Lastenvaatehysteria...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voinko oksentaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ihan kiva, jos jollain aikaa, rahaa ja energiaa. Kauniitahan ne on katsella. Itse olen muutaman vaatteen vaan ostanut uutena tai ylipäätään Viktorille, kun sain kaveripiiristä käytettynä ihan kelpo vaatteita. Itselle merkkaa eniten käytännöllisyys: se, että massuvaivaista vauvaa ei paina housujen vyötärö vaan valitaan potkuhousut tai että kun vauva rasvataan lumiukoksi aamuin illoin niin helpointa sujauttaa kietaisubody kuin pään yli ja onneksi noita saa 74 cm koossakin (vaikka vauva ei vielä edes 3 kk niin tuo on jo koko käytössä).

Pari kangaspaitaa sain käytettynä ja ne jäi vauvalla pitämättä, kun paita rullautuu ikävästi selän alla nukkuessa ja silittääkin ne pitäisi. Laiskakin siis oon. ;)

Voit oksentaa, oksennetaan yhdessä!

Mä ostan pääasiassa Lindexiltä ja H&M:ltä lastenvaatteet ja muutama on Me&I:a. Juuri noiden blogien takia meille ei varmasti koskaan tule esim. Mini Rodinia. Tuon merkin kohdalla on tapahtunut "Keisarin uudet vaatteet -ilmiö", aivan kamalan rumia vaatteita, mutta niiden ympärille on saatu kasattua sellainen hipsteri-hysteria, että kukaan ei enää näe sitä kamaluutta vaan ylistävät kilpaa kuorossa. Jotkut jopa myöntävät heikon laadunkin, mutta silti on saatava...

^hih, juuri meinasin kirjoittaa tuosta "Mini Rodini-hysteriasta", mutta joku ehtikin edelle. Siis aivan karseita kasari-vaatteita ylihintaan. Samanlaisia rytkyjä saa esim. H&M:ltä, ihme ettei niiden perään vouhoteta, ei, kun ne ei ole "merkkivaatetta".

Minuakin oksettaa tämä sama ilmiö. Jossain vaiheessa elämää olin itsekin tällainen pinnallinen, joka ei muuta ajatellutkaan kuin lasten pukemista sävy sävyyn ja ostelin lastenvaatetta yli tarpeideni. Jostakin se aina kertoo, itselläni yksinäisyydesta ja jonkin asteisesta synnytyksen jälkeisestä masennuksesta. Kun pääsin eroon ostokierteestä, olen onnellisempi kuin koskaan. Kirppiksiltä löytää todellakin kauniita lastenvaatteita pienellä rahalla ja on kaiken lisäksi ekologisempaa. :)

Moni ostaa tosiaan osa-maksulla ja lainalla, oletteko katsoneet sarjaa Kirsi ja himoshoppaajat, siinähän on ollut muutama esimerkki näistä sekopäistä äideistä, jotka tuhlaavat kaikki rahansa lastenvaatteisiin. Ihan sairasta!

Lastenvaateblogeja en enää lue, koska minulle tulee todella oksettava olo niistä Po.P-Meandi-Mini Rodini-Pomp de Lux-hypetyksestä....

Mä kuuluin noihin lastenvaatehysteerikkoihin esikoisen vauva-aikaan. Lapsi oli helppo ja mulla oli aikaa (ja hyvät äitiysrahat). OOn myynyt paljon esikoisen vaatteita, mutta säästin myös ison läjän mahdolliselle sisarukselle. No nyt on pikkusisarus ja vielä samaa sukupuolta, mutta en jaksakaan katsella noita vaatteita enää toista kierrosta. Kaikki kalliilla ostetut meandin haalarit tympii ja meinaan myydä niistä kyllä suurimman osan. Enkä kuvittele edes saavani niistä samoja hintoja kuin itse oon maksanut. En tajua, kun vieläkin fb:n sypyryhmässä jengi koittaa myydä käytettyjä tunikoita tai haalareita hintaan 30€ sillä verukkeella, että "kun itsekin maksoin noin ja noin paljon". Myönnä tyhmyytesi ja alenna hintoja, niin menevät kaupaksi. Mä laitoin sinne ryhmään myyntiin 6 vaatetta selkeesti yleistä hintatasoa alhaisemmin hinnoin, pointtina siis MYYDÄ ne pois nurkista eikä roikottaa myynti-ilmoitusta siellä tuulettumassa viikkotolkulla. Menivät heti, kaikki. Hysteria on siis yhä voimissaan :D

En yhtään ymmärrä tuota lastenvaatteiden jälleenmyyntiarvo-juttua. Tai sitten pitää olla niin jumalaton määrä sijoitusvaatetta, ettei ehdi sitä käyttää. Mä tykkään uusretrosta, popista, meandista, ym. keskihintaisista vaatteista, ja ostan niitä päivittäiseen käyttöön. Yhden pojan jälkeen ne ovat selvästi käytetyn oloisia, kahden pojan jälkeen alkavat jo saumat hajoilla.

Kuopus kairasi varpaansa vauva-aikanaan neljästä esikoiselta peritystä laadukkaasta yöhaalarista läpi. Ja popin vk-haalari varmasti on puhki ennen kuin kuopus siitä ohi kasvaa. Meandeissakin on aika tavalla "merkille tyypillistä kulumaa" :D

Alkuperäinen kirjoittaja Vätti Räsynyt;29186538:
Mun käy vähän sääliks lapsia jotka on puettu jäykkiin vaatteisiin. Ei pillifarkut jalassa varmastikkaan ole kiva leikkiä tai tosi hieno villatakki jossa on paksu kääntö kaulus niin voi olla aika tukala päällä.
Ei saisi unohtaa, että lapsen kuuluu liikkua ja leikkiä.

Mä laitoin just hm:lle palautetta että leikki-ikäisten vaatteet pitää olla riittävän väljiä leikkimiseen ja lattialla kyykkimiseen ilman että niitä täytyy koko ajan nykiä ja kiskoa.

En voi allekirjoittaa sitä, etteikö alle kouluikäisen lapsen vaatteen laadulla olisi merkitystä. Totta hitossa on!

En mä ainakaan ole ostanut vaatetta sillä ajatuksella, että kunhan se nyt tällä yhdellä lapsella kestäisi sen 6kk, jonka jälkeen lapsi vaihtaa vaatekokoaan, vaan kyllä mä ajattelen asian niin, että vaatteen tulee kestää sen ekan lapsen käytössä 6kk, jonka jälkeen vaate siirtyy pikkusisaruksen käyttöön. Ja sen jälkeen vielä jonkun muun, perheemme ulkopuolisen lapsen käyttöön.

Ulkovaatteen kohdalla vaate kiertää meidän perheessämme mahdollisesti jopa kolmen lapsen käytössä...ja jos vaate on ollut laadukas, saattaa se joutaa vielä meiltä eteenpäinkin, koska se on edelleen hyvässä kunnossa.

Sisävaatteiden kohdalla en itse henk. koht. liputa merkkivaatteiden nimeen, sillä johan me on nähty näitä myynti-ilmoituksia, joissa vaatteita myydään käyttäen seuraavia sisältöjä myyntilauseissa "meandille, PO.P:ille ja ihan kaikille muillekin merkkivaatteille tyypilliseen tapaan värit haalistuneet/ pinnassa merkille tyypillisesti pesuhahtuvaa jo ensimmäisen pesun jälkeen/ ja kaikkea muuta sellaista".

Mutta kyllä niissä merkkivaatteissa aidosti hyviäkin on. Meandin velourhousut ovat olleet kyllä tosi hyviä. Tai ainakin osa niistä...kaikkien vyötärökumppariin en tyytyväinen ole, koska ne menee kaikenmaailman kierteille ja pyörteille ja niitä saa olla jatkuvasti suoristamassa. Velourtunikat ovat puolestaan loistavia...eikä nuo Lindexin velourtunikat niille oikein laadussa pärjää. Eivät nekään huonoja ole, mutta Meandin on kuitenkin parempia. Ja jos joku haluaa siihen laatuun paneutua, niin miksi se on ongelma muille?

Kotia saa sisustaa, itseensäkin saa panostaa. Autonkin saa vaihtaa uudempaan ja hienompaan. Jopa koiralle saa ostaa kalliita pantoja ja remmejä, mutta auta armias, jos menet LAPSELLE ostamaan mekkivaatetta. SE on jotain aivan uskomatonta :D

Mä en ymmärrä, enkä tule koskaan ymmärtämään sitä, että miksi joku ulkopuolinen ihminen jaksaa olla näin älyttömän kiinnostunut siitä, että joku pukee lapselleen ns. merkkivaatteita. En ymmärrä, en.

• Tykkää
Reactions: Rosabella
Minä ymmärrän mistä hysteriaa sinä tarkoitat. Se on kai siirtynyt nykyään blogeihin, joitakin vuosia sitten tämä palsta oli sitä täynnä. Huvitti lukea jotain tähtihaalarin metsästystä ja kuinka maailma kaatui, kun isä sattuikin pukemaan lapselle toiseen asukokonaisuuteen kuuluneet sukkikset päiväkotiin väärän asun kera :laugh:

[QUOTE="vieras";29187667]Minä ymmärrän mistä hysteriaa sinä tarkoitat. Se on kai siirtynyt nykyään blogeihin, joitakin vuosia sitten tämä palsta oli sitä täynnä. Huvitti lukea jotain tähtihaalarin metsästystä ja kuinka maailma kaatui, kun isä sattuikin pukemaan lapselle toiseen asukokonaisuuteen kuuluneet sukkikset päiväkotiin väärän asun kera :laugh:[/QUOTE]

Mitä huvittavaa siinä on, jos joku haluaa lapselleen jonkun tietyn ulkovaatteen? Mä etsin itsellenikin välillä hyvin pitkään ja hartaasti takkia, joka on juuri sellainen, kuin haluan. Joten miksi en voisi tehdä sitä lapsenkin kohdalla?

Vai onko estettiikka siis noin niinkuin ylipäänsäkin asia, jolla ei saisi olla mitään merkitystä?...ainakaan niiden lastenvaatteiden kohdalla :rolleyes:

jep, on maailmassa mahdoton meininki!

Meidän isäntä aina kärsii, kun lapset laittaa päälle itse valitsemansa vaatteet (yleensä kaikki eri sävyä ja eri kuvioita= ei matsaa ollenkaan). Minä koitan sanoa, että eikö ole tärkeintä, että lapset ovat itse pukeneet ;)

Näistä kirjoituksista tulee mieleen, että saako lapsi oikeasti itse päättää missä rytkyissä liikkuu? Makuasioista kun ei tarttisi kiistellä...

Ja, kyllä, sään mukaiset pitää tietysti olla, sen verran pitää vanhempien katsoa pukeutumista!

Mitä huvittavaa siinä on, jos joku haluaa lapselleen jonkun tietyn ulkovaatteen? Mä etsin itsellenikin välillä hyvin pitkään ja hartaasti takkia, joka on juuri sellainen, kuin haluan. Joten miksi en voisi tehdä sitä lapsenkin kohdalla?

Vai onko estettiikka siis noin niinkuin ylipäänsäkin asia, jolla ei saisi olla mitään merkitystä?...ainakaan niiden lastenvaatteiden kohdalla :rolleyes:

Eli kuulut näihin hörhöihin, jotka ovat valmiita maksamaan käytetystä vaatteesta reilusti enemmän kuin mitä se on uutena maksanut, että saa sen kuosin kun juuri satut haluamaan? Sitä tuo täällä palstalla oli pahimmillaan noiden tähtihaalareiden kohdalla.

Kyllä estetiikankin voi ottaa huomioon, mutta varmuudella löytyy muitakin hyvännäköisiä kuin juuri se yksi ja ainoa. Tosin kangaskaupan myyjät voivat joskus olla epätoivoisia tarjontansa kanssa, kun minulla on tietty visio, mitä olen hakemassa :D Aina voi kehittää sitten uuden vision jostain muusta, kun sattuu jotain sopivaa silmiin.

[QUOTE="vieras";29187713]Eli kuulut näihin hörhöihin, jotka ovat valmiita maksamaan käytetystä vaatteesta reilusti enemmän kuin mitä se on uutena maksanut, että saa sen kuosin kun juuri satut haluamaan? Sitä tuo täällä palstalla oli pahimmillaan noiden tähtihaalareiden kohdalla.

Kyllä estetiikankin voi ottaa huomioon, mutta varmuudella löytyy muitakin hyvännäköisiä kuin juuri se yksi ja ainoa. Tosin kangaskaupan myyjät voivat joskus olla epätoivoisia tarjontansa kanssa, kun minulla on tietty visio, mitä olen hakemassa :D Aina voi kehittää sitten uuden vision jostain muusta, kun sattuu jotain sopivaa silmiin.[/QUOTE]

En mä tietääkseni ole vielä koskaan käytetystä maksanut enempää, kuin mitä tuote on uutena maksanut. Mutta mulle raha on vain rahaa...jos jotain haluan, niin sen ostan. Maksoi, mitä maksoi. Kunhan siis oma lompakko sen silti kestää.

Miksi ihminen ei voisi maksaa vaikka tonnia siitä tähtihaalarista, jos hän sen haluaa, hänellä siihen on varaa ja sen haalarin tonnilla saa? Miksi pitäisi tyytyä "kakkosvaihtoehtoon", jos voi saada sen "ykkösvaihtoehdonkin"?

Mä itse hankin lapselleni ensi talveksi tähtihaalarin. En tosin tiedä onko sama tähtihaalari kyseessä, kuin mikä tuo hysteriahaalari oli, mutta se oli sellainen, jonka todella halusin. Mitään muuta kivaa haalaria en löytänyt, vaikka kyllä pidin mieleni avoimena. Jos en olisi tähtihaalaria saanut, niin toki olisin sitten johonkin toiseen tyytynyt. Mutta miksi tosiaan tyytyä, jos voi sen mieluisammankin saada? Oli kyse sitten lasten tähtiulkovaatteesta, tai olohuoneen verhoista.

• Tykkää
Reactions: Madicken04
Tykkään lastenvaatteista ja joskus on ollut juuri joku tietty haalari/takki tms minkä olen halunnut. Käytetystä en ole valmis maksamaan uuden hintaa enkä mielelläni puoltakaan siitä. Jostain uudesta vaatteesta maksan kuitenkin täyden hinnan jos sen haluan.

Koskaan en ole törmännyt sellaiseen merkkiin mikä olisi ainoa minkä vaatteita käyttäisin, vaikka lempimerkkejä löytyykin. Äsken kävin kirppiksellä ja siellä on kaksi uuden veroista välikausitakkia tarjolla, tytön kokoa kevääksi. Kummankin kuosi ulkonäöltään miellytti yhtälailla ja hintaa molemmilla sen 5€. Toinen pop ja toinen h&m. Valitsin pop:n, liekö sitten hysteriaa tai mitä lie merkeillä snobbailua.

Yleisesti kukin ostakoot mitä vaatteita haluaa, itse en tuollaiseen merkkihysteriaan ole törmännyt mutta en noita blogeja luekaan. Voisin kuitenkin ajatella että lastenvaateharrastus on ihan ok niin kauan kun se ei käy perheen taloudelle liian kalliiksi, estä lasta normaalisti leikkimästä eikä aiheuta äidille ahdistusta vaan päinvastoin iloa.

• Tykkää
Reactions: chef
Kun lapsi tarvitsee vaatteita, menen kauppaan, kirpparille tai nettikauppaan (tai ehkä jopa vaatekutsuille) ja ostan sieltä sitä mikä näyttää mun mielestä kivalta ja käytännölliseltä (en tykkää esimerkiksi pukea paljon liikkuvaa lasta jäykkiin farkkuihin, ohut ja pehmeä fakun näköinen kangas resorivyötäröllä käy) ja istuu meidän budjettiin. Välillä löytyy halvalla kivaa, välillä ei. Mun mielestä on säälittävää, jos ei voi käyttää jotain tiettyä merkkiä, ettei ulkopuolisten silmiin vaikuta joltakin, olipa tämä merkki sitten joku halpis tai hypetetty blogijuttu. Jos tykkää jostain ökykalliista vaatteista, ja niihin on rahaa, niin miksi niitä ei saisi ostaa? Ei niiden kaupasta hakeminen tai tilaaminen ole sen vaivalloisempaa tai vaadi hysteerisempää ostoskäyttäytymistä kuin prismasta tai lindexin nettikaupasta tilaaminen :D Ei mua pahemmin kiinnosta, mitä muut meidän lasten (tai aikuisten) vaatteista ajattelee. Mä esimerkiksi itse pukeudun lähinnä kirpparivaatteisiin, jotka eivät ole alunperinkään kallista merkkiä. Käsilaukut joita mulla on muutama, maksaa satasista ylöspäin, mutta ovat sellaisia, että asiasta kiinnostumaton ei niitä merkki/designlaukuiksi edes tunnista, kun ei ole mitään päälle päin näkyviä logoja tai klassikkokuosia :) Mihinkään varallisuudenesittelytarkoitukseen niitä siis ei ole ostettu,

Nuo laukku-, aikuistenvaate-, kenkähysteriat ja kodin sisustus on mun mielestä aikuisten omia juttuja, mutta kun puhutaan lasten vaatteista, niin en ymmärrä miksi lapsen kautta täytyy omaa egoaan, itsetuntoaan, arvoaan tai mitä nyt sitten onkaan kohottaa. Näteissä vaatteissa ei ole minusta edelleenkään mitään vikaa, päinvastoin, mutta näiden hysteerikkojen kohdalla olen vain miettinyt, minkä vaikutuksen se tekee lapsille? Siis se hysteria, ei ne nätit vaatteet.
Minkälaisia niistä kasvaa isona? Onko ne niitä, jotka arvostelee luokkakavereitaan vaatteiden ja merkkien perusteella? Niitä, jotka ei tiedä mikä on lempivaatteensa tai värinsä kysymättä äidiltä? Jatkuuko heidän aikuisuudessaan sama meininki, että ostetaan velaksi vaatetta jota käytetään kerran? Niitä jotka ostaa sitä mitä mainostetaan, eikä tiedä itsekään minkä värinen, kuvioinen, mallinen jne. materiaali itseään miellyttää?
Kyllä nämä vaikuttaa lapsiin, aikuisen antama esimerkki.
Minusta on sääli katsella sitä, kun lapsen pitää sovitella ja sommitella vaatetta jatkuvasti, tämä sopii siihen ja tuohon tilaisuuteen, sovitas vielä tätä, otetaan kuva. Ei osteta tuota sinun haluamaa prinsessapaitaa, koska en pidä niistä. Parin päivän päästä ostetaan kuitenkin raitapaita, koska äiti pitää siitä ja se on tuplasti kalliimpi ja oikean merkkinen...
Ja todellisuudessa lapsi ei haluaisi muuta kuin kiskaista sen kuluneen lempihupparin päälleen ja painella leikkimään, sotkemaan vaatteensa ja olemaan huoleton. Lapsia ei kiinnosta pätkääkään, minkä verran vaatteensa on maksanut tai mitä merkkiä se edustaa. Niille on useimmiten ihan samantekevää vaikka olisi saumat nurinpäin. Ja kyllä, sen näkee selvästi milloin lapset on puettu lasta itseään ja milloin aikuista varten. Väitän, että jokainen vaippaikäinen (ja vanhempikin) valitsisi mieluummin kevyet kollarit kuin farkut tai mukavan haalarin kuin villakangastakin.

Olen kyllä valinnut vauvojen ja pienten lasten (jotka ei siis itse vielä osaa näkemystään sanoa) vaatteet oman mieleni mukaan ja sellaisista merkeistä mistä tykkään. Meillä isommat lapset ovat nyt 7v ja 8v ja kolmosen alkaessa juuri päiväkodin olen useammalta vanhalta hoitajalta tms kuullut sitä kuinka muistelevat miten hyvin nuo isommatkin oli jo aikanaan puettu. Jonkinlaista "hysteriaa" sitten vissiin...?

Nyt 7v tytöllä on vahvat mielipiteet siitä mitä haluaa päälleen, rakastaa vaatteita ja niiden sovittelua. Lempiostospaikka on kirpputori ja merkeistä ei vieläkään ymmärrä mitään. Haluaa vaan vaatteita jotka ovat mieleisen värisiä ja ihanan pehmeitä + kivoja kuvia. Valitsee illalla itselleen ja veljelleen seuraavan päivän kouluvaatteet valmiiksi. (Tyttö siis kehitysvammainen autisti, en tiedä mikä olisi suhteensa vaatteisiin jos olisi terve)

• Tykkää
No ok, jos tilanne todella on se, että lapsi ei tiedä lempivaatettaan tai väriään kysymättä sitä ensin äidiltä, lienee tilanne mennyt jo liian pitkälle.

MUTTA miksi lapsen pukeminen kauniisti, vaikka sitten merkkivaatteisiin on heti jonkinsortin egoilua tai itsetunnon kohotusta?

Mä väitän, että aika moni heistä, jotka merkkivaatteita lapsillaan käyttävät, kokevat ihan vaan pukevansa lapselleen vaatteet päälle. Ei niin, että he pukevat lapselleen MERKKIVAATTEET päälle.

Tottahan toki poikkeuksia aina löytyy. Eräs kaverini (joka on toimeentulotuen asiakkaana, eli hän elää hyvin pienillä tuloilla) ostaa Meandin vaatteita osamaksulla ja kun tulee juttua siitä, että minkälaiset vaatteet ko. päivänä pitää laittaa ulos sää huomioiden, niin tämä äiti mainitsee laittavansa lapselle fleecetakin ja MEANDIN housut...mä puolestani kertoisin laittavani fleecetakin ja collegehousut, vaikka siis pukisin lapselleni ne ihan samat Meandin housut, kuin mitä hän.

Mä tykkään ihan hirmuisesti pukea lapsilleni kauniita vaatteita. Ja mä käytän lasteni vaatteisiin ajoittain jopa aika paljon (hankintaan lähinnä) aikaa. Ja ehkä keskimäääistä enemmän rahaakin. Lastenvaatteet on mulle eräänlainen harrastus, siinä missä huonekalujen tuunauskin. Mutta jos pitää valita mikä on omasta mielestäni kaikkein ihanin lasteni vaate, en suinkaan nimeäisi yhtään merkkivaatetta. Vaan jonkun noista, mitä olen lapsille itse tehnyt.

Nuo laukku-, aikuistenvaate-, kenkähysteriat ja kodin sisustus on mun mielestä aikuisten omia juttuja, mutta kun puhutaan lasten vaatteista, niin en ymmärrä miksi lapsen kautta täytyy omaa egoaan, itsetuntoaan, arvoaan tai mitä nyt sitten onkaan kohottaa. Näteissä vaatteissa ei ole minusta edelleenkään mitään vikaa, päinvastoin, mutta näiden hysteerikkojen kohdalla olen vain miettinyt, minkä vaikutuksen se tekee lapsille? Siis se hysteria, ei ne nätit vaatteet.
Minkälaisia niistä kasvaa isona? Onko ne niitä, jotka arvostelee luokkakavereitaan vaatteiden ja merkkien perusteella? Niitä, jotka ei tiedä mikä on lempivaatteensa tai värinsä kysymättä äidiltä? Jatkuuko heidän aikuisuudessaan sama meininki, että ostetaan velaksi vaatetta jota käytetään kerran? Niitä jotka ostaa sitä mitä mainostetaan, eikä tiedä itsekään minkä värinen, kuvioinen, mallinen jne. materiaali itseään miellyttää?
Kyllä nämä vaikuttaa lapsiin, aikuisen antama esimerkki.
Minusta on sääli katsella sitä, kun lapsen pitää sovitella ja sommitella vaatetta jatkuvasti, tämä sopii siihen ja tuohon tilaisuuteen, sovitas vielä tätä, otetaan kuva. Ei osteta tuota sinun haluamaa prinsessapaitaa, koska en pidä niistä. Parin päivän päästä ostetaan kuitenkin raitapaita, koska äiti pitää siitä ja se on tuplasti kalliimpi ja oikean merkkinen...
Ja todellisuudessa lapsi ei haluaisi muuta kuin kiskaista sen kuluneen lempihupparin päälleen ja painella leikkimään, sotkemaan vaatteensa ja olemaan huoleton. Lapsia ei kiinnosta pätkääkään, minkä verran vaatteensa on maksanut tai mitä merkkiä se edustaa. Niille on useimmiten ihan samantekevää vaikka olisi saumat nurinpäin. Ja kyllä, sen näkee selvästi milloin lapset on puettu lasta itseään ja milloin aikuista varten. Väitän, että jokainen vaippaikäinen (ja vanhempikin) valitsisi mieluummin kevyet kollarit kuin farkut tai mukavan haalarin kuin villakangastakin.

Olen miettinyt samaa. Ja varmasti näin tulee käymäänkin, että kouluikäisenä nämä "popitus"-lapset ihmettelevät, miksei Maijalla ole Poppia päällään, kun mullakin on. Ja pitää olla juuri jotain tiettyä merkkiä. Kyllä se aikuisten antama malli periytyy väkisinkin lapsiin, todella huolestuttavaa. Olihan juuri lehdessä juttua siitäkin, miten kiusaaja/arvostelijaäidin lapsista tulee myös kiusaajia, ja miksei tulisi, kun ei ole nähnyt muunkaanlaista roolimallia.

Ai juu. Yksi juttu mistä lasten(kin) vaatteissa tykkään lempimerkkien lisäksi on neuleet. Tykkään itse neuloa ja rakastan kauniita ja hyvälaatuisia lankoja. Siksi lapsilla on myös runsaasti kivan värisiä sukkia, tumppuja, pipoja yms.

Ja todellakin haluan niin lapselleni kuin itsellenikin paljon mielummin ne itseneulotut sukat kuin markettiversiot. Turhamaisuutta tuokin, ehkä lapset joskus heräävät ihmettelemään sitäkin miksei Maijalla ole äitinsä neulomia sukkia, tumppuja jne.

• Tykkää
Ai juu. Yksi juttu mistä lasten(kin) vaatteissa tykkään lempimerkkien lisäksi on neuleet. Tykkään itse neuloa ja rakastan kauniita ja hyvälaatuisia lankoja. Siksi lapsilla on myös runsaasti kivan värisiä sukkia, tumppuja, pipoja yms.

Ja todellakin haluan niin lapselleni kuin itsellenikin paljon mielummin ne itseneulotut sukat kuin markettiversiot. Turhamaisuutta tuokin, ehkä lapset joskus heräävät ihmettelemään sitäkin miksei Maijalla ole äitinsä neulomia sukkia, tumppuja jne.

Voi meidän Maija-raukkaa...mä kun en osaa neuloa.

[QUOTE="vieras";29187667]Minä ymmärrän mistä hysteriaa sinä tarkoitat. Se on kai siirtynyt nykyään blogeihin, joitakin vuosia sitten tämä palsta oli sitä täynnä. Huvitti lukea jotain tähtihaalarin metsästystä ja kuinka maailma kaatui, kun isä sattuikin pukemaan lapselle toiseen asukokonaisuuteen kuuluneet sukkikset päiväkotiin väärän asun kera :laugh:[/QUOTE]

Mä en taas ymmärrä vanhempia jotka pukevat lapselleen päälleen mitä sattuu huolimatta siitä miten värit riitelevät tai onko asu tarkoituksenmukainen. Tai tyttö pakotetaan pitämään esim. isoveljen vanhaa haalaria vain koska se on vanhempien mielestä järkevää (eri asia jos tyttö itse haluaa tai sitä haalaria pidetään rymyleikeissä ja tytölle on myös toinen, tyttöään itseään miellyttävä haalari jota pääasiassa käytetään).

• Tykkää
[QUOTE="mie";29187933]Olen miettinyt samaa. Ja varmasti näin tulee käymäänkin, että kouluikäisenä nämä "popitus"-lapset ihmettelevät, miksei Maijalla ole Poppia päällään, kun mullakin on. Ja pitää olla juuri jotain tiettyä merkkiä. Kyllä se aikuisten antama malli periytyy väkisinkin lapsiin, todella huolestuttavaa. Olihan juuri lehdessä juttua siitäkin, miten kiusaaja/arvostelijaäidin lapsista tulee myös kiusaajia, ja miksei tulisi, kun ei ole nähnyt muunkaanlaista roolimallia.[/QUOTE]

Ihan kamalan huolestuttavaa, jopa niin huolestuttavaa että sitä kannattaa verrata koulukiusaamiseen... Selkeästi tämä on miltei elämää vakavampi asia.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
[QUOTE="mie";29187933]Olen miettinyt samaa. Ja varmasti näin tulee käymäänkin, että kouluikäisenä nämä "popitus"-lapset ihmettelevät, miksei Maijalla ole Poppia päällään, kun mullakin on. Ja pitää olla juuri jotain tiettyä merkkiä. Kyllä se aikuisten antama malli periytyy väkisinkin lapsiin, todella huolestuttavaa. Olihan juuri lehdessä juttua siitäkin, miten kiusaaja/arvostelijaäidin lapsista tulee myös kiusaajia, ja miksei tulisi, kun ei ole nähnyt muunkaanlaista roolimallia.[/QUOTE]

Aikuisten asenne todellakin siirtyy lapsille, mutta ei se välttämättä tarkoitta että kaikki "merkkivaatelapset" alkaisivat kiusata, ja ne kellä ei merkkivaatetta ole, eivät kiusaisi. Olen kuullut kun lapsi on tuhahdellut, että meillä ei tuollaisiin turhuuksiin laiteta rahaa, tai haukkunut toista hienostelijaksi. Itseasiassa mun lapsuudenkodissa suhtauduttiin aika nuivasti merkkivaatteisiin, laittautumiseen ym. ja muistan että äiti puhui aika halveksivasti esimerkiksi meikkaavista tai korkokenkiä käyttävistä naisista. Jäi itsellekin sellainen kuva lapsena, että sellaiset on jotenkin tyhmiä, pinnallisia, hienostelijoita, mutta onneksi sekin kuva muuttui kun alkoi oma teini-ikä lähestyä ja nuo jutut alkoi kiinnostaa :) Oma äitihän sitten ivaili mun meikeille ja hiusten lattamiselle, muotivaatteille ym. Mun lapsilla on sekä merkkivaatetta että halpaa, eikä nuo mistään merkeistä tajua. En mä niille sano, et laitetaanko sen ja sen merkkinen paita, vaan kysyn että haluatko sen missä on traktori.

• Tykkää
Reactions: Madicken04

Kuule. Kun puen lapseni miten puen, minä vain puen lapseni miten puen. En hoe samalla että tämä on NoaNoa ja tämä on Mayoral ja tämä on Burberry... vaan että tässä on kaksi paitaa, kumman otat? Punaisen, selvä. Tässä on housut (ne on Hilfigerin mutta ei lapsi sitä tiedä) ja lapsi laittaa housut jalkaan. Yksinkertaista. Sitten jatketaan sen päivän touhuja ja rutiineja eikä vaatteista tule puhe ennen kuin illalla vasta, ellei joku vahinko käy.

En ajattele muiden arkipukeutumisista yhtään mitään, ja siksi suututtaakin kun tietää että on ihmisiä jotka ovat valmiita leimaamaan koko perheen yhden vaatemerkin perusteella (!). Eli ymmärrätkö, minä en leimaa, mutta te jotka ihmettelette hysteriaa, leimaatte. Minä en opeta lapselleni muuta kuin että vaatteet pitää olla siistit, asianmukaiset ja oikeinpäin päällä. Mutta opetatteko te, että toiset koreilee ja on hysteerikkoja ja että heillä ei muusta tiedetä, kuin vaatteista?

• Tykkää
Reactions: Madicken04 ja Muua

Yhteistyössä