syömään. Bulimia paranee, kun lopettaa ahmimisen ja oksentelun.

Entäs urheiluvammoja harrastuksensa takia hankkivat? Ylinopeuden takia kolarin ajaneet ja siinä vammautuneet? Irtosuhteita harrastavien, ehkäisystä piittaamattomien HIV-tartunnat hoidetaan omasta pussista? Rahattomana lisääntyvät huolehtikoon itse lastensa elättämisen ilman yhteiskunnan tukia? Mihin se raja vedetään?"

Oh, iiiiiso peesi tälle. Anoreksiaa sairastavilla on rautainen itsekuri kun pystyvät olemaan syömättä, miksi ei sitten sillä samalla saatanan itsekurilla ala syömään? Mä en pysty käsittämään, miten on niin vaikea ymmärtää että 270 kiloiseksi lihoaminen ja siitä laihtuminen ei ole mikään "miksi et vain tee niin"-juttu. Ja tupakoinnin lopettamiseen vertaaminen toimii siinä tapauksessa että ihminen voisi lopettaa syömisen... Vuan ei voi.

• Tykkää
Reactions: chrissy
"Toimiiko tuo Itse aiheutit, kärsi siis seuraukset-ajattelu muihinkin syömishäiriöisiin? Anorektikko tulee kyllä terveeksi, kun vain suostuisi syömään. Bulimia paranee, kun lopettaa ahmimisen ja oksentelun.

Entäs urheiluvammoja harrastuksensa takia hankkivat? Ylinopeuden takia kolarin ajaneet ja siinä vammautuneet? Irtosuhteita harrastavien, ehkäisystä piittaamattomien HIV-tartunnat hoidetaan omasta pussista? Rahattomana lisääntyvät huolehtikoon itse lastensa elättämisen ilman yhteiskunnan tukia? Mihin se raja vedetään?"

Oh, iiiiiso peesi tälle. Anoreksiaa sairastavilla on rautainen itsekuri kun pystyvät olemaan syömättä, miksi ei sitten sillä samalla saatanan itsekurilla ala syömään? Mä en pysty käsittämään, miten on niin vaikea ymmärtää että 270 kiloiseksi lihoaminen ja siitä laihtuminen ei ole mikään "miksi et vain tee niin"-juttu. Ja tupakoinnin lopettamiseen vertaaminen toimii siinä tapauksessa että ihminen voisi lopettaa syömisen... Vuan ei voi.
Eihän laihduttamisessa ole kyse siitä, että lopettaisi syömisen. Kyse on vain siitä, mitä syö ja kuinka paljon syö. Kun ihmisellä on painoa 270 kg, niin 20 kilon painonpudotus ei ole edes vaikeaa, koska jo pelkästään itsensä siirtäminen sängystä vessaan kuluttaa kaloreita reilusti enemmän kuin 100 kiloisella. Mä ymmärtäisin vastahankaisuuden, jos pitäisi pudottaa 150 kg saadakseen apuvälineen. Mutta kyse on vain 20 kilosta, mikä on tuon kokoiselle ihmiselle sama kuin 80 kiloinen tiputtaisi 3 kg.

[QUOTE="Onneli";28456838]Vaan eipä se miestä laihduta, jos ei pääse liikkumaan kotinsa ulkopuolella ollenkaan. [/QUOTE]

höpönlöpön!

mä tunnen miehen joka PYÖRÄTUOLISSA laihdutti 50kg. ei siis pääse edes käveleen, saati juoksemaan, silti pv pisteillä tuokin onnistui.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28457131:
Eihän laihduttamisessa ole kyse siitä, että lopettaisi syömisen. Kyse on vain siitä, mitä syö ja kuinka paljon syö. Kun ihmisellä on painoa 270 kg, niin 20 kilon painonpudotus ei ole edes vaikeaa, koska jo pelkästään itsensä siirtäminen sängystä vessaan kuluttaa kaloreita reilusti enemmän kuin 100 kiloisella. Mä ymmärtäisin vastahankaisuuden, jos pitäisi pudottaa 150 kg saadakseen apuvälineen. Mutta kyse on vain 20 kilosta, mikä on tuon kokoiselle ihmiselle sama kuin 80 kiloinen tiputtaisi 3 kg.

Ja anorektikolla kilomäärät josta puhutaan, on vielä pienempiä mitä pitäisi syömällä saada kasaan, että pääsisi sairaalahoidosta pois. Ihan helppoa, senkun vaan makaa sängyssä ja syö kaikkea hyvää. Mutta kun ei.

[QUOTE="vieras";28457147]Ja anorektikolla kilomäärät josta puhutaan, on vielä pienempiä mitä pitäisi syömällä saada kasaan, että pääsisi sairaalahoidosta pois. Ihan helppoa, senkun vaan makaa sängyssä ja syö kaikkea hyvää. Mutta kun ei.[/QUOTE]
Anoreksia on hieman eri asia kuin ylipaino. Anoreksia on psyykkinen sairaus, jossa kyse on vääristyneestä kehonkuvasta. Se ei parane syömällä vaan sillä, että kehonkuva saadaan jälleen terveeksi. Tuo uutisen kaveri ei vaikuttanut sillä tavalla psyykkisesti sairaalta, etteikö voisi tiputtaa painoaan sen verran, että saisi apuvälineensä takaisin.

[QUOTE="vieras";28457147]Ja anorektikolla kilomäärät josta puhutaan, on vielä pienempiä mitä pitäisi syömällä saada kasaan, että pääsisi sairaalahoidosta pois. Ihan helppoa, senkun vaan makaa sängyssä ja syö kaikkea hyvää. Mutta kun ei.[/QUOTE]

Niin anorektikko ei pääse pois sairaalasta, jos painoa ei kerry riittävästi ja lihava ei saa apuvälinettä ennenkuin on sen painoinen että apuväli hänelle soveltuu.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28457171:
Anoreksia on hieman eri asia kuin ylipaino. Anoreksia on psyykkinen sairaus, jossa kyse on vääristyneestä kehonkuvasta. Se ei parane syömällä vaan sillä, että kehonkuva saadaan jälleen terveeksi. Tuo uutisen kaveri ei vaikuttanut sillä tavalla psyykkisesti sairaalta, etteikö voisi tiputtaa painoaan sen verran, että saisi apuvälineensä takaisin.

Sinusta ihminen, joka syö itsensä liikuntakyvyttömäksi invalidiksi, on psyykkisesti terve? Ei syömishäiriöinen? Oikeasti?

[QUOTE="vieras";28457193]Sinusta ihminen, joka syö itsensä liikuntakyvyttömäksi invalidiksi, on psyykkisesti terve? Ei syömishäiriöinen? Oikeasti?[/QUOTE]
Ei tietenkään ole terve. Enkä ajatellutkaan, että tuo kaveri hommasta suoriutuisi yksin. Hän tarvitsee siihen laihtumiseensa tukea niiltäkin, jotka hänelle ruokaa tuovat. Erityisesti heiltä. Luultavasti myöskin muuta tukea. Mutta koska hän mitä ilmeisimmin on kykenemätön itse laittamaan lihomiselleen stoppia, niin jonkun toisen täytyy. Ihan kuten niitä anorektikkojakin pakkoruokitaan sairaalassa, jos itse eivät syö. Mun mielestä tämä jos mikä on nyt tuon kaverin kohdalla elämän käännekohta: jos ei laihdu, loppuelämä tulee olemaan neljän seinän sisällä. Häntä siis pitäisi auttaa tiputtamaan se 20 kg, jotta saisi apuvälineensä, pääsisi harrastuksiinsa ja kenties joskus laihtuisi vielä vähän enemmänkin.

[QUOTE="vieras";28456965]Toimiiko tuo Itse aiheutit, kärsi siis seuraukset-ajattelu muihinkin syömishäiriöisiin? Anorektikko tulee kyllä terveeksi, kun vain suostuisi syömään. Bulimia paranee, kun lopettaa ahmimisen ja oksentelun.

[/QUOTE]

Kysymys ei ole tuosta vaan siitä, että esimerkiksi juuri anoreksiaa sairastavan sairaudentilan kroonistumista ei tueta sellaisin toimenpitein, jotka eivät auta häntä toipumisessa.

Sama pätee päihdehuoltoon. Ihmiset saavat huoletta jatkaa juomistaan, yhteiskunta huolehtii heidän vapaasta liikkuvuudestaan sekä omaehtoisesta rahankäytöstään, ja veronmaksajat maksavat sairaalalaskut. Mikäs siinä on juodessa, kun kaiken saa kuin manulle illallisen? Ei ole mitään motivaatiota lopettaa, kun yhteiskunta mahdollistaa juomisen jatkumisen ja tukee sitä toimenpiteillään.

Nyt tuossa Markon ylipainotapauksessa HUS on tehnyt radikaalin linjauksen, joka vaatii henkilöltä itseltään toimia oman tilanteensa parantamiseksi. Miettikääpä, kenen etu se olisi, jos HUS tilaisi miehelle aina vain kalliimpia ja suurempia apuvälineitä ja kotipalveluita, joiden turvin hän pystyisi lihomaan huoletta vaikkapa vielä sata kiloa? Tätähän tämä mies nyt ajaa ja on selkeästi närkästynyt, kun hänen "vapauksiaan" rajoitetaan.

"Eihän laihduttamisessa ole kyse siitä, että lopettaisi syömisen. Kyse on vain siitä, mitä syö ja kuinka paljon syö."

Ja koska se on niin helppoa että katsoo vain mitä syö, maailmassa ei ole yhen yhtäkään ylipainoista.. eiku? Pieni ylipaino on pientä ylipainoa. 270 kiloa on jonkinasteista psyykkistä ja/tai fyysistä sairautta. Vai väittääkö joku aivan vakavissaan että terve ihminen kykenee sellaiseen? Alkoholin kulutuksellakin on rajansa, milloin se on sairasta. No miten luulet, Keittiönoita, että alkoholisteille kävisi, jos heidän täytyisi vain katsoa mitä juovat ja kuinka paljon? Ymmärrätkö mitä haen takaa?

"Anoreksia on hieman eri asia kuin ylipaino."

Näin onkin, mutta 270 kiloa ei ole enää pelkkää ylipainoa, se on toinen ääripää. Jos sairaalloinen laihuus on sairautta, miksi sairaalloinen lihavuus ei ole? Miksi itseään nälkiinnyttävät saavat pään silitystä ja ymmärrystä, mutta itseään lihottavat eivät? Miksi on psyykkisesti sairasta tappaa itseään nälkään mutta täysin tervettä, vain itsekästä ja laiskaa, tappaa itseään syömällä?

Kysymys ei ole tuosta vaan siitä, että esimerkiksi juuri anoreksiaa sairastavan sairaudentilan kroonistumista ei tueta sellaisin toimenpitein, jotka eivät auta häntä toipumisessa.

Sama pätee päihdehuoltoon. Ihmiset saavat huoletta jatkaa juomistaan, yhteiskunta huolehtii heidän vapaasta liikkuvuudestaan sekä omaehtoisesta rahankäytöstään, ja veronmaksajat maksavat sairaalalaskut. Mikäs siinä on juodessa, kun kaiken saa kuin manulle illallisen? Ei ole mitään motivaatiota lopettaa, kun yhteiskunta mahdollistaa juomisen jatkumisen ja tukee sitä toimenpiteillään.

Nyt tuossa Markon ylipainotapauksessa HUS on tehnyt radikaalin linjauksen, joka vaatii henkilöltä itseltään toimia oman tilanteensa parantamiseksi. Miettikääpä, kenen etu se olisi, jos HUS tilaisi miehelle aina vain kalliimpia ja suurempia apuvälineitä ja kotipalveluita, joiden turvin hän pystyisi lihomaan huoletta vaikkapa vielä sata kiloa? Tätähän tämä mies nyt ajaa ja on selkeästi närkästynyt, kun hänen "vapauksiaan" rajoitetaan.

Eli mihin se raja vedetään näissä radikaaleissa päätöksissä? Päihteidenkäyttäjät pakkohoitoon tai ainakin yhteiskunnan tuet pois? Perhe joka lisääntyy, vaikka jo olemassa olevien lasten elättämisen maksaa valtio erilaisin tuin, tuet pois ja lisääntymiskielto? Perinnöllisiä sairauksia sairastavien lisääntyminen kielletään, jos yksikin lapsista saa saman sairauden, tai ainakin hoitokulut peritään vanhemmilta? Kun eihän se aja kenenkään etua, että lapsia tehdään köyhyyteen tai kärsimään pahoistakin sairauksista.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28457171:

Ei psyykkinen sairaus välttämättä näy ulospäin. Itselläni oli nuorempana anoreksia, ja nyt aikuisena lihoin lyhyessä ajassa yli 20 kiloa vaikean masennuksen (johon liittyi pahaa unettomuutta, mikä oli varmaan isoin tekijä lihomisen kannalta) takia, olen nyt ylipainoinen. Painonnousu loppui heti kun sain apua masennukseen, ja laihduinkin vähän ihan "itsestään". Masennuksen aikanakin yritin usein laihduttaa, mutta en onnistunut ja lopulta lihoin aina lisää.

Pahinta oli se kun ei muistanut milloin on viimeksi nukahtanut edes hetkeksi, pää ja kroppa oli ihan sekaisin valvomisesta, sydän hakkasi tuhatta ja sataa ja tuntui että se tulee ulos rinnasta jos vielä hetken joutuu olemaan hereillä. Nukahtamaan auttoi lopulta se, kun söi vatsan täyteen jotain nopeita hiilareita. Lisäksi valvominen välillä vei ruokahalun kokonaan ja välillä teki siitä ihan pohjattoman. Itsehän mä sitä ruokaa suuhuni lappasin, joten itse lihomiseni aiheutin, mutta en tehnyt sitä "tahallani" tai siksi etten olisi välittänyt terveydestäni ollenkaan, ja koen että olin aika voimaton siinä vaiheessa tekemään terveellisempiä valintoja.

Nyt koen itseni terveeksi ja pikkuhiljaa laihdutan näitä kiloja.

En tiedä miksi tuo mies on lihava, onko kyse vain välinpitämättömyydestä tai itsekurin puutteesta vai jostain (psyyk.) sairaudesta, terveydenhuollon pitäisi selvittää se ja tarjota ensisijaisesti apua mt-ongelmiin jos kyse on sellaisesta, eli hoitaa syytä eikä oiretta. Mun mielestä lihomisen aiheuttamiin ongelmiin ei ole ratkaisuna se, että aletaan etsiä isompia välineitä, vaan kilot pitäisi saada kuriin, mutta pitäisi ihan yleisellä tasolla miettiä sitä miten tuollaisen ylipainon synty saadaan ehkäistyä ja osataanko/halutaanko/pystytäänkö sitä hoitamaan riittävän hyvin. Ei niin että läskille vain tyyliin lyödään painonvartijoiden opus käteen ja käännytetään takaisin kotiin, ottamatta selvää olisiko taustalla jotain muuta hoitoa vaativaa.

Ja tarvittaessa tietysti sopivien välineiden hommaaminen, vaikka niin että tarvitsija itse maksaa edes osan, ei ole inhimillistä että joutuu elämään ainoastaan sisätiloissa. Maksaahan yhteiskunta muitakin hoitoja, joiden tarve on itse aiheutettu (tupakointi, huumeet, viina, liikunnan puute ja huono ruokavalio, vaikkei ihminen ylipianoinen olisikaan jne...)

Julkisellapuolella ei koskaan tule sitä tilannetta että potilaalla/asiakkaalla on pelkästään oikeuksia esim. oikeus valita minkätahansa apuvälineen soveltui se hänelle tai ei, eikä se olisi mielestäni tarkoituksenmukaistakaan. Hoitopääsyn nopeus tai yhteystyö ja tiedonkulku on sitten oma lukunsa.

Tismalleen samaa mieltä! Paitsi että mielestäni tuo vain 20kg laihdutus ei ole edes järkevää, laitetaan tuon luvun eteen 1 niin laihduttamisesta voisi olla edes jotain hyötyä terveyden ja yleensäkin elossa pysymisen kannalta. Ja kyllä, olen sitä mieltä että ihminen voi syödä itsensä hengiltä.

[QUOTE="Hoitaja";28453091]Itse olen sitä mieltä jos ihminen itse lihottaa itsensä saraalloisen lihavaksi saa hän ihan itse omilla rahoillaan hommata apuvälineensä.
Ja ei en usko, että mikään sairaus/lääkitys sinällään lihottaa ihmistä sairaalloisesti ilman, että hän itse syö liikaa/liikkuu liika vähän. Itse en hoitajan työssäni ole vielä kertaakaan tavannut sairaalloisen lihavaa ihmistä joka ei itse omilla valinnoillaan ole aiheuttanut omaa ylipainoaan.
Tähän tapaukseen en muuten ota kantaa, kuin että ehkä se 20kilon laihdutus olisi helpoin ratkaisu..? Ja terveellisin...[/QUOTE]

• Tykkää
Reactions: Katylina
[QUOTE="Onneli";28456917]Kaikki ovat varmaan samaa mieltä siitä, että järkevintä tässä tapauksessa olisi, että mies pudottaisi sitä painoa edes jonkin verran. Mutta kun totuus nyt on se, että jos mieheltä viedään apuväline, ja sen myötä mahdollisuus käydä vaikka siellä uimahallikuntouksessa, josta blogissaan mainitsi, niin ei se paino mihinkään putoa. Järkevää olisi nyt terveydenhuollon antaa tukea painonpudotukseen, ei tietoisesti vaikeuttaa sitä. Ja apua myös niihin päänsisäisiin juttuihin, joista noin iso ylipaino kumpuaa. Kunpa mies nyt vaan ottaisi avun vastaan.[/QUOTE]

Mä en ole kunnolla lukenut koko juttua, mutta käsitin että laite otettiin pois koska tuo mies on liian painava sille. Ei mitään kiusantekoa vaan ihan turvallisuuskysymys.

Toinen juttu, eli laihtuiko se mies siellä uimahallikuntoutuksessa missä kävi? Jos hän alle 250kg painoisena kävi tuolla ja se laihdutti häntä niin miten ihmeessä hän nyt painaa 270kg?

"Eihän laihduttamisessa ole kyse siitä, että lopettaisi syömisen. Kyse on vain siitä, mitä syö ja kuinka paljon syö."

Ja koska se on niin helppoa että katsoo vain mitä syö, maailmassa ei ole yhen yhtäkään ylipainoista.. eiku? Pieni ylipaino on pientä ylipainoa. 270 kiloa on jonkinasteista psyykkistä ja/tai fyysistä sairautta. Vai väittääkö joku aivan vakavissaan että terve ihminen kykenee sellaiseen? Alkoholin kulutuksellakin on rajansa, milloin se on sairasta. No miten luulet, Keittiönoita, että alkoholisteille kävisi, jos heidän täytyisi vain katsoa mitä juovat ja kuinka paljon? Ymmärrätkö mitä haen takaa?

"Anoreksia on hieman eri asia kuin ylipaino."

Näin onkin, mutta 270 kiloa ei ole enää pelkkää ylipainoa, se on toinen ääripää. Jos sairaalloinen laihuus on sairautta, miksi sairaalloinen lihavuus ei ole? Miksi itseään nälkiinnyttävät saavat pään silitystä ja ymmärrystä, mutta itseään lihottavat eivät? Miksi on psyykkisesti sairasta tappaa itseään nälkään mutta täysin tervettä, vain itsekästä ja laiskaa, tappaa itseään syömällä?

Mä olen saanut erilaisen kuvan tästäkin. Ei niitä anorektikkoja mun käsittääkseni terveydenhuollossa silitellä päähän ja ymmärretä vaan pistetään ihan pakkohoitoon. Kielletään ja ihan estetään liikkuminen ja jos ei suostu syömään laitetaan ruoka vaikka nenämahaletkun kautta. Ehkä tota voisi käänteisesti käyttää noin ylipainoisten hoitoon.

Jos noi pakkokeinot unohdetaan niin miten tuota miestä sitten pitäisi hoitaa ja tukea? Ei sitä laitetta minkä painoraja on mennyt rikki voi enää hänelle tarjota, joten pitääkö sitten lähteä kehittelemään isomman painorajan laitteita jotta voidaan tukea hänen lihomistaan entisestään?

"Mä olen saanut erilaisen kuvan tästäkin. Ei niitä anorektikkoja mun käsittääkseni terveydenhuollossa silitellä päähän ja ymmärretä vaan pistetään ihan pakkohoitoon. Kielletään ja ihan estetään liikkuminen ja jos ei suostu syömään laitetaan ruoka vaikka nenämahaletkun kautta. Ehkä tota voisi käänteisesti käyttää noin ylipainoisten hoitoon.

Jos noi pakkokeinot unohdetaan niin miten tuota miestä sitten pitäisi hoitaa ja tukea? Ei sitä laitetta minkä painoraja on mennyt rikki voi enää hänelle tarjota, joten pitääkö sitten lähteä kehittelemään isomman painorajan laitteita jotta voidaan tukea hänen lihomistaan entisestään?"

Näinhän niille anorektikoille enimmäkseen tehdäänkin sairaalaan asti joutuessaan. Tarkoitin lähinnä sitä asenneilmastoa, jota anoreksiaa kohtaan osoitetaan versus sairaalloinen lihavuus. Itseasiassa kävi itselläkin mielessä että miksi ei voisi soveltaa samankaltaisia pakkokeinoja myös sairaalloisen lihaville? Toki tässä tulisi vastaan sen miljoona kysymystä lähtien ihan siitä että missä menee painoraja pakkokeinoille. Ja myös voi kysyä minkä verran pakkokeinoista yleensä on ollut apua anoreksian hoidossa. Mutta voihan tuota pähkäillä?

Niin kauan kun ei tarkalleen tiedetä mistä johtuu noin massiivinen lihominen, ei oikein mielestäni ole tarkoituksenmukaista evätä apulaitteita. En väitä että olisi tarkoituksenmukaista kestävämpiä laitteita hankkimalla myöskään tukea lihomista mutta olisiko se lopulta sitä? Lihomisen tukemista? Vai ehkä sairaan ihmisen tukemista? Tokihan ihmisellä itsellään on vastuuta itsestään eikä voida automaattisesti olettaa että yhteiskunta tarjoaa ihan kaiken kun ongelmia tulee, mutta apua pitää silti saada kun tarvetta on. Ei voida rajata ihmisiä lokeroihin autettavat ja ei-autettavat vain lihavuuden perusteella. Tai voidaan, mutta se ei taida olla enää demokraattinen yhteiskunta vaan mielivaltainen ihmisiä jaotteleva joku diktatuuri.

En oikeasti tiedä miten kyseistä miestä pitäisi auttaa, koska en tiedä mistä kyseisen miehen tila johtuu. En usko päivääkään että kyse olisi jostain käsittämättömästä itsekurista ja sen puutteesta vaan jostakin todella paljon hankalammasta asiasta. Aivoista tiedetään tänä päivänäkin lopulta vielä hyvin vähän eikä taida loppukroppakaan ihan hallussa lääkäreillä olla.

Alkuperäinen kirjoittaja sh-äiti;28457625:
Tismalleen samaa mieltä! Paitsi että mielestäni tuo vain 20kg laihdutus ei ole edes järkevää, laitetaan tuon luvun eteen 1 niin laihduttamisesta voisi olla edes jotain hyötyä terveyden ja yleensäkin elossa pysymisen kannalta. Ja kyllä, olen sitä mieltä että ihminen voi syödä itsensä hengiltä.
Pystysitkö itse laihduttamaan lähes puolet painostasi? Yhtä vaikea tehtävä kuin laihduttaa 120 kiloa 270 kilosta. Pienin askelin on mentävä eteenpäin, vaikka ylipainoa olisi kuinka. Alkuun paino saattaa tosin pudota helposti tai sitten ei pudotus lähde vauhtiin millään, jos aineenvaihdunta on sekaisin.

Sanokaa mitä sanotte mutta 99 % ylipainoisista ihmisistä on puhtaasti vain laiskoja. Tottuneet saamaan mitä haluavat, ovat saaneet kaiken helpolla ja loistavia keksimään tekosyitä niin itselleen kuin muillekin. Valitetaan että kuinka laihtuminen vaatii niin paljon töitä ja helppo se on laihojen ihmisten huudella. No vaatii jumalauta töitä ja sitä että ei anna ihan jokaiselle mielihalulle periksi! Jokainen laiha ihminen sen tietää että ei se ilmaiseksi tule! Ja vähänkään timmimmässä kunnossa olevat vielä paremmin. Ei sitä pyykkilautavatsaa ole lahjaksi saatu, vaan kyllä sen eteen on täytynyt tehdä töitä sen sijaan että makaisi sohvalla mussuttamassa suklaata ja valittaisi elämän epäreiluutta. Sori, oli vaan pakko avautua kun vituttaa laiskat läskit ja niiden ainainen säälinhaku ja selittely!

Alkuperäinen kirjoittaja Ei jummarra;28457834 Ei voida rajata ihmisiä lokeroihin autettavat ja ei-autettavat vain lihavuuden perusteella. Tai voidaan:
Jollakin perusteella sitä priorisointia tehdään kokoajan. Resursit ei koskaan ole sellaiset että olisi realistista luvata kaikille mitä he ikinä he haluavat terveydenhuollon heille tarjoavan, siitäkään huolimatta että jossakin muualla käytetään esim. apuvälineitä joita meillä ei ole saatavilla tai joiden tekemiseen/olemassa olevien parantamiseen käytettäisiin sellaisia rerusseja jotka ovat pois muualta. Yleensä arvioinnissa painaa varmaankin hyötysuhteessa kustannuksiin mitä useammalle tai mitä enemmän hyötyä jotakin apuväineestä tai hoitomuodosta on sitä kanattavampaa sen sen hakiminen tai käyttäminen on.

Yhteistyössä