4D - Tulin äidiksi 70-vuotiaana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Suerte"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"Suerte"

Vieras
"Sue Tollefsenia, Lauren Cohenia, Jan Wulfia ja Rajo Deviä yhdistää se, että he kaikki olivat ohittaneet vaihdevuosi-iän tullessaan raskaaksi. Heidän lapsihaaveidensa toteutumisen mahdollisti koeputkihedelmöitys. Naiset kertovat, miksi päätyivät tekemään lapsia tämänikäisinä ja mitä hyötyjä ja haittoja kypsän iän vanhemmuuteen liittyy."

Katsoin tuon dokumentin äsken ja täytyy sanoa että oli kyllä aikamoinen!
Jos joku haluaa katsoa niin tässä linkki -> 4D - Tulin äidiksi 70-vuotiaana | Ruutu

Hyi kauheaa, en varmasti katso. Herättäisi niin suuria myötähäpeän tunteita. Olen itse 54-v, ja lapseni jo isoja, nuorinkin täyttää 15 v. Ei tulis mieleenkään yrittää hankkiutua raskaaksi, vaikka siihen olisi mahdollisuus. Aika aikaansa kutakin, niin sen on luonto tarkoittanut ;)

Ihan hyviä äitejä varmasti. Parempia kuin monet nuoremmat. Mutta ajattelen myös, että on eettisesti väärin VÄKISIN tehdä lapsi vaihdevuosien jälkeen. Ei luonto ole niin tarkoittanut.

[QUOTE="mummo";28907549]Hyi kauheaa, en varmasti katso. Herättäisi niin suuria myötähäpeän tunteita. Olen itse 54-v, ja lapseni jo isoja, nuorinkin täyttää 15 v. Ei tulis mieleenkään yrittää hankkiutua raskaaksi, vaikka siihen olisi mahdollisuus. Aika aikaansa kutakin, niin sen on luonto tarkoittanut ;)[/QUOTE]

No aika vanhana olet sinäkin lisääntynyt, ettei hirveesti kannata arvostella!

[QUOTE="hui";28907648]No aika vanhana olet sinäkin lisääntynyt, ettei hirveesti kannata arvostella![/QUOTE]

On vähän eri asia saada 40 v lapsi ku 70v :) ja jos kuopuksen saanu 39 niin moni saa vasta ekan siinä iässä.

[QUOTE="hui";28907648]No aika vanhana olet sinäkin lisääntynyt, ettei hirveesti kannata arvostella![/QUOTE]

En katsonut dokumenttia, mutta onhan se nyt ihan eri saada lapsi vaikkapa 40-vuotiaana kuin mitä 50-vuotiaana saatikka sitten 70-vuotiaana. Niissä on vissi ero ihan jo vaihdevuosi juttujen takia, jos niistä nyt mitään vielä edes ymmärrät.

[QUOTE="mummo";28907671]Joo, kyseessä oli kuopus, ja olin 39-vuotias kun tää kuopus syntyi ;)[/QUOTE]

Joo-o, osaan laskea mutta niin kuin tuolla aiemmin jo kirjoitin niin minusta 39-v. on myös liian vanha lisääntymään!

Minkähän ikäisenä tämän nimim. "hui" mielestä niitä lapsia sitten saa tehdä, jos luomuna tulee? Mielestäni en ollut mitenkään erityisen vanha äiti 39-vuotiaalle kuopukselleni. Esikoinen täyttää muuten kohta 33 v, joten siitä voit miettiä. Välissäkin on muutama lapsi sitten, mutta aikuisiahan he jo.. ;)

[QUOTE="mummo";28907728]Minkähän ikäisenä tämän nimim. "hui" mielestä niitä lapsia sitten saa tehdä, jos luomuna tulee? Mielestäni en ollut mitenkään erityisen vanha äiti 39-vuotiaalle kuopukselleni. Esikoinen täyttää muuten kohta 33 v, joten siitä voit miettiä. Välissäkin on muutama lapsi sitten, mutta aikuisiahan he jo.. ;)[/QUOTE]

Yli 30 vuotiaat on liian vanhoja tekemään lapsia, siis minun mielestä...

[QUOTE="hui";28907747]Yli 30 vuotiaat on liian vanhoja tekemään lapsia, siis minun mielestä...[/QUOTE]

:-D:-D:-D:-D:-D:-D. Sinähän taidat olla varsinainen koomikko. No kyllä sä sitten huomaat kun vähän kasvat ja pääset itse vähän enemmän naisen ikään.

[QUOTE="vieras";28907769]:-D:-D:-D:-D:-D:-D. Sinähän taidat olla varsinainen koomikko. No kyllä sä sitten huomaat kun vähän kasvat ja pääset itse vähän enemmän naisen ikään.[/QUOTE]

Paljonkohan minun tästä pitää vielä vanheta? Olen kuitenkin jo 36-v. :)

[QUOTE="hui";28907667]No on vähän eri asia mutta minusta 39-v. on myös aivan liian vanha saamaan lapsia![/QUOTE]

Sun mielipiteesi ei tässä asiassa juuri vaikuta.

Mutta biologisesti vaihdevuosi-iän ohittaneen raskautuminen hedelmöityshoidoilla on kyseenalaista, kun ei siinä korjata mitään varsinaista vikaa. Vaihdevuosilla on tarkoituksensa, ja sillä että kuukautiset loppuvat. Se tarkoitus, ettei nainen enää sen jälkeen tule raskaaksi, koska on liian vanha saamaan jälkeläisiä.

Ymmärrän hoidot jos niihin on syynä joku sairaus kuten esim. pco tai vika jommassa kummassa hedelmällisessä iässä olevassa tulevassa vanhemmassa. Mutta liian vanhojen hedelmöityshoitoja en ymmärrä.

[QUOTE="vieras";28907804]Sun mielipiteesi ei tässä asiassa juuri vaikuta.

[/QUOTE]

En ole tyhmä ja tiedän ettei minun mielipide tähän asiaan vaikuta mutta toinpahan sen julki kuitenkin :)

Yhteistyössä