Mitä jos ei muuta pois, kun vuokrasopimus päättyy?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Ystävä Hädässä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

"Ystävä Hädässä"

Vieras
Tuleeko silloin häätö ja poliisit kantamaan ulos asunnosta, jos ei suostu sieltä itse lähtemään?

Kun tuttavani sanoi, ettei "aio" muuttaa asunnostaan pois (vielä), vaikka häneltä määräaikainen vuokrasoppari päättyy kuun vaihteessa.. Sanoi vaan että ehtii hankkia uuden asunnon siihen mennessä kun häätö ym. s. .. on pantu käyttöön.

Mutta eihän häätöä tule silloin, js sitä vuokrasopimusta enään "ei ole"?
Kun määräaikaisen vuokrasopimuksen päätyttyä (30.6) päättyy myös vuokrasopimus ja näin ollen asumisoikeus? Vai olenkohan mä nyt käsittänyt ihan oikein, vaiko onko se mun kaveri käsittänytyt itse kaiken ihan väärin??
Mutta kyllähän jonkun "tahon" täytyy tulla kantamaan hänen kamansa pois, onko se sitten ulosotto vai mikä jos asukas alkaa hankalaksi..

Ei siis ollut uutta asuntoa saanut, vaikka oli luvattu. Hänellä on pieni lapsi, ja sinäsäkkin ymmärrän sen "päätöksensä", ettei voi minnekkään kadullekkaan mennä kun kukaan ei voi häntä majoittaa. En siis jaksa alkaa moralisoimaan hänen päätöstään, ihmetyttää vain tuo.. että eikait sitä hhääätöä silloin enään tule kun ei oo vuokrasopimustakaan. Että jos joku tietäisi kauankohan hänellä on aikaa oiekasti sitä uutta kämppää alkaa metästämmään, itse sanoin hänelle että kämpän täytyy olla tyhjillään siinä viim. 1.7, niin kuin oikeasti täytyykin, -mutta jos hän vaan päättää jäädä sinne niin milloinka tulee joku kantamaan ulos hänet ja tavaransa sieltä hänen asunnolstaaan?

Eikö vuokraisännän kanssa olisi mahdollista neuvotella mahd. lisäajasta? Tai sitten
jonkun kaverin nurkkiin siksi aikaa.. Missään nimessä ei kannata jäädä asuntoon yliajalle.
Asunnon saaminen sen jälkeen voikin olla ihan toinen juttu...

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi
Heti tullaan kantamaan, kun asunnon omistaja niin haluaa. Todennäköisesti omistaja haluaa asunnon itselleen tai uusi vuokralainen on tulossa, joten kyllä se lähtö tulee.

Vuokralainen maksaa vuokranantajan kulut, jotka johtuvat asunnon tyhjentämisestä eikä näin ollen tule vuokravakuuttaan näkemään ennen kuin kaikki kulut on kuitattu. Suosittelen lämpimästi lähtemään muuttopäivänä.

[QUOTE="vieras";28663694]Heti tullaan kantamaan, kun asunnon omistaja niin haluaa. Todennäköisesti omistaja haluaa asunnon itselleen tai uusi vuokralainen on tulossa, joten kyllä se lähtö tulee.[/QUOTE]

Kyllähän asunto tulee tarkistaa ennen luovuttamista toiselle henkilölle, -varsinmin jos "ent.".. vuokralainen ei ole antanut itsestään kuulua mitään että olisi pois muuttamassa ja niin edelleen, -eikä luovuta avaimia?
Koska kylläh'än ne ne avaimet tarvii, ja tajuavat että vähintäänkin uudet lukot tulee vaihtaa?

Siis mit* vit***! Eikö se tuttavasi ymmärrä, että se asunto on jonkun toisen ihmisen omaisuutta ja hänellä on ollut vuokrasopimuksen ajan vain oikeus asua siinä. Ei hän voi päättää, jääkö vai eikö, jos vuokrasopimus päättyy, on kämpän oltava tyhjä. Jos meidän vuokra-asunnossa joku majailisi vuokrasopimuksen päättymispäivän jälkeen, tulisi tupenrapinat.

[QUOTE="vieras";28663694]Heti tullaan kantamaan, kun asunnon omistaja niin haluaa. Todennäköisesti omistaja haluaa asunnon itselleen tai uusi vuokralainen on tulossa, joten kyllä se lähtö tulee.[/QUOTE]

Paskapuhetta. Oikeus häätämiseen on vain ulosottomiehellä häätötuomion jälkeen. Sen saamiseen kuluu useampi kuukausi.

Paskapuhetta. Oikeus häätämiseen on vain ulosottomiehellä häätötuomion jälkeen. Sen saamiseen kuluu useampi kuukausi.

Häätö tehdään silloin, kun vuokrasopimusta on rikottu esim jättämällä vuokra maksamatta. Tässä ei ole enää kyseessä vuokra-oikeutta, vaan vuokrasopimus on loppunut, joten ei enää tarvitse häätöjä. Vuokralainen on laittomasti asunnossa ja silloin soitetaan poliisi paikalle.

[QUOTE="vieras";28663966]Häätö tehdään silloin, kun vuokrasopimusta on rikottu esim jättämällä vuokra maksamatta. Tässä ei ole enää kyseessä vuokra-oikeutta, vaan vuokrasopimus on loppunut, joten ei enää tarvitse häätöjä. Vuokralainen on laittomasti asunnossa ja silloin soitetaan poliisi paikalle.[/QUOTE]

Poliisi ei häädä ketään ilman ulosottomiestä ja häätötuomiota. Sillä ei ole mitään merkitystä onko vuokrasopimus enää voimassa vai ei.

Poliisi ei häädä ketään ilman ulosottomiestä ja häätötuomiota. Sillä ei ole mitään merkitystä onko vuokrasopimus enää voimassa vai ei.

Jos joku vieras ihminen toisen asuntoon tulee niin kyllä se on poliisiasia. Samoin, kun ihminen asuu edelleen asunnossa, jossa ei ole enää vuokrasopimusta olemassa niin kyllähän se on poliisi asia. Mihin ihmeeseen häätötuomiota tarvitaan, jos vuokrasopimusta ei ole voimassakaan?!? Ei mene minun järkeen.

[QUOTE="vieras";28663938]Siis mit* vit***! Eikö se tuttavasi ymmärrä, että se asunto on jonkun toisen ihmisen omaisuutta ja hänellä on ollut vuokrasopimuksen ajan vain oikeus asua siinä. Ei hän voi päättää, jääkö vai eikö, jos vuokrasopimus päättyy, on kämpän oltava tyhjä. Jos meidän vuokra-asunnossa joku majailisi vuokrasopimuksen päättymispäivän jälkeen, tulisi tupenrapinat.[/QUOTE]

Ei minulla kyllä olisi sydäntä lähtä häätämään pienen lapsen äitiä lapsineen kadulle, laittaisin vaan lisälaskun perään siitä ajasta mitä hän on siellä sitten ollut.

Asuinhuonevuokralaki
9 luku
Muutto asuinhuoneistosta
68 §
Muuttopäivä vuokrasopimuksen päätyttyä

Muuttopäivä on vuokrasopimuksen päättymisen jälkeinen arkipäivä. Muuttopäivänä vuokralaisen on jätettävä puolet asuinhuoneistoa vuokranantajan käytettäväksi sekä seuraavana päivänä luovutettava huoneisto kokonaan vuokranantajan hallintaan.

Vuokranantajalla on siis oikeus tulla jo heti muuttopäivänä omistamaansa asuntoon.

Kyseessä on siis ilm. kaupungin vuokra-asunto, tai jotenkin liittyy kaupunkiin ja sen omistukseen, -eli ei ole yksityisen.

Kaverikin sanoi että jos se olisi jonku yksityisen niin silloin ei kyllä kehtaisi jäädä, ja että nytkin hävettää mutta ei näe muutakaan vaihtoehtoa tälle asialle.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28664055:
Asuinhuonevuokralaki
9 luku
Muutto asuinhuoneistosta
68 §

Muuttopäivä on vuokrasopimuksen päättymisen jälkeinen arkipäivä. Muuttopäivänä vuokralaisen on jätettävä puolet asuinhuoneistoa vuokranantajan käytettäväksi sekä seuraavana päivänä luovutettava huoneisto kokonaan vuokranantajan hallintaan.

Vuokranantajalla on siis oikeus tulla jo heti muuttopäivänä omistamaansa asuntoon.

Ja voisi kuvitella, että huoneiston hallintaoikeuden omaavalla on oikeus poistaa asunnostaan ylimääräiset henkilöt virka-avun kanssa, jos eivät itse älyä lähteä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap Ystävä Hädässä;28664068:
Kyseessä on siis ilm. kaupungin vuokra-asunto, tai jotenkin liittyy kaupunkiin ja sen omistukseen, -eli ei ole yksityisen.

Kaverikin sanoi että jos se olisi jonku yksityisen niin silloin ei kyllä kehtaisi jäädä, ja että nytkin hävettää mutta ei näe muutakaan vaihtoehtoa tälle asialle.

Mahtaakohan tähän asuntoon olla sitten tulossa jo joku uusi asukas, jolla voi alkaa vuokrasopimus sitten jo 1. 7 alkaen.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28664055:
Asuinhuonevuokralaki
9 luku
Muutto asuinhuoneistosta
68 §

Eli siis tarkoittaako tuo sitä, että jos vuokrasopimus päättyy nyt vaikka 30.06, -niin etttä hänen on muutettva sieltä pois 1.7 mennessä vai mitä?
Vai tarkoititko että mahdl. uuden vuokralaisen muuttopäivä on silloin?

En oikein tajunnut, mutt a itse olen aina muuttanut ulos ja sisään kuun viim. päivänä eli täss ä tilanteess a 30. pv. tätä kuuta.. . :)

Alkuperäinen kirjoittaja Ap Ystävä Hädässä;28664068:

No jos kyse on kaupungin vuokra-asunnosta, niin tuskin tämä tilanne on ihan yllätyksenä tullut ja aikaa uuden asunnon hankkimiseksi on ollut runsaasti.

[QUOTE="vieras";28664073]Ja voisi kuvitella, että huoneiston hallintaoikeuden omaavalla on oikeus poistaa asunnostaan ylimääräiset henkilöt virka-avun kanssa, jos eivät itse älyä lähteä.[/QUOTE]
Melko varmasti on.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap Ystävä Hädässä;28664080:
Eli siis tarkoittaako tuo sitä, että jos vuokrasopimus päättyy nyt vaikka 30.06, -niin etttä hänen on muutettva sieltä pois 1.7 mennessä vai mitä?
Vai tarkoititko että mahdl. uuden vuokralaisen muuttopäivä on silloin?

En oikein tajunnut, mutt a itse olen aina muuttanut ulos ja sisään kuun viim. päivänä eli täss ä tilanteess a 30. pv. tätä kuuta.. . :)
Kyllä tarkoittaa juuri sitä eli että maanantaina 1.7. olisi muuttopäivä. Sunnuntaisin ei tarvitse muuttaa, ei ole ehkä aina saatavilla edes muuttoautoakaan sunnuntaiksi. Ja siis tosiaan kyse asunnosta pois muuttamisesta.

[QUOTE="vieras";28664081]No jos kyse on kaupungin vuokra-asunnosta, niin tuskin tämä tilanne on ihan yllätyksenä tullut ja aikaa uuden asunnon hankkimiseksi on ollut runsaasti.[/QUOTE]

Vähän haiskahtaa koko juttu, jos kerran kyseessä on kaupungin vuokra-asunto, niin takuulla olisi saanut itse jäädä edelleen siihen asumaan, kun vain olisi uusinut vuokrasopimuksen. Tietty, jos on vuokrat maksamatta, niin tilanne on toinen. Taitaa kaverisi hieman kaunistella sulle tilannettaan ja jättää oleelliset asiat kertomatta....

Mahtaakohan tähän asuntoon olla sitten tulossa jo joku uusi asukas, jolla voi alkaa vuokrasopimus sitten jo 1. 7 alkaen.

Mä en tiedä, eikä kaverinikaan ilmeiseti (käsittääkseni) tiedä yhtään.
Hänen olisi ollut mahdollista jatkaa vuokrasopimusta vielä tuon 30. pv jälkeenkin, mutta kun yksityinen (joku tuttu) lupaili hänelle asuntoa johon olisi päässyt muutamaan heti ja se yksityinen sitten meni ja peruikin niin ei sitten uusinut nykyisen asuntonsa vuokrasopimusta..

Vuokran-antaja oli luvannut aikaisemmin että olisi vielä tänään voinut jatkaa vuokrasopimusta jos ilmoittaa kun tiesi että vuokralaisensa pyrkii vaihtamaan asuntoa. Mutta eipä jatkanut ja sitten sen jälkeen saikin kuulla että se yksityinen ei haluakkaan vuokrata. Yritti soittaa sille nyk. vuokraajalle, mutta ei ollut saanut kiinni puhelimitse'/ firma oli jo suljettu tältä päivää.
Ja kyseessä siis EI OLE yksityinen, vaan ilm. kaupunki on tarjonnut hänelle sen asunnon, (/jos käsitän nyt ihan oikein) . ? ..

[QUOTE="vieras";28664081]No jos kyse on kaupungin vuokra-asunnosta, niin tuskin tämä tilanne on ihan yllätyksenä tullut ja aikaa uuden asunnon hankkimiseksi on ollut runsaasti.[/QUOTE]

Luitko sä nyt ihan kokonaan tuota aloitus-tekstiäni?

Vai mikä vika susta on kaupungin vuokra-asunnoissa? En ymmärrä kyllä yhtään, että mitä tuo sun lauseesi "aikaa uuden asunnon hankkimiseksi on ollut runsaasti."

Musta tää on ihan käsittämätöntä, että ihmiset niin helpolla leimataan heti jotenki huonoiksi, jos ne asuu vuokralla "ja vieläpä kaupungin vuokrakasarmeissa". Ei voi käsittää.. Ystäväni on ihan samallainen ihminen kuin muutkin, ei rivarissa asuva ole sen parempi. Hohhoijaa.. ...

Jaa. Siis oliko tämä ystäväsi itse sanonut asuntonsa vuokrasopimuksen irti, vaiko oliko se tehty kunnan/ kaupungin / vuokranantajan toimesta. Joskus tiedän tapauksia, joissa oma irtisanoutuminen on voitu kumota,mutta se on edellyttänyt sitä, ettei ko . asuntoa ole vuokrattu jo eteenpäin.

Yhteistyössä