Kiitos kaupan kassa joka puutuit uusavuttoman vanhemman ostopäätökseen :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ammattikasvattaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vierailija";29342422]Ja tuo muija näyttää kuvassa tyypilliseltä palstamammalta, joka ei ole se "penaalin terävin kynä".[/QUOTE]

Pakko olla samaa mieltä.
Ensin meinataan ostaa leffa, joka on liian pelottava lapselle, ja sitten kun joku kieltää sen, itketään lehden sivulla kuinka lapsi säikähti kaupantätiä.

• Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
Itse olen saamassa ensimmäistä lastani, joten en vielä tiedä kuinka tarkkaan loppujen lopuksi tulen katsomaan ikärajoja esim. leffoissa. Kuitenkin olen piirrettyjen suurkuluttaja ja olen sitä mieltä, että vastuu on vanhemmalla. Monet k7-leffat on ihan ok katsoa 5-vuotiaan kanssa. Vanhemman tehtävä on sitten huolehtia ja selittää, jos joku kohta pelottaa.

Kuitenkaan kassahenkilönä en voi ymmärtää näitä mielensäpahottajia kaupassa. Joo on vittumaista, kun kassatäti kieltäytyy myymästä sitä K7-leffaa 5-vuotiaalle, mutta se täti tekee vaan TYÖTÄÄN! Turha sille kassaneidille on mieltänsä pahottaa ja ruveta raivomaan (tai soittelemaan lehtiin herrajestas), ei se kassa voi itse sille mitään, että tämmösiä sääntöjä on tehty ja ne on tiukkoja sääntöjä. Tämän vuoksi mä vihaan sanaa "maalaisjärki", koska sitä olen joutunut monelta mielensäpahottaja-vanhemmalta kuuntelemaan. Itsekin vihaan tota sääntöä, en jaksaisi olla vastuussa tommosista asioista, koska olen vain kaupan kassa, mutta se kuuluu mun työtehtäviin. Ja jos haluun pitää työni, en riko työpaikan sääntöjä. Ainakaan koko aikaa.

Tuossa tilanteessa oli selvää, että k7 leffa on menossa sille 4-vuotiaalle, joten jos myyjä haluaa kunnioittaa työnantajaansa ja noudattaa sääntöjä, hän myös tekee niin. Simple as that. Ihan sama onko se minun, myyjän, mielestäni oikein vai ei, sillä ei ole merkitystä. Kassoilta ei kysytä mielipidettä, he tekevät niin kuin heille on ohjeistettu. Se on voi voi. On se vaan hyvä, ettei elämässä ole tuon vakavempia ongelmia.

Onko mielensäpahoittaja äiti ja järkyttynyt lapsi jääneet passiin sinne rismaan ja odottaneet että lehtikuvaajat saapuvat paikalle :D järkyttynyt ja mielensä pahoittanut perhe normaalisti menee kotiin hoitamaan stressiä, järkytystä ja mielenjärkkymistä. Tämä röökimuija on käynyt uudelleen kaivamassa sen leffan sieltä alelaarista ja työntää sen pahasti järkyttyneen pojan käsiin. Ja räps (poseeratkaa sillei järkyttyneesti), haastattelu ja kas taas viedään järkyttyneeltä lapselta leffa käsistä :D
Vai oliko taas kuva jossain SAA JAKAA-tviititöötissä?

• Tykkää
Reactions: Ciervo
Mä en itse ole kovin tarkka ikärajoissa, lähinnä K-18-kaman kanssa olen tarkka.

No joo, vähän niuhon oloinen myyjä ja ihan hemmetin urpo toi nainen, joka medialle asiasta ilmoitellut.
Mikä ihme nykyvanhempia vaivaa, kun jokainen pienikin asia soitellaan lehdistölle ja ulistaan facebookissa?

Alkuperäinen kirjoittaja Vätti Räsynyt;29344694:
Mun on niin vaikeeta kuvitella, että tälläinen ohjeistus olisi annettu lastenelokuvien suhteen.

Miksi on vaikeaa kuvitella? Nämä asiat sisältyvät siihen samaan ohjeistukseen jossa kassahenkilöitä ohjeistetaan kysymään paperit nuorilta henkilöiltä oluen oston yhteydessä.

Se on suositusikä, ei kielletty alle 7v. Eri asia. Minusta suositus tarkoittaa sitä, ettäantaa jotain osviittaa minkälainen leffa on kyseessä, ja voiko lapsi esim yksin sitä katsoa. Jokainen vanhempi voi itse sitten sen perusteella harkita minkälainen katsoja se oma lapsi on. Ymmärrättekö, että teidän lapset on YKSILÖITÄ. Ikinä ei pitäisi tuijottaa ikärajoja noin sokeasti. Vituttaa tollaset "se on suositus"-mammat joilla ei ole omia aivoja tai harkintakykyä. ja ei, en ole näyttänyt koskaan lapselleni leffoja joiden suositukset ovat korkeampia kuin hänen ikä, hän onkin herkempi tapaus. Kaikkia iälleenkään sopivia en ole kokenut sopiviksi.

t .äiti jolle omat lapset ovat yksilöitä ja jolle on kehittynyt oma harkintakyky.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaaa;29344707:
Miksi on vaikeaa kuvitella? Nämä asiat sisältyvät siihen samaan ohjeistukseen jossa kassahenkilöitä ohjeistetaan kysymään paperit nuorilta henkilöiltä oluen oston yhteydessä.

Mutta eikös tuo K7 ole SUOSITUS ikäraja, ei suinkaan mikään kielletty alle 7 vuotiailta...

Mä en itse ole kovin tarkka ikärajoissa, lähinnä K-18-kaman kanssa olen tarkka.

No joo, vähän niuhon oloinen myyjä ja ihan hemmetin urpo toi nainen, joka medialle asiasta ilmoitellut.
Mikä ihme nykyvanhempia vaivaa, kun jokainen pienikin asia soitellaan lehdistölle ja ulistaan facebookissa?

Koska julkisuudella saa yleensä oikeutta jos se on aiheellista. Toistan sanaa, aiheellista.
Ei nykyaikaa kannata vieroksua ja näitä nykyvanhempia joihin et tietenkään itse kuulu.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaaa;29344707:

Miten tollasesta ohjeistetaan? Sun pitäs siellä kaupassa kyylätä lapsiperheitä jotta saat selvitettyä kuka sitä lefaa kattoo, onko se sisar vai meneekö lahjaksi. Miten helkkarissa tosta asiasta ohjeistetaan? Haastatellaanko kaikkia perheitä kassalla vai mitä?

Koska julkisuudella saa yleensä oikeutta jos se on aiheellista. Toistan sanaa, aiheellista.
Ei nykyaikaa kannata vieroksua ja näitä nykyvanhempia joihin et tietenkään itse kuulu.

Niin, aiheellinen ei varmaan kuulu "jokaiseen pieneenkin asiaan" vaih?
Aiheellisiakin on vaikka kuinka (esimerkiksi karanneet teinit), mutta sitten on näitä Stockan ilmapalloja ja Prisman leffajuttuja, joissa ei ole mitään järkeä ja tulee lähinnä mieleen, kuinka helvetin typeriä ihmisiä täällä on - ja lisääntyy.

Käsittääkseni ilmiö on aika tuore, eli sikäli voisi ajatella nykyisten kasvattajien eli "nykyvanhempien" heiniksi.
Tai noh, joidenkin sellaisten. Aika marginaalinen ilmiö tuo kuitenkin on.

Alkuperäinen kirjoittaja Vätti Räsynyt;29344729:
Miten tollasesta ohjeistetaan? Sun pitäs siellä kaupassa kyylätä lapsiperheitä jotta saat selvitettyä kuka sitä lefaa kattoo, onko se sisar vai meneekö lahjaksi. Miten helkkarissa tosta asiasta ohjeistetaan? Haastatellaanko kaikkia perheitä kassalla vai mitä?

Omaa harkintaa käyttäen. Eiköhän tässäkin tapauksessa ole aivan selvää, että elokuva oli menossa lapselle. Onhan sekin eri asia, jos henkilö ostaa sikspäkin olutta yksin kuin jos henkilö ostaa kolmen eri merkkistä olutta ja pari erilaista siideripakkia sikspäkkeinä ja viisi eri merkkistä tupakkiaskia kauppaseuranaan neljä nuorta.

Jos tuota teidän logiikkaanne noudatettaisiin, voisi ihan pienet lapsetkin ostaa k18 elokuvia "kun sehän voi viedä sen vaikka isälleen, eihän kassa sitä voi tietää".

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29344784:
Omaa harkintaa käyttäen. Eiköhän tässäkin tapauksessa ole aivan selvää, että elokuva oli menossa lapselle. Onhan sekin eri asia, jos henkilö ostaa sikspäkin olutta yksin kuin jos henkilö ostaa kolmen eri merkkistä olutta ja pari erilaista siideripakkia sikspäkkeinä ja viisi eri merkkistä tupakkiaskia kauppaseuranaan neljä nuorta.

Ja tästäkin tuntuu olevan omituisia käsityksiä, kun jotkut kuvittelevat, että sillä maksajalla on merkitystä. Jos on esimerkiksi kaksi nuorta ihmistä, jotka aikovat ostaa alkoholia/tupakkaa ja toisella ei olekaan papereita mukana, se kassahenkilö ei voi siinä tilanteessa myydä sitä paperittoman henkilön pakkia sille paperilliselle, koska on ilmeistä, että hän ostaa sen sille kaverilleen, jonka ikää ei tiedetä.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29344818:
Ja tästäkin tuntuu olevan omituisia käsityksiä, kun jotkut kuvittelevat, että sillä maksajalla on merkitystä. Jos on esimerkiksi kaksi nuorta ihmistä, jotka aikovat ostaa alkoholia/tupakkaa ja toisella ei olekaan papereita mukana, se kassahenkilö ei voi siinä tilanteessa myydä sitä paperittoman henkilön pakkia sille paperilliselle, koska on ilmeistä, että hän ostaa sen sille kaverilleen, jonka ikää ei tiedetä.

Tässä nyt ei ole kyse alkoholista ja tupakasta, tajua se. Vaan lasten elokuvasta, totaallisesti eri asia.

Näinpä juuri. Mutta oletko nähnyt näiden teinien soittavan järkyttyneenä ja mielensäpahoittaneena ja vähintäänkin tiputuskuntoon valahtaneena janon takia iltapäivälehdille? Eli näillä mopon bensan höyryillä pystyssä pysyvilläkin on enemmän maalaisjärkeä päässä kuin näillä teippilisäkkeitään vatkaavilla psykoositilaan järkyttyneiden lasten vanhemmilla!

Voiko näitä elokuvia edes myydä perheisiin jossa on eri ikäisiä lapsia, ne nuoremathan voivat nähdä elokuvan, kun isompi katsoo? Eli ei taida voida jos epäilee, että näin voi käydä.
Kaiken maailman holhouksen tekin otatte hymy suin vastaa, taivashan on vain rajana paljon meitä voidaan kyykyttää.

Alkuperäinen kirjoittaja Vätti Räsynyt;29344883:
Voiko näitä elokuvia edes myydä perheisiin jossa on eri ikäisiä lapsia, ne nuoremathan voivat nähdä elokuvan, kun isompi katsoo? Eli ei taida voida jos epäilee, että näin voi käydä.
Kaiken maailman holhouksen tekin otatte hymy suin vastaa, taivashan on vain rajana paljon meitä voidaan kyykyttää.

pitää pyytää syntymätodistukset asiakkailta.

Minusta tuo on kaiken kaikkiaan vähän omituista. Siis kaupan puuttua tuollaiseen. Entä jos olisvat olleeet ostamassa elokuvaa jollekin muulle?
Vanhempien kuuluu valvoa ikärajoja, se tehtävä ei ole kaupan kassan eikä voi kieltäytyä myymään elokuvaa täysi-ikäiselle ihmiselle.
Miettikää, mitä paskaa teevee suoltaa ulos ihan parhaaseen katseluaikaan!! Ihan samalla tavalla voisivat kanavat kieltäytyä lähettämästöä ohjelmia ollenkaan ulos, kun joku joka ei saa katsoa niitä, voi olla paikalla.
On olemassa ikärajat ja suositukset, joista vanhemmat ovat sitten viime kädessä vastuussa. Ei ole kaupalla oikeutta kieltäytyä myymästä perusteetta ja tuo ei kyllä perustelua vaan täytä.
Jos tuollaista menoa jatketaan, kohta ei saa aikuiset ostaa tupakkaa, alkoholia yms. jos on lapsi mukana. Tai mies ei saa ostaa homejuustoa, kun raskaana oleva vaimo on mukana. Järki käteen.

Pitää myös ymmärtää se, että jos kauppareissulla on mukana on alaikäinen se ei automaattisesti tarkoita sitä, että tuotetta ollaan ostamassa juuri sille alaikäiselle. Toki tämä puheena oleva henkilö on tehnyt hieman tikusta asiaa ilmoittaessaan kokemastaan vääryydestä iltapäivälehdille. Tietenkin yleisellä elämänkokemuksella voidaan olettaa joitain asioita esim. kahden teinin kohdalla, joista toinen on juuri ja juuri täysi-ikäinen. Mutta jos isoisä ostaa kauppareissulla saunaoluet ja hänen mukanaan on alaikäinen lapsenlapsi, niin voidaanko samalla logiikalla tehdä automaattisesti oletus, että ne oluet on tietenkin sille lapsenlapselle. Nämä sosiaalipoliittiset hölmöilyt menevät todellakin yli hilseen ja varsinkin silloin kun niitä on tulkitsemassa joku yli-innokas tai asiasta mitään ymmärtämätön kaupan kassa.

Ei tässäkään ohjeistuksessa kyllä puhuta mitään siitä, että ei saisi myydä jos mukana alaikäinen...

"Kaupan oman ohjeistuksen mukaan esimerkiksi alkoholin ja tupakan myynnin osalta ikä tarkastetaan henkilöiltä, jotka vaikuttavat alle 30-vuotiailta. Muiden täysi-ikäisyyttä edellyttävien tuotteiden osalta viiteikä on 23 vuotta. Jos asiakas ei voi pyydettäsessä todistaa ikäänsä, kauppa ei myy tuotetta. Näin kauppa haluaa varmistaa, ettei kaupoista myydä ikärajavalvottavia tuotteita alaikäisille eikä alkoholia ja tupakkaa päädy lasten eikä nuorten käyttöön. Tämä on osa kaupan vastuullista toimintaa. "

Ja siksikään tuo ei oo ihan yksoikonen juttu koska elokuvissa saa 4v käydä vanhemman kanssa kattomassa K7 elokuvan. Eli miksi joustoa on yleisessä paikassa muttei kaupassa?

elokuviin lapsi menee taatusti vanhemman kanssa. kotiin jos video ostetaan, saattaapi piltti kattella sitä ihan yksikseen.

ihan oikein teki kaupan kassa, sai kaupan tuenkin asiaan. tuo äiti teki itsensä naurettavaksi kun nyyhkii iltapäivälehdelle kuinka hänen pilttinsä nyt tuli nyyh niin surulliseksi ja säikähti ja kun ei saanut sitä videoa minkä olisi halunnut niin tuli niin kovin paha mielei lapsukaiselle, kun eihän meidän piltille voi sanoa EI..

voi hemmetti näitä ihmisiä nykyään..

Yhteistyössä