Saako teillä tyttö olla tyttö ja poika poika

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aurinko paistaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ekan lapsen (pojan) synnyttyä päätin, että meillä ollaan neutraaleja ja lapsi saa tehdä mitä haluaa. Niinpä hän nyt pelaa jääkiekkoa ja jalkapalloa, lukee ja ompelee, huoneessa on luontoaiheiset verhot ja kristallikruunu. En halua kahlita. Mutta silti koen, että se "poikamaisuus" sieltä kyllä puskee läpi, vaikka kuinka yritetään olla neutraaleja ja estää poikamaiset asiat.

Muutaman tässä ketjussa kannattaisi tutustua minun poikaani.

Hänen lempivärejään ovat pinkki, violetti, musta ja oranssi, ja hän pukeutuu juuri noihin väreihin. Hän rakastaa kokkausta, siivousta, riehumista, hippaleikkiä, tanssia ja leikkiautoilla törmäilyä. Kukaan ei ikinä erehtyisi luulemaan häntä tytöksi, vaikka hänestä ei näkyisi tyttöväristen talvivaatteidensa sisältä kuin nenänpää. Hänen tapansa liikkua, hänen naurunsa, koko hänen olemuksensa on poikamainen riippumatta siitä, miten hän pukeutuu tai mitä hän harrastaa.

Koska minulla on hänet elämässäni, en voi ajatella pelkästään jonkun vaatteen tai harrastuksen tekevän lapsesta tyttömäisen tai poikamaisen. Sellainen lapsi olisi kuin tyhjä taulu.

Kyllä ehdottomasti. Saavat olla juuri sellaisia tyttöjä ja poikia kuin luonnostaan ovat.

Tyttö rakastaa mekkoja ja kenkiä. Hän luistelee hokkareilla, seuraa urheilua ja pelaa jalkapalloa.

Poika harrastaa jalkapalloa ja painia. Hänen lempivärinsä on punainen ja hän leikkii mm. barbien hevosilla ja my little ponyilla.

Molemmat ovat itse valinneet harrastuksensa ja ne ovat heille tärkeitä. Niin ovat luontaisia myös heidän muut mielenkiinnonkohteensa. Molemmilla niissä on sekaisin sekä perinteisesti tyttömäisinä että poikamaisina pidettyjä asioita.

Itse harrastin lapsena jääkiekkoa sekä jalkapalloa ja leikin nukeilla ja barbeilla. Välillä halusin pukeutua mekkoihin ja toisinaan veljen vanhoihin vaatteisiin. Enkä ole näistä asioista johtuen tai niiden ansiosta yhtään huonompi tai parempi nainen/ihminen kuin kukaan muukaan. :D

Kunpa kaikki saisivat olla juuri sellaisia kuin luontaisesti ovat, ilman että heidän pitäisi sukupuolensa vuoksi tykätä tai olla tykkäämättä yhtään mistään.

[QUOTE="jep";29495777]Saavat. Ja kyllä meillä tytöt puetaan tyttömäiseksi ja poika poikamaiseksi. Naurattaa lähinnä nuo neutraalihössöttäjät :D[/QUOTE]

Mitäs naurattavaa siinä on? Onko sinusta typerää, jos lapsella on jokin vaate, joka voisi yhtä hyvin olla vastakkaisen sukupuolen päällä ilman, että kukaan ajattelisi, että lapsi on "puettu ristiin"?

Tuntuu, että nykyään tyttöjen leikkejä leikkivät tytöt on huono juttu, kyllähän tytön pitää pelata jalkapalloa tai jääkiekkoa ja olla muutenkin kuin poika.

Jotenkin tuntuu, että kaikki tytöt joko pelaa jalkapalloa tai jääkiekkoa nykyään. Niin ja luistellakin pitää hokkareissa, kaunoluistimet on pahasta, kun mun lapsuudessa lähes kaikki tytöt luisteli kaunareissa.

Kommentoin vähän samaa kuin jotkut muutkin ketjussa, mutta siis miksi ihmeessä ajatellaan, että ne kaunoluistimet, pinkit vaatteet ja nukkeleikit tekevät tytön ja määrittävät tyttöyttä - kun oikeastihan tytöt itse kaikella toiminnallaan tekevät tyttöyttä. Eli jos tytöt käyttävät hokkareita, ne hokkarit ovat tyttöjen juttu.

Mutta ulkopuolelta määriteltynä tosiaan mitkään tavarat, värit tai leikit eivät ole tyttöjen tai poikien.

Ihan mielenkiinnosta haluaisin kysyä näiltä joiden mielestä "tyttöjen kuuluu olla tyttöjä ja poikien poikia":

Miten ammatinvalinta? Saako lapsi suuntautua haluamalleen alalle vai kuuluuko siinäkin ohjata tyttöjä perinteisesti naisvaltaisille aloille ja poikia miesvaltaisille aloille?

• Tykkää
Reactions: Mörköäiti
Lapset saa olla lapsia ja tykätä mistä tykkäävät ja leikkiä mikä on kivaa.. Vaatteissa saavat myös itse vaikuttaa. Minulla on hyvin prinsessamainen tyttö ja saa olla. Poika tykkää ns.poikien jutuista mutta leikkii myös kotista ja nukketalolla ja saapi sellainen olla kuin on.

• Tykkää
Reactions: leijona76
Meillä tyttö on erittäin "tyttömäinen" perinteisessä mielessä, ja tämä rooli on hänelle tullut ihan luonnstaan. Miehet ja naiset ovat (yllätys yllätys) erilaisia, joten ei heitä pidä samanlaisiksi pakottaakaan. Meillä tyttö saa olla ylpeä tyttöydestään :)

Mulla on poika ja hän saa olla sellanen kun on. Nyt kouluunmenevänä alkaa itse olla mieltä enemmän siitä mikä on tyttömäistä ja mikä poikien juttuja. Aikasemmin on ollu aika sekalainen. Oli vaihe että hoiti nukkeja ja pukeutui hameisiin jne.*Valitsi kaupasta prinsessa-aiheiset juomalasit. Vahvasti on halunnut aina itse valita mieluiset vaatteet yms,sisältäen tyttömäisiäkin asusteita. Suosikki esim oli punainen villahaalari jossa on myös pinkkiä. Varsin hempeä mutta hän tykkää ja on sitä käyttäny. Enää ei mahdu päälle.
Minusta lasten tulee saada olla sellasia kun ovat. Erittelemättä sukupuolen mukaan mikä on kunkin harrastus jne. Tuo ei vielä harrasta ja saa nähdä.

Meillä tyttö on erittäin "tyttömäinen" perinteisessä mielessä, ja tämä rooli on hänelle tullut ihan luonnstaan. Miehet ja naiset ovat (yllätys yllätys) erilaisia, joten ei heitä pidä samanlaisiksi pakottaakaan. Meillä tyttö saa olla ylpeä tyttöydestään :)

Niinhän se on! Tämä miesten ja naisten erilaisuus on syy siihen, että Intiassa raiskataan naisia tai Afrikassa ympärileikataan tyttöjä. Kun se vaan on niin, että tytöillä on tyttöjen jutut ja pojilla poikien jutut. Biologinen fakta hei, ei sillä MITÄÄN tekemistä ole kulttuurin tai muun semmoisen kanssa, sinun tyttösi ei ole ottanut mallia sinusta tai kenestäkään muusta, hän on vaan syntynyt tyttömäiseksi =)

Näinhän se on. Meitä on 3 siskosta ja ollaan me erilaisia oltu lapsena ja edelleen. Yksi hyvin tyttömäinen ja nyt naisellinen, toinen leikkiny rekoilla jne ja lemppariasu oli lasten kokoa oleva työmieshaalari...minä myös hyvin rämä ja vaatteiden suhtee ei nii justiin ollu. Tänä päivänäkin meistä näkee eroja vaikka ollaan samaa sukupuolta. Siitä kiitän vanhempien kasvatusta että olemma saaneet olla sitä mitä me olemme. Mikä hassuinta, tämä tyttömäisin pelasi lätkää jossain vaiheessa, ei siis hänkään aivan tyttömuottiin menny.

[QUOTE="femma";29496218]Niinhän se on! Tämä miesten ja naisten erilaisuus on syy siihen, että Intiassa raiskataan naisia tai Afrikassa ympärileikataan tyttöjä. Kun se vaan on niin, että tytöillä on tyttöjen jutut ja pojilla poikien jutut. Biologinen fakta hei, ei sillä MITÄÄN tekemistä ole kulttuurin tai muun semmoisen kanssa, sinun tyttösi ei ole ottanut mallia sinusta tai kenestäkään muusta, hän on vaan syntynyt tyttömäiseksi =)[/QUOTE]

Nyt meni noi raiskausjutut kyllä ihan ohi..?

Musta on ihanaa että miehet ja naiset ovat erilaisia, se on biologiaa ja evoluutiota. Ei varmaan palvele ketään, että lapsia kasvatettaisiin sukupuolineutraalisti tai varjeltaisiin heitä sukupuoliin liittyvillä asioilla. Toki jos lapseni sanoisi, että nyt leikitään palomiestä, niin go for it. Mutta kyllä ne barbit täällä rulaa kuitenkin :)

Tässä olikin se hyvä pointti takana, että "tyttömäisyys" on aikuisten määritelmä ja lapset ottavat mallia aikuisista. Niinpä monesti se mitä joku väittää, että kumpuaa tytöstä itsestään, onkin mallin kautta opittua - ei siis biologiaa. Siihen, mikä on biologiaa ja mikä opittua, on vaikea tehdä rajaa. Koejärjestelytkin ovat hankalia, koska koko yhteiskunta kertoo voimakkaasti mikä on "naismaista" ja "miesmäistä". Sen, että tyttö tekee jotain yhteiskunnan mielestä "poikamaistä", pitäisi muuttaa tuo teko samantien "tyttömäiseksi", koska tyttö sen tekee omasta sisäisestä halustaan, jolloin miten se voisikaan olla poikamainen asia? Tätä tuossa aiemminkin yritti joku selittää.

Sen sijaan en pysty uskomaan, että kukaan kasvattaa lastaan neutraalisti. Ympäristö on niin voimakas. Mutta sallivuutta ja rohkeutta tehdä itselleen sopivia asioita voi kasvatuksella opettaa. Kunnioitusta erilaisia ihmisiä kohtaan siis!

Ja vielä havainto: Yleensä ollaan ylpeitä, jos tyttö minkäikäisenä vain on poikamainen ja pienten poikien kohdalla muistetaan ylpeinä mainita pinkit vaatevalinnat. Isojen poikien kohdalla jo huomaa, että tyttömäisistä valinnoista ei ollakaan enää niin ylpeitä. Tämä kertoo siitä kuinka perinteisesti miehiin liitetyt ominaisuudet kuitenkin mielletään arvokkaiksi...

Rohkenen muistuttaa että naiset ja miehet ovat erilaisia. Jo ihan fyysisestikin. Nykyään tulee uusia "trendejä" koko ajan, ei ajatella että minkälaista vahinkoa loppupeleissä aiheutetaan lapsille.
Meidän tyttö ja poika saavat leikkiä mitä haluavat ja pitää minkä värisiä vaatteita haluavat. Silti tyttö on enemmän nukkeleikkien jne. perään ja poika on todella kiinnostunut autoista ja rakentelusta!

Särähtää korvaan pahasti tuo, että "yritetään estää poikamaiset jutut". Vähän tekopyhältä vaikuttaa. Eikös se riitä että annetaan lapsen olla mitä haluaa. Tuo estäminen kuulostaa pahasti manipuloinnilta. Yritätte väkisin saada tytöstä pojan tai pojasta tytön. Tai vaihtoehtoisesti yritätte kieltää tytöltä naiseuden ja pojalta miehisyyden.

Jo aikoinaan sai veljeni ommella, hyppiä narulla, kokata, tai mitä halusikaan. Samoin itse sain kiipeillä puissa ja rämpiä lätäköissä. Silti naisellisuus on minulle tärkeää, ja valitsin tarkoituksella miehisen miehen. Se miehisyys miehessä vetoaa. Se että mieheni laittaa ruokaa ja osaa virkata, ei vähennä hänen miehisyyttää lainkaan.

• Tykkää
Reactions: baby-mama
se että lapsi saa VALITA, millä leluilla leikkii tai mikä on hänen lempivärinsä, ei todellakaan ole mitään sukupuolen kieltämistä. Googlettakaa vaikkapa sukupuolisensitiivinen kasvatus ja ottakaa selvää mitä se pitää sisällään, ennen kuin alatte mölistä jotain lapsen pakottamisesta. En halua laittaa lastani mihinkään valmiiseen kulttuurimuottiin, että tällainen kuuluu olla kun on tyttö. Hän saa itse valita harrastuksensa jne. enkä minä aio antaa sellaista viestiä, että jokin asia olisi sopimatonta vain koska sukupuoli.

Eri asia on sitten täysin sukupuolineutraali kasvatus, jossa kaikki sukupuoleen viittaava häivytetään.

Alkuperäinen kirjoittaja otson äiti;29495797:
Ekan lapsen (pojan) synnyttyä päätin, että meillä ollaan neutraaleja ja lapsi saa tehdä mitä haluaa. Niinpä hän nyt pelaa jääkiekkoa ja jalkapalloa, lukee ja ompelee, huoneessa on luontoaiheiset verhot ja kristallikruunu. En halua kahlita. Mutta silti koen, että se "poikamaisuus" sieltä kyllä puskee läpi, vaikka kuinka yritetään olla neutraaleja ja estää poikamaiset asiat.

Ei neutraaliutta ole todellakaan se että koettaa estää poikamaisia asioita :O 'Sp-neutraalissa' lähestymisessä usein tuntuu taustalla olevan ajatus, että yritetäänkin vääntää lasta tiettyyn muottiin, ylensä poikaa ei -poikamaiseen. Usein ajatus on lähtöisin äidistä, joka kokee kauhua ajatellessaan poikaansa leikkipyssyn varteen tai painimisleikkiin.

Koko tyttömäiset ja poikamaiset - juttu on hauska. Puhutaan vaatteiden väreistä ja leluista...pikkujuttuja.

Neutraalius on lapsen hyväksymistä selaisena kuin hän on. Lapsen sukupuoli ei määritä kasvatustapaa vaan persoona.

Yhteistyössä