Normivanhempien lapsi EI tarvitse päiväkotia kehittymiseensä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hoitaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miten lapsi oppii puhumaan suomea, jossei päiväkodissa esim meidän tapauksessamme? Meillä oli puhtaasti tuo kielitaito se syy, miksi näinkin nuorena päiväkotiin (2,5v). Ja näitä on suomessa nykyään aika paljon.

Mielestäni juuri kritisoin tota, että otetaan kaikki poikkeukset esille. Toki kielitaito on syy. Aika moni vaan tietää tapauksia, joissa ei ole mitään järkevää syytä vaan peruste on juurikin tuo ap:n mainitsema asia, eli luullaan, että päiväkoti opettaa jotain tosi olennaista, mitä kodissa ei muka voisi opettaa.

Tässä olen samaa mieltä. Meillä lapset on hoidossa koska olemme töissä. Aloittaneet lasten ollessaan 2v ja 3v. Minulle päiväkoti on "säilytyspaikka" -karrikoiden. On hienoa että siellä työskentelee kasvatuksen ammattilaisia ja lapsille on järjestetty noin suurin piirtein ikätasoista tekemistä. Ja tietenkin on niitä kavereita. Mutta päiväkodilta en odota muuta kuin että lapsilla on siellä mukavaa kun ovat siellä. Kasvatusvastuu on aina meillä vanhemmilla.

[QUOTE="pph";28889716]Kirjotinkin, että "syötetty". Se propaganda kun on näkymätöntäkin. Jos et vie lastasi päivähoitoon, kun olet itse kotona, olet poikkeava. Tämä leviää kaveripiireissä yms. Ja ei ole mutu-tietoa vaan todellista. Itse kannustan lasten kotihoitoon mikäli lapsi saa pikkusisaruksen.[/QUOTE]

No mun kaveripiirissä ei ole tuollainen kyllä levinnyt mitenkään. Ja tämäkin on ihan todellista tietoa, ei mutua. Itselläni tosin 2,5-vuotiaalle pidettiin pk-paikka vaikka jäin itse kotiin, koska ei haluttu hyvää paikkaa menettää ja oli siellä käynyt jo reilun vuoden. Itse samalla opiskelen ja tuo esikoinen ei nuku päikkyjä joten eipä tulis opiskelusta vauvan JA esikoisen kanssa mitään. Joku varmaankin luulee, että meillä on lapsi virikehoidossa sitten, mutta eipä tuntemattomien luulot mua ole koskaan hetkauttaneet :)

[QUOTE="joku";28889804]Mielestäni juuri kritisoin tota, että otetaan kaikki poikkeukset esille. Toki kielitaito on syy. Aika moni vaan tietää tapauksia, joissa ei ole mitään järkevää syytä vaan peruste on juurikin tuo ap:n mainitsema asia, eli luullaan, että päiväkoti opettaa jotain tosi olennaista, mitä kodissa ei muka voisi opettaa.[/QUOTE]

Miten sinä voit tietää toisten ihmisten syyt? Kukaan meidänkään pk:ssa ei taida tietää, että suoritan tässä samalla maisterin tutkintoa. Luulevat varmaan, että ihan virikehoidossa on tuo 2,5-vuotiaamme.

[QUOTE="joku";28889760]Jotenkin tuntui menevän aloituksen pointti ohi monelta ja otettiin taas kaikki poikkeuksen poikkeukset esille.

Toki lapsi laitetaan päiväkotiin, jos vanhemmat käy töissä tai opiskelee tai jotain muuta vastaavaa, mutta välillä näissä keskusteluissa tulee esille, että päiväkotiin laitetaan ensisijaisesti oppimaan jotain taitoja. Ap:n pointti oli mielestäni se, että ei siellä päiväkodissa opi välttämättä mitään sellaista, mitä ei kotona voisi opettaa.

En jaksa uskoa, että kovin moni elää ihan jossain metsän perukoilla, missä ei ole ketään muita lapsia lähimmän tunnin säteellä. Toki ehkä joku asuu, mutta ei nyt kymmeniä tuhansia sellaisia lapsia löytyne.

Ja vaikka asuisi ihan metsän perukoilla ilman ketään, niin en näe silti syytä, että esim. kaksivuotias pitäisi laittaa päiväkotiin oppimaan ryhmätaitoja. Jos vanhemmat osaa opettaa peruskäytöstavat, niin ei lapsi tarvitse ennen eskaria päiväkotia muuta kuin vanhempien työn, opiskelun tai sairauden vuoksi.[/QUOTE]

Ei asuta metsän perukoilla, ihan lähiössä, mutta ei vaan kauheasti samanikäistä seuraa täältä löydy. Puistossa jos joku lapsi sattuu olemaan, niin lapsi yleensä halua leikkiä tuntemattoman kanssa, vaikka meidän lapsi yrittäisi tehdä tuttavuutta. Talvella meillä puistot ainakin vielä ihan tyhjiä. Mutta ei 2 vuotias tarvitse kavereita, kunhan nyt joskus näkee muita lapsia. Yli 3 vuotiaalle taas sitten suositellaan sitä kaveriseuraa, kun aletaan muodostaa ystävyyssuhteita. Jos niitä ei löydy pihapiiristä/ystävien lapset/sukulaiset, eikä lähellä ole kerhoja, harrastusmahdollisuuksia, niin musta ei ole mitenkään huono idea laittaa sosiaalinen kavereita kaipaava lapsi päiväkotiin osapäiväiseksi. Ihan samahan se melkein on kuin kerho. Yleensä villit lapset sopivat paremmin päiväkotiin, koska kerhoissa ei ole aikaa keskittyä niihin tapauksiin. Samoin joissain harrastuksissa villi lapsi saattaa villiinnyttää koko porukan ja onhan niitä joillekin sanottu, ettei lapsi sovi tänne, kun ei osaa olla rauhallisesti.

Tärkein on siis mielestäni tuo lapsen sosiaaliset suhteet. Lisäksi tietysti ryhmätaidot ja vieraan ihmisen auktoriteetin alla toimiminen, on ihan hyviä taitoja myös, mutta ei nyt ihan välttämättömiä. Helpompi ehkä koulussa, jos ei ole tottunut vaan siihen omaan äitiin ja on sitten tottelematon, kun "ei nyt muita kuulu totella".

En ole ollut koskaan päiväkodissa ja olen ollut vähän kateellinen niille, jotka jo koulussa ekaluokalla hyviä ystäviä ja itsellä vähän ulkopuolinen olo, kun tunsin ehkä yhden esikoulusta, joka vielä päätyi eri luokalle. Oli selvästi jo muodostunut päiväkotiryhmiä ja myöhemmin sitten puhuivat päiväkotiajoistaan ja itse olin ulkopuolinen. Joskus joku sanoikin, että "susta näkee, ettet ole koskaan ollut päiväkodissa". Meillä tosin paljon sisaruksia ja naapureita, mutta esimerkiksi perhekerhoissa konttasin äitini jaloissa, kun se nyt sattui siinä olemaan, enkä uskaltanut muiden kanssa mennä leikkimään. En tiedä olisinko viihtynyt päiväkodissa, koska olin muutenkin vähän ujo.

Mina olen ainakin iloinen oman 3-vuotiaani kehityksesta paivahoidon aloittamisen jalkeen: Oppi toisen kielen, aakkoset ja numerot. Lisaksi sai vihdoinkin hyvia kavereita. En olisi pystynyt naita hanelle muuten jarjestamaan.

[QUOTE="Vieras";28889790]Nyt en ihan ymmärtänyt... Miten ihmeessä sinua pitäisi kerhoilu kiinnostaa, kerhothan ovat tarkoitettu lapselle, ei vanhemmille (siis jos kyse on yli 3 v lapsesta). En minä käy kerhossa vaikka lapsi käykin. Meillä siis kotihoidossa oleva 4-vuotias, joka käy kerhossa 4 x viikossa 3 h kerrallaan. Mutta minä siis vain vien lapsen kerhoon ja haen pois, ei se kerhoilu sen enempää vaadi.[/QUOTE]

No en minä sitä 1-vuotiasta jätä yksin kerhoon, eikä se liene tarkoituskaan :D kävimme kyllä aiemmin vauvakerhossa ja lapsi viihtyi todella hyvin. Nyt kun aloittaa pk:ssa, se riittäköön ja minua ei kyllä kauheasti haittaa vaikka emme enää kerhossa käykään. Vaikka mukavia äitejä siellä tapasikin, niin silti teen mieluummin jotain muuta.

Joo ehka siella Suomessa lapsi ei tarvitse paivahoitoa, ilmeisesti siella lasten sosiaalinen kasvatus hoidetaan muulla tavalla.

Taalla Hollannissa paivahoitoa suositellaan kaikille lapsille vauvasta alkaen. En tieda johtuuko siita etta hollantilaislapset ovat niin sosiaalisia, suomalaista ujoutta ei nae ollenkaan.

[QUOTE="mami";28889996]No en minä sitä 1-vuotiasta jätä yksin kerhoon, eikä se liene tarkoituskaan :D kävimme kyllä aiemmin vauvakerhossa ja lapsi viihtyi todella hyvin. Nyt kun aloittaa pk:ssa, se riittäköön ja minua ei kyllä kauheasti haittaa vaikka emme enää kerhossa käykään. Vaikka mukavia äitejä siellä tapasikin, niin silti teen mieluummin jotain muuta.[/QUOTE]

Niin joo, perhekerhothan ovat erikseen, siis ne, missä mukana ovat myös vanhemmat. Mutta tosiaan yli 3-vuotiaille on tarjolla paljon kerhoja, joissa tarkoitus on nimenomaan se, että lapset touhuavat ikäistensä lasten kanssa, siellä vanhemmat eivät siis ole lainkaan mukana.

Mikähän on normivanhempi?
Aivan normaaleille aikuisille voi syntyä esim. tarkkaavaisuushäiriöinen lapsi, tai autisti tai yyberujo tms.
Mutt joo, olen samaa mieltä, jos lapselle tarvitaan virikehoitoa on minusta vanhemman mentävä töihin niiksi päiviksi kun lapsi on hoidossa, tai sitten opiskeltava tai tehtävä muuta yhteiskunnallisesti yleishyödyllistä. Jos vaan makaa perse homeessa kotona on se subjektiivisen päivähoito-oikeuden väärinkäyttöä.

Mielenkiintoinen oli tuo kommentti siitä että laitetaan lapsi päiväkotiin jossa ei puhuta mitään kotona puhuttavista kileistä. Ajattelisin itse että yksi vahva kieli pitäisi olla ja se olisi se opetuskieli/äidinkieli. Sehän on melkolailla niin että jos menee suomenkieliseen päiväkotiin menee sitten jatkossa myös suomenkieliseen kouluun. Se "kouluputki" valitaan siis siinä vaiheessa kun päiväkotia valitaan. Mutu-tuntuma on että suomessa kyllä opitaan suomenkieli vaikka ei suomenkielistä koulua käykkään, tietysti vähän paikkakunnasta riippuen. Lapsi oppii suomenkielen jos leikkikaverit on suomenkielisiä päiväkoti-ikäisenä ja alakouluikäisenä. Koko koulua ei tarvii suomeksi käydä.

Eikä lapsi muutenkaan tarvitse koko ajan jotain aikuisen tarjoamaa virikettä. Moni nykyajan lapsi ei ole oppinut leikkitaitoja ollenkaan ja osittain siihen vaikuttaa jatkuva viriketulva. Sitten, jos ei ole virikkeitä, lapsi ei tiedä mitä tekisi.

Ajoittainen tylsä arki ja tekemisen puute kasvattaa ihan uskomattoman paljon. Minusta kasvatuksesta on tehty sellainen "osaanko minä"-asia. Moni vanhempi ei luota omiin taitoihinsa kasvattajana, vaan jatkuvasti epäilee, että riittääkö tämä ja tämä lapselle. Saako lapsi mitä tarvitsee, jos hän on "vain" kotona. Varmuuden vuoksi viikonloput ja illatkin käytetään siihen, että lasta kuljetetaan paikasta toiseen, jotta hän varmasti kehittyisi normaalisti. Jos lapsi joskus valittaa tylsyyttä, niin sitten hän varmasti tarvitsee pidempiä hoitopäiviä, enemmän kavereita, enemmän harrastuksia jne. Kunhan jotain vain järjestetään ja paljon, että lapsi viihtyy.

Ja ihan oikeasti näin ajattelevia vanhempia on olemassa. Jos päiväkodin puolelta vähän yritetään tasoitella tilannetta kertomalla mitä lapsi ihan oikeasti tarvitsee, niin samat vakiolauseet saa vastaukseksi kuulla, kuinka jokainen lapsi on erilainen ja kuinka vanhempi tuntee lapsensa parhaiten.

Itse en ole ollut koskaan päivähoidossa eikä ole miehenikään ollut. Sen takia meidän molempien on helppo olla sitä mieltä, että koti on useimmalle lapselle paras paikka. Jos päivähoidolle on työn, opiskelun tai erityisen tuen tarpeen vuoksi tarvetta, niin päiväkoti tulee heti kodin jälkeen hyvänä kakkosena :)

[QUOTE="vieras";28889953]Jos yli 3v lapsi makoilee äidin sohvalla päivät pitkät eikä pääse ikäistensä pariin hänestä tulee 1) koulukiusattu 2) kouluampuja.[/QUOTE]

Ei minusta tai veljestäni tullut kumpikaan. Eikä tullut miehestänikään tai hänen neljästä veljestä. Muutaman päivän kun siinä sohvalla makaa, niin alkaa sen verran paljon pitkästyttää, että pakosti siinä keksii itselleen jotain muuta tekemistä.

[QUOTE="Vieras";28890050]Mikähän on normivanhempi?

Mielenkiintoinen oli tuo kommentti siitä että laitetaan lapsi päiväkotiin jossa ei puhuta mitään kotona puhuttavista kileistä. Ajattelisin itse että yksi vahva kieli pitäisi olla ja se olisi se opetuskieli/äidinkieli. Sehän on melkolailla niin että jos menee suomenkieliseen päiväkotiin menee sitten jatkossa myös suomenkieliseen kouluun. Se "kouluputki" valitaan siis siinä vaiheessa kun päiväkotia valitaan. Mutu-tuntuma on että suomessa kyllä opitaan suomenkieli vaikka ei suomenkielistä koulua käykkään, tietysti vähän paikkakunnasta riippuen. Lapsi oppii suomenkielen jos leikkikaverit on suomenkielisiä päiväkoti-ikäisenä ja alakouluikäisenä. Koko koulua ei tarvii suomeksi käydä.[/QUOTE]

Puhut ilmeisesti minusta :) lapsi tosiaan menee tulevaisuudessa suomenkieliseen kouluun. Suomi on itselleni yhtä vahva äidinkieli kuin ruotsikin. Lapsella on paljon sukulaisia, jotka puhuvat vain ruotsia, jonka vuoksi itse puhun kotona ruotsia. Myöhemmin kun lapsi osaa erottaa kielet toisistaan, voidaan kotona puhua kaikkia kolmea kieltä. Nyt koemme järkevimmäksi, että lapsella on selvät paikat ja tilanteet kullekin kielelle.

meillä 5v ihan sen takia päiväkodissa kun lähipiirissä/asuinalueella ei ole oikein lapsia joiden kanssa leikkiä. huomannu yhden tuttavaperheen lapsesta jolla ns. normivanhemmat niin lapsi ei osaa yhtään leikkiä muiden lasten kanssa...

Alkuperäinen kirjoittaja åååååååååå;28890157:
meillä 5v ihan sen takia päiväkodissa kun lähipiirissä/asuinalueella ei ole oikein lapsia joiden kanssa leikkiä. huomannu yhden tuttavaperheen lapsesta jolla ns. normivanhemmat niin lapsi ei osaa yhtään leikkiä muiden lasten kanssa...

Ja voin kertoa, että sitä taitoa ei kaikki opi päiväkodissakaan.

Yhteistyössä