Lastenvaatehysteria...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voinko oksentaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

voinko oksentaa

Vieras
Olen seurannut sivusta (siis tuttavapiiristä, blogeista...) tätä älytöntä lastenvaatehysteriaa enkä voi kuin ihmetellä. Siis mitä varten niille taaperoille on hankittava noi merkkivaatteet, tietyissä väreissä ja kuoseissa? Enkä tarkoita, että ois jotain merkkivaatetta, meilläkin niitä on joitain, mutta siis lähestulkoon koko vaatekaappi täynnä niitä tiettyjä merkkejä? Mitä äidit yrittää niillä viestittää tai itselleen saada, se nyt on selvää että lapsen omiin tarpeisiin niitä ei osteta.

Älkääkä pliis, arvon mammat, tulko sanomaan laadusta mitään. Me kaikki tiedämme, ettei alle kouluikäisen vaatteiden laadulla ole oikeastaan mitään väliä, ne kasvaa niistä ulos usein ennenkuin ne ehtii edes kulumaan... Kengät on asia erikseen. Olen itse ostanut sekä merkki- että "perus"vaatteita, esim. ulkovaatteet. Ei ole eroa paljon huomannut, kaikki ovat kestäneet sen mitä on tarvinnut. Toisaalta, minä en välitä jos lapsen haalarin polviosat näyttääkin vuoden käytön jälkeen siltä, että niitä on pidetty joskus päällä...

Mitähän nämä lapset oppii tämmöisestä esimerkistä? Että täytyy näyttää joltain tietyltä, vain sillä on väliä? Ja miksi joidenkin äitien on näytettävä lapsen vaatteiden kautta "jotain"? Mitä? Tunnen yhden ihmisen, joka juurikin harrastaa tätä lapsen vaatteiden kautta elämistä ja voin kertoa, että lapsi itse jää kyllä vaille kaikkea. Sillä on merkkivaatteet, ei muuta. Äitiä kiinnostaa vain se, miltä lapsi näyttää ja miten se on pukeutunut. Ällöttävää.

Blogeista mm. "ei ihan vielä" on järkkyä luettavaa. Siis luin aluksi tätä blogia, vaikutti mielenkiintoiselta jossain vaiheessa, mutta nykyään saan vaan kylmänväreitä kun lueskelen mikä paita ja housut on nyt ostettu sopimaan yhteen niiden yhtien sukkien kanssa jne.. Toinen on "magicpoks", joka on toisaalta ihan mielenkiintoinen, niiden arkiset tarinat on kivaa luettavaa ja kirjoittaja vaikuttaa mukavalta ihmiseltä ja hyvältä äidiltä, mutta sitten ne lasten vaatteet...argh. Tyttö on usein puettu kuin teini-ikäinen ja omaan silmään suurin osa vaatteista näyttää mahdollisimman epämukavilta pienille liikkuville lapsille. Sitten on lähikuvaa niiden vaatteiden merkeistä. Säälittävää.

Minulle nämä vaatekeräilijät on aiheuttaneet sen, etten voi katsoakaan enää tiettyjä vaatemerkkejä päin, niihin on muodostunut joku sellainen "pinnallinen kotiäiti-bloggaaja-lapsen kautta tyhjää elämäänsä esittävä" -leima. En voi sille mitään. Tiedän toki, ettei KAIKKI ole sellaisia, enkä tuomitse mitään merkkivaatteita tai niitä käyttäviä, siis yleisesti tätä koko hysteriaa (jota jotkut kutsuu vielä harrastukseksi??).

No miksi itse ostat itsellesi hienoja vaatteita? Ihan hyvin voisit kulkea verkkareissa, ne on mukavat ja tarjoustalosta saa halvalla. Minä ainakin "joudun" katselemaan lapsiani koko ajan ja haluan että heidän vaatteensa miellyttää silmää.

Ymmärsit kyllä ihan varmasti mikä pointti kirjoituksellani on, en tarkoittanut etteikö lapsia voisi pukea nätisti ja niin että miellyttää silmää. Se on ihan eri asia kuin tuo hysteria, mistä puhuin.

Ymmärsit kyllä ihan varmasti mikä pointti kirjoituksellani on, en tarkoittanut etteikö lapsia voisi pukea nätisti ja niin että miellyttää silmää. Se on ihan eri asia kuin tuo hysteria, mistä puhuin.

Mä en nyt oikein ymmärtänyt.

Sanot että lapsen saa pukea nätisti mutta sitten kuitenkin tiettyjen merkkien ostaminen tai paidan ostaminen sopimaan housuihin on jo hysteriaa.

Mulla olis tällänen lastenvaatehysteria päällä, kerron tähän jos joku osais jelppiä. Eli mistä löytys lapsille sellaset pipot missä olis sellaset lerpukkeet korville lisä suojiksi. HMllä on, mutta värit ei oo kivat.

Onko kukaan nähny missään myynnissä?!?!?

En, vaan sanon että kun siitä vapaa-ajasta menee suuri osa siihen että pohditaan jotain lapsen vaatehankintoja, on kaappi täynnä vaatteita ja varavaatteita, juostaan jos jonkinnäköisissä poistomyynneissä, tilaillaan osamaksuilla viikottain jotain, esitellään niitä muille jne. jne.

Ette ehkä ole lukeneet näitä blogeja tai törmännyt ko. hysteriaan kun ette tiedä mitä tarkoitan?

Tiettyjen merkkien ostaminen tai paidan ostaminen sopimaan housuihin ei ole hysteriaa enkä ole niin väittänytkään...

Mun käy vähän sääliks lapsia jotka on puettu jäykkiin vaatteisiin. Ei pillifarkut jalassa varmastikkaan ole kiva leikkiä tai tosi hieno villatakki jossa on paksu kääntö kaulus niin voi olla aika tukala päällä.
Ei saisi unohtaa, että lapsen kuuluu liikkua ja leikkiä.

Ymmärrän täysin mitä ap tarkoittaa. En myöskään itse sitä ymmärrä. Ymmärrän merkkivaatteisiin pukemisenkin vielä ja ymmärrän, että on kauniit vaatteet, mutta en ymmärrä sitä hysteriaa. Ymmärsittekö?

Mä en nyt oikein ymmärtänyt.

Sanot että lapsen saa pukea nätisti mutta sitten kuitenkin tiettyjen merkkien ostaminen tai paidan ostaminen sopimaan housuihin on jo hysteriaa.

Minäkään en ymmärtänyt. Jos siis lapseni päällä on tietyn merkkinen haalari, olen hysteerikko, enkä ole voinut valita haalaria siksi että se oli kaunis? Minkäs sille voi, että yksi merkki tekee enemmän omaan silmään miellyttäviä vaatteita kuin joku toinen.

Ja vähän melkein ärsyttää, miten niin moni äitiyteen liittyvä asiaa leimataan hysterioinniksi ja vielä naisten taholta. Jos toiset vaan tykkää ostaa kivoja vaatteita mieleisiltään merkeiltä saa jonkun melkein oksentamaan ja olemaan edes katsomatta joihinkin merkkeihin päin, niin ei hyvin mene silläkään.

Alkuperäinen kirjoittaja Vätti Räsynyt;29186538:
Mun käy vähän sääliks lapsia jotka on puettu jäykkiin vaatteisiin. Ei pillifarkut jalassa varmastikkaan ole kiva leikkiä tai tosi hieno villatakki jossa on paksu kääntö kaulus niin voi olla aika tukala päällä.
Ei saisi unohtaa, että lapsen kuuluu liikkua ja leikkiä.

Siksi niillä ominaisuuksilla onkin iso merkitys, vaikka ap muuta väittää :)

ps. Minun poikani pillifarkut joustaa ja niillä on hyvä mennä ja leikkiä.

Kaksplussalla on ihan mahdoton kirjoittaa aloitusta ja esittää mielipidettään normaalisti. Ap ei varmaan yksinkertaisesti tajua sitä hemmetin vouhotusta vaatteista jotka maksaa maltaita olematta kovin erikoisia ja rahaa palaa kun lapsi kasvaa vaatteistaan ulos hetkessä. Ja etenkin osamaksulla ostelijat kummastuttaa.. "Mulla menee hyvin/mulla on varaa ja haluun kaikkien olevan mulle kade"-bloggausta. Mutta näin ei voi kirjoittaa suoraan koska saa vastaukseksi vain "olet kateellinen lehmä" kirjoituksia. Pitää puolustella kantaansa joka suunnalta ja olla jopa bloggaajan kanssa samaa mieltä että saahan sitä kuitenkin lapsen pukea kauniisti.. Lopputulos: kukaan ei tiedä mitä ihmettä ap on oikeasti mieltä, mikä oli jutun pointti ja vastaukset kuuluu: ap
on tyhmä lehmä.. :whistle:

Aiheeseen kommentoiden (jos ymmärsin yskän), en minäkään tajua miksi pieni lapsi on oltava puettu viimosen päälle ja vaatteen merkki on oltava isosti näkyvillä kuvassa. Mutta jos joku siitä jotain saa itselleen irti ni hieno juttu... ;)

Mäkin oon hysteerinen lasten pukeutumisen suhteen. Haluan että heillä on mukavat vaatteet päällään, sellaiset ei-puristavat, helppo liikkua ja mistä he itse pitävät.

Esim. Vauvan pukeminen farkkuihin ja paksuun villapaitaan on idioottimaista, mutta monet kai selittelevät sitä sillä, että kun ne on oikein merkkivaatteet. Viis siitä onko sillä vauvalla mukava olla niissä vaatteissa, pääasia että näyttää söpöltä..

Minä en seuraa lastenvaateblogeja, joten en ole tietoinen mistään siellä maailmassa tapahtuvasta kilpavarustelusta ja muusta, vaikka uskon että sitä tapahtuu ja etenkin sellaisten kesken, kellä ei olisi siihen varaa. Ne, joilla on varaa, jotenkin erottaa muista ja helposti :)

Ei kannata mennä siihen mukaan, yksinkertaista. Kannattaa ostaa mitä itse haluaa lapsilleen ostaa sillä hinnalla, millä on varaa. Jos joku ihmetyttää, niin kannattaa kysyä asiallisesti.

Kaksplussalla on ihan mahdoton kirjoittaa aloitusta ja esittää mielipidettään normaalisti. Ap ei varmaan yksinkertaisesti tajua sitä hemmetin vouhotusta vaatteista jotka maksaa maltaita olematta kovin erikoisia ja rahaa palaa kun lapsi kasvaa vaatteistaan ulos hetkessä. Ja etenkin osamaksulla ostelijat kummastuttaa.. "Mulla menee hyvin/mulla on varaa ja haluun kaikkien olevan mulle kade"-bloggausta. Mutta näin ei voi kirjoittaa suoraan koska saa vastaukseksi vain "olet kateellinen lehmä" kirjoituksia. Pitää puolustella kantaansa joka suunnalta ja olla jopa bloggaajan kanssa samaa mieltä että saahan sitä kuitenkin lapsen pukea kauniisti.. Lopputulos: kukaan ei tiedä mitä ihmettä ap on oikeasti mieltä, mikä oli jutun pointti ja vastaukset kuuluu: ap
on tyhmä lehmä.. :whistle:

Aiheeseen kommentoiden (jos ymmärsin yskän), en minäkään tajua miksi pieni lapsi on oltava puettu viimosen päälle ja vaatteen merkki on oltava isosti näkyvillä kuvassa. Mutta jos joku siitä jotain saa itselleen irti ni hieno juttu... ;)

Onhan sitä jonkun merkin (merkkien) suosimista joka ihmisryhmässä. Mikäs tää laukku"hysteria" on naisilla, tai kenkien osteluhysteria? Nuorilla skeittimiehillä on Billabongia yms. Jokaisella on tyylinsä ja jotkut merkit vain nousevat ylitse muiden. (en mäkään ymmärrä M&I-hypetystä mutta tykkään taas muita merkkivaatteita lapsilleni) Se on sitä muotia. Jos ei halua lähteä mukaan niin ei tarvitse. Koiraihmiset hypettää koiriaan, heppaihmiset heppojaan yms. Antakaa olla.

Ps. En ole ap:ta haukkunut, enkä tule haukkumaan ja ihan nätisti sanoin että en oikein ymmärrä että tiettyjen vaatteiden ostaminen leimataan hysteriaksi.

Ymmärrän mitä ap tarkoittaa. Minuakin ärsyttää tuo "hysteria", mutta toisaalta minua ärsyttää ylilyönnin ihan joka asiassa, vaikka nyt jonkun tuossa mainitsemissa koirissa tai hevosissa. Se on ärsyttävää, jos ihminen ei osaa muuta kuin jauhaa jostain yhdestä asiasta, kuten nyt niistä lastenvaatteista.

Olen samaa mieltä kuin ap. Itse ostan paljon vaatteita huutiksesta, mutta sitä ei koskaan uskoisi, koska valitsen todella huolella ostokseni. En osta niitä perusnukkaisia enkä haalistuneita. Tyttärelläni on vaatteet aina sävy sävyyn eikä mitään mautonta raitaa tai kuvioita. Tyttömäiset ranskalaiset vaatteet ovat suosikkini. Eli muutama uusi ranskalainen vaate, johon sitten miksataan huutisostoksia. Suomalainen maku on tosi karu. Raitako muka esteettistä.......?

Alkuperäinen kirjoittaja Samaa mieltä;29186931:
Olen samaa mieltä kuin ap. Itse ostan paljon vaatteita huutiksesta, mutta sitä ei koskaan uskoisi, koska valitsen todella huolella ostokseni. En osta niitä perusnukkaisia enkä haalistuneita. Tyttärelläni on vaatteet aina sävy sävyyn eikä mitään mautonta raitaa tai kuvioita. Tyttömäiset ranskalaiset vaatteet ovat suosikkini. Eli muutama uusi ranskalainen vaate, johon sitten miksataan huutisostoksia. Suomalainen maku on tosi karu. Raitako muka esteettistä.......?

Eli sinäkin olet lastenvaatehysteerikko.

• Tykkää
Reactions: Phoebsi
Mullakin on tuttava, joka ei kuulemma osta kuin poppia. Että popin ominaisuudet on aivan ylivertaisia varsinkin ulkovaatteissa (tietääköhän, että muitakin vedenpitäviä merkkejä on) ja jälleenmyyntiarvosta jaksaa aina paasata. Lapset ei sitten saa rymytä rauhassa, ettei jälleenmyyntiarvo laske..

Ymmärrän mitä ap yritti sanoa. Olen samoilla linjoilla.

Itse tiedän äitejä, joiden lapset olisivat halunneet kappahlin perus talvihaalarit (vedenpitävät, tuulenkestävät ymymym.), mutta äidille se ei käynyt. Lapsille oli saatava tikcetit (vai mitkä ikinä ovatkaan).
Koin sen jokseenkin naurettavana.

[QUOTE="vieras";29186960]Mullakin on tuttava, joka ei kuulemma osta kuin poppia. Että popin ominaisuudet on aivan ylivertaisia varsinkin ulkovaatteissa (tietääköhän, että muitakin vedenpitäviä merkkejä on) ja jälleenmyyntiarvosta jaksaa aina paasata. Lapset ei sitten saa rymytä rauhassa, ettei jälleenmyyntiarvo laske..[/QUOTE]

Aina on paasattu myös me&i vaatteiden jälleenmyyntiarvosta, mutta mun nähdäkseni huutis on täynnä niitä, eikä kukaan halua maksaa typeriä summia käytetyistä vaatteista... ainakaan enää.
Oma kokemukseni Poppyn vaatteet on olleet aika heikkolaatuisia. Yksi pesu ja värit pois. Ei kai niissäkään jälleenmyynti arvo kauheen kovana säily.

Aina on paasattu myös me&i vaatteiden jälleenmyyntiarvosta, mutta mun nähdäkseni huutis on täynnä niitä, eikä kukaan halua maksaa typeriä summia käytetyistä vaatteista... ainakaan enää.
Oma kokemukseni Poppyn vaatteet on olleet aika heikkolaatuisia. Yksi pesu ja värit pois. Ei kai niissäkään jälleenmyynti arvo kauheen kovana säily.

Onko Poppy sama kuin P.o.P.? tää tuttavani siis ostaa Polarn o Pyret-vaatteita. Pelkästään. (no joskus miikkarii kuulemma, mut ei mitään Lindeksii tai Cirafii todellakaan).

Yhteistyössä