Isyysvapaa???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AivotonMIES
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

AivotonMIES

Vieras
Kertokaas nyt että onko tuo nyt sitten niin, että isän vapaat on ihan ns. korvamerkittyjä isälle? Pituus 9 viikkoa ja neljässä osassa täytyy pitää ennen kuin lapsi täyttää 2v.

Ja onko se isäkuukausi vielä olemassa erikseen? Ja se kannattaa pitää just sillon kun äiti menossa takas duuniin (saa pidemmän?)

Ja jostain luin, että se raha mitä saa perustuu edelliseen vahvistettuun verotukseen SILLOIN KUN ON OLLUT TÖISSÄ. No mä olen ollut vuonna 2011 ja 2012 vain puolet vuodesta töissä, että lasketaanko se noiden perusteella vai lasketaanko mun kuukausitulot koko vuotta koskien...

En tajuu Kelan sivujen liturgiasta hevon paskaa... HJÄLP?

9 viikkoa, joista ensimmäiset 3 viikkoa saa pitää heti (tai sinä aikana, kun äiti saa äitiyspäivärahaa/vanhempainpäivärahaa) ja loput 6 viikkoa saat pitää vanhempainrahakauden jälkeen, kuitenkin ennen, kuin lapsi täyttää 2v.

Ja isä voi pitää vapaat ENINTÄÄN 4:ssä osassa, eli voi pitää kahdessakin osassa.

Siis jos laskettu aika on 2.10. niin koska pitää hakea? TYönantajalle ilmoitin, että pidän 2 viikkoa heti tossa kärkeen?

Ja minkä vuoden verotietoihin tuo perustuu. 2012 verotus on ainakin vielä osaltani kierroksessa. Mutta ilmeisesti se menee sen mukaan? Paska homma, koska vuonna 2009-2011 tienasin 40000 euroa vuodessa ja vuonna 2012 tienasin 22 000...

Isit voi hakea rahaa siitä päivästä ku vauva oikeasti syntyy, ne maksetaan takautuvasti. Ja työnantajan pitää ilmoittaa kelalle kuin paljon ne maksaa sulle ja miltä ajalta. Kela maksaa loput.

[QUOTE="ap";28963777]Siis jos laskettu aika on 2.10. niin koska pitää hakea? TYönantajalle ilmoitin, että pidän 2 viikkoa heti tossa kärkeen?

Ja minkä vuoden verotietoihin tuo perustuu. 2012 verotus on ainakin vielä osaltani kierroksessa. Mutta ilmeisesti se menee sen mukaan? Paska homma, koska vuonna 2009-2011 tienasin 40000 euroa vuodessa ja vuonna 2012 tienasin 22 000...[/QUOTE]

Muistaakseni sitä voi hakea vauvan syntymän jälkeen. Tai siis meillä oli jo la, mutta vauva on edelleen mahassa. Ei olla haettu vielä, vaan laitetaan laput KELA:an, kun vauva on syntynyt. Siihen kun muistaakseni nimenomaan tarvitaan se syntymäpäivä, eikä arvioitua syntymäpäivää.

Meillä miehen duunista maksetaan eka viikko, loput tulee KELA:lta. Kannattaa tsekata, mitä sun työehtospimus asiasta sanoo.

Me on aina haettu palkkakuitilla, eli viety liitteenä kuluvan vuoden ja viime vuoden palkkakertymälaput. En tiedä minkä mukaan ovat sitten nuo summat meille laskeneet. Yleensä nuo lasketaan sen mukaan, että mikä on asiakkaalle kannattavinta, mutta tuskin käytetään sentään vuoden 2011 verotietoja...tai mistäs sitä tietää. Soita KELA:an ja kysy.

Siis vuoden 2011 verotietoja käytetään tänä vuonna, jos ei ole tulot noussut 20% siitä vuonna 2012. Eihän 2012 vuoden verotus ole vielä valmis käsittääkseni joten ne ei voi sitä käyttää perusteena.

...Eikä ne siellä mitään asiakkaan etua ajattele vaan valtion.

[QUOTE="vieras";28963836]Siis vuoden 2011 verotietoja käytetään tänä vuonna, jos ei ole tulot noussut 20% siitä vuonna 2012. Eihän 2012 vuoden verotus ole vielä valmis käsittääkseni joten ne ei voi sitä käyttää perusteena.

...Eikä ne siellä mitään asiakkaan etua ajattele vaan valtion.[/QUOTE]

Mutta milloin se vuoden 2012 verotus valmistuu...meinaan, että onhan tässä vielä lokakuulle aikaa?!

Ja kyllä mä olen KELA:sta saanut vinkkejä siihen, että millä tuloilla mun kannatti mm. hakea äitiyspäivärahaa, jotta sain summan mahd. isoksi.

Mutta milloin se vuoden 2012 verotus valmistuu...meinaan, että onhan tässä vielä lokakuulle aikaa?!

Ja kyllä mä olen KELA:sta saanut vinkkejä siihen, että millä tuloilla mun kannatti mm. hakea äitiyspäivärahaa, jotta sain summan mahd. isoksi.

*muoks* löytyikin tieto, että 2012 veroitus valmistuu 31.10...eli ap saa sitten vissiin hakea vuoden 2011 verotustuloilla.

Joo olet kyllä oikeassa, yrittäähän ne toki auttaa asiakasta siellä minkä valtuuksillaan pystyvät. :)

en mä kyl tiedä milloin se verotus valmistuu, mut sain käsityksen kun omia lappuja täyttelin, et edellisen vuoden verotietoja ei käytetä kuin siinä tapauksessa tulot on noussut tarpeeksi. Kandeis kyl varmaa ap:n soittaa sinne ja kysyä, en mäkään sieltä ottanut mitään selkoa ennen ku joku oikeasti suomensi miten hommat menee.

Yhteistyössä