IL: HUS vei 270-kiloisen apuvälineet (mitä tässä nyt sitten pitäisi tehdä)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ärsyttävä ukko. Jonkun muun on kai laihdutettava hänen puolestaan. Mitään ei viitsi selkeästi asian eteen ITSE tehdä. Kuolkoon kotiinsa, jos noin laiska ja saamaton on!
 
Joku tässä sanoi ettei toi mies voi laihtua kun siltä on viety se liikkumisen apukeino pois... Kyse oli kyllä ilmeisesti moottoroidusta laitteesta, koska sillähän on rollaattori, mutta ei se jaksa mennä sillä kuin max 50 metriä. Se apulaite ei siis mitenkään ole mikään terveyttä ylläpitävä asia, vaan paremminkin mahdollistaisi vain liikkumisen ilman fyysistä rasitusta. Tai mahdollisti, aina 250 kg asti.
 
Ensin BIB pallon asennus vatsalaukkuun auttaa odotellessa lihvuusleikkausta, asennetaan ihan gastroskopisesti.
Ravitsemustarapeutti ja edes jonkilaista liikuntaa, apuna voisi toimia myös ene tuon pallon kanssa.
 
eipä tuo ainut ole, kuka ei pääse kotoaan pois. tiedän useamman, heikosti likkuvan, joka ei pääse kodistaan ulos.normaalipainoisia tosin. eikä heillä ole mitään apuja että pääsisivät ulos.
 
Kehtaakin vinkua itse aiheuttamasta ongelmastaan, jonka saisi vieläpä helposti ratkaistua laihduttamalla 20 kiloa. Tuollaisen massan vaatimalla kulutuksella on tuollainen laihdutus verrattain pieni ponnistelu. Mutta ei, tämäkin on yhteiskunnan syytä.
 
Onkohan hänellä siis virallisesti todettu invaliditeetti? Olisi kiinnostavaa tietää missä vaiheessa todetaan lihavuuden takia invalidiksi, onko se painoindeksin vai minkä perusteella.

Tuo mies oli minusta aikamoinen marisija. Mitä kuuntelin häntä, en hoksannut että hän olisi osoittanut mitään elkeitä omaan aktiivisuuteen eli että olisi mitenkään ilmaissut itse koko ajan tekevänsä jotakin tilanteensa eteen (vaikka edes jumppaavansa tms.). Hän vain valitti, ja syy oli koko ajan jossakin muualla.

En haluaisi olla HUSin edustaja, jonka pitäisi miettiä mistä löytää niin järeä kone, jolla tuon kaverin saa liikkeelle. Voi vain kuvitella mikä meteli siitä tulisi, jos HUSin toimittama rakkine pettäisi tuon kaverin alla ylipainon takia - siinä vietäisiin virkamiehiä käräjille niin että hippulat vinkuisivat...
 
[QUOTE="vieras";28457275]Eli mihin se raja vedetään näissä radikaaleissa päätöksissä? Päihteidenkäyttäjät pakkohoitoon tai ainakin yhteiskunnan tuet pois? Perhe joka lisääntyy, vaikka jo olemassa olevien lasten elättämisen maksaa valtio erilaisin tuin, tuet pois ja lisääntymiskielto? Perinnöllisiä sairauksia sairastavien lisääntyminen kielletään, jos yksikin lapsista saa saman sairauden, tai ainakin hoitokulut peritään vanhemmilta? Kun eihän se aja kenenkään etua, että lapsia tehdään köyhyyteen tai kärsimään pahoistakin sairauksista.[/QUOTE]

Luetko nyt tahallasi väärin vai oletko riidanhaastaja?

Perusperiaatteen tulisi olla sellainen, että ihmisen on itse otettava vastuu toipumisestaan, ja sitä tulee tukea terveydenhuollon keinoin. Ei siis kuten nyt, että mahdollistetaan kaikin tavoin se, että ihminen voi syödä itsensä millaiseksi valaaksi hyvänsä, ja aina vain tilataan uusia ja kalliimpia apuvälineitä ja palveluita, jotka itse asiassa tukevat vain ihmisen mahdollisuutta olla piittaamatta itestään.

Tuon 270-kiloisen ihmisen kohdalla olisi yksi hyvä vaihtoehto, että hänelle hankittaisiin ravitsemus- ja fysioterapiapalveluita sekä tuettaisiin seurannalla ja -aivan, pakotteilla - hänen laihtumistaan siten, että painon putoaminen ohjeiden mukaisesti on edellytyksenä apuvälineiden saamiselle. Nyt ollaan toimittu siten, että mennään perse edellä puuhun: lyödään liinat kiinni. Ymmärrän sen kyllä, koska ihmisellä itsellään ei ole mitään halua laihtua, tai hän ei osoita siihen mitään pyrkimyksiä.

Miten se lopulta eroaa siitä, että saat antibiootit tulehdukseen, mutta et syö niitä, koska siitä on sinulle vaivaa. Ja sen jälkeen valitat joka taholle, että tulehduksesi leviää? Kuka siitä ssitten on vastuussa? Veronmaksajatko? Sairaanhoitopiiri?
 
Onkohan hänellä siis virallisesti todettu invaliditeetti? Olisi kiinnostavaa tietää missä vaiheessa todetaan lihavuuden takia invalidiksi, onko se painoindeksin vai minkä perusteella.

Tuo mies oli minusta aikamoinen marisija. Mitä kuuntelin häntä, en hoksannut että hän olisi osoittanut mitään elkeitä omaan aktiivisuuteen eli että olisi mitenkään ilmaissut itse koko ajan tekevänsä jotakin tilanteensa eteen (vaikka edes jumppaavansa tms.). Hän vain valitti, ja syy oli koko ajan jossakin muualla.

En haluaisi olla HUSin edustaja, jonka pitäisi miettiä mistä löytää niin järeä kone, jolla tuon kaverin saa liikkeelle. Voi vain kuvitella mikä meteli siitä tulisi, jos HUSin toimittama rakkine pettäisi tuon kaverin alla ylipainon takia - siinä vietäisiin virkamiehiä käräjille niin että hippulat vinkuisivat...

On, sillä asuu invalidi asunnossakin, videossa sanoi hankkineensa sen ennekuin hänet invalidiksi todettiin.
 
On hämmentävää, miten vähän itsensä hengiltä syövien eteen yhteiskunta voi (tai haluaa) tehdä. Jos ihminen on vaaraksi itselleen, esim. näännyttää itsensä nälkään, hänet voidaan ottaa tahdosta riippumattomaan hoitoon. Kun ihminen syö itsensä hengiltä, keinoja ei näytäkään löytyvän. Hankitaan vain entistä järeämpää apuvälinettä ja tuetaan hengenvaarallista elämäntapaa.
 
Onkohan hänellä siis virallisesti todettu invaliditeetti? Olisi kiinnostavaa tietää missä vaiheessa todetaan lihavuuden takia invalidiksi, onko se painoindeksin vai minkä perusteella.
...

No en epäile etteikö lääkäri tussakin tapauksessa pysty määrittämään sitä haitta-astetta mikä liihavuudesta (tai jostakin muusta sairaudesta) liikumiselle aiheutuu.
"Lääkärin ammattitaitoon ja tehtäviin kuuluu määritellä henkilön vammasta aiheutuva haitta-aste. Haittaluokalla ilmaistaan henkilön toimintakyvyn rajoitetta. Haitta-asteen prosenttiarvo saadaan haittaluokkaa ilmaisevasta numerosta kertomalla se viidellä. (LKH 1989) Näin esimerkiksi haittaluokka 7 vastaa invalidivähennyksiä määriteltäessä haitta-astetta 35."

"Lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineiden luovutuksen edellytyksenä on sellainen lääketieteellisin perustein todettu sairaus tai vamma, joka heikentää apuvälineen tarvitsijan toimintakykyä ja vaikeuttaa hänen itsenäistä selviytymistään.

"Terveydenhuollon apuvälinepalvelut ovat osa kuntoutusta ja ne olisi hyvä kirjata kuntoutussuunnitelmaan.
On tärkeää, että apuvälineen tarve arvioidaan käyttäjälähtöisesti, oikea-aikaisesti ja yksilöllisesti. Apuvälineiden hankinta on siis hyvä aloittaa apuvälineen tarvitsijan toimintakyvyn arvioinnilla. Arvioinnissa selvitetään sitä, miten henkilö suoriutuu jokapäiväisistä arjen toiminnoistaan. Arvioinnissa on otettava huomioon apuvälineen tarvitsijan toimintakyky, elämäntilanne ja elinympäristö. "
 
Luetko nyt tahallasi väärin vai oletko riidanhaastaja?

Perusperiaatteen tulisi olla sellainen, että ihmisen on itse otettava vastuu toipumisestaan, ja sitä tulee tukea terveydenhuollon keinoin. Ei siis kuten nyt, että mahdollistetaan kaikin tavoin se, että ihminen voi syödä itsensä millaiseksi valaaksi hyvänsä, ja aina vain tilataan uusia ja kalliimpia apuvälineitä ja palveluita, jotka itse asiassa tukevat vain ihmisen mahdollisuutta olla piittaamatta itestään.

Tuon 270-kiloisen ihmisen kohdalla olisi yksi hyvä vaihtoehto, että hänelle hankittaisiin ravitsemus- ja fysioterapiapalveluita sekä tuettaisiin seurannalla ja -aivan, pakotteilla - hänen laihtumistaan siten, että painon putoaminen ohjeiden mukaisesti on edellytyksenä apuvälineiden saamiselle. Nyt ollaan toimittu siten, että mennään perse edellä puuhun: lyödään liinat kiinni. Ymmärrän sen kyllä, koska ihmisellä itsellään ei ole mitään halua laihtua, tai hän ei osoita siihen mitään pyrkimyksiä.

Miten se lopulta eroaa siitä, että saat antibiootit tulehdukseen, mutta et syö niitä, koska siitä on sinulle vaivaa. Ja sen jälkeen valitat joka taholle, että tulehduksesi leviää? Kuka siitä ssitten on vastuussa? Veronmaksajatko? Sairaanhoitopiiri?

Ja miksi sinä et vastaa siihen mitä kysytään?

Kyllä, kaikki tuo mitä yllä kirjoitit, ne toimet auttaisivat tuota miestä ja siitä kaikki varmaan ovat samaa mieltä. Kyse ei olekaan siitä. Vaan siitä, että mihin se raja vedetään. Kuka/mikä määrää missä vaiheessa kenenkin auttaminen lopetetaan, milloin aletaan vaatia sitä ihmisen omaa vastuuta? Vrt. tuon tyypin valitus apuvälineiden puutteesta vs äidin itku ja valitus siitä, kun nyt kolmannellakin lapsella on tämä äidiltä peritty vaikea ihottuma (tai mikä tahansa periytyvä sairaus) ja kalliiksihan se tulee hoitaa ja sossu niin vähän avustaa ja ei tässä töihinkään voi mennä, kun sairaita lapsia pitää kotona hoitaa ja vielä viimeisillään raskaana tässä joudut rahasta stressaamaan ja itq ja parq.

Ymmärtää kysymyksen nyt?
 
On hämmentävää, miten vähän itsensä hengiltä syövien eteen yhteiskunta voi (tai haluaa) tehdä. Jos ihminen on vaaraksi itselleen, esim. näännyttää itsensä nälkään, hänet voidaan ottaa tahdosta riippumattomaan hoitoon. Kun ihminen syö itsensä hengiltä, keinoja ei näytäkään löytyvän. Hankitaan vain entistä järeämpää apuvälinettä ja tuetaan hengenvaarallista elämäntapaa.

Itsensä hengiltä näännyttävien kohdalla voidaan toteuttaa pakkohoitoa mikäli hän täyttää pakkohoidon kriteerit. Ne kriteerit on lakiin kirjattu ja tiukat. Ilmeisesti itsensä hengiltä syövä ei täytä näitä kriteerejä. Tarvitaan kovat perusteet ennen kuin vapaaseen tahtoon voidaan puuttua.
 
[QUOTE="vieras";28459985]Itsensä hengiltä näännyttävien kohdalla voidaan toteuttaa pakkohoitoa mikäli hän täyttää pakkohoidon kriteerit. Ne kriteerit on lakiin kirjattu ja tiukat. Ilmeisesti itsensä hengiltä syövä ei täytä näitä kriteerejä. Tarvitaan kovat perusteet ennen kuin vapaaseen tahtoon voidaan puuttua.[/QUOTE]

Ilmeisesti näin. Jokseenkin ristiriitaista.
 
"Tahdosta riippumattoman hoidon perusteena olevaksi mielisairaudeksi katsotaan vakava mielenterveyden häiriö, johon liittyy todellisuudentajun häiriintyminen siten, että tilaa voidaan pitää psykoosina. Tällaisia sairaustiloja ovat delirium, skitsofreniaryhmän psykoosit, psykoottinen depressio, psykoottinen kaksisuuntainen mielialahäiriö, muut psykoosit, kuten orgaaniset psykoosit ja päihteiden käytön aiheuttamat psykoottiset tilat, ja dementian vaikeat ilmenemismuodot. Jos potilas on alaikäinen, riittää perusteltu epäily vakavasta mielenterveyden häiriöstä.
Itsemurhavaara, päihteiden hallitsematon käyttö tai väkivaltaisuus ei sellaisenaan riitä mielenterveyslaissa säädetyn tahdosta riippumattoman hoidon edellytykseksi."
http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/arkisto?p_p_id=dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku__spage=%2Fportlet_action%2Fdlehtihakuartikkeli%2Fviewarticle%2Faction&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_tunnus=duo96004&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_p_frompage=uusinnumero

Usein syömishäiriöiset jotka ovat hoidettavana vastentahtoisesti ovat alaikäisiä, koska heillä ei katsota olevan riittävää ymmärrystä siitä mihin hoitamattomuus tai hoidon lopettaminen voisi johtaa. "Täydessä ymmärryksessä" ihmisellä on vapaus vaikka kiduttaa itsensä hengiltä.
 
[QUOTE="vieras";28459715]Ja miksi sinä et vastaa siihen mitä kysytään?

Kyse ei olekaan siitä. Vaan siitä, että mihin se raja vedetään. Kuka/mikä määrää missä vaiheessa kenenkin auttaminen lopetetaan, milloin aletaan vaatia sitä ihmisen omaa vastuuta? [/QUOTE]

Ymmärsin alunperinkin, ehkä vastasin epäselvästi.=)

Sellainen linjaus olisi mielestäni paikallaan, että ensimmäisellä terveydenhuollon käynnillä keskityttäisiin nimenomaan siihen, miten tähän on tultu ja miten syyhyn voitaisiin paneutua. Nyt hoidetaan elintasosairauksia oireenmukaisesti, ja se ei ole kestävä tie, ei kansantalouden mutta ei myöskään potilaan itsensa edun nimissä.

Eli jos reilusti ylipainoinen ihminen tulee vastaanotolle ensi kertaa jonkin elintasosairauden oireiden vuoksi ja hänellä todetaan vaikkapa kakkostyypin diabetes, nykyään määrätään ensisijaisesti lääkkeet ja ehkä lopuksi mainitaan, että tiedät varmaan, että painonpudotuksesta olisi apua... ja näin se tärkein asia sairaudentilan hoitamiseksi ja lääkityksen lopettamiseksi jää yksin potilaan harteille. Tämän jälkeen diabetekseen tai vaikka korkeaan verenpaineeseen määrätyt lääkereseptit voikin uusia puhelimitse tai postitse, jolloin jälleen tärkein eli painonhallinta unohtuu koko kuviosta.

Eli ekalla käynnillä pitäisi järjestää kattava suunnitelma ja valvoa sen toteutumista. Kartoittaa potilaan tilanne kokonaisvaltaisesti ja tukea painonpudotuksessa.

Näin Markon kohdalla olisi pitänyt myös toimia jo ilmeisen kauan sitten. Jos kaikki se raha, mitä hänen tuettuun asumiseensa, terveydenhuoltokustannuksiinsa, apuvälineisiinsä, mahdollisiin tuettuihin taksimatkoihin ym. on kulunut oltaisiin laitettu elämänlaatua parantaviin ja sairauksia ennaltaehkäiseviin toimiin tavoitteellisesesti siten, että tavoitellaan Markon itsenäistä, tervettä, apuvälineetöntä ja lääkkeetöntä elämää, olisi se kaikkien kannalta ollut sekä edullisinta että tehokkainta. Tämä olisi sellaista terveydenhuoltoa, johon minäkin mielelläni verovaroin osallistuisin. Mutta tämä oireiden kontrollointi lääkkein (tulipalojen sammuttelu) ei johda mihinkään.
 
Viimeksi muokattu:
[QUOTE="Irja";28452967]Hampaat oli ainakin sen näköiset, että on tullut sokerilimuja vedettyä aikalailla.[/QUOTE]

Sekin on varmaan yhteiskunnan syy, kun eivät ole palkanneet ketään harjaamaan niitä hampaita kahdesti vuorokaudessa hänen puolesta.
 
Ymmärsin alunperinkin, ehkä vastasin epäselvästi.=)

Sellainen linjaus olisi mielestäni paikallaan, että ensimmäisellä terveydenhuollon käynnillä keskityttäisiin nimenomaan siihen, miten tähän on tultu ja miten syyhyn voitaisiin paneutua. Nyt hoidetaan elintasosairauksia oireenmukaisesti, ja se ei ole kestävä tie, ei kansantalouden mutta ei myöskään potilaan itsensa edun nimissä.

Eli jos reilusti ylipainoinen ihminen tulee vastaanotolle ensi kertaa jonkin elintasosairauden oireiden vuoksi ja hänellä todetaan vaikkapa kakkostyypin diabetes, nykyään määrätään ensisijaisesti lääkkeet ja ehkä lopuksi mainitaan, että tiedät varmaan, että painonpudotuksesta olisi apua... ja näin se tärkein asia sairaudentilan hoitamiseksi ja lääkityksen lopettamiseksi jää yksin potilaan harteille. Tämän jälkeen diabetekseen tai vaikka korkeaan verenpaineeseen määrätyt lääkereseptit voikin uusia puhelimitse tai postitse, jolloin jälleen tärkein eli painonhallinta unohtuu koko kuviosta.

Eli ekalla käynnillä pitäisi järjestää kattava suunnitelma ja valvoa sen toteutumista. Kartoittaa potilaan tilanne kokonaisvaltaisesti ja tukea painonpudotuksessa.

Näin Markon kohdalla olisi pitänyt myös toimia jo ilmeisen kauan sitten. Jos kaikki se raha, mitä hänen tuettuun asumiseensa, terveydenhuoltokustannuksiinsa, apuvälineisiinsä, mahdollisiin tuettuihin taksimatkoihin ym. on kulunut oltaisiin laitettu elämänlaatua parantaviin ja sairauksia ennaltaehkäiseviin toimiin tavoitteellisesesti siten, että tavoitellaan Markon itsenäistä, tervettä, apuvälineetöntä ja lääkkeetöntä elämää, olisi se kaikkien kannalta ollut sekä edullisinta että tehokkainta. Tämä olisi sellaista terveydenhuoltoa, johon minäkin mielelläni verovaroin osallistuisin. Mutta tämä oireiden kontrollointi lääkkein (tulipalojen sammuttelu) ei johda mihinkään.

Tällainen linjaus olisi sekä yksilön että yhteiskunnan kannalta paras. Mutta myös terveydenhuollossa ollaan lyhytnäköisiä eli hoidetaan mieluummin seurauksia kuin syitä. Puhumattakaan, että pyrittäisiin ennaltaehkäisemään sairauksien syntymistä. Tämän päivän säästöt lankeavat maksettaviksi vuosien tai jopa vuosikymmenten päästä ja sen vuoksi asioita ei hoideta niinkuin ne olisi järkevintä hoitaa.
 

Yhteistyössä