Koirani joutui tappeluun.. talutinasiaa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MiMi_
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Valjaita en kyllä vetävälle koiralle suosittele, saa voimaa vetää enempi. Se kuonopanta on parempi vaihtoehto, mutta kunnollisella hihnalla. Tai sitten puolikuristava tai ihan kuristava panta, mutta niillä ei taida molossityyppisen koiran kanssa olla mitään tehoa.

Ehkäpä minultakaan ei olisi tullut niin "hyökkäävä" vastaus, jos en olisi nähnyt sanaa FLEXI, saa näkemään punaista, suonette anteeksi :D

Mikä koira AP.lla on?

Onko niistä vedonestovaljaista mihinkään vai ovatko ihan huuhaata? Kuonopannasta ei ole omakohtaista kokemusta, kuristava panta toimii meillä, mut sen käyttöön on saatu opastus koirakorjaajalta. :)

Vedonestovaljaat toimii vedonestoon, eli siis jos koira kokoajan painaa mennä kuin höyryveturi. Mutta tuollaisiin räyhäyskohtauksiin ne ei auta. Itseasiassa lyhytkarvaiselle räyhääjälle saattaisi aiheuttaa vaan haavoja kainaloihin.
Oma räyhääjä oli vedonestovaljaissa ja kuonopannassa silloin kun veti.

[QUOTE="tinkeli";29451831]Onko niistä vedonestovaljaista mihinkään vai ovatko ihan huuhaata? Kuonopannasta ei ole omakohtaista kokemusta, kuristava panta toimii meillä, mut sen käyttöön on saatu opastus koirakorjaajalta. :)[/QUOTE]

Minulla ei niistä juurikaan oikeaa kokemusta, hommasin aikoinaan rotikalle sellaiset ja ei mennyt kuin kaksi viikkoa, ja kainalot hiertynyt auki. Vääränkokoiset tai väärin laitettu, annoin pois ja siirryin kuonopantaan.
Sehän on nyt koirastakin paljon kiinni mikä toimii ja mikä ei, jos teillä toimii kuristava, niin sitten käytät sitä.
Kuonopanta vaatii taluttajaltakin harjoittelua, että ei nykäise tms. :) Itse siis henk.koht pidän kuonopannasta, kun ei tarvitse käyttää räyhä-tilanteessa 'raakaa' voimaa, vaan panta itse estää koiran vetämisen. Sama periaate hevosten riimuissa, saat ohjattua päätä tiettyyn suuntaan ja pystyt hallitsemaan isoakin eläintä - ilman pirunmoista tahtojen taistoa. :)

Mä oon aina ihmetellyt näitä kuonopanta+flexi-yhdistelmiä. Flexihän kumoaa kuonopannan tarkoituksen ja lisäksi tuo yhdistelmä on koiralle vaarallinen.

Tuommoista tilannetta ei saisi syntyä. Itse en ikinä päästä koiraa menemään esim risteykseen edellä, jos en näe tuleeko sieltä joku.

• Tykkää
Reactions: Tepadj
ei vastaa ap:n varsinaiseen aiheeseen, mutta itse jonkin verran koirien kanssa hommia tehneenä, mulla on tasan yksi ohjenuora hommaan; niin kauan kun vaaratilanteita ei synny ja keneenhään (koiraan tai ihmiseen) ei satu, kukin toimikoon koiransa kanssa omalla tavallaan. tämä kattaa sen, että kun oma koirani on lihavan leppoisa akka, joka ei muista koirista tai ihmisistä välitä, en alennu siltikään lenkillä katsomaan paheksuvasti niitä meille räyhääjiä. neuvon tietysti, jos neuvoa kysytään. haukku ei haavaa tee ja siksi mua lähinnä vaan ärsyttää ne, jotka natisee, että oman koiran ohitustilanneharjoitukset menee pilalle kun vastaantulija rähjää. jokainen kun vastaa vaan omasta koirastaan ja kyllä maailmaan ääntä mahtuu.

Tympeä tilanne ap:lla ja ihan omaa syytänsä minunkin mielestäni.

Itse olin pitkään flexiä vastaan, mutta kun porokoirani ei suostunut tekemään tarpeitaan ihan lähelle ja liinan kanssa oli aina kädet märkinä, niin hommasin sen flexin, eikä meillä ollut ongelmia sen käytön kanssa ja kädetkin pysyvät kuivina. Ainut, mitä flexiin toivoisin, olisi sellainen toiminto, että kun sen lukitsee tiettyyn mittaan, niin se silti kelautuu sisäänpäin, jotta se ei sitten vaan roikkuisi löysänä ja kastuisi. En varmaan osannut selittää tarpeeksi selkokielellä.

Jossakin tietyssä iässä kaikki koirat tuntuvat olevan enemmän tai vähemmän remmirähjiä. Se on minun heikoin kohta, en oikein osaa kitkeä sitä kunnolla pois, vaikka tiedän kikat ja kokkikolmoskonstit...

Ei saa kytkeä flexiä kuonopantaan tai kaulapantaan minusta ollenkaan! Se on vaarallinen yhdistelmä koiralle :( hanki uusi vahva nahkapanta, jos on voimakas koira.

Omalla remmiräyhällä (chihuahua) käytän puolikuristavaa pantaa ja nailonpantaa. Noi on toki inhottavia tilanteita, mutta muista, että jokainen vastaa vain omasta koirastaan. Itse en ole remmiräyhää saanut vieläkään kitkettyä, vaikka vuosia olen tahkonnut. Joskus tulee onnistumisia. Sit tulee taas takapakkia, kun esim. joku irtolainen käy kimppuun puskasta :/ Tärkeintä kuitenkin on se että oma koira pysyisi fyysisesti hallinnassa, vaikka haukkutilanne tuleekin. Oma koira aina sivulle ja itse väliin. Siksi en itsekkään käytä mm. flexiä, koska siihen tulee helposti annettua vähän liikaa liekaa ja sit jos tulee yllättävä tilanne niin sun koira onkin jo hups 5 metrin päässä, jos ei ole lukkoa valmiiksi päällä ja hihna lyhyellä.

Flexiä ja valjaita käytän ainoastaan sellaisessa maastossa, jossa voin olla aika varma ettei kukaan tule vastaan ainakaan yllättämättä. (esim. pelloilla)

Mä olen huono koiranomistaja? !
Kaikille voi kuule noin käydä, tuo koirani on rauhoittunut paljon mutta provosoitununa näin voi käydä. En puolustele tuota hurttaa millään tavalla mutta kyseessä oli inhimillinen vahinko..
KOira on kyllä koulutettu ja on maailman paras koira mutta uroksena jonak esi-isissä on tappelukoiraa niin saattaa hermostua toiselle urokselle..

Jos koira on tarpeeksi hyvin hallinnassa, ei se edes yritä äristä vastaantulijoille.
Ja tekosyynä se, että joskus käytetty koiratappeluihin jotain työkoirarotua, on aika paska.

• Tykkää
Reactions: Lispetti ja Pinki
Ja mikäköhän flexeissä vikana?
Meillä kolme koiraa ja ihan pennuista asti flexeillä menty, taajamassa.
Flexin käytössä on toki tärkeää tietää, ettei koira ole aggressiivinen muita koiria kohtaan, sekä että omistaja osaa hallita sekä koiran että flexin oikein, mutta muuten on ole kyllä tällaiseen mielipiteeseen edes törmännyt.
Meillä koirat tekee tarpeensa mieluummin ihan just niin kauas kuin flexi yltää. Ei mistään pusikoista tarvi sitten mennä jätöksiäkään kaivelemaan.

ei vastaa ap:n varsinaiseen aiheeseen, mutta itse jonkin verran koirien kanssa hommia tehneenä, mulla on tasan yksi ohjenuora hommaan; niin kauan kun vaaratilanteita ei synny ja keneenhään (koiraan tai ihmiseen) ei satu, kukin toimikoon koiransa kanssa omalla tavallaan. tämä kattaa sen, että kun oma koirani on lihavan leppoisa akka, joka ei muista koirista tai ihmisistä välitä, en alennu siltikään lenkillä katsomaan paheksuvasti niitä meille räyhääjiä. neuvon tietysti, jos neuvoa kysytään. haukku ei haavaa tee ja siksi mua lähinnä vaan ärsyttää ne, jotka natisee, että oman koiran ohitustilanneharjoitukset menee pilalle kun vastaantulija rähjää. jokainen kun vastaa vaan omasta koirastaan ja kyllä maailmaan ääntä mahtuu.

Olen samaa mieltä, kaikki ovat vastuussa omista koiristaan ja itsekin ohitustilanteessa pidän huolen vain siitä että oma sesseni käyttäytyy mahdollisimman hyvin enkä puutu vieraiden koirien käyttäytymiseen PAITSI siinä tilanteessa että tämän toisen koiran omistaja antaa ohituksen jälkeen oman koiransa tulla minun koirani persiiseen takaa päin, silloin kyllä mielestäni pitääkin puuttua asiaan. Vaikka oma koirani käyttäytyy rauhallisesti ohituksissa, se ei pidä vieraista koirista.

Mä olen huono koiranomistaja? !
Kaikille voi kuule noin käydä, tuo koirani on rauhoittunut paljon mutta provosoitununa näin voi käydä. En puolustele tuota hurttaa millään tavalla mutta kyseessä oli inhimillinen vahinko..
KOira on kyllä koulutettu ja on maailman paras koira mutta uroksena jonak esi-isissä on tappelukoiraa niin saattaa hermostua toiselle urokselle..

Olet tietoinen että koiralla on taipumusta agressiiviseen käytökseen ja käytät jotakin lelukoiralle sopivaa rikkinäistä flexiä.:O Flexi pois!

Miksi koiralla on kuonopanta?

Jos koira on tarpeeksi hyvin hallinnassa, ei se edes yritä äristä vastaantulijoille.
Ja tekosyynä se, että joskus käytetty koiratappeluihin jotain työkoirarotua, on aika paska.

Tepa on oikeassa!

Aapee, tokoon mars!

Itse pienen koiran omistajana potkaisen säälimättä hyökkäävää isoa koiraa oli se remmissä tai ei. Oma koira äkkiä selän taakse ja napakka potku hyökkääjän kylkeen tai naamaan. Yleensä riittää hyvin. Pieni on noissa tilanteissa aina alakynnessä ja jos koira ei ole omistajansa hallinnassa puolustan aivan varmasti omaani.

[QUOTE="tinkeli";29451831]Onko niistä vedonestovaljaista mihinkään vai ovatko ihan huuhaata? Kuonopannasta ei ole omakohtaista kokemusta, kuristava panta toimii meillä, mut sen käyttöön on saatu opastus koirakorjaajalta. :)[/QUOTE]

Koira ei tarvitse vedonestovaljaita, se tarvitsee johtajan.

Mutta jos ei koiran omistaja saa koiraansa hallintaan, niin kaipa se on pakko hommailla kaikenlaisia kuonopantoja ja vedonestovaljaita.

Mitä olen noita vedonestovaljaita koirilla nähnyt niin pahimmillaan syövät kainaloista ihon.
Ei kaikki koirat ole niin kipuherkkiä että se repiminen loppuisi.

• Tykkää
Itse pienen koiran omistajana potkaisen säälimättä hyökkäävää isoa koiraa oli se remmissä tai ei. Oma koira äkkiä selän taakse ja napakka potku hyökkääjän kylkeen tai naamaan. Yleensä riittää hyvin. Pieni on noissa tilanteissa aina alakynnessä ja jos koira ei ole omistajansa hallinnassa puolustan aivan varmasti omaani.

Omistajassahan se vika on, mutta eihän sitä tohdi monottaa, vaikka mieli tekisikin.:D

Pakko se on pientä suojella, ymmärrän, vaikka ison koiran omistaja olenkin.

mutta siis joskus on kyl hätäkakkaa puskenu ku ton pikkufifin kans on kulkenu, se on kans semmonen pikkurähjä ku sille päälle sattuu ja leikkii maapallon omistajaa ;) kauempaa se rähkää isoille (usein viel mustille) koirille ja sit kun koira tulee lähemmäs niin fifi pyytää syliin ;) siitä on helppo "vittuilla" :D

eniten mua pelottaa noi isot irtokoirat mitä metsässäkin näkee.. tiellä ei juurikaan ole isommat hyökkiny. muutaman kerran muistan tilanteen kun oon nostanu koiran melkein pääni yläpuolelle kun joku isompi on just flexissä ollut ja päässyt rähjään ihan liki.

KIITOS vaan niille isojen koirien omistajille, ketkä ei meille aiheuta vaaraa <3 ootte kovan homman tehneet!

No tuskin tuosta perästä kuuluu, mitäs voisikaan!? Kenellekään ei tapahtunut mitään.

Flexiä meillä käytetään, mutta ei KOSKAAN pidä luottaa flexin omaan lukkoon, ne pettävät aina. Vanhan flexin kanssa pettävät ihan ilman vetämistä (meillä ainakin saattaa aina löysätä yhtäkkiä koiran ollessa vierellä). Jos toinen koira tulee vastaan, niin sormi stopille, jotta hihna pysyy lyhyenä. Meillä on käytössä molemmilla suurilla koirilla flexit.

Flexejä aina haukutaan, mutta itse koen ne parhaina. Kun koira kun haluaa paskalle ojien yli tms. "piiloon" niin päästän käymään, välillä saavat muutenkin lenkkeillä flexi löysällä, jolloin tekevät tarpeensa, haistelevat hajuja jne. Suurin osa lenkistä menee kuitenkin flexi lyhyenä vierellä.
Turhaa flexejä parjataan, niitä pitää vain osata käyttää. Ei ole vaikea pitää peukaloa stopilla toisen koiran tullessa vastaan, jolloin lukko pitää varmasti (ja koiran vetovoima ei kuitenkaan siihen lukkoon kohdistu, että se mitenkään raskasta olisi).

Itse olen joutunut kuonopannan kanssa käyttämään flexiä kun hihna oli pesussa mutta flexi oli lukittuna noin metrin päähän. Meillä on yleensä koiralla kuonopannan lisäksi valjaat koska saattaa vetää päänsä irti, koskaan ei ole vetänyt mutta koiran ollessa 50kg remmirähjä ja itse olen 60kg niin en ota riskejä. Kertaakaan koira ei ole päässyt kontaktiin hihnassa toisen koiran kanssa.

Minäkin olin ennen tuota mieltä, kunnes tuli vastaan koira, jolta ei kouluttamalla sitä ärinää pois saakaan kokonaan. Eli ei kaikilta koirilta välttämättä saa kytkettyä ärinää pois, sitä voi lieventää ja sen kanssa voi oppia elämään, mutta siltikin jos vastapuoli ärisee hampaat irvessä, niin kyllä meillä ainakin tällöin suojeluviettinen koira ottaa suojelun päälle ja murisee takaisin.
Mutta eipä tuo meillä mikään ongelma ole, sitten murisee, ei se yritä hyökätä mihinkään. Ilmoittaa vain.

Ja nyt todella kokeilunarvoinen vinkki; käyttäkää reaktiovaljaita. Ei vedonestovaljaita tai muita kivunaiheuttajia, vaan reaktiovaljaita, joka horjuttaa koiran tasapainoa, jos koira alkaa vetämään = koira ei vedä. Ihan tavalliset, mukavat valjaat, joissa vain erikoisuutena kiinnitys on edessä. Ei purista, ei kiristä, mutta toimii kuin junan vessa (eikä maksa paljoa) :)

mutta siis joskus on kyl hätäkakkaa puskenu ku ton pikkufifin kans on kulkenu, se on kans semmonen pikkurähjä ku sille päälle sattuu ja leikkii maapallon omistajaa ;) kauempaa se rähkää isoille (usein viel mustille) koirille ja sit kun koira tulee lähemmäs niin fifi pyytää syliin ;) siitä on helppo "vittuilla" :D

eniten mua pelottaa noi isot irtokoirat mitä metsässäkin näkee.. tiellä ei juurikaan ole isommat hyökkiny. muutaman kerran muistan tilanteen kun oon nostanu koiran melkein pääni yläpuolelle kun joku isompi on just flexissä ollut ja päässyt rähjään ihan liki.

KIITOS vaan niille isojen koirien omistajille, ketkä ei meille aiheuta vaaraa <3 ootte kovan homman tehneet!

Tota noin.. pitäisköhän sun ehkä vähän panostaa siihen oman fifis käytökseen?
Miksi suuret rähjät aina tuomitaan, mutta on ok jos pikkukoira rähjää?
Ehkäpä vastaantuleva suuri koira olisi ystävällismielinen/neutraali, jos fifisi käyttäytyisi vaikkapa neutraalisti.
Ei se "kovan homman tekeminen" (kouluttaminen) ole mikään isojen koirien juttu, vaan KAIKKIEN koirien juttu. You know?

• Tykkää

Onko ok jos minä potkaisen pikkukoiraasi jos se juoksee kinttuihini ja pelottelee suurta koiraani?

Yhteistyössä