Lastenvaatehysteria...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voinko oksentaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
"MUTTA miksi lapsen pukeminen kauniisti, vaikka sitten merkkivaatteisiin on heti jonkinsortin egoilua tai itsetunnon kohotusta?"

Ei, vaan se on egoilua ja itsetunnon kohotusta ja sellaista sitten kun se lapsen pukeminen kauniisti tai pelkästään tiettyihin merkkeihin, menee liian pitkälle. Siis tähän hysteriaan. Että lapsen vaatetus ja ulkonäkö menee niin tärkeäksi että lapsikin elää maailmassa jossa tärkeintä on näyttää hyvältä ja että vaatteet sopivat toisiinsa jne. Välillä tuntuu, että lapset on kuin robotteja jotka pukeutuu äidin valitsemiin vaatteisiin, koska äiti tulee siitä silminnähden niin iloiseksi ja on niin ylpeä, kun lapsi näyttää hyvältä, ettei lapsi viitsi sanoa edes omaa mielipidettään.

Noissa blogeissa esim. on huvittavaa, kun joskus tulee vastaan näitä "ostokiellossa -kuukausia", eli ettei osteta eikä tilata ensi kuussa lapselle mitään vaatteita. Hehkutetaan sitten mitä löytöjä on tehty ja päätetään, että ostetaan nuo seuraavassa kuussa kun nyt on se ostokielto menossa. Tai sitten lipsutaan ostokiellosta, kun löytyi ihan vastustamattomat riikinkukko-sukkahousut ja pakkohan ne oli ostaa kun oli alessakin ja tän merkin materiaali on niin kestävääkin. Mut oho, sitten ei ollutkaan mitään näihin riikinkukko-sukkiksiin sopivaa paitaa niin piti ostaa vielä tämä uusi paita... Kuinka moni lapsi tarvitsee viikottain uudet vaatteet? Miten ne oppivat valitsemaan päällepantavat vaatteet, kun niitä on niin paljon eikä muista mitkä vaatteet nyt kuuluivatkaan yhteen? Uskaltaako nämä lapset sotkea vaatteitaan, kun tietävät miten tärkeitä ne vaatteet on äidille?

Siistit, nätit, ehjät ja käytännölliset vaatteet on pelkästään järkevää ja on tyhmää tulla nyt selittämään, että kun" puen lapseni nätisti niin olen sitten siis hysteerikko".... huoh. Minunkin lapseni kulkevat näteissä vaatteissa. Mutta niitä ostetaan tarpeeseen, ei esittelyvaatteiksi eikä minun vuokseni. Jos ei ymmärrä, mitä tällä lastenvaatehysterialla tarkoitetaan, niin varmaan kannattaa olla vaan hiljaa...

"MUTTA miksi lapsen pukeminen kauniisti, vaikka sitten merkkivaatteisiin on heti jonkinsortin egoilua tai itsetunnon kohotusta?"

Ei, vaan se on egoilua ja itsetunnon kohotusta ja sellaista sitten kun se lapsen pukeminen kauniisti tai pelkästään tiettyihin merkkeihin, menee liian pitkälle. Siis tähän hysteriaan. Että lapsen vaatetus ja ulkonäkö menee niin tärkeäksi että lapsikin elää maailmassa jossa tärkeintä on näyttää hyvältä ja että vaatteet sopivat toisiinsa jne. Välillä tuntuu, että lapset on kuin robotteja jotka pukeutuu äidin valitsemiin vaatteisiin, koska äiti tulee siitä silminnähden niin iloiseksi ja on niin ylpeä, kun lapsi näyttää hyvältä, ettei lapsi viitsi sanoa edes omaa mielipidettään.

Noissa blogeissa esim. on huvittavaa, kun joskus tulee vastaan näitä "ostokiellossa -kuukausia", eli ettei osteta eikä tilata ensi kuussa lapselle mitään vaatteita. Hehkutetaan sitten mitä löytöjä on tehty ja päätetään, että ostetaan nuo seuraavassa kuussa kun nyt on se ostokielto menossa. Tai sitten lipsutaan ostokiellosta, kun löytyi ihan vastustamattomat riikinkukko-sukkahousut ja pakkohan ne oli ostaa kun oli alessakin ja tän merkin materiaali on niin kestävääkin. Mut oho, sitten ei ollutkaan mitään näihin riikinkukko-sukkiksiin sopivaa paitaa niin piti ostaa vielä tämä uusi paita... Kuinka moni lapsi tarvitsee viikottain uudet vaatteet? Miten ne oppivat valitsemaan päällepantavat vaatteet, kun niitä on niin paljon eikä muista mitkä vaatteet nyt kuuluivatkaan yhteen? Uskaltaako nämä lapset sotkea vaatteitaan, kun tietävät miten tärkeitä ne vaatteet on äidille?

Siistit, nätit, ehjät ja käytännölliset vaatteet on pelkästään järkevää ja on tyhmää tulla nyt selittämään, että kun" puen lapseni nätisti niin olen sitten siis hysteerikko".... huoh. Minunkin lapseni kulkevat näteissä vaatteissa. Mutta niitä ostetaan tarpeeseen, ei esittelyvaatteiksi eikä minun vuokseni. Jos ei ymmärrä, mitä tällä lastenvaatehysterialla tarkoitetaan, niin varmaan kannattaa olla vaan hiljaa...

Siinä vaiheessa kun harrastus alkaa haitata perheen elämää jotenkin niin voi sanoa että se on mennyt yli. Se on minusta hyvä määritelmä. Muut (yleensä ne ventovieraat arvostelijat) voivat vältellä ko henkilöä (vaikka jättää lukematta blogia) jos heistä tuntuu että homma on mennyt yli.

Kuule. Kun puen lapseni miten puen, minä vain puen lapseni miten puen. En hoe samalla että tämä on NoaNoa ja tämä on Mayoral ja tämä on Burberry... vaan että tässä on kaksi paitaa, kumman otat? Punaisen, selvä. Tässä on housut (ne on Hilfigerin mutta ei lapsi sitä tiedä) ja lapsi laittaa housut jalkaan. Yksinkertaista. Sitten jatketaan sen päivän touhuja ja rutiineja eikä vaatteista tule puhe ennen kuin illalla vasta, ellei joku vahinko käy.

Kuule, siihen asti menee hyvin, kun lapsi ei osaa lukea, mutta tottakai se lapsi jossain vaiheessa huomaa, että kappas, mun kaikissa vaatteissa lukee Polarn o Pyret (kuten esim. Riikan blogissa olevalla lapsella näyttää 90% vaatteita olevan). Ei ne lapsetkaan mitään tyhmiä ole ja hoksaavat kyllä hyvinkin pienistä asioista, mikä on "IN" ja mikä "OUT" omassa perheessä. Kyse onkin siitä, miten kasvattaa lapsia ymmärtämään erilaisuutta. "Vaikka sinä pukeudut näihin Polarn o Pyretin vaatteisiin, kun äiti niistä niin kovin tykkää, niin se ei tarkoita että sinun koulukaverisi vaatteet olisi yhtään sen huonompia." Se on taitoa se!

[QUOTE="mie";29191471]Kuule, siihen asti menee hyvin, kun lapsi ei osaa lukea, mutta tottakai se lapsi jossain vaiheessa huomaa, että kappas, mun kaikissa vaatteissa lukee Polarn o Pyret (kuten esim. Riikan blogissa olevalla lapsella näyttää 90% vaatteita olevan). Ei ne lapsetkaan mitään tyhmiä ole ja hoksaavat kyllä hyvinkin pienistä asioista, mikä on "IN" ja mikä "OUT" omassa perheessä. Kyse onkin siitä, miten kasvattaa lapsia ymmärtämään erilaisuutta. "Vaikka sinä pukeudut näihin Polarn o Pyretin vaatteisiin, kun äiti niistä niin kovin tykkää, niin se ei tarkoita että sinun koulukaverisi vaatteet olisi yhtään sen huonompia." Se on taitoa se![/QUOTE]

Niin, se onkin taitolaji missä aion onnistua. Mutta se on surullista että vaikka tämän Riikan lasten oletetaan suorastaan ajattelevan noin. Suurimmat ennakkoluulot kyllä tulee yleensä niistä perheistä, missä ei harrasteta hysterioita.

Onko sitä oikeasti niin vaikea hyväksyä, että jotkut on kiinnostuita muodista ja vaatteista, lastenkin kohdalla? Ei kai siinä mitään sen kummempaa ole.

Meidän kuopuksesta tiedän varmasti että on meidän perheen viimeinen vauva ja vaatteista kiinnostuneena ihmisnä aion ihan reippahasti mällätä lastenvaatteilla niin kauan kuin vielä voin :) Meille ostetaan paljon vaatteita käytettynä ja kirpparilta joten konkurssikaan ei ole uhkakuva tämän kiinnostuseni takia :) Liioin en katsele muiden lapsia sillä silmällä että onko niillä Mini Rodinia päällä, kukin pukee lapsensa ihan niinkuin itse tykkää.

Olen seurannut sivusta (siis tuttavapiiristä, blogeista...) tätä älytöntä lastenvaatehysteriaa enkä voi kuin ihmetellä. Siis mitä varten niille taaperoille on hankittava noi merkkivaatteet, tietyissä väreissä ja kuoseissa? Enkä tarkoita, että ois jotain merkkivaatetta, meilläkin niitä on joitain, mutta siis lähestulkoon koko vaatekaappi täynnä niitä tiettyjä merkkejä? Mitä äidit yrittää niillä viestittää tai itselleen saada, se nyt on selvää että lapsen omiin tarpeisiin niitä ei osteta.

Älkääkä pliis, arvon mammat, tulko sanomaan laadusta mitään. Me kaikki tiedämme, ettei alle kouluikäisen vaatteiden laadulla ole oikeastaan mitään väliä, ne kasvaa niistä ulos usein ennenkuin ne ehtii edes kulumaan... Kengät on asia erikseen. Olen itse ostanut sekä merkki- että "perus"vaatteita, esim. ulkovaatteet. Ei ole eroa paljon huomannut, kaikki ovat kestäneet sen mitä on tarvinnut. Toisaalta, minä en välitä jos lapsen haalarin polviosat näyttääkin vuoden käytön jälkeen siltä, että niitä on pidetty joskus päällä...

Mitähän nämä lapset oppii tämmöisestä esimerkistä? Että täytyy näyttää joltain tietyltä, vain sillä on väliä? Ja miksi joidenkin äitien on näytettävä lapsen vaatteiden kautta "jotain"? Mitä? Tunnen yhden ihmisen, joka juurikin harrastaa tätä lapsen vaatteiden kautta elämistä ja voin kertoa, että lapsi itse jää kyllä vaille kaikkea. Sillä on merkkivaatteet, ei muuta. Äitiä kiinnostaa vain se, miltä lapsi näyttää ja miten se on pukeutunut. Ällöttävää.

Blogeista mm. "ei ihan vielä" on järkkyä luettavaa. Siis luin aluksi tätä blogia, vaikutti mielenkiintoiselta jossain vaiheessa, mutta nykyään saan vaan kylmänväreitä kun lueskelen mikä paita ja housut on nyt ostettu sopimaan yhteen niiden yhtien sukkien kanssa jne.. Toinen on "magicpoks", joka on toisaalta ihan mielenkiintoinen, niiden arkiset tarinat on kivaa luettavaa ja kirjoittaja vaikuttaa mukavalta ihmiseltä ja hyvältä äidiltä, mutta sitten ne lasten vaatteet...argh. Tyttö on usein puettu kuin teini-ikäinen ja omaan silmään suurin osa vaatteista näyttää mahdollisimman epämukavilta pienille liikkuville lapsille. Sitten on lähikuvaa niiden vaatteiden merkeistä. Säälittävää.

Minulle nämä vaatekeräilijät on aiheuttaneet sen, etten voi katsoakaan enää tiettyjä vaatemerkkejä päin, niihin on muodostunut joku sellainen "pinnallinen kotiäiti-bloggaaja-lapsen kautta tyhjää elämäänsä esittävä" -leima. En voi sille mitään. Tiedän toki, ettei KAIKKI ole sellaisia, enkä tuomitse mitään merkkivaatteita tai niitä käyttäviä, siis yleisesti tätä koko hysteriaa (jota jotkut kutsuu vielä harrastukseksi??).

Ja mikä parasta, äidit komentavat lapsiaan koulun, puiston yms pihalla, että älä tahri vaatteita. Niin, nehän on ostettu äitiä varten muille esiteltäviksi.

[QUOTE="vieras";29191559]Ja mikä parasta, äidit komentavat lapsiaan koulun, puiston yms pihalla, että älä tahri vaatteita. Niin, nehän on ostettu äitiä varten muille esiteltäviksi.[/QUOTE]

Minä en yleensä komenna lapsia olemaan tahrimatta vaatteitaan, mutta keksin kyllä monta syytä miksi voisin niin tehdä joskus. Koskaan en ole kyllä kuullut että leikkipuistossa, ei edes siinä suurimmassa ja vilkkaimmassa kukaan olisi kieltänyt sotkemasta vaatteita.

Mutta kohtapuoliin kyllä käsken lapsiani kiertämään lätäköt ja olemaan nätisti, vai haluatteko että tullaan kuraisina ja märkinä kirjastoon, kahvilaan ja vaatekauppoihin? :D

Taidankin käyttää heitä viimeiseksi jossain todella kuraisessa lätäkössä ja isken sitten molemmat Prisman autokärryyn tekemään seuraaville yllätyksiä.

On tässä aloittajalla/muutamalla muulla suuret huolet.Täällä yksi "hysteerikko" ja tämän voin perustella muutamalla sanalla:ulkonäkö,laatu,helppous,jälleenmyyntiarvo.Ulkonäkö:H&M,Lindex yms myyvät suurimmalta osin etenkin pojille vain tummansinistä,vihreää,mustaa,harmaata,vihaista lintua,autoja,dinosauruksia yms.Ja kaiken kruunaa se klassikko eli harmaat colleget.Näistä on etenkin isompien poikien mallistot tehty ns markettimerkeillä.Kyllä tytöille löytää esim Lindexsiltä todella ihania pastellisävyjä,legginsejä ja kauniita vaatteita.Ja itsellä kun on poika niin en ihan rimpsu mekkojakaan viitsi ostaa.Toiseksi,meillä on kaikki Lindexdin vaatteet mennyt pesussa pilalle,aina kutistuu ja langat yms on joskus purkautumassa jo ennen pesua.H&M vaatteet haalistuu,ovat mitoitukseltaan pientä ja esim olen legsuja joskus sieltä tyttöjen puolelta ostanut ja otin kaksi kokoa "liian isot" niin silti niin piukat etten viitsi edes lapselle laittaa ja on siis hoikka ja pitkä lapsi mulla.Sitten on nää ikivihreät tutta,ciraf yms ni on niin retroa että.Helppous on taas sitä että tosiaan kun ei tuollaista neon keltaista punaisella auton kuvalla varustettua paitaa oikein voi yhdistää muuhun kun niihin pirun collegeihin,juu kiitos ei.Vaikka mulla on poika ni tykkään käyttää värejä ja ns unisex kuoseja,näitä löytyy esim Gugguulta ja Mini rodinilta,mallistot suunnitellaan niin että kaikki kuosit ja värit ovat helposti yhdistettäviä myös vanhojen mallistojen kanssa ja voi miltei silmät kiinni napata hyllystä mitä vain päälle kun tulos on lähes aina match made in heaven.Gugguu käyttää neljän värin mallistoja ja yhdistää niitä eritavoilla joten lähes jokaiset housut käy jokaisen paidan kanssa ja kaikki in unisex mallia,lukuunottamatta esim mekkoja ja joitakin toppeja.Mini Rodini taas vaihtelee teemoja ja kuoseja joka syksy ja kevät ja joka kerta tulee myös basic mallisto jonka värit vaihtelevat.Lähes kaikki kuosit sopivat keskenään ja ovat helposti yhdisteltävissä esim noihin basic tuotteisiin.Lisäksi materiaali on suurimmalta osin luomupuuvillaa ja kierrätettyä,Gugguu taas on kokonaan Suomalainen,eettisyys toteutuu näissä huomattavasti paremmin kuin jossain H&M n lapsityövoima tehtailla joista lapsi saa 10 euron paidasta ehkä 10 senttiä ja tekee töitä lähes taukoamatta kurjissa oloissa.Sanomattakin selvää että esim Gugguun ompelijat jotka tekevät työnsä asianmukaisissa oloissa ja Suomessa/Virossa,saavat ansaitsemansa palkan huolellisesta ja laadukkaasta työstä.Tämä oleellisesti vaikuttaa vaatteen hintaan.Mistä päästäänkin jälleenmyyntiin,kun poikani oli vauva,meillä oli paljon ns halpismerkkejä,pienelle oli helppo löytää ihania ja vaaleita sävyjä sekä kivoja printtejä esim KappAhlin Newbieltä.Monesti myin kerran vaatepaljoudessa pidettyä 10 euron bodya noin 4 eurolla posteineen,ihmiset ei vaan maksa enempää vaikka kuinka uudenveroinen olisi ja käteen jäi 2 euroa postien jälkeen.Sama vaikka laput kiinni ja ovh 19,95 esim jumpsuitista niin siitä maksettiin vaikka 12 euroa posteineen jolloin jäi 5 euroa itselle.Merkkejä myydessäni saan helposti esim 30 euron paljonkin pidetyistä housuista 25 euroa posteineen kun on ovat hyvässä kunnossa.Eikä tämä tosiaan mitään bisnestä ole mutta kotiäitinä lisätulot eivät ole pahasta.Ja se miksi jotkut maksavat yli ovh n joistakin vaatteista johtuu siitä että kuosi/vaate on muodostunut ns klassikoiksi ja on haluttu.Mä en ymmärrä miten tää asia voi näin joidenkin peppua kutittaa kun ei se ole itseltä pois.Haluan että lapseni näyttää hyvältä,haluan panostaa laatuun (en sano ettei merkeillä koskaan olisi tätä ongelmaa),tukea Suomalaista työtä ja eettisyyttä ja samalla saada rahaa uusiin,kierrätys kunniaan:).Eikä itsellä ole tän asian kanssa mitään tekemistä statuksen kanssa,harva "maallikko" edes tunnistaa kadulla meidän takin Rodiniksi siitä pandasta helmassa tai legsuja Guugguuksi sen pienen lapun vuoksi;)

On tässä aloittajalla/muutamalla muulla suuret huolet.Täällä yksi "hysteerikko" ja tämän voin perustella muutamalla sanalla:ulkonäkö,laatu,helppous,jälleenmyyntiarvo.Ulkonäkö:H&M,Lindex yms myyvät suurimmalta osin etenkin pojille vain tummansinistä,vihreää,mustaa,harmaata,vihaista lintua,autoja,dinosauruksia yms.Ja kaiken kruunaa se klassikko eli harmaat colleget.Näistä on etenkin isompien poikien mallistot tehty ns markettimerkeillä.Kyllä tytöille löytää esim Lindexsiltä todella ihania pastellisävyjä,legginsejä ja kauniita vaatteita.Ja itsellä kun on poika niin en ihan rimpsu mekkojakaan viitsi ostaa.Toiseksi,meillä on kaikki Lindexdin vaatteet mennyt pesussa pilalle,aina kutistuu ja langat yms on joskus purkautumassa jo ennen pesua.H&M vaatteet haalistuu,ovat mitoitukseltaan pientä ja esim olen legsuja joskus sieltä tyttöjen puolelta ostanut ja otin kaksi kokoa "liian isot" niin silti niin piukat etten viitsi edes lapselle laittaa ja on siis hoikka ja pitkä lapsi mulla.Sitten on nää ikivihreät tutta,ciraf yms ni on niin retroa että.Helppous on taas sitä että tosiaan kun ei tuollaista neon keltaista punaisella auton kuvalla varustettua paitaa oikein voi yhdistää muuhun kun niihin pirun collegeihin,juu kiitos ei.Vaikka mulla on poika ni tykkään käyttää värejä ja ns unisex kuoseja,näitä löytyy esim Gugguulta ja Mini rodinilta,mallistot suunnitellaan niin että kaikki kuosit ja värit ovat helposti yhdistettäviä myös vanhojen mallistojen kanssa ja voi miltei silmät kiinni napata hyllystä mitä vain päälle kun tulos on lähes aina match made in heaven.Gugguu käyttää neljän värin mallistoja ja yhdistää niitä eritavoilla joten lähes jokaiset housut käy jokaisen paidan kanssa ja kaikki in unisex mallia,lukuunottamatta esim mekkoja ja joitakin toppeja.Mini Rodini taas vaihtelee teemoja ja kuoseja joka syksy ja kevät ja joka kerta tulee myös basic mallisto jonka värit vaihtelevat.Lähes kaikki kuosit sopivat keskenään ja ovat helposti yhdisteltävissä esim noihin basic tuotteisiin.Lisäksi materiaali on suurimmalta osin luomupuuvillaa ja kierrätettyä,Gugguu taas on kokonaan Suomalainen,eettisyys toteutuu näissä huomattavasti paremmin kuin jossain H&M n lapsityövoima tehtailla joista lapsi saa 10 euron paidasta ehkä 10 senttiä ja tekee töitä lähes taukoamatta kurjissa oloissa.Sanomattakin selvää että esim Gugguun ompelijat jotka tekevät työnsä asianmukaisissa oloissa ja Suomessa/Virossa,saavat ansaitsemansa palkan huolellisesta ja laadukkaasta työstä.Tämä oleellisesti vaikuttaa vaatteen hintaan.Mistä päästäänkin jälleenmyyntiin,kun poikani oli vauva,meillä oli paljon ns halpismerkkejä,pienelle oli helppo löytää ihania ja vaaleita sävyjä sekä kivoja printtejä esim KappAhlin Newbieltä.Monesti myin kerran vaatepaljoudessa pidettyä 10 euron bodya noin 4 eurolla posteineen,ihmiset ei vaan maksa enempää vaikka kuinka uudenveroinen olisi ja käteen jäi 2 euroa postien jälkeen.Sama vaikka laput kiinni ja ovh 19,95 esim jumpsuitista niin siitä maksettiin vaikka 12 euroa posteineen jolloin jäi 5 euroa itselle.Merkkejä myydessäni saan helposti esim 30 euron paljonkin pidetyistä housuista 25 euroa posteineen kun on ovat hyvässä kunnossa.Eikä tämä tosiaan mitään bisnestä ole mutta kotiäitinä lisätulot eivät ole pahasta.Ja se miksi jotkut maksavat yli ovh n joistakin vaatteista johtuu siitä että kuosi/vaate on muodostunut ns klassikoiksi ja on haluttu.Mä en ymmärrä miten tää asia voi näin joidenkin peppua kutittaa kun ei se ole itseltä pois.Haluan että lapseni näyttää hyvältä,haluan panostaa laatuun (en sano ettei merkeillä koskaan olisi tätä ongelmaa),tukea Suomalaista työtä ja eettisyyttä ja samalla saada rahaa uusiin,kierrätys kunniaan:).Eikä itsellä ole tän asian kanssa mitään tekemistä statuksen kanssa,harva "maallikko" edes tunnistaa kadulla meidän takin Rodiniksi siitä pandasta helmassa tai legsuja Guugg sen pienen lapun vuoksi;)

Siis toi edellisen kirjoittajan viesti... Juma mikä selittelijä... Maanista... Hysteeristä... Äitien keskinäistä kilpailua ja nokittelua eikä mitään muuta!!! Missä on tällaisten ihmisten todellinen elämän sisältö??? Onko sitä???

Siis toi edellisen kirjoittajan viesti... Juma mikä selittelijä... Maanista... Hysteeristä... Äitien keskinäistä kilpailua ja nokittelua eikä mitään muuta!!! Missä on tällaisten ihmisten todellinen elämän sisältö??? Onko sitä???

En tiedä, ymmärrän kyllä että ostetaan kallista ja muotia. Mutta kumpikin ap:n linkittämä vaateketju tekee todella rumia vaatteita.

En, vaan sanon että kun siitä vapaa-ajasta menee suuri osa siihen että pohditaan jotain lapsen vaatehankintoja, on kaappi täynnä vaatteita ja varavaatteita, juostaan jos jonkinnäköisissä poistomyynneissä, tilaillaan osamaksuilla viikottain jotain, esitellään niitä muille jne. jne.

Ette ehkä ole lukeneet näitä blogeja tai törmännyt ko. hysteriaan kun ette tiedä mitä tarkoitan?

Tiettyjen merkkien ostaminen tai paidan ostaminen sopimaan housuihin ei ole hysteriaa enkä ole niin väittänytkään...

Mulla toi hysteria loppu töihin menoon, kolme vuotta kotiäitinä ja keväällä ja syksyllä meni pari kuukautta nettiä selaten, minkä merkkisen ja värisen kevätkokonaisuuden lapsille hankkia...
Nyt mennään kauppaan ja ostan mikä suunilleen silmää miellyttää ja pitää vähän vettä! Eikä läheskään aina sormikkaat mättää kenkien sävyyn, mut niillä mennään!

koko ketjua lukematta: mulla ei oo rahaa vaatettaa kaikkia vaatteita mieleni mukaan, lapsia kun on useampia Mutta: ulkovaatteet on tasan tarkkaan oltava semmoiset ettei mun tarttee työpäivän aikana miettiä ja murehtia että onkohan lapset kastuneet/tarenneet/pärjänneet. ja kokemuksen perusteella luotan ulkovaatteissa rymyikäisillä vain oikeasti muutamaan merkkiin (näitä parjattuja poppeja, reimatecceja jne. :) ) mutta oikeasti lastenkauppojen kuten lindexin vaatteet ei kestä omassa käytössä, jos jollain toisella kestää niin hyvä niin. siksi minä stressaan ja panikoin ulkovaatekausien vaihtuessa kovasti.

Yhteistyössä