Taas lisää työttömiä, ei tää kauaa voi jatkua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28827668]Varmaan on jo, tilastoja vaan kaunistellaan huuhaa-kursseilla sekä "työharjottelulla".[/QUOTE]

Vähän samaa epäilen itsekin. Ja avoimia työpaikkoja vissiin se vähän päältä 10 000, ja porukka täälläkin vaatii, että menkää töihin pummit. Itsellä vielä työpaikka, mutta tulevastahan ei kukaan tiedä.

meinaatko että vasemmistolla ei ole taipumusta julkisen sektorin paisuttamiseen vaiko että julkinen talous ei ole vaikeuksissa?

Julkinen talous on vaikeuksissa sen vuoksi, että koko maailmantalous ja Suomen talous siinä sivussa sakkaa kenties rajummin kuin koskaan toisen maailmansodan jälkeen. Syy-seuraus -suhteet menevät siis toisin päin.

Jos julkisten talouksien rooli nykyisessä talousahdingossa olisi niin suuri, että ne ovat vetäneet koko glabaalitalouden *useen, niin eikö niillä pitäisi olla voimaa myös oikaista tämä kehitys? Tähänhän niistä ei ole; julkiset taloudet ovat nykymaailmassa vain hiukan kärpäsen jätöstä isompi tekijä.

kyllä niillä suuryrityksilläkin on iso merkitys talouden vetureina

keneltäpä ne pienemmät yritykset eivät saisi tilauksia ellei juuri suuremmilta?

Ei sillä tilaajan koolla ole merkitystä, vaan kauppojen loppusummalla. Itsekkäästi sitä tietysti toivoisi, että mahdollisimman moni tilaaja olisi ulkomainen toimija. Toistemme paitoja pesemällä kun voimme elää hetken, mutta vain hetken.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28827685:
Julkinen talous on vaikeuksissa sen vuoksi, että koko maailmantalous ja Suomen talous siinä sivussa sakkaa kenties rajummin kuin koskaan toisen maailmansodan jälkeen. Syy-seuraus -suhteet menevät siis toisin päin.

Jos julkisten talouksien rooli nykyisessä talousahdingossa olisi niin suuri, että ne ovat vetäneet koko glabaalitalouden *useen, niin eikö niillä pitäisi olla voimaa myös oikaista tämä kehitys? Tähänhän niistä ei ole; julkiset taloudet ovat nykymaailmassa vain hiukan kärpäsen jätöstä isompi tekijä.

julkinen talous on ensisijaisesti vaikeuksissa siksi että menot on liian suuret

mitä tulee tohon toistemme paitojen pesemiseen niin ymmärsit mut väärin, en tarkoittanut että isot yritykset tilaisivat pienemmiltä paidanpesua vaan pikemminkin pieniä osatoimituksia tai tuotekehitystä isojen yritysten isoihin kauppoihin

Hiton kokoomus kun irtisanoo vaa porukkaa. Mitä ne oikee miettii?

Kyllä sä oot tyhmä. :laugh:

Ihanko oikeasti sinä kokoomusta äänestänyt pölkkypää kuvittelet että kokkareiden ajama veropolitiikka ainakaan helpottaa tätä tilannetta? Mä en kyllä tajua kuka suomalainen muu kuin yritysjohtaja menee äänestämään kokoomusta, mutta kai minä en sitten vaan pysty ymmärtämään että joku on niin tyhmä että kuvittelee muuttuvansa itsekin rikkaaksi rikkaita äänestämällä.

Sanon vaan että lukekaa tämä ja miettikää tota kokoomuksen ajamaa politiikkaa oikein ajatuksen kanssa. Juttu ei sinänsä liity kokoomukseen, mutta saattaa silti avata silmät nykytilannetta katsellessa...

Rikkaille raha on symbolista - Elina Hirvosen kolumnit - Kulttuuri - Helsingin Sanomat

[QUOTE="vieras";28827651]
11490.gif
[/QUOTE]

Pojat mokas, kansa maksoi.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28827685:

Just sun kaltaisten ihmisten takia me ollaan kusessa.

Varoja on leikattava kehitysavusta, maahanmuutosta ja kaksikielisyydestä, välittömästi.

Miljardiluokan säästöt vuositasolla, eikä peruspertti edes huomaa mitään.

Myös rahan lapioiminen Kreikkaan ja muille omat asiat sössineille valtioille on loputtava välittömästi.

Kuvitelkaa että pelkästään kehitysapuun Suomi on pumpannut 20 vuodessa yli 30 miljardia euroa, siis 30,000,000,000 euroa, kehitysapuun, kankkulan kaivoon.

Väitän, että tuon saman summan kun olisi laittanut kestävään kehitykseen, työpaikkojen luomiseen ja innovaatioon täällä kotimaassamme, työttömyys olisi lähempänä 50000, kuin 500000, mitä se tänäpäivänä on.

julkinen talous on ensisijaisesti vaikeuksissa siksi että menot on liian suuret

Menot ovat liian suuret suhteessa mihin? Suhteessa ulkomaankaupan taseeseen vai BKT:hen? Nämä ovat juuri niitä eilen moittimiani mantroja, joita hoetaan, kun ei muuta keksitä. Totesin eilen, että minulla ei ole tarjota ratkaisuja tilanteeseen, eikä yön yli nukkuminenkaan ole tuonut muutosta tähän.

Harvemmin muuten olen kuullut kenenkään moittivan liian hyvin resurssoituja julkisia palveluita (esim. liian huolella hoidettuja teitä tms)...

[QUOTE="vieras";28827721]Just sun kaltaisten ihmisten takia me ollaan kusessa.[/QUOTE]

Jos näin on, niin anna minun arvata; sinun kaltaisesi varmaankin pelastavat maailman, olenko oikeassa? Pitäkää kuule kiirettä, laiva vuotaa jo ja pahasti!

EDIT: Se jäi vielä mainitsematta, että ei sinulla itse aiheeseen liittyen olisi ollut mitään sanottavaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28827739:
Menot ovat liian suuret suhteessa mihin? Suhteessa ulkomaankaupan taseeseen vai BKT:hen? Nämä ovat juuri niitä eilen moittimiani mantroja, joita hoetaan, kun ei muuta keksitä. Totesin eilen, että minulla ei ole tarjota ratkaisuja tilanteeseen, eikä yön yli nukkuminenkaan ole tuonut muutosta tähän.

Harvemmin muuten olen kuullut kenenkään moittivan liian hyvin resurssoituja julkisia palveluita (esim. liian huolella hoidettuja teitä tms)...

julkisen sektorin menot on liian suuret suhteessa bruttokansantuotteeseen

meillä ei ole ollut pitkiin aikaan varaa näin hyviin julkisiin palveluihin, ne on ostettu velaksi jonka seuraavat sukupolvet joutuvat maksamaan

Alkuperäinen kirjoittaja Yh-isä;28827756:
Etkö pelkää yhteiskuntarauhan järkkymistä jos köyhiltä viet palvelut?

no ei kai niitä palveluita kokonaan tarvitse viedä?

ne pitäs järjestää tehokkaammin ja ehkä jotain pitäis karsiakkin, virikepäivähoito ensimmäisenä

julkisen sektorin menot on liian suuret suhteessa bruttokansantuotteeseen

meillä ei ole ollut pitkiin aikaan varaa näin hyviin julkisiin palveluihin, ne on ostettu velaksi jonka seuraavat sukupolvet joutuvat maksamaan

Olen osin samaa mieltä. Valtiot (siis muutkin kuin Suomi) ovat mitoittaneet kulutustaan aivan liian optimististen tulevaisuusskenaarioiden varaan. On ajateltu, että vaikka tänä vuonna mennään x määrä miinukselle, ensi vuoden talouskasvu asian. Ja pitkäänhän tämä toimikin. Se itse asiassa saattaa toimia edelleenkin, kunnes fossiilisten polttoaineiden luoma kupla lopullisesti puhkeaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28827767:
Olen osin samaa mieltä. Valtiot (siis muutkin kuin Suomi) ovat mitoittaneet kulutustaan aivan liian optimististen tulevaisuusskenaarioiden varaan. On ajateltu, että vaikka tänä vuonna mennään x määrä miinukselle, ensi vuoden talouskasvu asian. Ja pitkäänhän tämä toimikin. Se itse asiassa saattaa toimia edelleenkin, kunnes fossiilisten polttoaineiden luoma kupla lopullisesti puhkeaa.

muistuu mieleen miten nykyinenkin valtionvarainministeri aikoi vaalien alla paikata kestävyysvajetta talouskasvusta saatavilla lisätuloilla

Nykyinen julkkaripuoli on aivan liian massiivinen. Suomessa julkisella puolella palkat liian korkeat, virkoja liikaa, ihmisiä aivan liikaa paperinpyörittäjinä. Yksityinen puoli kärsii ja koko maa siinä sivussa. Demaripolitiikka ajoi Suomen tähän, ja kun koko läntisen maailman talous 2008 romahti, jälkiä saadaan maistella nyt.

• Tykkää
Reactions: ruutiukko
muistuu mieleen miten nykyinenkin valtionvarainministeri aikoi vaalien alla paikata kestävyysvajetta talouskasvusta saatavilla lisätuloilla

No nimenomaan näin. Ja "normaalitilanteessa" (mikä sitä normaalia sitten onkaan...) homma olisi pelittänytkin. Mutta nythän tilanne on muuttumassa ja se on muuttumassa uskoakseni ns. lopullisesti (vaikka mikään ei tietenkään koskaan lopullista olekaan).

Tämä sarja antoi muuten tällaiselle maallikollekin paljon ajattelemisen aihetta:Länsimaiden illankoitto | YLE Teema | yle.fi

palkan korotuksiin malttia nyt, ruuan alv alemmas ja yrittäjille tukea, niin ne työpaikat säilyy!

kyllä nostaisin palkkoja, on palakt tosi alhaiset verattuna vime lamaan. Pienituloisen palkkoja korotetaan , ruan alv piennemmäksi ja pätkä/osa-aikatöiden tekeminen kananttavaksi, kosk anyt ei kananta tehdä esim päivän kahden pätkiä kun se ei nosta elintasoa lainkaan.myös asumistukiin tarkistusta, että OIKEASTI pienituloiset siaivat enmmän tukea, myös omistusasunnon verohelpotukset pois, pakkovelan ottaminen pois ( Opintolaina) opiskelijoiden aseman parantaminen, ilmainen ruokailuoikeus myäs korkeakouluihin. tässä nyt jotiakin esimerkkejä

[QUOTE="realisti";28827791]Nykyinen julkkaripuoli on aivan liian massiivinen. Suomessa julkisella puolella palkat liian korkeat, virkoja liikaa, ihmisiä aivan liikaa paperinpyörittäjinä. [/QUOTE]

Perustuuko tämä omaan kokemukseesi, tutkimustietoon vai luitko netistä?

Tämä nyt on tietysti pelkkä kuriositeetti, mutta kun itse siirryin julkiselta puolelta yksityiselle (lähes vastaaviin töihin), niin palkkani liki kaksinkertaistui (+ erilaiset työsuhde-etuudet) ja työmäärä väheni. Yliopistolla työskennellessäni minulla ei todellakaan olisi ollut aikaa kirjoitella tänne tähän aikaan torstaiaamuna, mutta nytpä on. :)

Ja mistä nuo varat revitään?

Tiedoksesi, myöskään kahden päivän opiskelu ei nosta elintasoa, mutta 5 vuoden kyllä nostaa. Samaten, niitä 2pv pätkäduuneja vaan vitusti alle niin joskus tapahtuu jotain hyvääkin.
Toinen vaihtoehto on valittaa ja vätystellä.

kyllä nostaisin palkkoja, on palakt tosi alhaiset verattuna vime lamaan. Pienituloisen palkkoja korotetaan , ruan alv piennemmäksi ja pätkä/osa-aikatöiden tekeminen kananttavaksi, kosk anyt ei kananta tehdä esim päivän kahden pätkiä kun se ei nosta elintasoa lainkaan.myös asumistukiin tarkistusta, että OIKEASTI pienituloiset siaivat enmmän tukea, myös omistusasunnon verohelpotukset pois, pakkovelan ottaminen pois ( Opintolaina) opiskelijoiden aseman parantaminen, ilmainen ruokailuoikeus myäs korkeakouluihin. tässä nyt jotiakin esimerkkejä

Yhteistyössä