Auttakaa nyt tyhmää elatusasioista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "..."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

"..."

Vieras
Minä en nyt kaipaa saarnaamisia. Ehkäisy oli käytössä ja petti mutta en voinut tehdä aborttia. Päätin pitää lapsen ja mies ilmoitti ettei halua sitä. Nyt sitten ilmoitti ettei aio olla mukana kuvioissa eikä voi maksaa elatusmaksuja. Mies on töissä, en tiedä tarkkaan tuloja mutta hoitoalalla. Miten nuo elatusasiat nyt menee? Saanko kelalta tuet vaikka mies ei maksa? Sanoin kyllä miehelle että voidaanhan me mennä käräjille selvittämään asiaa mutta nyt raskausväsymyksessä en todellakaan jaksa alkaa taistelemaan vielä hänen kanssaan edes ilman käräjiä. Mies tunnustaa lapsen mutta siis ei halua tapaamisia eikä halua maksaa elatusmaksuja. Sen tiedän että miehellä on aika kallis vuokra ja valtaosa tuloista menee siihen, samoin auto on hänelle kuin lapsi ja ei ole mistään halvimmasta päästä ja siihen on todella kalliit vakuutusmaksut. Vaikuttaako vuokra ja auton vakuutukset hänen maksukykyyn elatusmaksuihin vai katsotaanko niissä vain tulot?

Jos mies ei maksa syystä tai toisesta (tai tulot on tosi pienet), saat Kelalta sen elatusavun. Jos miehelle määrätään pienet elatusmaksut, niin Kela maksaa osan, niin että saat sen elatusavun määrän, joka taitaa olla jotain 150€/kk? Katso Kelan sivuilta.

Siitä en tiedä, voiko kestää kauankin että tuon elatusavun saat, jos mies ei suostu maksamaan. Mutta jos ne elarit sille määrätään, niin menevät lopulta ulosottoon jos ei maksa.

Mies kun ei voi valita HALUAAKO maksaa elatusmaksuja. Tuskin kukaan niitä maksaisi jos se olisi jotenkin valinnaista. :D

Siis kyllä minä tämän tiedän. :D Lastenvalvojalle ollaan menossa kuitenkin että mies tunnustaa sentään isyyden ja tehdään sopimukset että minusta tulee yksinhuoltaja lapselle. Siinä samalla kun tehdään elatussopimukset niin miehen täytyy varmaan esittää tuloistaan jotain? Eli paljon tienaa kuukaudessa.

[QUOTE="aloittaja";29107815]Siis kyllä minä tämän tiedän. :D Lastenvalvojalle ollaan menossa kuitenkin että mies tunnustaa sentään isyyden ja tehdään sopimukset että minusta tulee yksinhuoltaja lapselle. Siinä samalla kun tehdään elatussopimukset niin miehen täytyy varmaan esittää tuloistaan jotain? Eli paljon tienaa kuukaudessa.[/QUOTE]

Jep. Tulot ja menot lasketaan. Jos miehellä ei kykyä maksaa, Kela maksaa elatustukea.

Jos mies ei maksa syystä tai toisesta (tai tulot on tosi pienet), saat Kelalta sen elatusavun. Jos miehelle määrätään pienet elatusmaksut, niin Kela maksaa osan, niin että saat sen elatusavun määrän, joka taitaa olla jotain 150€/kk? Katso Kelan sivuilta.

Siitä en tiedä, voiko kestää kauankin että tuon elatusavun saat, jos mies ei suostu maksamaan. Mutta jos ne elarit sille määrätään, niin menevät lopulta ulosottoon jos ei maksa.

Ennen kuin kela maksaa niin miehen tulot tarkistetaan? Eihän hän nyt voi luistaa kuin koira veräjästä tässä. Mä en tiedä näistä mitään ja mitä enemmän tutkin nettisivuja entistä ulalla olen. :D

[QUOTE="aloittaja";29107826]Ok. Voiko kela vaatia miestä vaihtamaan halvempaan asuntoon? Sille on tuo vuokrakämppänsä niin tärkeä kun sijainti on hyvä mutta sen takia sillä menee hillitön osa tuloista vuokraan.[/QUOTE]

Ei voi.

[QUOTE="aloittaja";29107850]Eli sitten en mieheltä tule saamaan elatusmaksuja vaan ne tulee kelalta? Koska miehellä menee niin paljon tuloista vuokraan ja auton vakuutusmaksuihin ettei sille montaa sataa jää kuussa käteen niiden jälkeen.[/QUOTE]

Mä en tuota noiden lastenvalvojien laskukaavaa sen paremmin tiedä mutta onko sillä mitään väliä kunhan saat jostakin sitä elatusapua?

Lastenvalvojalla lasketaan elatuskyky ja molempien osuus. Jos miehellä on isot menot niin sitten ilmeisesti kela maksaa jos katsotaan että isä ei ole niin elatuskykyinen.
Jos ei muuten vaan maksa niin kela maksaa ja perii isältä. Kela eikä lastenvalvoja ei tosiaan voi pakottaa ketään muuttamaan tai myymään autoa :D

kannattaa myös muistaa et vaikka allekirjoitatte paperin jossa sulla on yksinhuoltajuus ja tällä hetkellä isä ei halua lapsen elämään osallistua, voi mieli muuttua, ja tapaamisoikeus sillä isällä on ja pysyy.

Mä en tuota noiden lastenvalvojien laskukaavaa sen paremmin tiedä mutta onko sillä mitään väliä kunhan saat jostakin sitä elatusapua?

Ei ole väliä enkä aio pakottaa miestä halvempaan asuntoon tai auton vaihtoon. Haluaisin vaan saada selvyyden siihen että joudunko taistelemaan miehen kanssa joskus jostain rahoista vai saanko ne kelalta ilman taisteluita.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;29107889:
kannattaa myös muistaa et vaikka allekirjoitatte paperin jossa sulla on yksinhuoltajuus ja tällä hetkellä isä ei halua lapsen elämään osallistua, voi mieli muuttua, ja tapaamisoikeus sillä isällä on ja pysyy.

Tottakai. Enkä aio olla siinä asiassa vastahankaan. Minä olisin vain onnellinen jos mies haluaisi olla edes joskus lapsen elämässä mukana mutta sitä asiaa en voi pakottaa häneltä.

Siis lastenvalvojan luona otetaan huomioon molempien vanhempien menoissa KOHTUULLISET asumiskustannukset... Eli jos hän yksinään asuu tosiaan törkeän kalliissa asunnossa, niin huomioidaan vain ne kohtuulliset asumismenot.

Mikä on tuo summa joka hällä sitten menee asumiseen?

Ei tarvitse taistella. Lastenvalvoja kyllä tietää mitä summaa ehdottaa. Soita lastenvalvojalle, hän tietää miten kannattaa toimia.
6 kk takautuvasti saa elatusta.
Ja jos miehen pitää sinulle maksaa jotain ja ei maksa niin laitat heti kelassa vireille perinnän kun elatus on myöhässä niin saat kelasta heti sen 150 euroa ja jos jotain jää niin saat sen myöhemmin kun perivät mieheltä.

[QUOTE="Pöh";29107905]Siis lastenvalvojan luona otetaan huomioon molempien vanhempien menoissa KOHTUULLISET asumiskustannukset... Eli jos hän yksinään asuu tosiaan törkeän kalliissa asunnossa, niin huomioidaan vain ne kohtuulliset asumismenot.

Mikä on tuo summa joka hällä sitten menee asumiseen?[/QUOTE]

Ihan tarkkaa vuokraa en muista mutta asunto on pieni, miehelle oli tärkeää sijainti eli ihan keskustassa eräässä suuressa kaupungissa. Muistaakseni vuokra oli jotain 1100e. Minusta se on sen asunnon kokoon ihan törkeän suuri vuokra.

Lastenvalvojahan se laskee elatusmaksun ehdotuksen miehen tulojen perusteella. En tiedä asiasta, mutta kuvittelisin, että menoina otetaan huomioon kohtuulliset kulut. Ei siis voi kukaan taktikoida niin, että ostanpa helvetin kalliin asunnon, auton ja otan sata kulutusluottoa, ja yhteiskunta elättää mun lapseni, koska olen varaton.
Mutta toisaalta sinuna en lähtisi mitään järjetöntä tappelua asiasta pitämään. Minimi miehelle ainakin määrätään, todennäköisesti enemmänkin. Se on sitten miehen asia maksaako. Jos ei maksa, voit hakea Kelalta elatusapua, joka on siis sen minimimaksun suuruinen. Kela maksaa sulle ja perii isältä itselleen. Jos isä ei maksa Kelalle, menee maksut ulosottoon. Jos isälle on määrätty maksettavaksi enemmän kuin minimi, saat tarvittaessa Kelalta sen minimin ja ylimenevän osuuden VAIN jos mies maksaa sen Kelalle. Tosin tässäkin tapauksessa koko summa laitetaan miehelle ulosottoon, jos ei maksa.
Mutta joka tapauksessa kannattaa miettiä, miten paljon on valmis asioiden eteen tappelemaan. Kai se olisi reilua, että te molemmat elättäisitte lapsen puoliksi, mutta tosi asiassahan sinä yksinhuoltajana tulet lapsesta ja elatuksesta vastuun kantamaan.

Kiitos kaikille avusta, ehkä olen nyt vähän viisaampi tai sitten enempi ulalla. Mutta tappelemaan en miehen kanssa halua. 152e taitaa olla kelan minimielatusmaksut joten uskon että sen ne määrää miehen maksettavaksi. Se on sitten miehen ongelma maksaako vai eikö. Tarvitseeko minun sitten olla ulosottoon yhteydessä vai onko kela? Kelaltahan saan tuet jos mies ei maksa sitä.

Jos mies ei suostu alllekirjoittamaan elatusapusopimusta lastenvalvojan luona, niin Kela ei maksa mitään. Kela ei voi maksaa ilman vahvistettua elatussopimusta. Valvojahan ei siis voi määrätä mitään, vaan ehdottaa...Isän ei ole pakko suostua. Silloin ainoa vaihtoehto on hakea elatusapua käräjiltä:(

Yhteistyössä