Tyhjin käsin häihin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietin vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietin vaan

Vieras
Onko yleinenkin tapa tulla häihin tuomatta edes korttia :o Häämme olivat kyllä jo kesäkuussa, mutta asia jäi jotenkin mietityttämään. Miehen sisarus perheineen tuli häihin (puolisonsa ja kolmen lapsensa kanssa), eivät tuoneet mitään lahjaa, eivät edes korttia. Ruoat ja juomat kyllä maittoivat koko perheelle ja sen tarkemmin kertomatta yksi heidän lapsistaan vielä riehui juhlapaikalla niin että tuli tavaravahinkoja, tähänkään eivät ottaneet mitään kantaa että voisiko korvata jotenkin. Pois lähtiessä huikkasivat että "sori sori, ei pystytty nyt käymäään automaatilla, laittakaa tilinumero jos haluatte jonkun lahjan".

No ajateltiin että vähän outoa, mutta laitoimme sitten parin päivän päästä juhlista heille sen tilinumeron. Sieltä tuli kilometrin mittainen "raivoviesti" kuinka on rahat niiiin tiukilla ja sori sori ei kyllä pysty nyt antamaan mitään lahjaa. Eli siis tosi nolo tilanne meille! Ja kyseessä yli kolmekymppinen ihan varakas ja töissäkäyvä pariskunta.

Loppukesästä kiitoskortteja postittaessa asia tuli taas mieleen ja samoin nyt ennen joulua jostain syystä. Ja siis minulle olisi ollut ihan se ja sama vaikka lahja olisi ollut se kortti ja joku euron kukka. Siis joku muistaminen edes. Ei tosiaankaan ollut siitä kiinni että ahneena olisin odottanut jotain rahavirtaa. Kortin nyt voi tehdä itsekin, ei sen tarvitse olla mikään kallis. Minusta häihin ei vaan mennä täysin tyhjin käsin, en ikinä kehtaisi.

Juu en kyllä minä kehtaisi mennä tyhjin käsin :O

Muutama vuosi sitten tein kaveriparin häihin kakut, ja samalla sitten menin heidän häihin 'töihin' pitopalvelun avuksi (tästä siis maksettiin miulle), niin pakko miun oli heille kuitenkin viedä kortti ja pieni kukkapuska, josta sitten olivat hyvinkin otettuja.

No nyt asia tuli mieleen kun joululahjojen ostaminen on ajankohtaista. Yksi noista kolmesta lapsesta on kummilapsemme mutta kaikille kolmelle ollaan aina ostettu lahjat synttäreille ja jouluksi... Ja siis eihän se asia tähän nyt liity mutta tuli vaan taas mieleen että miten huonoa käytöstä oli :(

En menis minäkään tyhjin käsin. Vähän aikaa sit oli yhen kaverin häät ja rahaa pyysivät tilille matkaa varten. Silti jokainen toi edes sen kortin mukanaan, vaik rahaakin olivat siis laittaneet.

Osallistuiko tää sisarus tai hänen perheensä jollain tavalla häiden järjestelyihin? Oliko teillä lahjalista? Onko oikeasti varakkaita vai oisko se vain kulissia? Jos onkin esim. liian suuri laina ahnehdittu tai jompi kumpi jäänyt työttömäksi, mutta salannut sen?

Eivät osallistuneet järjestelyihin mitenkään, pamahtivat vain paikalle juhlapäivänä. Ei kyllä apua heiltä pyydetykään, ei sen puoleen. Ei ollut lahjalistaa, mutta sisarus oli aiemmin mieheltäni kysellyt lahjatoiveita. Monilta vierailta toivottiin kysyessä jotain suunnilleen 20-25 euron juttuja, ja niitä saatiinkin. (Ja oltiin tosi iloisia, koska tulivat tarpeeseen.)

Outoa vaan siksikin kun kyseessä kuitenkin ihmiset joiden kanssa viikottain ollaan tekemisissä. Itseäni asia kaivelisi jos asetelma olisi päinvastoin...

Häät kesäkuussa ja vielä mietit? :D Elä viitti.

Itseasisassa mäkin mietin samankaltaista asiaa kuin ap ja meidän häät oli yli 3 vuotta sitten. Välillä tulee mieleen, ettei miehen yksi parhaista kavereista puolisonsa kanssa tuonut korttia eikä lahjaa. Tulee oikeestaan aina mieleen silloin, kun he järjestävät jotain tupareita tai synttäreitä, ja mietin et pitäiskö mennä tyhjin käsin... mut eipä olla sit kehdattu olla niin moukkia, et ilman mitään lahjaa oltais menty heidän häihinsä tai muihin juhliin.

En usko että ovat asiaa voineet unohtaa. kun heti vastasivat siihen tilinumeron lähetykseen siten että "nolasivat" meidät ja asia kääntyi kuin olisimme kerjänneet heiltä rahaa vaikkei se ollut tarkoitus :( Kun laitoimme vaan että tässä nyt tilinumero kun sitä pyysitte, niin heti vastasivat että "JOO ei tosiaankaan oo kuulkaa meillä nyt kyllä varaa nyt mihinkään lahjoihin!" -tyyliin. Se oli tosi nolo tilanne meille ja vieläkin jotenkin ahdistaa kun laitettiin se tilinumero. Miksi sitä piti edes pyytää jos ei ollut aikomustakaan antaa mitään lahjaa oikeasti.

Vaikka nähdään usein niin kukaan ei ole ottanut asiaa puheeksi ja jotenkin minua kaivelee tämä. Tuntuu tosi nololta että laitettiin se tilinumero ja sitten vastaus oli tuommonen.

Kuulostaa kyllä tosi tökeröltä. Tosin en olisi kyllä kehdannut sitä tilinumeroa heille lähettää kuitenkaan, vaan olisin odottanut, että itse ottavat asian uudelleen esille. Minä tuossa tilanteessa vähentäisin lahjontaa myös sinne suuntaan. Kummilasta muistaisin, mutta muuten perhe jäisi jatkossa minulta lahjomatta. Ja jos kehtaisivat kysellä asiasta, sanoisin vaan pokkana, että "ai, mä ihan ajattelin että ei enää lahjota toisiamme.Ymmärsin kesällä asian niin..." Ihan se ja sama jos loukkaanutvat.

Hoh nauroin ihan ääneen kun oli niin törkeää käytöstä. Multa olis ihan turha odottaa mitään vastalahjoja sit myöskään. Ja kyllä, olisin laittanut sen tilinumeron, kun kerta itse ottivat sen puheeksi.

Harmittaa sekin kun antoivat lastensa riehua niin paljon, että tavaroita meni juhlapaikalla rikki :( Minusta silloin pitäisi tarjoutua edes ne jotenkin korvaamaan, vaikkei nyt mitään huippuarvokasta ollutkaan.

Ja häiden ajankohta oli heillä kyllä kuukausia tiedossa, ei voinut jäädä siitä kiinni että eivät "ehtineet automaatille" juuri silloin tapahtuma-päivänä :o Minusta yleistä on hankkia esim. se kortti ajoissa.

Oltiin jotenkin niin häkeltyneitä tuosta käytöksestä, että laitettiin se tilinumero kun sitä itse pyysivät. Oikeasti luultiin että kyse oli siitä että jotenkin unohtivat tuoda mitään lahjaa, en olisi arvannut että tulisi tuollainen vuodatusviesti takaisin.

En ole kyllä ikinä törmännyt vastaavaan käytökseen :-( Tosi tökeröä. Te ette ole tehnyt mitään väärää. Ymmärrän, että asia pyörii mielessä, mutta koita vaan keskittyä siihen, että teidän toiminta on ollut hyvää. Itse kyllä varmaan jatkossa antaisin lahjoja heille edelleen samalla tavalla kuin annoitte ennen tätä episodiakin. Sitten voi ainakin olla aina tyytyväinen omaan toimintaansa eikä tarvitse siitä potea huonoa omaatuntoa.

Taas saa ihmetellä ihmisten itsekeskeisyyttä ja toisen arvostamisen puutetta niin kuin ap:n lanko/käly. Ja koska ovat läheisiä sukulaisia sen tilinumeron lähettäminen oli ok. Jos kerran sitä pyytävät ei ap:n pitäisi mikään ajatustenlukija olla tietääkseen, ettei sitä olisikaan saanut lähettää.

Kiitokset voi käynnistä tietenkin lähettää, muodolliset, mutta harkitisin jatkossa kannattaako koko perhettä lähteä lahjoilla muistamaan. Kummilapselle riittää lahja. TÄytyy muistaa, että sitä saa mitä antaa.

Varakkaat itarat ihmiset minkäs voit?

Eivät välttämättä niinkään varakkaita, voi olla oikeasti rahan kanssa ongelmia. Monella tietämälläni perheellä on oikeasti tosi tiukkaa, isot asunto- ja autolainat, laskuja kasaantuu jne, mutta ulospäin näytetään ihan normaalilta.

Tosi huonoa käytöstä silti, vaikka kortti ja kukat olisivat riittäneet lahjaksi.

No ensinnnäkin enpä tiedä tarvitsisiko kiitoskorttiakaan heille sitten lähettää? Tietysti, ovathan vaivautuneet paikalle.

Itse varmaan siirtäisin nuo mielessäni saman tien mappi ööhön, eli siihen maailman ihmisten kategoriaan, jotka nyt vaan on täysin toivottomia, mutta jos satutaan olemaan samaa sukua (tai esim. samoilla työpaikoilla tms.) niin jotenkin on tultava toimeen. Ymmärtää ei tarvitse, eikä ymmärrystä kannata itselle odottaa, koska siis, tapaus on toivoton.

Pitää suhtautua niinkuin olisivat naapurin apinoita: ystävällisesti, mutta pitäen heidät ihan omassa kategoriassaan. Välttämätöntä runsaampaa kanssakäymistä nou never ever, ystävät voi valita ihan muualta.

Mä olisin sen verran pikkumainen, että jättäisin joululahjat heidän perheelleen ostamatta. Jos kysyisivät niin toteaisin vaan, että itsehän aloititte tavan häissämme. Jos suuttuisivat niin siinähän suuttuvat. Pistäisi ainakin heidätkin miettimään käytöstään.

[QUOTE="xyz";29266746]Mä olisin sen verran pikkumainen, että jättäisin joululahjat heidän perheelleen ostamatta. Jos kysyisivät niin toteaisin vaan, että itsehän aloititte tavan häissämme. Jos suuttuisivat niin siinähän suuttuvat. Pistäisi ainakin heidätkin miettimään käytöstään.[/QUOTE]

Tai asian voisi ottaa ihan puheeksi näin ennen joulua.

Näin: soitetaan miehen siskolle (tai mies soittaa siskolleen) ja sanoo että ajateltiin, että jokainen ostelee lahjat vaan omalle perheelle, että näin vältetään osa joulustressistä ja turhat kamat myös. Että älkää ostako meidän perheelle tänä jouluna mitään, ei mekään teille. Vietetään muuten ihan tämmönen rento ja leppoisa joulu.

No ensinnnäkin enpä tiedä tarvitsisiko kiitoskorttiakaan heille sitten lähettää? Tietysti, ovathan vaivautuneet paikalle.

Itse varmaan siirtäisin nuo mielessäni saman tien mappi ööhön, eli siihen maailman ihmisten kategoriaan, jotka nyt vaan on täysin toivottomia, mutta jos satutaan olemaan samaa sukua (tai esim. samoilla työpaikoilla tms.) niin jotenkin on tultava toimeen. Ymmärtää ei tarvitse, eikä ymmärrystä kannata itselle odottaa, koska siis, tapaus on toivoton.

Pitää suhtautua niinkuin olisivat naapurin apinoita: ystävällisesti, mutta pitäen heidät ihan omassa kategoriassaan. Välttämätöntä runsaampaa kanssakäymistä nou never ever, ystävät voi valita ihan muualta.

Naapurin apinoita...aamukahvit näppikselle :D

Minun kaverin meni myös kesällä naimisiin ja ilmoitti ketkä ei lahjatoivettakunnioita eli rahaa tuo on turha odotella kiitoskortteja ja näin sitten kävikin ettei kiitoskorttia meille mm tullut vaikka hankimme lahjakortin rakennusliikkeeseeen josta tiesimme heidän ostaneen jo ennestään tavaraa sillä heillä oli sinne tili.
Kysyin tuossa viikonloppuna itseasiassa heiltä että onkohan meidän kiitoskorttimme hukkunut postissa vai onko ne vielä tekeillä ;)

Yhteistyössä