Muuttuisiko se kotihoidontuki myös niille jotka jo sitä saavat? vai vaan uusille

Alkuperäinen kirjoittaja PieniTytönTylleröinen;28925909:
kohta alan jo harkitsemaan muuta maata
Jos omistat passin niin raja on auki, tervemenoa. Tule jossain vaiheessa kertomaan missä asiat ovat paremmin kuin Suomessa jossa on yksi maailman vahvimmista sosiaalisista turvaverkoista ja parhaat edellytykset lasten hankinnalle ja kasvattamiselle.

• Tykkää
Reactions: Bonaire ja Empuuu
En minäkään osaa tähän vastata, mutta tuntuisi väärältä jos muuttuisi. Minä olen ilmoittanut työpaikalleni aloittavani työni vuoden päästä ja tietenkin minulla on sijainen palkattu eli kun työnantajalla ei ole pakkoa/mahdollisuutta ottaa hoitovapaalta palaavaa aiemmin töihin kun mitä työntekijä on ilmoittanut, niin mitäs minä sitten teen? Ilmoitan itseni työkkäriin? Olen kotona lasten kanssa ilman että saan mistään mitään rahaa? Ei kyllä siinä täytyy joku siirtymäaika olla koska ei ihmiseltä voi noin vaan mattoa jalkojen alta viedä. Ei tuollaiset asiat nyt kuitenkaan ihan yhdessä yössä muutenkaan pysty muuttumaan.

[QUOTE="vieras";28925942]En minäkään osaa tähän vastata, mutta tuntuisi väärältä jos muuttuisi. Minä olen ilmoittanut työpaikalleni aloittavani työni vuoden päästä ja tietenkin minulla on sijainen palkattu eli kun työnantajalla ei ole pakkoa/mahdollisuutta ottaa hoitovapaalta palaavaa aiemmin töihin kun mitä työntekijä on ilmoittanut, niin mitäs minä sitten teen? Ilmoitan itseni työkkäriin? Olen kotona lasten kanssa ilman että saan mistään mitään rahaa? Ei kyllä siinä täytyy joku siirtymäaika olla koska ei ihmiseltä voi noin vaan mattoa jalkojen alta viedä. Ei tuollaiset asiat nyt kuitenkaan ihan yhdessä yössä muutenkaan pysty muuttumaan.[/QUOTE]

Niinpä..
Meidän tyttö on nyt 1v8kk, eli ton uuden mukaan mä en enää sais olla kotona? Meinaako ne katkasta mun kht tosta noin vaan, yhtäkkiä pitäs olla työpaikka ja hoitopaikka katteltuna..?

[QUOTE="vieras";28925941]Norja voisi olla tällainen. Siellä ainakin menee aika hyvin.[/QUOTE]

Oikeus päiväkotipaikkaan
Norjassa oikeus päiväkotipaikkaan on lapsella, joka täyttää 1 vuotta viimeistään sen vuoden elokuun 31. päivään mennessä, jolloin päiväkotipaikkaa haetaan. Päivähoito-oikeuden on toteuduttava sen vuoden elokuusta alkaen, jolloin paikkaa haetaan. Syyskuussa ja myöhemmin syntyneillä lapsilla on oikeus päiväkotipaikkaan seuraavan vuoden elokuusta alkaen. Kunta ei saa näin ollen asettaa päivähoitojonossa etusijalle lasta, joka on syntynyt myöhemmin kuin 31. elokuuta. Hän voi kuitenkin saada päiväkotipaikan, jos niitä sattuu olemaan vapaana.

Kotihoidon tuki
Kotihoidon tuki on tarkoitettu 1–2-vuotiaiden lasten vanhemmille, jotka hoitavat lastaan kotona tai joiden lapsi on osapäivähoidossa julkisin varoin tuetussa päiväkodissa. Voit saada täysimääräistä kotihoidon tukea, jos 1–2-vuotias lapsesi ei ole kokopäivähoidossa julkisin varoin tuetussa päiväkodissa. Jos lapsesi on päiväkodissa alle 20 tuntia viikossa, voit saada osittaista kotihoidon tukea. Voit saada kotihoidon tukea myös adoptiolapsen hoitamiseen, jos lapsi ei ole aloittanut koulunkäyntiä. Kotihoidon tukea voi saada korkeintaan 11 kuukauden ajan.

Päivähoito ja kotihoidon tuki Norjassa — Pohjoismainen yhteistyö

[QUOTE="Sadie";28925950]Niinpä..
Meidän tyttö on nyt 1v8kk, eli ton uuden mukaan mä en enää sais olla kotona? Meinaako ne katkasta mun kht tosta noin vaan, yhtäkkiä pitäs olla työpaikka ja hoitopaikka katteltuna..?[/QUOTE]

Saisit olla kotona siihen saakka, että lapsi on noin 1v 10-11kk.
Eli hyvin ehdit katsella itsellesi työpaikan tässä välissä ;)

Ääliöt. Ei tuo muutos nyt yön ylitte tule voimaan.
Jestas mitä järjenjättiläisiä taas koko palsta pullollaan *facepalm*

[QUOTE="vieras";28925941]Norja voisi olla tällainen. Siellä ainakin menee aika hyvin.[/QUOTE]

Eikö just joku kirjottanu toiseen ketjuun, et Norjassa äitille on merkattu 7,5kk äitiyslomaa (joka alkaa vasta rv 37, kun täällä alkaa rv 35) ja isälle sit 4,5kk.

Oikeus päiväkotipaikkaan
Norjassa oikeus päiväkotipaikkaan on lapsella, joka täyttää 1 vuotta viimeistään sen vuoden elokuun 31. päivään mennessä, jolloin päiväkotipaikkaa haetaan. Päivähoito-oikeuden on toteuduttava sen vuoden elokuusta alkaen, jolloin paikkaa haetaan. Syyskuussa ja myöhemmin syntyneillä lapsilla on oikeus päiväkotipaikkaan seuraavan vuoden elokuusta alkaen. Kunta ei saa näin ollen asettaa päivähoitojonossa etusijalle lasta, joka on syntynyt myöhemmin kuin 31. elokuuta. Hän voi kuitenkin saada päiväkotipaikan, jos niitä sattuu olemaan vapaana.

Kotihoidon tuki
Kotihoidon tuki on tarkoitettu 1–2-vuotiaiden lasten vanhemmille, jotka hoitavat lastaan kotona tai joiden lapsi on osapäivähoidossa julkisin varoin tuetussa päiväkodissa. Voit saada täysimääräistä kotihoidon tukea, jos 1–2-vuotias lapsesi ei ole kokopäivähoidossa julkisin varoin tuetussa päiväkodissa. Jos lapsesi on päiväkodissa alle 20 tuntia viikossa, voit saada osittaista kotihoidon tukea. Voit saada kotihoidon tukea myös adoptiolapsen hoitamiseen, jos lapsi ei ole aloittanut koulunkäyntiä. Kotihoidon tukea voi saada korkeintaan 11 kuukauden ajan.

Päivähoito ja kotihoidon tuki Norjassa — Pohjoismainen yhteistyö

Eli Norjassa saa kotihoidontukea 2 vuotiaaseen asti. Suomessa äiti saa kohta 1v 10 kk asti. Norjassa nuo asiat on muuten vaan paremmin kun suomessa. Tuet ovat esimerkiksi opiskelijoille ja muille hyvin suuret. Kotihoidontuean määrästäkään en tiedä, mutta Suomessa on nykyään aika köyhää ja epäreilua. Rahat lähetetään vaan kreikkaan ja kansanedustajille. Tätä tarkoitin.

Onkohan norjassa subj. hoitooikeus? Luulisin.

[QUOTE="Sadie";28925950]Niinpä..
Meidän tyttö on nyt 1v8kk, eli ton uuden mukaan mä en enää sais olla kotona? Meinaako ne katkasta mun kht tosta noin vaan, yhtäkkiä pitäs olla työpaikka ja hoitopaikka katteltuna..?[/QUOTE]

Häh? Tietenkin saat olla kotona ja jos ei ole työpaikkaa haet työttömyyskorvausta kotihoidontuen sijaan, mikä on pari sataa isompi summa. Eli voitollehan tässä jää :)

Ja olen muuten ihan vakavasti ajatellut muuttaa Norjaan...tai ainakin pois täältä. Verot kamalan suuret, ettei pääse rahaa kerryttämään ja niitä verovaroja käytetään koko ajan yhä enemmän ihan muihin kun suomen kansalaisiin.

Olisivat karsineet maahanmuttajilta, kreikkalaisilta, juopoilta tms. eikä lapsiperheiltä.

[QUOTE="vieras";28925982]Häh? Tietenkin saat olla kotona ja jos ei ole työpaikkaa haet työttömyyskorvausta kotihoidontuen sijaan, mikä on pari sataa isompi summa. Eli voitollehan tässä jää :)[/QUOTE]

Saa toki kotona olla, mutta se lapsi pitäisi laittaa sitten hoitoon, koska työhönosoitus voi tulla koska vaan ja siinä ajassa et ehdi sitä hoitopaikkaa saada. 2 viikkoa on kunnan velvollisuus, mutta työhön yleensä joudutaan nopeammin.

[QUOTE="vieras";28925982]Häh? Tietenkin saat olla kotona ja jos ei ole työpaikkaa haet työttömyyskorvausta kotihoidontuen sijaan, mikä on pari sataa isompi summa. Eli voitollehan tässä jää :)[/QUOTE]

Eli saan olla siihe asti ku lapsi täyttää sen 3v? Eli tää uudistus ei tuu koskeen mua?

[QUOTE="vieras";28925994]Saa toki kotona olla, mutta se lapsi pitäisi laittaa sitten hoitoon, koska työhönosoitus voi tulla koska vaan ja siinä ajassa et ehdi sitä hoitopaikkaa saada. 2 viikkoa on kunnan velvollisuus, mutta työhön yleensä joudutaan nopeammin.[/QUOTE]

Onneksi ei ole huolta, että työkkäri ehdottaisi töitä/koulutusta :)

Yhteistyössä