Meillä pienituloisilla on jouluna tällaista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";29095838]Tämän kommentin takaa paistaa asenne siitä ettei köyhyys voi olla olosuhteiden tulos. Ei muuten kuin ääritilanteessa, eli ei koskaan. Oma syy jos on köyhä joten ylimielinen katse vaan köyhille valittajille.[/QUOTE]

Oliko tuo minulle? Olen kyllä nähnyt köyhyyttä, itse aiheutettua ja olosuhteiden pakosta. Olen itsekin elänyt "köyhyydessä" Nykyistenkin tulojen aikaan menetin työkykyni, jouduin sairaalaan ja 200 euron saikkurahalle.

[QUOTE="vieras";29095847]Miten helvetissä pankki antaa lainaa melkein 200000 noilla teidän tuloilla?? Ja miten helvetissä joku rakentaa UUDEN omakotitalon allen kahdensadantonnin???

Kerro ap, haluan tietää. Me saatiin lainaa 185000, vaikka yhteenlasketut bruttotulot oli lähes 8000e. Säästöjä oli noin 30000 ja piti ottaa siltikin joku lainavakuus (mikälie) kun ei haluttu takaajia käyttää ennen kuin tuo summa saatiin.[/QUOTE]

Sitä sinun täytyy kysyä pankista :) Meillä oli säästöjä 25000 ja muuta vakuutta 10000. Pieni omakotitalo, suht edulliset ratkaisut ja hyvä paikkakunta. Täältä saa uusia, pieniä omakotitaloja hyvinkin alle 200000 euron :)

[QUOTE="vieras";29095847]Miten helvetissä pankki antaa lainaa melkein 200000 noilla teidän tuloilla?? Ja miten helvetissä joku rakentaa UUDEN omakotitalon allen kahdensadantonnin???

Kerro ap, haluan tietää. Me saatiin lainaa 185000, vaikka yhteenlasketut bruttotulot oli lähes 8000e. Säästöjä oli noin 30000 ja piti ottaa siltikin joku lainavakuus (mikälie) kun ei haluttu takaajia käyttää ennen kuin tuo summa saatiin.[/QUOTE]

Tämä on muuten hauska. Osan mielestä olemme rikkaita ja osa ihmettelee miten näillä tuloilla saimme lainan :D

[QUOTE="a p";29095858]Joo en tajua, että miksi sinä MULLE raivoat, jos et ole pystynyt jouluja lapsellesi järjestämään?? Onko se minun vika? Kun opiskelin sain 192+100 ja mies sai 440 + asumistuki jota en muista. Noista tuloista meillä oli auto (vanha ja velaton) ja SILTI me säästimme pieniä summia. En viitsi enkä edes osaa lähteä tuolle sun aloittamalle linjalle, mutta mietipä nyt itse. Tosin minä en opiskeluaikoina kulkenutkaan koskaan keikoilla enkä kaljotellut :)[/QUOTE]

Missä helvetin kohdas mä kirjootin etten saanu järjestettyä lapselle joulua?????????????????????????????????????? Mä vain kerroon sulle TODELLISUUDESTA mitä on olla pienituloonen, mutta jatka sä tuota saatanan satuas.

[QUOTE="a p";29095858]Joo en tajua, että miksi sinä MULLE raivoat, jos et ole pystynyt jouluja lapsellesi järjestämään?? Onko se minun vika? Kun opiskelin sain 192+100 ja mies sai 440 + asumistuki jota en muista. Noista tuloista meillä oli auto (vanha ja velaton) ja SILTI me säästimme pieniä summia. En viitsi enkä edes osaa lähteä tuolle sun aloittamalle linjalle, mutta mietipä nyt itse. Tosin minä en opiskeluaikoina kulkenutkaan koskaan keikoilla enkä kaljotellut :)[/QUOTE]

Ja höpönlöpön, jos ette olis vanhemmilta saaneet kultalusikoita persuksiin niin noista summista ei kukaan ylläpidä autoa sekä laita säästöön. Mutta mikäpäs se on ollessa kun pappa betalar. Sitten voi harrastaa kaikkea hullua kuten provoilla kaksplussalla...

• Tykkää
Reactions: Scarlett O Harava
[QUOTE="a p";29095863]Oliko tuo minulle? Olen kyllä nähnyt köyhyyttä, itse aiheutettua ja olosuhteiden pakosta. Olen itsekin elänyt "köyhyydessä" Nykyistenkin tulojen aikaan menetin työkykyni, jouduin sairaalaan ja 200 euron saikkurahalle.[/QUOTE]

Tämähän sen todistaa aukottomasti ettei köyhyyttä ole :)

[QUOTE="a p";29095873]Sitä sinun täytyy kysyä pankista :) Meillä oli säästöjä 25000 ja muuta vakuutta 10000. Pieni omakotitalo, suht edulliset ratkaisut ja hyvä paikkakunta. Täältä saa uusia, pieniä omakotitaloja hyvinkin alle 200000 euron :)[/QUOTE]

Eli te ette käyttäneet takaajia, eikä tarvinnut ottaa edes mitään lisäjuttuja kuten lainavakuuksia vaan teille vaan heitettiin tuo laina noilla tuloilla?

Porvoossa taitaa tuollaisia pankkeja olla useampiakin :D

• Tykkää
Reactions: Scarlett O Harava
[QUOTE="a p";29095899]Eli sun mielestä me emme ole voineet elää, koska sinäkään et pystynyt? Hemmetin hieno perustelu :flower:[/QUOTE]

Niin siellä Porvoos jää kahdelle käteen tonni menojen jälkeen ku elää toimeentulotuen varas. Täällä muualla Suomes tilanne on eri.

Vittu mitä paskaa taas tämäki ap suoltaa näppikseltään.

[QUOTE="vieras";29095882]Ja höpönlöpön, jos ette olis vanhemmilta saaneet kultalusikoita persuksiin niin noista summista ei kukaan ylläpidä autoa sekä laita säästöön. Mutta mikäpäs se on ollessa kun pappa betalar. Sitten voi harrastaa kaikkea hullua kuten provoilla kaksplussalla...[/QUOTE]

Penniäkään emme ole vanhemmiltamme saaneet. Olemme aina valinneet auton mm. sen mukaan, että on halvat vakuutukset. Nytkään osa ei meinaa uskoa, että miten meillä menee niin "vähän" vakuutuksiin, vaikka on yhtä sun toista vakuutusta. Autojen korjaus on ollut ilmaista, paitsi osat. Isoja korjauksia ei ole onneksi koskaan tullut, siis mitään tonnien. Elimme todella pihisti, emme käyttäneet alkoa jne. Bensaa käytimme koulumatkoihin, ei oikeastaan muuhun.

Meillä oli säästöjä 25000 euroa ja nykyään henkilötakausta ei enää anneta (ainakin meille sanottiin) vaan sen tilalta on oltava jotain konkreettista vakuutta ja meillä säästöjen lisäksi konkreettista vakuutta on 10000 euron edestä. Onko vielä jotain epäselvää?

Niin siellä Porvoos jää kahdelle käteen tonni menojen jälkeen ku elää toimeentulotuen varas. Täällä muualla Suomes tilanne on eri.

Vittu mitä paskaa taas tämäki ap suoltaa näppikseltään.

Hohhoijaa...ei, meillä ei jäänyt menojen jälkeen tonnia vaan ASUMISmenojen. Tosin sossu kyllä maksoi veden ja sähkön. Itseltä meni auton vakuutus, puhelinlaskut ja netti. Sinä voit ihan itse tarkistaa vaikka netistä toimeentulotuen perusosat jos et usko ;)

[QUOTE="vieras";29095888]Eli te ette käyttäneet takaajia, eikä tarvinnut ottaa edes mitään lisäjuttuja kuten lainavakuuksia vaan teille vaan heitettiin tuo laina noilla tuloilla?

Porvoossa taitaa tuollaisia pankkeja olla useampiakin :D[/QUOTE]

Mitä tarkoitat noilla lainavakuuksilla ja lisäjutuilla? Jotain pankkien tarjoamia vakuutuksia? Kai sä ymmärrät, että konkreettinen vakuus on pankilta suurempi vaatimus kuin pelkkä henkilötakaus. Yksi pankki antoi tuon lainan, yksi olisi antanut 155000 ja muut kieltäytyivät ;)

[QUOTE="a p";29095938]Hohhoijaa...ei, meillä ei jäänyt menojen jälkeen tonnia vaan ASUMISmenojen. Tosin sossu kyllä maksoi veden ja sähkön. Itseltä meni auton vakuutus, puhelinlaskut ja netti. Sinä voit ihan itse tarkistaa vaikka netistä toimeentulotuen perusosat jos et usko ;)[/QUOTE]

perusosa kahdelle on 800e, et en tiiä miten teille siitä summasta on tonni jäänyt käteen :D

[QUOTE="a p";29095481]Jos sua yhtään helpottaa niin perustulot on 2600 ja muutamana kuukautena tulee tuo 2900 täyteen :) Jos tulee/tulisi 3000 käteen niin se olisi ja on tosi iso summa! Se, joka saa 1400 käteen, maksaa todennäköisesti asumisesta todella vähän, ei omista autoja, ei ole isoja vakuutuksia jne joten asiat eivät ole niin mustavalkoisia kuin pelkistä tuloista voisi olettaa. Ja näitä valittavia pienituloisia, jotka elää samoilla tuloilla tai jopa enemmällä on paljon! Ennakointia, ennakointia ;) Me säästettiin jopa silloin kun mies oli työtön ja minä opintotuella :)[/QUOTE]

Tyttäreni saa käteen 1150e ja maksaa vuokraa 600e/kk. Ei saa tukia tms. Joo elättää vaan itsensä, mutta pidän häntä vähintään yhtä pienituloisena kun teitä. Eli en sanoisi että maksaa todella vähän asumisesta. Täällä kun ei halvalla saa vuokrakämppää.

[QUOTE="vieras";29095959]Siis järkyn isot summat lasten lahjoihin,etenkin 300€! Halvemmallakin saa, vai onko lapset opetettu,että joulu on lahjojen saamisen juhla...[/QUOTE]

Eipä ole opetettu :) Toinen toivoo vain pleikkari kolmosta ja sen myös saa. Mukana kaksi peliä.

[QUOTE="a p";29095976]Säästämistä on myös se, että laittaa esim. kympin säästöön :)[/QUOTE]

hohhoi, eiköhän tän sun provon punainen lanka ole jo katkennut joten mitä jos keksisit ensi kerralla paremman :)

hohhoi, eiköhän tän sun provon punainen lanka ole jo katkennut joten mitä jos keksisit ensi kerralla paremman :)

Kerro ihmeessä, että mikä tässä on provoa? Meidän rahankäyttötaitommeko? ;)

Minusta tuntuu, että tässä ketjussa on itse asiassa niitä, jotka eivät itse ole eläneet pienellä. Miettikäähän nyt itsekin.
Opiskeluaikoina tulot 192+100+440+= n. 730
Tuosta maksoimme vuokraa n. satasen. Asunto oli vanha ja huonohko kuntoinen. Vuokraan kuului netti ja vesi. Jää n. 630. Sähköön meni n. 30 euroa kuussa. Jää 600. Puhelinlaskut muutaman kympin. Jää 570. Ei muita pakollisia laskuja. Auton vakuutus (ei kaskoa) tuli 3 kk välein, 130 euroa joka oli meille ISO lasku. Bensaan meni n. 50 kuussa jos sitäkään. Ruoasta en muista, mutta minä söin koulussa ilmaiseksi ja syötiin täysin kotiruokaa. Halpaa kotiruokaa. Pakollisten menojen jälkeen 570 silloin kun ei ollut vakuutusta. Tuosta esim. ruokaan 300 olisi ollut jo paljon, koska koulussa mulla ilmainen lounas. Jää edelleen rahaa. Kertokaa mulle miksi ihmeessä noista tuloista ei pihillä elämällä olisi voinut pitää autoa ja säästää pieniä summia?!

Me ollaan oikeasti köyhiä eikä ole varaa ostaa tai pitää autoa,asumme vuokralla. Miten teillä on varaa autoihin,vakutuksiina ja pankkilainoihin kun meille ei edes anneta sellaista??
Lapset harrastaa ilmaisia harrastuksia kun ei ole varaa maksullisiin.Ite emme harrasta mitään eikä mihinkään voi koskaan matkustaa.Bussikortteihin on sentään varaa. Uusia vaatteita ei osteta vaan kirppikseltä. JOs sairastuu tai jotain hajoo niin budjetti on pilalla.Mä en tajuu tällaisia peen trolleja ja provoja.

Yhteistyössä