Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28457171:
Anoreksia on hieman eri asia kuin ylipaino. Anoreksia on psyykkinen sairaus, jossa kyse on vääristyneestä kehonkuvasta. Se ei parane syömällä vaan sillä, että kehonkuva saadaan jälleen terveeksi. Tuo uutisen kaveri ei vaikuttanut sillä tavalla psyykkisesti sairaalta, etteikö voisi tiputtaa painoaan sen verran, että saisi apuvälineensä takaisin.
Ei psyykkinen sairaus välttämättä näy ulospäin. Itselläni oli nuorempana anoreksia, ja nyt aikuisena lihoin lyhyessä ajassa yli 20 kiloa vaikean masennuksen (johon liittyi pahaa unettomuutta, mikä oli varmaan isoin tekijä lihomisen kannalta) takia, olen nyt ylipainoinen. Painonnousu loppui heti kun sain apua masennukseen, ja laihduinkin vähän ihan "itsestään". Masennuksen aikanakin yritin usein laihduttaa, mutta en onnistunut ja lopulta lihoin aina lisää.
Pahinta oli se kun ei muistanut milloin on viimeksi nukahtanut edes hetkeksi, pää ja kroppa oli ihan sekaisin valvomisesta, sydän hakkasi tuhatta ja sataa ja tuntui että se tulee ulos rinnasta jos vielä hetken joutuu olemaan hereillä. Nukahtamaan auttoi lopulta se, kun söi vatsan täyteen jotain nopeita hiilareita. Lisäksi valvominen välillä vei ruokahalun kokonaan ja välillä teki siitä ihan pohjattoman. Itsehän mä sitä ruokaa suuhuni lappasin, joten itse lihomiseni aiheutin, mutta en tehnyt sitä "tahallani" tai siksi etten olisi välittänyt terveydestäni ollenkaan, ja koen että olin aika voimaton siinä vaiheessa tekemään terveellisempiä valintoja.
Nyt koen itseni terveeksi ja pikkuhiljaa laihdutan näitä kiloja.
En tiedä miksi tuo mies on lihava, onko kyse vain välinpitämättömyydestä tai itsekurin puutteesta vai jostain (psyyk.) sairaudesta, terveydenhuollon pitäisi selvittää se ja tarjota ensisijaisesti apua mt-ongelmiin jos kyse on sellaisesta, eli hoitaa syytä eikä oiretta. Mun mielestä lihomisen aiheuttamiin ongelmiin ei ole ratkaisuna se, että aletaan etsiä isompia välineitä, vaan kilot pitäisi saada kuriin, mutta pitäisi ihan yleisellä tasolla miettiä sitä miten tuollaisen ylipainon synty saadaan ehkäistyä ja osataanko/halutaanko/pystytäänkö sitä hoitamaan riittävän hyvin. Ei niin että läskille vain tyyliin lyödään painonvartijoiden opus käteen ja käännytetään takaisin kotiin, ottamatta selvää olisiko taustalla jotain muuta hoitoa vaativaa.
Ja tarvittaessa tietysti sopivien välineiden hommaaminen, vaikka niin että tarvitsija itse maksaa edes osan, ei ole inhimillistä että joutuu elämään ainoastaan sisätiloissa. Maksaahan yhteiskunta muitakin hoitoja, joiden tarve on itse aiheutettu (tupakointi, huumeet, viina, liikunnan puute ja huono ruokavalio, vaikkei ihminen ylipianoinen olisikaan jne...)