Mitä olisit tehnyt? Sanot 10v lapselle että nyt suihkuun ja toinen ilmoittaa ettei ole menossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja paskamutsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

paskamutsi

Vieras
menee kuulemma vasta viikonloppuna, johon minä sanon että menet nyt.

Ei mennyt, joten passitin nukkumaan samointein. Sanoin, että herätän aamulla aikaisin, jotta menee sinne suihkuun, ei ole kuulemma menossa aamullakaan. Sanoin siskolleen, että voi syödä ne X:lle varatut vanukkaat aamulla jääkaapista, koska eipä tule sitten mitään hyvääkään, jos ei uskota mitä sanon.

Teinkö nyt tarpeeksi, vai mitä muuta olisi pitänyt sanoa/tehdä, jos toinen ei sinne suihkuun ole menossa, ei tuonikäistä nyt oikein voi väkisinkään enää viedä.

Kumma juttu kun siskonsa tottelee ihan nätisti (vähän vanhempi)

Ja siis suihkussakäynti juuri tänään ei nyt olisi ollut mikään välttämättömyys, mutta enhän minä tuossa kohtaa voi enää periksikään antaa, jos toinen minun käskyyni vain ilmoittaa että enpä muuten mene. Vielä vähän sillä tyylillä, että "minäpä olen se joka asiasta päättää", vaikka homma on aivan toisinpäin.

Muista nyt ainakin pitää kiinni tuosta vanukas jutusta :) Itse olisin kysynyt lapselta perusteluja miksei halua suihkuun, jos ei mitään syytä ole niin olisin sanonut että nukkumaan ei ole asiaa ennen suihkua.

Mä olisin vienyt lapsen suihkuun. Miks palkitset siskoa toisen huonosta käytöksestä antamalla vanukkaat hänelle? En ihan tota yhteyttä nyt ymmärrä.

Ihan siksi, että niitä vanukkaita oli tälle nuoremmalle muutama enemmän, koska vanhempi lapsi sai vanukkaita viimekerralla enemmän.

Jos olisin sanonut, että nukkumaan ei ole asiaa ennen suihkua, niin tuohan olisi ollut vain mielissään kun saa valvoa. Ei siis tässä tapauksessa olisi ollut mikään rangaistus.

Vaihtoehtoa ei ole, suihkuun mennään silloin kun käsky käy. Oikeastaan ei tarvitse edes käskeä, muistutus riittää.

Kännykkä/iPad lähtee takavarikkoon tai sitten saa arestia, jos ei totella.

Ja meillä ei syödä vanukkaita aamulla! Eikä kyllä oikeastaan muulloinkaan.
Nythän sä annoit siskolle luvan kyllästää itsensä sokerilla heti aamusta.

Jaa, eipä tule tuollaisia tilanteita eteen. Sen verran lapsellani on sentään kunnioitusta minua kohtaan. Kyllähän se useinkin vastaan väittää, mutta ymmärtää kuitenkin lopulta totella. Annatko lapsesi pyöritgää sinua myös muissa asioissa?

Muista nyt ainakin pitää kiinni tuosta vanukas jutusta :) Itse olisin kysynyt lapselta perusteluja miksei halua suihkuun, jos ei mitään syytä ole niin olisin sanonut että nukkumaan ei ole asiaa ennen suihkua.

En ehtinyt kysymään perusteluja, koska hän vain ilmoitti että ei mene koska menee viikonloppuna. Jos olisi kysynyt, että sopiiko jos menee viikonloppuna niin olisi asia aivan eri, tällöin olisin voinut kysellä perusteluja.
Jos tuossa kohtaa olisin myöntynyt, olisin vain antanut hänelle vallan päättää tällaisista (ja tulevaisuudessa ehkä muistakin) asioista

=( Onko vielä myöhäistä, jos aamulla saan lapsen menemään sinne suihkuun? Kun hänelle sanoin jo tuossa aiemmin, että herätän aikaisemmin, vaikka vastaan siihen väittikin. Eihän mun auktoriteettini nyt kärsinyt tästä, koska hänelle ilmoitin että menee sitten aamulla aikaisin.

Nyt jos kuvittelee, että näin ei tarvitse tehdä mitään, niin tekee varmasti jatkossa aivan samalla tavalla =/
Yleensä on totellut, vaikkei sitten ensimmäisestä kerrasta, mutta totellut on kuitenkin.

Sanoit että lapsi olisi iloinen jos saisi valvoa, luulen ettei kovin myöhään kuitenkaan jaksaisi valvoa? Ja tämä valvominen siis olisi tyyliin yhdessä kohdassa istumista.

Miksi suihkuunmeno on niin vaikeaa? Oletko itse tehnyt siitä sellaisen?

Tuo on jossain ihme iässä, tuppaa väittämään vastaan ihan joka asiassa. Aina kuitenkin tekee vaikkakin sitten muutaman sanomisen jälkeen, mutta aina on tehnyt.
Teinkö oikein vai väärin, kun vielä ennen nukkumaanmenoa sanoin hänelle, että olen todella pettynyt häneen? Siinäpähän nyt mietiskelee sängyssään mitä tuli tehtyä. Voiko tuosta kuitenkin olla jotain haittaa?

Hitto että onkin siunaantunut erittäin hankala kasvatettava.

Pah, tuommoisissa asioissa vallan pitäminen itsellään on turhaa. Mä olisin tuumannut lapselle, että ok, käyt sitten viikonloppuna ja haiset pahalle siihen asti, ellei tosiaan mitään erityistä syytä suihkulle olisi.

Jos olisi ollut pakko käydä, niin keskustelu perusteluineen olisi ollut paikallaan ja siinä olisi lopulta käynyt niin, että lapsi olisi mennyt suihkuun.

Mutta - kannusta nyt hyvään käytökseen, joten jos menee aamusta, niin vanukkaat palautuvat hänelle. Anna korjata huono käytöksensä.

[QUOTE="a.p";29643456]Ja siis suihkussakäynti juuri tänään ei nyt olisi ollut mikään välttämättömyys, mutta enhän minä tuossa kohtaa voi enää periksikään antaa, jos toinen minun käskyyni vain ilmoittaa että enpä muuten mene. Vielä vähän sillä tyylillä, että "minäpä olen se joka asiasta päättää", vaikka homma on aivan toisinpäin.[/QUOTE]

Sähän annoit jo periksi, jos se lapsi kerran meni nukkumaan käymättä suihkussa?

[QUOTE="a.p";29643456]ei tuonikäistä nyt oikein voi väkisinkään enää viedä.[/QUOTE]
Itse veisin kyllä, ja vahtisin vieressä. Ei ehkä niin tarttis ens kerralla neuvotella.

Enkä mäkään ymmärrä, miksi sisko sai palkinnon siitä, että toinen ei tottele?
Sen jälkeen kun olisin sen ipanan kantanut suihkuun, olisin kieltänyt itsekin vanukkaat ihan jo huonon käytöksen ja uhoamisen takia, mutta ne olis sitten jääneet joko kaappiin odottamaan parempaa päivää, tai olisin vaikka syönyt ne itse, enkä antanut toiselle siskolle.
Jos toi on jotenkin jatkuva käytäntö, niin saattaa jäädä sisaruksille hiukkasen hampaankoloon, että toista ns. palkitaan toisen huonosta käytöksestä.

[QUOTE="a.p";29643503]Tuo on jossain ihme iässä, tuppaa väittämään vastaan ihan joka asiassa. Aina kuitenkin tekee vaikkakin sitten muutaman sanomisen jälkeen, mutta aina on tehnyt.
Teinkö oikein vai väärin, kun vielä ennen nukkumaanmenoa sanoin hänelle, että olen todella pettynyt häneen? Siinäpähän nyt mietiskelee sängyssään mitä tuli tehtyä. Voiko tuosta kuitenkin olla jotain haittaa?

Hitto että onkin siunaantunut erittäin hankala kasvatettava.[/QUOTE]

Miksi vielä nukkumaan mennessä vänkäät samasta asiasta?Pahalla mielellä ei kiva mennä nukkumaan kenenkään.

[QUOTE="a.p";29643477]En ehtinyt kysymään perusteluja, koska hän vain ilmoitti että ei mene koska menee viikonloppuna. Jos olisi kysynyt, että sopiiko jos menee viikonloppuna niin olisi asia aivan eri, tällöin olisin voinut kysellä perusteluja.
Jos tuossa kohtaa olisin myöntynyt, olisin vain antanut hänelle vallan päättää tällaisista (ja tulevaisuudessa ehkä muistakin) asioista[/QUOTE]

Miksi et ehtinyt jutella asiasta?

Autoritäärisen kasvatuksen ja käskyttämisen sijaan miettisin toisenlaista asennetta vanhemmuuteen. Eikö tarkoitus juuri ole että lapsi oppii vähitellen päättämään omista asiostaan!? Lasta kunnioittavalla keskustelulla, vastuun antamisella ja luottamisella pääsee pidemmälle kuin valtapelillä.

Tuo on kyllä totta, että huonosti tein kun lupasin ne vanukkaat siskolle =/ Mutta en siihen hätään parempaakaan keksinyt.

Suihkuunmeno ei ole niin vakava asia, mutta tuo kun noin kovasti laittoi hanttiin minun sanomiselleni. Jos en yhtään olisi mitään asiaan reagoinut, olisi käyttänyt tätä samaa kikkaa jossain toisessa asiassa seuraavaksi ja sitten kolmannessa.

Mitään en ole tämän lapsen kanssa tehnyt eritavalla kuin toisen lapseni, hän on tottelevainen ja aina tehnyt asioita ihan omatoimisesti.

Enkä kyllä aivan allekirjoita tuota, että "itseppähän haisee pahalle", kyllä se minusta on vanhempien tehtävä huolehtia siitä, että ne lapset eivät haise pahalle.

Pah, tuommoisissa asioissa vallan pitäminen itsellään on turhaa. Mä olisin tuumannut lapselle, että ok, käyt sitten viikonloppuna ja haiset pahalle siihen asti, ellei tosiaan mitään erityistä syytä suihkulle olisi.

Jos olisi ollut pakko käydä, niin keskustelu perusteluineen olisi ollut paikallaan ja siinä olisi lopulta käynyt niin, että lapsi olisi mennyt suihkuun.

Mutta - kannusta nyt hyvään käytökseen, joten jos menee aamusta, niin vanukkaat palautuvat hänelle. Anna korjata huono käytöksensä.
samoilla linjoilla.

Enkä tuollaisessa tapauksessa olisi mitään vanukasta evännyt. Joskus olen sellaisessa tilanteessa, jossa olen lasta pyytänyt tekemään jotakin, josta on apua minullekin, ja tämä on kieltäytynyt siitä, vedoten siihen ettei jaksa / halua/ kiinnosta olen sanonut etten minäkään sitten ehkä halua/ ei kiinnosta antaa jotakin jota hän on itselleen pyytämässä.

Tämä ei sinällään liity nyt asiaan, mutta yritän selittää, että vanukas ei mielestäni oikeastaan liity suihkuasiaan. Vaikka ymmärränkin, että eväämällä vanukkaan haluaa osoittaa lapselle, ettei hänkään voi sitten saada herkkua, jos ei tottele.

Mutta ehkä suihkuun menemisen edistämiseksi se ei kuitenkaan ole toimivin keino.

[QUOTE="a.p";29643503]
Teinkö oikein vai väärin, kun vielä ennen nukkumaanmenoa sanoin hänelle, että olen todella pettynyt häneen? Siinäpähän nyt mietiskelee sängyssään mitä tuli tehtyä. Voiko tuosta kuitenkin olla jotain haittaa? [/QUOTE]

No kuvittele että olisit miehellesi vihainen, kävisitkö toisen mennessä nukkumaan heittämässä pienen vittuilun, niin että toista alkaa vituttaa eikä saa unta?

Yhteistyössä