Provosoiduin vähävaraisuudesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Muhkea Munkki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Muhkea Munkki

Vieras
Nytpä se tapahtui minullekkin- Taidan olla väsynyt tilaanteeseeni ja provosoisduin.

"Laskut pitää pystyä maksamaan ilman lapsilisiäkin. "

Niin pitäisi. Tai niin piti.

En voi ymmärtää miten suppea maailmankäsitys on ihmisillä jotka ajattelevat, että kaikkeen voisi aina vaikuttaa ja kaiken voisi aina suunnitella.

Minun tarinani ja miksi en voi maksaa laskuja ilman lapsilisää. Sain nuorena "pillerilapsen". Taidan olla se joku yksi en tiedä miten monesta sadasta jolla eivät pillerit toimi. En tiennyt sitä. Nyt tiedän. Ei siinä varsinaisesti mitään. Olen aina pitänyt lapsista, isä oli vain huono joten aloitin yksin. Sain apua sukulaisilta ja kaikki meni ihan kivasti. Olin tuolloin töissä yrityksessä ja palkkakin oli ihan mukavaa. Tuossa tutustuin mieheeni ja mies oli loistava isäpuoli lapselleni.
Yrityksen omistaja päätti kuitenkin, että tahtoo tehdä muita juttuja ja kysyi tahdonko mitä yrityksen. En tahtonut. En tahdo olla yrittäjä. Liikaa vastuuta ja tämä lamakin oli jo ovella.
Päätimme muuttaa miehen kanssa toiselle paikkakunnalle opiskelemaan uutta ammattia ja pääsinkin heti kouluun sisään. AJattelimme, että kyllä me kolme tiukempaa vuotta selvitään. Mies käy töissä ohella ja minä olen lapsen kanssa illat. Samalla olin kärsinyt kivuista mitä terveyskeskuslääkärit eivät osanneet selvittää. Menin yksityiselle ja löytyi endometriosis. "Jos tahdot lapsia, tee ne nyt." sanoi lääkäri. OK. Me tahdoimme lapsia joten opinnot jäivat keskeytykselle.
Sain lapsen ja oli kieltämättä tiukkaa. Mies opiskeli edelleen ja oli illat töissä. Siinä oli ensimmäinen kohta, että emme olisi selvinneet ilman lapsilisää. Toisin saihan kotona paremmin rahaa, kuin opiskellessa, mutta minun piti jättää kuvitushommat mitä olin tehnyt ohela kotona. Ei niistä paljoa saanut, mutta jotakin. Ja tämä lapsi olikin sitten astetta haastavampi. Oli koliikit ja tulehdukset ja allergiat. Ja ei sen niin pitänyt mennä. Minun piti opiskella ammatti, mennä töihin, hankkia talo ja sitten tehdä lapset.
Noh, endo uusiutui heti piakkoin synnytyksen jälkeen ja uutiset olivat, että kohtu menee varmaan parin vuoden sisällä poistoon.
Mietimme ja päätimme, että yksi saa vielä tulla. Me selviämme. Palaan ajoissa kuvitushomiin ja opiskelen ohella.
Samoihin aikoihin esikoisen kanssa oli hankaluuksia ja selvisi, että hän on erityislapsi. Tai se tuli varmaksi. Ajattelin, että geenit tulevat isän puolelta.
Kolmannen synnyttyä meni puoli vuotta ja toinen lapsi alkoi olemaan myös aika selvä erityislapsi. Kaksi autisminkirjonpiirteistä lasta. Kummallakin lisäksi SI-häiriö, toiminnanohjauksen vaikeudet ja toisella hahmotuspulmat.
Ne ketkä eivät tiedä, niin tuo tarkoittaa kasaa tutkimuksia ja kuntoutuksia.
Viimeisin uutinen olikin nyt pari kuukautta sitten, että pienimmällä 3v:llä on verbaali dyspraksia ja vahva SI-häiriö ainakin.
Joten mitäs nyt?
Minun ohjelmassa on 2 puheterapiaa, 2 toimintaterapiaa, 1 sosiaalinen kuntoutus, 1 vanhempien valmennus viikossa plus tutkimusjaksot. Tähän kermaksi kakun päälle minulle puhkesi selkärankareuma.
Opintoja ei ole mitään mahdollisuutta viedä loppuun. En voi jättää lapsia kuntouttamatta. Kouluikäinen esikoiseni ei pärjää hetkeäkään vielä kotona ja sama tulee olemaan toisen kanssa.
Ja arvatkaa kuka ottaa minut töihin? En voi sitoutua mihinkään. Enkä voi luvata pääseväni joka päivä sängystä ylös reumakipujen takia.

Joten mitä minun olisi pitänyt tehdä paremmin? Jättää lapset tekemättä? Niin... En todellakaan osannut ajatella, että saan kolme erityislasta. Se on jo aika epätodennäköistä. Olisiko kolmeas edes pitänyt jättää tekemättä? En tiedä. Ehkä se olisi ollut rationaalista. Toisin kolmas lapseni on aurinkoni ja suurin lohtuni. Hän on iloinen ja rakastava lapsi. Varsinainen päivänsäde.
Minun piti opiskella, tulla alani rautaiseksi ammattilaiseksi (lahjat olisi) ja tehdä kaikki ns. "järkevästi".
Aina elämä ei anna siihen mahdollisuutta.

Luojan kiitos minut on siunattu hyvällä miehellä joka jaksaa painaa töitä. On työt ja on lisätyöt. Näkyy onneksi kotonakin.

Tietenkin lasten teko on oma valinta. Mutta se, että mitä sen jälkeen tapahtuu ei ole. Ajatus oli pari tiukkaa vuotta misä sinnitellään ja sitten päästään taas ns. sorvin ääreen. Nyt ei. En tiedä milloin pääsen. Yritän nyt kolme kertaa viikossa opiskella itsenäisesti, kun pienet ovat kuntouttavassa hoidossa. Muuta päivät menevät kuntoutuksissa ja tutkimuksissa.
Ehkä joskus saan aloitettua jotain visuaalisia keikkatöitä. Pikkuhiljaa. Mutta kyllä siinä hyvän tovin pysyy tuo lapsilisä aika tärkeänä.

Mutta oikeesti...

"Laskut pitää pystyä maksamaan ilman lapsilisiäkin. "

Haista pitkä hevosen haiseva uloste. Olet naivi.

Ikävää, että teille on noin paljon vaikeuksia kertynyt! Ei kannata kaikista palstan höyrypäistä välittää. Täällä on jotkut tosi ilkeitä.

Tsemppiä teille! Hienoa, että jaksat opiskella.

Tärkeää on, että tiedät itse mitä teet ja miten elät. Ihmisten ikävät mielipiteet tietysti sattuvat, eikä aina jaksaisi joka tollon juttuja ymmärtää. Pitkässä juoksussa kuitenkin tajuaa, että kuitenkin pärjää ja ne ikävät tyypit jäivät matkan varrelle :)

Ikävää, että teille on noin paljon vaikeuksia kertynyt! Ei kannata kaikista palstan höyrypäistä välittää. Täällä on jotkut tosi ilkeitä.

Tsemppiä teille! Hienoa, että jaksat opiskella.

Kiitos... En minä edes yleensä niin provosoidu. Nyt ennen joulua ottaa vaan päähän, kun oma terveys pettää ja rahaa on vähemmän mitä lapsille toivoisi. Kamalan suppeita käsityksiä ihmisillä vähävaraisuudesta.

Mulla myös autismin kirjon lapset ja kotiäitinä olen, mies tienaamassa hyvin.

Älä rakas provosoidu enempää näistä typeryksistä täällä. Kohtaloa tää on, niin mä uskon.

Tsemppiä teille! Ymmärrän paremmin kuin hyvin. Myös meille on tullut laman myötä tilanne, että lapsilisä on todella tärkeä osa pärjäämistä ja menee kokonaisuudessaan perheen elättämiseen.

Hyvää joulua teidän perheelle!

[QUOTE="vieras.";29355502]Tärkeää on, että tiedät itse mitä teet ja miten elät. Ihmisten ikävät mielipiteet tietysti sattuvat, eikä aina jaksaisi joka tollon juttuja ymmärtää. Pitkässä juoksussa kuitenkin tajuaa, että kuitenkin pärjää ja ne ikävät tyypit jäivät matkan varrelle :)[/QUOTE]

Niinhän se on :)
Mulla on kyllä todella hyvä olo tuosta omasta opiskellusta. Uskon, että jos olen kärsivällinen niin ehkä parisen vuoden päästä asiat ovat paljon paremmin. Kunhan selkä vaan pysy kunnossa.
Ja eihän tässä nälkään olla kuolemassa, kiitos miehen, mutta eipä tästä mitään käteenkään jää. Minä en varsinaisesti "kärsi" vähävaraisuudesta, kestän ilman uusia juttuja. Lasten puolesta välillä harmittaa rajata asioita pois tai pitää kuluneita toppavaatteita päällä. Tyttö säästi sukulaisilta saamistaan rahoista ps3:seen ja nyt pitäisi hankkia tv sitä varten. Siinäkin on sumplimista.

Mutta hoenaina vaan itselleni, vielä pari vuotta. Ehkä ne pari vuotta sitten joskus loppuvatkin.

[QUOTE="kolmen äiti";29355524]Tsemppiä teille! Ymmärrän paremmin kuin hyvin. Myös meille on tullut laman myötä tilanne, että lapsilisä on todella tärkeä osa pärjäämistä ja menee kokonaisuudessaan perheen elättämiseen.

Hyvää joulua teidän perheelle![/QUOTE]

Kiitos paljon ja samoin sinne!
Ja toivottavasti teillä tilane paranee, kun talous taas toipuu!

Mullei edes ole lapsia tai niitten lisiä, mutta sanon että p'skat nakkaat tuommosille jutuille :D

Mulla on kans selkärankareuma, ja vaikka olen ollut välillä tosi kipeä, niin välillä on ollut myös pitkiä melkein täysin oireettomia jaksoja. Olen pystynyt käymään töissä ja opiskelemaan uutta alaa. Toivottavasti sullakin saataisiin kuriin :)

• Tykkää
Reactions: krut
Maksatteko omia laskujanne lapsilisällä?
Voisi edes ajatella niin, että lapsien vaatteet jne. maksetaan sitten lapsilisillä, eli lapsilisä menee 'lapsen käyttöön'.

Tekstisi luettua olen kyllä sitä mieltä silti, että laskut pitää pystyä maksamaan ilman lapsilisääkin.
Itse en olisi tilanteessasi tehnyt noin montaa lasta noin lyhyellä ajalla vain siksi, etten ehkä myöhemmin voi. Se ensimmäisen yhteisen ymmärrän, mutta että vielä senkin jälkeen.

En itse ylipäänsä jaksaisi kolmea lasta todella pienellä ikäerolla.

Minulle on tärkeää, että lapsi saa paljon juttuja, saa nähdä maailmaa, saa harrastaa, erilaisia kokemuksia jne. Ja se vaatii rahaa.

eiks lapsilisät ole juurikin tarkoitettu siihen että ne käytetään lapsiperheen elatuksen tukena?

Ihan samaa olin tulossa kirjottamaan, mutta olitkin ehtinyt tämän ajatuksen kanssa :)

Ihan turhaan siis podet mitään huonoa omaatuntoa :hug: :). Käyttöön kun ne rahat ovat tarkoitettu.

Huoli ja murhe pois mielestä, hetki kerrallansa vain eteenpäin. Rauhallista Joulun aikaa ja taikaa sinulle :heart:

Mullei edes ole lapsia tai niitten lisiä, mutta sanon että p'skat nakkaat tuommosille jutuille :D

Mulla on kans selkärankareuma, ja vaikka olen ollut välillä tosi kipeä, niin välillä on ollut myös pitkiä melkein täysin oireettomia jaksoja. Olen pystynyt käymään töissä ja opiskelemaan uutta alaa. Toivottavasti sullakin saataisiin kuriin :)

Kiitos :)
Mulla on tammikuussa seuraava lääkäri. Aion pistää koville :D Olisi nyt kiva pikkuhiljaa löytää sopiva lääkitys. Mutta uskon kyllä, että oikean lääkkeen kanssa tämä tästä helpottuu. Ja välillä on nytkin ihan ok päiviä. Tänään näyttää siltä, että saan viimein tehtyä sen joulusuuvouksen!

[QUOTE="Vierailija";29355583]Maksatteko omia laskujanne lapsilisällä?
Voisi edes ajatella niin, että lapsien vaatteet jne. maksetaan sitten lapsilisillä, eli lapsilisä menee 'lapsen käyttöön'.

Tekstisi luettua olen kyllä sitä mieltä silti, että laskut pitää pystyä maksamaan ilman lapsilisääkin.
Itse en olisi tilanteessasi tehnyt noin montaa lasta noin lyhyellä ajalla vain siksi, etten ehkä myöhemmin voi. Se ensimmäisen yhteisen ymmärrän, mutta että vielä senkin jälkeen.

Minulle on tärkeää, että lapsi saa paljon juttuja, saa nähdä maailmaa, saa harrastaa, erilaisia kokemuksia jne. Ja se vaatii rahaa.[/QUOTE]

Peesaan tätä vaikka sitä ei palstalla ääneen saisi sanoakkaan.

Minulle on tärkeää, että lapsi saa paljon juttuja, saa nähdä maailmaa, saa harrastaa, erilaisia kokemuksia jne. Ja se vaatii rahaa.[/QUOTE]

Lapsettomanahan mää en tietenkään mitään mistään tajua, mutta onko sillä väliä maksetaanko lasku A rahalla B vai toisinpäin? Kun kerta saman perheen rahoista ja laskuista on kyse. Ei kai ne rahat siellä tilillä tiedä, että mikä tuli mistäkin :rolleyes:

Tuskinpa nuo kaksi ekaa olisivat yhtään vähempää autistisia ilman kolmatta ;)
Eli ei tässä siltikään töissä oltaisi.

Ei sitä elämää voi arvostella sen perusteella saako lapsi uudet muotivaatteet ja pleikat ja televisiot. Tietysti jokainen vanhempi haluaa lapselleen antaa kaiken, mutta se ei välttämättä ole hyvä asia eikä myöskään lasta loppupeleissä tee yhtään sen onnellisemmaksi. Se että lapsella on ruokaa, katto pään päällä, vaatteet päällään ja rakastavat vanhemmat, se on ainoa asia mitä lapsi tarvitsee. Lapsi voi myöhemmin mennä kesätöihin ja toteuttaa kaikki omat haaveensa mitä ei ole voinut aikaisemmin toteuttaa, arvostaapa niitä sitten paljon enemmän. Minusta on aina ihmeellistä miten erilaiset käsitykset ihmisillä on "köyhyydestä". Aloittajalla on käynyt uskomattoman huono tuuri tässä asiassa, mutta kannattaa muistaa että kaikella on tarkoituksensa ja hirveästi tsemppiä sinne lasten ja koulun kanssa.

Yhteistyössä