Meillä pienituloisilla on jouluna tällaista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Me ollaan oikeasti köyhiä eikä ole varaa ostaa tai pitää autoa,asumme vuokralla. Miten teillä on varaa autoihin,vakutuksiina ja pankkilainoihin kun meille ei edes anneta sellaista??
Lapset harrastaa ilmaisia harrastuksia kun ei ole varaa maksullisiin.Ite emme harrasta mitään eikä mihinkään voi koskaan matkustaa.Bussikortteihin on sentään varaa. Uusia vaatteita ei osteta vaan kirppikseltä. JOs sairastuu tai jotain hajoo niin budjetti on pilalla.Mä en tajuu tällaisia peen trolleja ja provoja.

Paljonko teidän tulot on? :)

[QUOTE="a p";29096080]Kerro ihmeessä, että mikä tässä on provoa? Meidän rahankäyttötaitommeko? ;)

Minusta tuntuu, että tässä ketjussa on itse asiassa niitä, jotka eivät itse ole eläneet pienellä. Miettikäähän nyt itsekin.
Opiskeluaikoina tulot 192+100+440+= n. 730
Tuosta maksoimme vuokraa n. satasen. Asunto oli vanha ja huonohko kuntoinen. Vuokraan kuului netti ja vesi. Jää n. 630. Sähköön meni n. 30 euroa kuussa. Jää 600. Puhelinlaskut muutaman kympin. Jää 570. Ei muita pakollisia laskuja. Auton vakuutus (ei kaskoa) tuli 3 kk välein, 130 euroa joka oli meille ISO lasku. Bensaan meni n. 50 kuussa jos sitäkään. Ruoasta en muista, mutta minä söin koulussa ilmaiseksi ja syötiin täysin kotiruokaa. Halpaa kotiruokaa. Pakollisten menojen jälkeen 570 silloin kun ei ollut vakuutusta. Tuosta esim. ruokaan 300 olisi ollut jo paljon, koska koulussa mulla ilmainen lounas. Jää edelleen rahaa. Kertokaa mulle miksi ihmeessä noista tuloista ei pihillä elämällä olisi voinut pitää autoa ja säästää pieniä summia?![/QUOTE]

Maksoitte vuokraa satasen. Useimpien ihmisten kokemusmaailmassa sillä saa ehkä opiskelijasolun. Tai puolikkaan opiskelijasolusta. Jos asumanne kämppä oli umpihomeessa, ymmärrän vuokran, mutta en sitä, että joku sellaisessa asuu etenkään lasten kanssa.

Maksoitte vuokraa satasen. Useimpien ihmisten kokemusmaailmassa sillä saa ehkä opiskelijasolun. Tai puolikkaan opiskelijasolusta. Jos asumanne kämppä oli umpihomeessa, ymmärrän vuokran, mutta en sitä, että joku sellaisessa asuu etenkään lasten kanssa.

Anteeksi, sorruin itse samaan mihin yleensä palstalaiset. Saimme asumistukea 400, vuokra a jäi maksettavaksi itselle 100.

[QUOTE="a p";29095938]Hohhoijaa...ei, meillä ei jäänyt menojen jälkeen tonnia vaan ASUMISmenojen. Tosin sossu kyllä maksoi veden ja sähkön. Itseltä meni auton vakuutus, puhelinlaskut ja netti. Sinä voit ihan itse tarkistaa vaikka netistä toimeentulotuen perusosat jos et usko ;)[/QUOTE]

Teillä on kymppitonnien säästöt ja sossu antoi teille rahaa silti? Good night, Porvoo! :D

Mä sain yhden lapsen yksinhuoltajana Kelasta ja sossusta yhteensä n.1300€ jolla piti maksaa kaikki vuokrasta lähtien. Ihmettelen miten ap on voinut saada sossusta vaikka miten paljon rahaa ja vielä säästääkin sossun rahoista.

[QUOTE="vieras";29096236]Teillä on kymppitonnien säästöt ja sossu antoi teille rahaa silti? Good night, Porvoo! :D[/QUOTE]

Hei oikeasti...etkö sä osaa lukea? Nyt on käsittääkseni 2013. Me saImme sossusta rahaa 2000-luvun alussa. Jolloin meitä oli 3. Ja jo aloituksesta huomaa, että meillä on nyt lasta. En tiedä muista, mutta meillä on oltu opiskelijoita, työttömiä, äippälomalla, hoitovapaalla, työelämässä, sairaslomalla eli tulot ja tilanteet on vaihdelleet paljon eri vuosien aikana.

[QUOTE="a p";29095749]Mies tienaa bruttona 2200. Muutaman kerran vuodessa brutto jopa 2500. Minun brutto 1000-1400 mukaan lukien lapsilisät, jotka on meillä nettona 219. Tosi monet unohtaa nekin mainita, kun puhutaan tuloista....

Ja edelleen puhun vaan tuloista ja ihmettelen kovin jos samalla summalla osa ei pärjää mitenkään.[/QUOTE]

Saanko kysyä että minkälaisesta hommasta saa vain brutto 2200?

pienituloisia. Meillä jää miehen kanssa yhteensä 3900e/kk käteen ja asumismenot on 1025e/kk ( asuntolaina+vesi+sähkö)
jos käteen jää vain yhteensä 2875e niin silloin tunnen olevani pinituloinen

Ei riitä millään joulunviettoon noin ku teillä ap

[QUOTE="vieras";29096379]Saanko kysyä että minkälaisesta hommasta saa vain brutto 2200?[/QUOTE]

Tosi monesta työstä :D Jos olisin itse kokoaikainen niin brutto olisi ehkä 1800.

Keskipalkka on n. 2500, meistä kumpikaan ei yllä tuohon eli pienituloisiin kuulutaan.

Miten minusta alkaa tuntua vähän huomiohuoraukselta tää juttu? Ap kärkkyy uusia viestejä kuin kuuta nousevaa, jotta pääsisi taas "letkauttamaan" jotain. Mitä se yrittää tällä todistella ja kenelle? Jos joulun vietto on ns pienituloselle noin iso asia, olkoon. Vai onko se tärkeä asia sittenkin jatkuvasti mainostaa omakotitaloaan?

Minä en muuten vielä edes tiedä, missä jouluni vietän!

[QUOTE="a p";29095374]Ymmärrän :) "virallisesti ollaan ja taitaa "sossulaisille" jäädä enemmän menojen jälkeen :)[/QUOTE]

Oikeasti?
Me olemme työttömiä tällä hetkellä molemmat miehen kanssa ja saamme työttöminä enemmän rahaa kuin saisimme sossusta.
Yhteenlasketut tulomme ovat n. 1600 e ja meillä on kolmihenkinen perhe.
Tuosta menee vuokra 700 e,jäljelle jää n.900 e.
Tästä laskuihin ja velkojen lyhennykseen n. 700 e.
Jäljelle jääpi 200-300 e kuukaudeksi vaatteisiin,ruokaan,hygieniatarvikkeisiin jne.

Kyllä itse oletan että perheeni saa "kunnon" joulun ruokineen, herkkuineen ja lahjoineen vaikka tulomme eivät maatakaadakaan. Joka vuosi on näin käynyt, joten tuskin tämäkään vuosi on poikkeus.

Miten minusta alkaa tuntua vähän huomiohuoraukselta tää juttu? Ap kärkkyy uusia viestejä kuin kuuta nousevaa, jotta pääsisi taas "letkauttamaan" jotain. Mitä se yrittää tällä todistella ja kenelle? Jos joulun vietto on ns pienituloselle noin iso asia, olkoon. Vai onko se tärkeä asia sittenkin jatkuvasti mainostaa omakotitaloaan?

Minä en muuten vielä edes tiedä, missä jouluni vietän!

Mainostinko minä omakotitaloamme vai oliko sittenkin niin, että multa kysyttiin asumismuotoa ja siihen liittyviä kysymyksiä?

[QUOTE="a p";29096170]Anteeksi, sorruin itse samaan mihin yleensä palstalaiset. Saimme asumistukea 400, vuokra a jäi maksettavaksi itselle 100.[/QUOTE]

Miksi sä et laske asumistukea tuloksi? ikeastihan teidän tulot on olleet 400e suuremmat kuin mitä väität. Toisekseen jos sulla on auto ja saat sossusta rahaa, niin sossu vaatii myymään sen auton ja kulkemaan bussilla ennen kuin saatte mitään sieltä, ja toisekseen kahden aikuisen ja yhden lapsen perusosat vuonna 2001 on olleet yhteensä n. 800euroa...

Meitä kolme, minä ja kaksi alle kouluikäistä lasta. Minä eläkkeellä, nettotulot kaikkineen - ei käydä sossussa - on n. 2300e. Asumismenot himpan päälle 700e.

Hyvä joulu tulossa kun lahjoja oon tarjouksesta ostellut pitkin vuotta.:) Meillä ei kyllä kinkkua tai laaitkoita ole, ihan siitä syystä ettei kukaan niistä tykkää, enkä näe syytä tuhlata rahaa johonkin kinkunretaleeseen jota kukaan ei kuitenkaan edes maista... Omat, tänä jouluna intialaistyyppiset soossit, kyllä löytyy, ja lahjoja myös aikuisille. Vietetään siis parin lähisuvun edustajan kanssa nyyttärijoulua.:)

2300 euron nettotulot yhdellä ihmisellä ei ole mitenkään pienituloista. Jos yhtään lasket, huomaat että noihin nettotuloihin pääsemiseen tarvitaan yli 3000 euron bruttotulot. Ne ovat jo enemmän kuin suomalaisen keskipalkka.

Miksi sä et laske asumistukea tuloksi? ikeastihan teidän tulot on olleet 400e suuremmat kuin mitä väität. Toisekseen jos sulla on auto ja saat sossusta rahaa, niin sossu vaatii myymään sen auton ja kulkemaan bussilla ennen kuin saatte mitään sieltä, ja toisekseen kahden aikuisen ja yhden lapsen perusosat vuonna 2001 on olleet yhteensä n. 800euroa...

Vuonna 2001 ei meillä ollut edes lasta :) En sano vuosia tarkasti, koska tiedän tuttujen palstailevan. Jos auton arvo on n, 1000 euroa ja sitä tarvitaan kun työllistytään niin ei todellakaan sossu vaadi myymään, varsinkin jos julkiset kulkee surkeasti. Tiedätkö sitäkään, että jopa omistusasunnossa asuvat voivat saada tt-tukea? Kyllä, meidän tulot oli 192+100+440+400 mutta sitten taas vastaavasti vuokra 500.

[QUOTE="vieras";29097099]Maailman turhin ketju!!! :d[/QUOTE]

Musta tää on ihana ketju. AP:n maltti pysyy vaikka miten paljon tulee kakkaa niskaa. Hän puhuu asiaa ja perustelee mielipiteensä.
Ihme että osa ottaa niin herneen nenää.

Hän kirjoitti heidän joulustaan, tulee vähän mieleen että osalla vastaajista tulee pakkomielle puolustella omaa (huonoa) rahankäyttöään.

Tsempit sulle ap!!!

- meillä ollut joskus myös pienet tulot, mutta onneksi aina on oltu myös säästäväisiä ja järkeviä rahansuhteen, niin puutteessa ei ole tarvinnut lastenkaa olla. Nyt vuositulot onkin jo 70000 =)

Voi luoja näitä juttuja!
En jaksanut lukea kuin ensimmäisen sivun mutta ihmettelen että miksi tällainen aloitus? Hyvä jos rahat riittä, sitäkö tässä haetaan? Onneksi olkoon!
Sitä joulua voi viettää niin monella eri tavalla. Itse en välittäisi viettää joulua ollenkaan mutta kun on lapsi ja lapsella mummo joka rakastaa joulua on meidän pakko viettää sitä :( Lapselle on toki kiva ostaa lahjoja mutta aikuisille ostetaan vain sellaista mitä muutenkin pitää ostaa, kuten esimerkikis hyvät niskaa tukevat uudet tyynyt. Laitetaan ne pakettiin niin tulee vaikutelma lapselle että kaikki saa lahjoja :)
Ja mitä ruokaan tulee niin ostan kaiken valmiina että ei tarvii joulua keittiössä seistä. Ja mahdollisimman vähän jouluruokaa. Riisipuuron teen itse jouluaamuna ja siitä kaikki tykkää, muutoin ei niin väliä. Lapselle pitää laittaa muutakin kuin jouluruokaa joten keittiössä saa seistä ihan tarpeeksi, ja muutoinkin kun jouluna.

Että ei sen joulun nyt niin kummonen tarvii olla. Ei kannata opettaa lasta siihen että jouluna pitää olla sitä ja tätä ja ziljoona lahjaa. Silloinhan lapsi oppii että niitä pitäisikin olla.

Meinaatko sä olevasi joku vakuutusten asiantuntija siten, että teillä on vakuutukset joka lähtöön ja teillä ne maksaa selvästi muita vähemmän? :laugh:
Autojen korjaus ilmaista. Joo, hyväksikäyttöä tai yletön tuuri että kaikki korjaukset voi tehdä itse parkkipaikalla ilman kalliita työkaluja = lampun vaihto.

Sanoin säästäneesi pieniä summia opiskeluaikana. ootko miettinyt, että miten paljon joku 10€/kk lämmittää säästämisen kannalta? 8 vuodessa saa tonnin kasaan :laugh:
Ja mitä tuo 10000€ konkreettinen vakuus on? Ette vissiin saaneet vanhemmillta penniäkään, mutta muutaman hehtaarin kyllä? :D

[QUOTE="a p";29095926]Penniäkään emme ole vanhemmiltamme saaneet. Olemme aina valinneet auton mm. sen mukaan, että on halvat vakuutukset. Nytkään osa ei meinaa uskoa, että miten meillä menee niin "vähän" vakuutuksiin, vaikka on yhtä sun toista vakuutusta. Autojen korjaus on ollut ilmaista, paitsi osat. Isoja korjauksia ei ole onneksi koskaan tullut, siis mitään tonnien. Elimme todella pihisti, emme käyttäneet alkoa jne. Bensaa käytimme koulumatkoihin, ei oikeastaan muuhun.

Meillä oli säästöjä 25000 euroa ja nykyään henkilötakausta ei enää anneta (ainakin meille sanottiin) vaan sen tilalta on oltava jotain konkreettista vakuutta ja meillä säästöjen lisäksi konkreettista vakuutta on 10000 euron edestä. Onko vielä jotain epäselvää?[/QUOTE]

[QUOTE="Ihmettelen";29097285]Miksi teidän lapset saa noin epäoikeudenmukaisesti lahjat että toisen lahja on kaksinkertainen hinnaltaan?[/QUOTE]

Saa meilläkin,siis vanhemmat lapset saa kalliimpia kun nuoremmat. Mutta kun nuoremmat kasvaa niin hekin saavat niitä kalliimpia lahjoja. Simppeliä =)

Yhteistyössä