Pitäis ruveta miehen kanssa dieetille, mutta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja dana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

dana

Vieras
...mulla on isoja ongelmia sen aloittamisessa. Taustaa: Synnytin kuukausi sitten ja painoa pitäisi saada pois. Mies harrastaa suht tosissaan kuntosalitreenausta, jossa vaihtelevat massakaudet ja dieettikaudet. Sovittiin, että aletaan diettaamaan yhdessä. Mies haluaisi alkaa dieetille "tosissaan", mutta mulla painavat vaakakupissa eri asiat. Esimerkiksi sehän tarkoittaisi sitä, että kastikkeet, laatikot jne. olisi ei-ei dieettikaudella, kun on liikaa hiilaria ja rasvaa, mutta mä haluaisin tarjota esikoislapsellemme (2v.) ruoan mahdollisimman monessa eri muodossa. Siis että oppisi kaikkiruokaiseksi.

No, keskustelimme aika tiukkaan sävyyn tästä miehen kanssa ja mies on sitä mieltä, että mulla on vain tekosyitä, etten ala kunnolla tähän projektiin mukaan. No, ehkä osittain, mutta esim. mun mielestä on kylässä törkeää olla syömättä tarjottavaa ruokaa. Ja esim. omille vanhemmilleni en koskaan tunnustaisi olevani dieetillä, sillä heillä on muutenkin vääristynyt käsitys ruoasta ja ovat yrittäneet painostaa muakin laihduttamaan. En halua antaa heille sellaista kuvaa, että ovat olleet oikeassa. Tuo painostaminen tapahtui mun ollessa normaalipainoinen (167cm/63kg) ja nyt mulla on painoa siis 85kg, kun lähtöpaino toiseen raskauteen oli 75kg, johon olin itse ihan tyytyväinen. Siksi siis olisin sitä mieltä, että jos käydään ehkä kerran kesässä porukoilla, söisin siellä tarjottavaa ruokaa ja that's it.

Lisäksi mies tuossa äsken sanoi, että jos alan dieetille, mutta en ala "kunnolla" niin siitä ei sitten ole sen suurempaa hyötyä. Ja päivemmällä kysyin, että onko miehen seksuaalisen mielenkiinnon lasku johtunut mun koosta, niin hän vastasi, että ei ole ainakaan tiedostanut, että se siitä johtuisi. Eli miten tuokin pitäisi nyt ajatella? Eli voi ollakin? Mulla tuli tässä raskaudessa painoa reilusti, mutta niin tuli ekassakin ja 3kk kuluessa oli paino takaisin lähtöpainossa (toivottavasti nytkin käy niin).

Mä en ehkä ole asennoitunut nyt niin, että rupeaisin heti kauhean tarkalle dieetille, kun synnytyksestä on niin vähän aikaa, mutta mies on sitä mieltä, että pienemmästä diettaamisesta ei ole hyötyä ja sanoi suoraan myös, että jos mun asenne on tämä (että esim. kylässä voi ottaa tarjottavaa ruokaa), niin mä en tule onnistumaan. En tajua, että mitä tässä nyt tapahtuu. Pitäisikö mun sitten vain alkaa tuohon vai tehdä omin päin? Onko tässä edes mitään järkeä? :( Enhän mä voi alkaa edes vielä liikkumaan kunnolla, kun kävelykin tekee vielä vähän pahaa...

Mielipiteitä?

Kuulostaa hankalalle tuo teidän touhu...Mä olen 3 pienen lapsen äiti ja olen timmissä kunnossa. Ei ole koskaan tarvinnut olla millään dieetillä tai laitella perheenjäsenille eri ruokia. Syön vaan kohtuudella kaikkea ja treenaan 5 krt viikossa. Ei se treenattu kroppa edellytä sitä, että syödään pelkkää raejuustoa ja porkkanaa tms. älytöntä. Siis mikä toi teidän "tosi dieetti" sitten olisi? Mietin vaan, että kuinka kauan sellaista kukaan tavis perheellinen jaksaa pitää yllä ja mitsä sitten tapahtuu kun palataan "normaaliin" ruokavalioon...

Eikö olisi fiksumpaa miettiä myös treeniä sen dieetin lisäksi? Ei se syömisten kausittainen karsiminen tuo mitään tulosta, kysehän on elämäntavan muutoksesta.

Parempi oliis meittiä noita yksilöllisesti kummallekin ja katso sen jälkeen, miten esim. perheen ruuat tehdään jatkossa.

Kaipa se olis sekotus jotain Fitfarmia ja miehen lueskelemia juttuja pakkotoiston sivuilta tms. Juurikin paljon proteiinia ja hiilarit vähällä, mut riittävästi treenaamiseen.

Imetätkö? Sillon ei kyllä kannattaisi alkaa noin tiukalle dieetille.

Mun mielestä jokainen saa laihduttaa juuri niin kuin parhaaksi näkee. Itse olen nyt tämän vuoden aikana tarkkaillut syömisiäni ja pitänyt ruokapäiväkirjaa. Ihan normiruokaa syön, samaa kuin muutkin, paitsi lounas on arkena salaatti. Olen nyt laihtunut 8,5 kg ja mulle tää sopii, kun opettelen samalla syömään kohtuudella. Mun mies kannustaa mua ja on ylpeä tästä pudotetusta painosta. Mulla on vielä n. 15 kg pudotettavana, mutta hiljaa hyvä tulee.

Lisään vielä, että liikun 2-4 kertaa viikossa, pyöräilyä ja kuntosalia.

Viimeksi muokattu:
Kyllä se ap onnistuu sunkin tyylillä. Mies nyt vaan haluaa olla ainoana oikeassa eikä tajua että vasta synnyttäny ei oo tollasessa treeni-ja diettikunnossa. Normiruoalla voi laihtua ja liikunnalla. Laatikoihin ei tarvi mättää rasvaa ja hiilareita eikä kastikkeisiin. Lapsikin oppii syömään monenlaista. Meillä laatikoissa on paljon rehuja ja katellaan mitä sinne sekaan pistetään.

Juu, täysimetyksellä mennään... Siksi aionkin syödä Fitfarmilta miesten annoksen mukaan ja muutenkin yritän ottaa huomioon.

Eikö kannattaisi odottaa muutamaa kuukautta, että vauva söis jo muutakin? Jotenkin noin tiukka kuuri tuntuu hurjalta, jos täysimetät. Sitä maidontuloa ja laatua vaan mietin. Ei mulla ole mitään faktaa tähän heittää, mutta ite odottaisin puoli vuotta. Siihen asti treenaisin ja söisin fiksusti normaalia ruokaa.

[QUOTE="Nilla";28508892]Tee omaan tahtiin, omalla tyylillä, äläkä miehestä välitä.[/QUOTE]

Kannatetaan. Syöt samaa ruokaa lapsen kanssa, mutta vähemmän kuin aiemmin ja enemmän kasviksia. Kylässä voit syödä, mitä tarjotaan, mutta aina kohtuudella. Paino putoaa imetyksenkin ansiosta, joten yhtälailla sun painosi putoaa kuin miehesikin, joka rehkii. Voit sitten vinkata, että sun dieeetillä tippuikin paremmin. ;) Törkeää siis musta miehen vaatia tiukalle dieetille, kun vasta olet synnyttänyt ja imetät. Muista myös juoda paljon että maitoa riittää. Tsemppiä!

Alkuperäinen kirjoittaja Näin;28508986:
Miksei olisi? Ei se hiilareiden selvä vähentäminen vaadi yhtään mitään eikä tee kenellekään pahaa.

Itse teen lapselle ns. eri ruokaa eli perunaa ja pastaa, vaikka vähähiilarista ruokaa syön itse.

Imetysaikana ensinnäkin on syötävä riittävästi ja monipuolisesti+juotava. Millaseksi menee maito jos äiti vetää jotain tiukkaa diettiä? Ja äidin vointi kun vauvakin ottaa osansa. kuukaus on lyhyt aika ja kroppa vasta palautumassa.

Imetysaikana ensinnäkin on syötävä riittävästi ja monipuolisesti+juotava. Millaseksi menee maito jos äiti vetää jotain tiukkaa diettiä? Ja äidin vointi kun vauvakin ottaa osansa. kuukaus on lyhyt aika ja kroppa vasta palautumassa.

Kuka on sanonut, että vähähiilarinen ruoka on yksipuolista :O
Mä syön ainakin kasviksia enemmän ja monipuolisemmin kuin koskaan aiemmin. Juotava, joo, vettä ja syötävä riittävästi, mutta kyllä siihen ruuan laatuun kannattaa kiinnittää huomiota.

Alkuperäinen kirjoittaja Näin;28509030:
Kuka on sanonut, että vähähiilarinen ruoka on yksipuolista :O
Mä syön ainakin kasviksia enemmän ja monipuolisemmin kuin koskaan aiemmin. Juotava, joo, vettä ja syötävä riittävästi, mutta kyllä siihen ruuan laatuun kannattaa kiinnittää huomiota.

Ei niiden vähentäminen olekaan pahasta. Mutta ap:n selostama paastoista ja siitä että onnistuu vain tietyllä tiukalla systeemillä, ei oo imettävän ja vasta synnyttäneen hommaa. Sä varmaan kylässä voit jotain ottaa ja syötkö samaa ruokaa kun perhe?

Ei niiden vähentäminen olekaan pahasta. Mutta ap:n selostama paastoista ja siitä että onnistuu vain tietyllä tiukalla systeemillä, ei oo imettävän ja vasta synnyttäneen hommaa. Sä varmaan kylässä voit jotain ottaa ja syötkö samaa ruokaa kun perhe?

Meillä aikuiset noudattaa vähähiilarista, lapset ei.
Ja noudatan ruokavaliotani myös kylässä eli en ota perunoita, pastoja, leipiä tai muita leivonnaisia.

Onko joku ollut vhh dieetillä imettäessään? Voiko sillä olla jotain vaikutusta maidon laatuun tai määrään? En siis todellakaan ole jättämässä hiilareia pois kun aion kyllä liikkuakin, mutta mahdollisesti vähentämässä sekä vaihtamassa nopeita hiilareita hiaisiin.

Kannattaa huolehtia, että syö niitä "hyviä" hiilareita, siitä ei ole mitään pahaa imetykselle, eikä hiilareiden säännöstelyssäkään. Siis syöt vaikka puuron marjoilla aamupalaksi, mutta lounaalla voi olla kasvista ja lihaa. Jos syöt monipuolisesti kaikkea viljatuotteista liha- ja maitotuotteisiin sekä kasviksiin, niin en olisi huolissani. Laihtuminen onnistuu kyllä, vaikkei välttelisi hiilihydraatteja, karppaus on vain yksi tapa muiden joukossa. Laihduttajana voit kyllä syödä myös pienen määrän vaikka kastiketta, jos sellasia haluat tehdä lapsen takia. Kaikkea voi syödä kohtuudella, jopa herkkuja.

Lapselle tollasesta dieetistä tuskin on haittaa, tulee varmaan sillekin tarjottua monipuolisemmin vihanneksia :) Keitä vaikka täysjyväpastaa ja höyrytä vihanneksia, itse voit ottaa esimerkin vuoksi ihan vähän pastaa ja reilusti kasvista, ja lapselle toisin päin :)

Jos haluaa, että imetys onnistuu, niin kaloreita pitää tulla reilusti. Eli ei mitään fitfarmia tässä vaiheessa. Lisäksi vatsalihastreeniä ei saa vielä edes tehdä, jos vain kuukausi imetyksestä, joten treenauskin rajoitettua. Herkut voi jättää pois, mutta suosittelen kyllä kotiruokaa syömään jos aiot imettää pidempäänkin.

...mulla on isoja ongelmia sen aloittamisessa. Taustaa: Synnytin kuukausi sitten ja painoa pitäisi saada pois. Mies harrastaa suht tosissaan kuntosalitreenausta, jossa vaihtelevat massakaudet ja dieettikaudet. Sovittiin, että aletaan diettaamaan yhdessä. Mies haluaisi alkaa dieetille "tosissaan", mutta mulla painavat vaakakupissa eri asiat. Esimerkiksi sehän tarkoittaisi sitä, että kastikkeet, laatikot jne. olisi ei-ei dieettikaudella, kun on liikaa hiilaria ja rasvaa, mutta mä haluaisin tarjota esikoislapsellemme (2v.) ruoan mahdollisimman monessa eri muodossa. Siis että oppisi kaikkiruokaiseksi.

No, keskustelimme aika tiukkaan sävyyn tästä miehen kanssa ja mies on sitä mieltä, että mulla on vain tekosyitä, etten ala kunnolla tähän projektiin mukaan. No, ehkä osittain, mutta esim. mun mielestä on kylässä törkeää olla syömättä tarjottavaa ruokaa. Ja esim. omille vanhemmilleni en koskaan tunnustaisi olevani dieetillä, sillä heillä on muutenkin vääristynyt käsitys ruoasta ja ovat yrittäneet painostaa muakin laihduttamaan. En halua antaa heille sellaista kuvaa, että ovat olleet oikeassa. Tuo painostaminen tapahtui mun ollessa normaalipainoinen (167cm/63kg) ja nyt mulla on painoa siis 85kg, kun lähtöpaino toiseen raskauteen oli 75kg, johon olin itse ihan tyytyväinen. Siksi siis olisin sitä mieltä, että jos käydään ehkä kerran kesässä porukoilla, söisin siellä tarjottavaa ruokaa ja that's it.

Lisäksi mies tuossa äsken sanoi, että jos alan dieetille, mutta en ala "kunnolla" niin siitä ei sitten ole sen suurempaa hyötyä. Ja päivemmällä kysyin, että onko miehen seksuaalisen mielenkiinnon lasku johtunut mun koosta, niin hän vastasi, että ei ole ainakaan tiedostanut, että se siitä johtuisi. Eli miten tuokin pitäisi nyt ajatella? Eli voi ollakin? Mulla tuli tässä raskaudessa painoa reilusti, mutta niin tuli ekassakin ja 3kk kuluessa oli paino takaisin lähtöpainossa (toivottavasti nytkin käy niin).

Mä en ehkä ole asennoitunut nyt niin, että rupeaisin heti kauhean tarkalle dieetille, kun synnytyksestä on niin vähän aikaa, mutta mies on sitä mieltä, että pienemmästä diettaamisesta ei ole hyötyä ja sanoi suoraan myös, että jos mun asenne on tämä (että esim. kylässä voi ottaa tarjottavaa ruokaa), niin mä en tule onnistumaan. En tajua, että mitä tässä nyt tapahtuu. Pitäisikö mun sitten vain alkaa tuohon vai tehdä omin päin? Onko tässä edes mitään järkeä? :( Enhän mä voi alkaa edes vielä liikkumaan kunnolla, kun kävelykin tekee vielä vähän pahaa...

Mielipiteitä?
Niin paljon tekstiä että tuli pää kipeäksi tuota lukiessa. Järjetöntä spekulointia ja jollain tapaa tässäkin taas miestä osoitettiin sormella vaikka ap:n suuhun tuskin on väkisin työnnetty ruokaa vaan ihan itse sitä on pitänyt sinne lapioida urakalla jotta tuollaisiin mittoihin on päästy.

Jospa vaan jätät herkut pois ja syöt paljon kasviksia sekä pienen annoksen normaalia kotiruokaa. En kyllä jaksais alkaa vääntämään lonta erilaista ruokaa itselle ja lapselle jos on vauvakin hoidettavana. Imettäessä kyllä kilot karisee tuollKin systeemillä.

Yhteistyössä