4D - Tulin äidiksi 70-vuotiaana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Suerte"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28907836]Totta kai sinä olet 36-vuotias.[/QUOTE]

Ei ole pakko uskoa! Tästä asiasta olen ollut samaa mieltä varmaan 10 vuotiaasta asti, siis että lapset täytyy tehdä nuorena tai sitten jättää tekemättä. Voin myöntää kiusanneeni ala-asteella erästä meidän luokkalaista hänen vanhoista vanhemmistaan.

hui onko sulla itsellä lapsia? sä oot tainnu kehityksessä ite jäädä jälkeen ja sillä oot sitä mieltä että pitää nuorena tehä lapset. ja kertoo sun ajatuksen juoksusta paljon jos on pitäny jotai kiusata vanhoista vanhemmista.

[QUOTE="hui";28907868]Ei ole pakko uskoa! Tästä asiasta olen ollut samaa mieltä varmaan 10 vuotiaasta asti, siis että lapset täytyy tehdä nuorena tai sitten jättää tekemättä. Voin myöntää kiusanneeni ala-asteella erästä meidän luokkalaista hänen vanhoista vanhemmistaan.[/QUOTE]

Minustakin 18-vuotiaan näkökulmasta kolmekymppiset olivat ikäloppuja. Mutta onneksi kasvoin ja ajatusmaailmani laajeni ja näin muutakin kuin sen oman napani ;)

Sain esikoiseni kolme viikkoa 29-v synttäreideni jälkeen. Hyväksyttävää sinun mielestäsi siis. Kuopus syntyi muutama kk 31v päivän jälkeen, olisi pitänyt jättää tekemättä ilmeisesti :D

Kumpa et periyttäisi tuota typerää ajatusmaailmaasi lapsillesi, että erilaisuudesta kuuluu kiusata :( Ja tulevaisuudessa ne "vanhat" vanhemmat ovat ehkä enemmän normi kuin nuoremmat. Onhan ensisynnyttäjien keski-ikä jo kolmenkympin tietämissä :)

[QUOTE="hui";28907868]Ei ole pakko uskoa! Tästä asiasta olen ollut samaa mieltä varmaan 10 vuotiaasta asti, siis että lapset täytyy tehdä nuorena tai sitten jättää tekemättä. Voin myöntää kiusanneeni ala-asteella erästä meidän luokkalaista hänen vanhoista vanhemmistaan.[/QUOTE]

Tätä olen aina ihmetellyt mistä joku pystyy tietämään toisen vanhempien iän lapsena? Minä en ainakaan koskaan lapsena tuollaisiin edes osannut kiinnittää huomiota ja saatikka että olisin tiennyt jollakin olevan vanhemmat vanhemmat kuin omat vanhempani. Vasta tässä yhtenä päivänä tajusin että yläaste kaverillani oli varmaan vanhempi äiti, kun joskus hänet näin niin hän näytti jotenkin "väsähtäneeltä harmaine hiuksineen". Ja tämän tajusin nyt vasta kun olen jo itsekkin yli 40-vuotta.

"hui" taitaa olla todella ilkeä ihminen kun on kiusannut muita ja todennäköisesti siirtää tuon tavan myös lapsillensa, jos hänelle niitä edes on suotu. Hyi olkoon mikä ihminen.

[QUOTE="sipsi";28907877]Ehkä tuossa iässä tulisin mieluummin vaikka isomummiksi...[/QUOTE]

Voi kuule, et sinä ansaitse niitä lapsenlapsiasi eikä niitä sinulle tuoda, koska olet väärän ikäinen. :D

[QUOTE="hui";28907832][QUOTE="vieras";28907797]

Joidenkin mielestä normaalia on mennä serkun kanssa naimisiin tai tehdä lapsia yli 30 vuotiaana, minusta ei...[/QUOTE]

Joidenkin mielestä on normaalia kirjoittaa palturia palstalle, minusta ei.

[QUOTE="vieras";28907979]Tätä olen aina ihmetellyt mistä joku pystyy tietämään toisen vanhempien iän lapsena? Minä en ainakaan koskaan lapsena tuollaisiin edes osannut kiinnittää huomiota ja saatikka että olisin tiennyt jollakin olevan vanhemmat vanhemmat kuin omat vanhempani. Vasta tässä yhtenä päivänä tajusin että yläaste kaverillani oli varmaan vanhempi äiti, kun joskus hänet näin niin hän näytti jotenkin "väsähtäneeltä harmaine hiuksineen". Ja tämän tajusin nyt vasta kun olen jo itsekkin yli 40-vuotta.

"hui" taitaa olla todella ilkeä ihminen kun on kiusannut muita ja todennäköisesti siirtää tuon tavan myös lapsillensa, jos hänelle niitä edes on suotu. Hyi olkoon mikä ihminen.[/QUOTE]

Aijai, yhden mielipiteen/kiusaamisen perusteella olen ilkeä ihminen, kannattaisi vähän avartaa mieltä :) Tuskin nimitäin täydellinen olet itsekkään!

Vanhempien iän tiesin siitä kun tyttö teki koulussa onnittelukortin, ja toisekseen, meillä piti pitää joku esitelmä omasta perheestä missä aika monetkin kertoi vanhempiensa iän. Tosiaankin tuo on ollut ainoa ketä olen koskaan kiusannut, ja olin silloin alle 10-v. niin tuskin voit sillä perusteella minua tuomitsemaan ilkeäksi!

Mutta jos nykyisyydestä puhutaan niin kyllä, minulla on lapsia mutta kuten tuolla jo aiemmin mainitsin niin en todellakaan ole tyhmä, en siis "siirrä" omia mielipiteitä lapsille vaan lapset saavat muodostaa itse omat mielipiteensä.

[QUOTE="hui";28908031]Aijai, yhden mielipiteen/kiusaamisen perusteella olen ilkeä ihminen, kannattaisi vähän avartaa mieltä :) Tuskin nimitäin täydellinen olet itsekkään!

Vanhempien iän tiesin siitä kun tyttö teki koulussa onnittelukortin, ja toisekseen, meillä piti pitää joku esitelmä omasta perheestä missä aika monetkin kertoi vanhempiensa iän. Tosiaankin tuo on ollut ainoa ketä olen koskaan kiusannut, ja olin silloin alle 10-v. niin tuskin voit sillä perusteella minua tuomitsemaan ilkeäksi!

Mutta jos nykyisyydestä puhutaan niin kyllä, minulla on lapsia mutta kuten tuolla jo aiemmin mainitsin niin en todellakaan ole tyhmä, en siis "siirrä" omia mielipiteitä lapsille vaan lapset saavat muodostaa itse omat mielipiteensä.[/QUOTE]

Ei meillä alle 10-vuotiaana pidetty mitään esitelmiä, yläasteella vasta... No anyway toivon että omat lapsesi joutuvat jonkun alle 10-vuotiaan kiusattavaksi vaikkapa ihan siitä että teillä on väärän merkkinen auto tai vaatteet on vääränlaiset. Kun eihän se alle 10-vuotias voi vielä ymmärtää tekojensa seurauksia. Hui, eihän näin saa sanoa.
Ja vaikka kaverini olisi sanonut että äiti on 70-vuotias niin en siltikään olisi tajunnut kun en lapsena edes tiennyt minkä ikäisiä omat vanhempani ovat.

Ja ihanko niin naivisti luulet että kun yli 30-vuotiaat ei lisäänny, niin kiusaaminenkin loppuu. Oh jeah. Niinhän se varmaan menee.

[QUOTE="vieras";28908127]Ei meillä alle 10-vuotiaana pidetty mitään esitelmiä, yläasteella vasta... No anyway toivon että omat lapsesi joutuvat jonkun alle 10-vuotiaan kiusattavaksi vaikkapa ihan siitä että teillä on väärän merkkinen auto tai vaatteet on vääränlaiset. Kun eihän se alle 10-vuotias voi vielä ymmärtää tekojensa seurauksia. Hui, eihän näin saa sanoa.
Ja vaikka kaverini olisi sanonut että äiti on 70-vuotias niin en siltikään olisi tajunnut kun en lapsena edes tiennyt minkä ikäisiä omat vanhempani ovat.

Ja ihanko niin naivisti luulet että kun yli 30-vuotiaat ei lisäänny, niin kiusaaminenkin loppuu. Oh jeah. Niinhän se varmaan menee.[/QUOTE]

Siis oikeesti, oletko tyhmä vai esitätkö vain?

En ole missään muussa yhteydessä yhdistänyt vanhempien ikää/kiusaamista kuin tuossa omassa jutussani, ja en ole missään vaiheessa todellakaan sanonut että kiusaaminen loppuu jos lapset tehdään nuorina. Koko ajan olen korostanut että kyse on MINUN MIELIPITEESTÄ.

Sinä siis toivot että minun lapsia kiusattaisiin kun minä olen lapsena kerran erehtynyt kiusaamaan? Minä puolestani toivon että sinun lapsista ei tule yhtä tyhmiä kuin äitinsä on :)

En ole kastonut, mutta kyseenalaista touhua tuo on. Iso osa noista vanhoista äideistä saa pian syövän, koska vanhan elimistö ei kestä raskaudenaikaista hormoonimyrskyä. Monet mummoäidit ovat kuolleet ennen kuin lapsensa ovat kahta ikävuotta.

Tuollainen ei ole oikein äitiä eikä lapsia kohtaan. Ei kai toiminta palvelu kuin hedelmöityshoitoklinikoita.

Tuo hui on provo, joten mitä järkeä lähteä edes keskustelemaan asiasta. Olen parikymppinen, kahden lapsen nuori äiti enkä tosiaan ajattele noin. Ei kukaan oikeasti voi ajatella, että heti kun täytät 30 olet liian vanha äidiksi :D

Mutta itse aiheeseen. Mummoni taitaa olla jotain 70 ja on kyllä sen verran höperö, etten edes uskaltaisi antaa hänelle lapsiani hoitoon. Omatkaan vanhemmat eivät ole ihan siinä vireessä kun nuorempana ja ovat 50 vuoden molemmin puolin. Urheilevat paljon, mutta selkävaivoja yms. löytyy. Äitini itse sanoi, ettei tässä iässä ole silmät yhtälailla selässä kun sillon nuorempana eikä jaksaisi kokopäiväistä pikkulapsiarkea enään. Erinomainen mummo kyllä on ja lapseni jätän mielelläni ja turvallisesti hänen hoitoonsa, mutta että jos vielä 20 vuotta eteenpäin, niin huhhuh.

Te ootte taas ihan hirveitä toisianne kohtaan, jotain rajaa. Aika kauheeta sanoa että on väärän ikäinen äidiksi, varsinkin jos on ihan siinä 18-40 välissä. Kyllä se äidin mittari on edelleen ihan muut asiat kuin ikä, alkaako teillä hämärtyä arvostelukyky vai mikä kun pitää taas ihan epäoleellisista asioista toisianne kiusata kuin pienet lapset.

Alkuperäinen kirjoittaja jälki-istuntoa teille;28908273:
Te ootte taas ihan hirveitä toisianne kohtaan, jotain rajaa. Aika kauheeta sanoa että on väärän ikäinen äidiksi, varsinkin jos on ihan siinä 18-40 välissä. Kyllä se äidin mittari on edelleen ihan muut asiat kuin ikä, alkaako teillä hämärtyä arvostelukyky vai mikä kun pitää taas ihan epäoleellisista asioista toisianne kiusata kuin pienet lapset.

No tuolla "hui"lla taitaa vähän iso pyörä heittää kun tulee tänne määkimään että yli 30-v. on liian vanha saamaan lapsia. Siis tälläseen ketjuun missä puhutaan oikeesti ihan luonnottomista lisääntymisistä tuon iän suhteen. Kyllä minä tiedän että lapselle on olemassa tärkeämpiä hyvin voinnin mittareita kuin vanhempien ikä, todellakin.

[QUOTE="mommy";28908357]Minunkin mielestäni lapset olisi parasta tehdä ennen 30 vuoden ikää. Onhan se fysiologisesti turvallisinta ja jaksaa lapsia ja lapselapsia hoitaa pitkään.[/QUOTE]

Niin että ei enää pitäisi tehdä lapsia yli 30-vuotiaana ollenkaan? Kyllä Suomen kadut kummasti tyhjenisivät alkuperäisväestöstä jos yli 30-v ei lisääntyisi. Mutta ei hätää. Tummat kakarakoneet hoitaa varmaan sitten sen vajauden :D.

On ihan eri mitä se biologian kirja sanoo ja mitä on sitten se todellisuus. Oikeesti ja näin on aina ollut. Te puhutte kun yli 30-vuotias äiti olisi maailman yhdeksäs ihme.

[QUOTE="vieras";28908316]No tuolla "hui"lla taitaa vähän iso pyörä heittää kun tulee tänne määkimään että yli 30-v. on liian vanha saamaan lapsia. Siis tälläseen ketjuun missä puhutaan oikeesti ihan luonnottomista lisääntymisistä tuon iän suhteen. Kyllä minä tiedän että lapselle on olemassa tärkeämpiä hyvin voinnin mittareita kuin vanhempien ikä, todellakin.[/QUOTE]

Edelleen, kyse on vain minun mielipiteestä, mutta taisi kolahtaa sulle aika pahasti?

[QUOTE="vieras";28908376]Niin että ei enää pitäisi tehdä lapsia yli 30-vuotiaana ollenkaan? Kyllä Suomen kadut kummasti tyhjenisivät alkuperäisväestöstä jos yli 30-v ei lisääntyisi. Mutta ei hätää. Tummat kakarakoneet hoitaa varmaan sitten sen vajauden :D.

On ihan eri mitä se biologian kirja sanoo ja mitä on sitten se todellisuus. Oikeesti ja näin on aina ollut. Te puhutte kun yli 30-vuotias äiti olisi maailman yhdeksäs ihme.[/QUOTE]

Ja vielä kerran vastaan, yli 30-v, tai yli 40-v.,äiti ei ole ihme vaan (valitettavaa) todellisuutta. Mutta ei se sitä tarkoita että vaikka lapsia voi tehdä luomusti vielä 4-kymppisenä että se kaikkien mielestä on "ihanaa", minun mielipide on edelleen se että yli 30-v. on vanha äidiksi mutta mitä sitten?

[QUOTE="hui";28908422]Edelleen, kyse on vain minun mielipiteestä, mutta taisi kolahtaa sulle aika pahasti?[/QUOTE]

No tätä kommenttia mä jo odotinkin "taisi kolahtaa pahasti", kun ei muuta sanottavaa enää keksitä. Ei kolahtanut, usko pois.

[QUOTE="vieras";28908455]No tätä kommenttia mä jo odotinkin "taisi kolahtaa pahasti", kun ei muuta sanottavaa enää keksitä. Ei kolahtanut, usko pois.[/QUOTE]

No jos ei kolahtanu niin miksi tulet tänne määkimään? :)

miten tuon ikäiset jaksavat henkisesti & fyysisesti vauva-ajan kaikkine kanniskeluineen ja valvòmisineen?
tai taaperoajan, kun sen ikäisten kanssahan pitää olla suunilleen silmät selässäkin..
luulisi noin vanhoilla ja muistinkin alkavan pettää, on siinä sitten muksulla kivaa kun joutuu katselemaan sekoilevaa Alzheimer-äitiä, kunnes lastensuojelu puuttuu peliin.. tai jos tuolta vältytään, niin parikymppisenä joutuu kuitenkin vaihtelemaan vaippoja satavuotiaalle äidilleen. jippii !
:O :headwall:

eikö tuon ikäinen voisi hankkia sen.. reaborn-nuken joihin saa kuulemma toiminnoksi sydämensykkeenkin?
menisi täydestä vaunuissa kölliessä, mutta ei herettelisi öisin tai saisi ikinä uhmaikää

Yhteistyössä