jos lapsesi perhepäivähoitajalla olisi allaolevan ruokalista, mitä tykkäisit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minkä vuoksi puuron kanssa pitäisi olla vielä leipää ja kasvista. Joko puuroa ja kasvista tai leipää ja kasvista. Silleenhän se pk:ssakin on. Välipalalta kiisselit ja jätskit pois, nykykersoilla ei todellakaan ole herkuista pulaa, niitä ei tartte enää hoidossa antaa lisäksi.

Kiisselit ja kermarahkat kuuluu perus välipaloihin hedelmien ja vihannesten joukkoon.
Muelummin annetaan rahkaa kuin jogurttia.
Kiisseliä enemmin kuin pelkkiä marjoja.

Ei ole tarkoituksen mukaista tarjota lapselle kaiken aikaa sellasta mistä hän ei pidä.

[QUOTE="Vieras.";29651084]
Muelummin annetaan rahkaa kuin jogurttia.
Kiisseliä enemmin kuin pelkkiä marjoja.

Ei ole tarkoituksen mukaista tarjota lapselle kaiken aikaa sellasta mistä hän ei pidä.[/QUOTE]

Nimenomaan on tarkoituksenmukaista tarjoilla lapselle usein niitä juttuja, joihin ei ole vielä tottunut, jotta lapsen makumieltymyksiä saa laajennettua. Ottaa aina aikansa, ennen kuin lapsi tottuu uuteen makuun. Ei nyt toki varta vasten pelkkiä inhokkeja, mutta välipalalla olisi hyvä tilaisuus erilaisia makuja testailla, kun ei ole niin olennaista syökö lapsi vai ei. Joku kiisseli (=suurustettu mehu), jossa hyvässä lykyssä kelluu muutama marja, ei kuitenkaan tuo juuri mitään hyödyllistä lapsen ruokavalioon.

Ihan tottumuksesta sekin on kiinni, tykkääkö lapsi enemmin kiisselistä vai marjoista. Meidän lapsi tykkää niistä marjoista, varmaan siksi että niitä on paljon useammin tarjolla kuin kiisseliä, jota tehdään ehkä kerran kesässä ja jouluna. Marjoja syödään päivittäin puuron joukossa tai sellaisenaan.

Mietin tota marjojen antamista näin talvella... siis kuinka antaa esim. pakastevadelmia lapsille kun ne täytyy kuumentaa kuitenkin ensin. Eikö siitä tule aika mössöä jota ei ole kiva syödä edes lusikalla. Ja muutenkin pakastettaessa marjojen maku muuttuu ei ne ole sillai hyvänmakuisia kun kesällä. Eli ei monet lapset niitä syö kuin just kiisseleissä tai keitoissa, sokerilla maustettuna. Ite syön kyllä marjoja esim. maustamattoman jugurtin kanssa, mutta ei kyl uppoa lapsille ilman lisättyä sokeria. Kesällä marjat uppoa lapsille kyllä tuoreeltaan.

[QUOTE="hoitaja";29651189]Mietin tota marjojen antamista näin talvella... siis kuinka antaa esim. pakastevadelmia lapsille kun ne täytyy kuumentaa kuitenkin ensin. Eikö siitä tule aika mössöä jota ei ole kiva syödä edes lusikalla. Ja muutenkin pakastettaessa marjojen maku muuttuu ei ne ole sillai hyvänmakuisia kun kesällä. Eli ei monet lapset niitä syö kuin just kiisseleissä tai keitoissa, sokerilla maustettuna. Ite syön kyllä marjoja esim. maustamattoman jugurtin kanssa, mutta ei kyl uppoa lapsille ilman lisättyä sokeria. Kesällä marjat uppoa lapsille kyllä tuoreeltaan.[/QUOTE]

Kyllä ne marjat kelpaavat mainiosti ilman sokeria, jos sellaisenaan on ne aina saanut. Jos on jo tottunut sokeriin vähän joka paikassa, kannattaa opettaa totuttelemalla toinen tyyli. Meillä ainakin ovat suurta herkkua mansikat, vadelmat ja mustikat ilman sokeria. Jopa puolukat menee. Me otamme pakkasesta sulamaan jääkaappiin ja kylmänä tarjotaan. En muista koskaan itsekään lapsena syöneeni sokeroituja marjoja. Ei olisi tullut mieleenkään laittaa marjoja esille niin nykyäänkään.Hirveästi sitä sokeria käytetään ja aivan turhaan pilata makuja turhaan.

[QUOTE="hoitaja";29651189]Mietin tota marjojen antamista näin talvella... siis kuinka antaa esim. pakastevadelmia lapsille kun ne täytyy kuumentaa kuitenkin ensin. Eikö siitä tule aika mössöä jota ei ole kiva syödä edes lusikalla. Ja muutenkin pakastettaessa marjojen maku muuttuu ei ne ole sillai hyvänmakuisia kun kesällä. Eli ei monet lapset niitä syö kuin just kiisseleissä tai keitoissa, sokerilla maustettuna. Ite syön kyllä marjoja esim. maustamattoman jugurtin kanssa, mutta ei kyl uppoa lapsille ilman lisättyä sokeria. Kesällä marjat uppoa lapsille kyllä tuoreeltaan.[/QUOTE]

Kokeilepa marjoja smooth-juomina. Me teemme usein marjoista erilaisia kylmiä smootheja. Nam. Marjoja ei kuumennata, ne sulatetaan. Ei sokeria :-)

Alkuperäinen kirjoittaja Muuten hyvä;29651289:
Näin diabeetikkolapsen äitinä tykkäisin, että välipalalla olisi leipää ja hedelmä, kiisselin sijaan. Ainakin leipä pitäisi olla. Pääruoan kanssa myös.

Diabetes on autoimmuunisairaus. Oletko lukenut/kuullut viljojen merkityksestä autoimmuunisairauksissa. Googletapa autoimmuunisairaudet viljat.

Ei kotimaisia marjoja pidä kuumentaa.

Luuletko oikeasti että päiväkodissakaan tarjotaan kotimaisia marjoja? Tai phh myös.Kun ihan oikeasti ateriaan varattu raha on todella pieni.Kuinka moni ihminen oikeasti laittaisi omasta palkastaan ylimääräistä rahaa niihin?

Kotimaiset marjat on ilmaisia kun itse poimii, en minäkään niitä raskisi kaupasta ostaa, vaikka tienaan huomattavasti enemmän kuin pph. Mutta kun kerran perhepäivähoitajilla on niin tiukkaa, niin luulisi että hekin luonnonantimet hyödyntää. Useimmat sitä paitsi asuu omakotitaloissa, joten marjapuskistakin saa satoa.

Meillä harmillisesti pääsi jo vadelmat pakkasesta loppumaan ja joo, ei ne kuumennetut ulkomaiset ole kyllä ollenkaan sama asia, en osta toiste. Onneksi mustikoita sentään piisaa.

Kotimaiset marjat on ilmaisia kun itse poimii, en minäkään niitä raskisi kaupasta ostaa, vaikka tienaan huomattavasti enemmän kuin pph. Mutta kun kerran perhepäivähoitajilla on niin tiukkaa, niin luulisi että hekin luonnonantimet hyödyntää. Useimmat sitä paitsi asuu omakotitaloissa, joten marjapuskistakin saa satoa.

Meillä harmillisesti pääsi jo vadelmat pakkasesta loppumaan ja joo, ei ne kuumennetut ulkomaiset ole kyllä ollenkaan sama asia, en osta toiste. Onneksi mustikoita sentään piisaa.

Ja kukas se ilmaiseksi alkaa vapaa ajallaan poimimaan marjoja jotta sun nicopetteri saa varmasti kotimaisii hyvii marjoi kun se ei kelpuuta muuta?
Menes itse mehtään kyykkiin viikko tolkulla ja jaa ne marjat työpaikallasi aamusi työpareilllesi ihan ilmaseksi. Saat siihen kaupan pääl narinaa työkavereiden äidiltä , että yyy yyy teit kiisseliä ja varmasti panit kilon sokeria! Sitten viel olet ollutkin laittamatta kiloa sokeria vaan kiisseli suurrustetaan pottujauhoillla ja makeutta siihen saa mansikoilla.... Yy yyyy ..

Hitto te vanhemmat olette kyllä säälittäviä valittajia. Ja taatusti valitatte lapsen kuulen jotta häneenkin tarttuu asenne ja oikea oppi yhteiskunnan valittavaksi jäseneksi.

[QUOTE="poiu";29653777]Ja kukas se ilmaiseksi alkaa vapaa ajallaan poimimaan marjoja jotta sun nicopetteri saa varmasti kotimaisii hyvii marjoi kun se ei kelpuuta muuta?
Menes itse mehtään kyykkiin viikko tolkulla ja jaa ne marjat työpaikallasi aamusi työpareilllesi ihan ilmaseksi. Saat siihen kaupan pääl narinaa työkavereiden äidiltä , että yyy yyy teit kiisseliä ja varmasti panit kilon sokeria! Sitten viel olet ollutkin laittamatta kiloa sokeria vaan kiisseli suurrustetaan pottujauhoillla ja makeutta siihen saa mansikoilla.... Yy yyyy ..

Hitto te vanhemmat olette kyllä säälittäviä valittajia. Ja taatusti valitatte lapsen kuulen jotta häneenkin tarttuu asenne ja oikea oppi yhteiskunnan valittavaksi jäseneksi.[/QUOTE]

No en minä ole olettanutkaan, että pk:n tädit vapaa-ajallaan lasten marjat poimisi. Mutta pph säästää siinä ihan itse, koska kyllähän hän saa samat ateriakorvaukset, vaikka marjat keräisi ilmaiseksi. Ihan oma valinta, jotain marjaa/hedelmää lapsille kuitenkin pitää tarjoilla mielestäni. Voisin minäkin ne lapsen puuromarjat hoitoon viedä, minusta marjastaminen on ihan kivaa. Minä vietänkin kaikki liikenevät hetket marja-aikaan metsässä.

Enkä todellakaan ole valittanut mistään, oikeasti tunnen siitä pientä syyllisyyttä, olisi minusta ollut ihan asiallista niihin kekseihin ja vanukkaisiin puuttua, mutta en kehdannut. Muuten en ruokalistasta mitään tiennytkään, koska pph ei kertonut ja lapsikin oli hoidossa ollessaan niin pieni, ettei osannut kertoa. Kekseistä pph mainitsi itse, siis että tarjoaa sellaiset usein välipalalla, samoin kuin lapsen vanukkaan syönnin opettelusta.

Mutta sä taidat itse olla joku katkera yyy yyy yy ruikuttaja, jolle ei kelpaa mikään. Ei voi ostaa marjoja kun ne on kalliita, eikä voi itse poimia niitä kun se on niin kamalaa. Voi voi, eipä se sitten auta kuin antaa pelkkää puuroa sokerilla lapsille ja välipalaksi kaupan mehukeittoa ehkä, kyllä sen pitää nicopettereille kelvata.

Meillä tänään uunipossua porkkanalla, perunoita ja salaattia.
Välipalalla maalaisleipää ja lisäksi omenaa ja appelsiinia.

Aamusella tarjoiltiin hyvin haudutettua kaurapuuroa. Muuta eivät halunneet.

No en minä ole olettanutkaan, että pk:n tädit vapaa-ajallaan lasten marjat poimisi. Mutta pph säästää siinä ihan itse, koska kyllähän hän saa samat ateriakorvaukset, vaikka marjat keräisi ilmaiseksi. Ihan oma valinta, jotain marjaa/hedelmää lapsille kuitenkin pitää tarjoilla mielestäni. Voisin minäkin ne lapsen puuromarjat hoitoon viedä, minusta marjastaminen on ihan kivaa. Minä vietänkin kaikki liikenevät hetket marja-aikaan metsässä.

Enkä todellakaan ole valittanut mistään, oikeasti tunnen siitä pientä syyllisyyttä, olisi minusta ollut ihan asiallista niihin kekseihin ja vanukkaisiin puuttua, mutta en kehdannut. Muuten en ruokalistasta mitään tiennytkään, koska pph ei kertonut ja lapsikin oli hoidossa ollessaan niin pieni, ettei osannut kertoa. Kekseistä pph mainitsi itse, siis että tarjoaa sellaiset usein välipalalla, samoin kuin lapsen vanukkaan syönnin opettelusta.

Mutta sä taidat itse olla joku katkera yyy yyy yy ruikuttaja, jolle ei kelpaa mikään. Ei voi ostaa marjoja kun ne on kalliita, eikä voi itse poimia niitä kun se on niin kamalaa. Voi voi, eipä se sitten auta kuin antaa pelkkää puuroa sokerilla lapsille ja välipalaksi kaupan mehukeittoa ehkä, kyllä sen pitää nicopettereille kelvata.

sulla on joku fiksaatio tai mikä lie tuosta sokerista! Kaupanmehukeitto on kalliimpaa kuin itse tehty ja sisältää usein keinotekoisia aineita. Ja nicopetterisi saa niitä marjoja, torilta ostettuja, itse poimottuja ja loppu keväästä pakkasaltaasra hankittuja. Kyllä näkee että suomessa ei todellakaan ole köyhää ja on vara valittaa ruuasta... Mutta sen tiiät etten tule käyttämään penniäkään enempää hoitolaisten ruokiin, askarteluun yms. Kuin tuon 116€ kk per nenä. Valittakaa päätäjille korvauksista , älkääkä palstalla mutta näinhän se on: kateelliset vanhemmat ei valita sillä maksakoon hoitajat omasta pussista ruuat yms. Kun onhan tämä ammattivalinta kysymys. Ettei hoitaja vaan liikaa voitolle helposta kotona lorvivattavasta työstä.

[QUOTE="poiu";29655103]sulla on joku fiksaatio tai mikä lie tuosta sokerista! Kaupanmehukeitto on kalliimpaa kuin itse tehty ja sisältää usein keinotekoisia aineita. Ja nicopetterisi saa niitä marjoja, torilta ostettuja, itse poimottuja ja loppu keväästä pakkasaltaasra hankittuja. Kyllä näkee että suomessa ei todellakaan ole köyhää ja on vara valittaa ruuasta... Mutta sen tiiät etten tule käyttämään penniäkään enempää hoitolaisten ruokiin, askarteluun yms. Kuin tuon 116€ kk per nenä. Valittakaa päätäjille korvauksista , älkääkä palstalla mutta näinhän se on: kateelliset vanhemmat ei valita sillä maksakoon hoitajat omasta pussista ruuat yms. Kun onhan tämä ammattivalinta kysymys. Ettei hoitaja vaan liikaa voitolle helposta kotona lorvivattavasta työstä.[/QUOTE]

No luojan kiitos lapseni ei enää ole perhepäivähoitajalla, niin ei tarvi pelätä että kaltaisesi katkera työtään vihaava sekä vanhempia ja lapsia halveksuva ihminen häntä hoitaisi. Tuollainen asenne on kyllä paljon pahempaa myrkkyä kuin se sokeri.

Ja et ole kyllä tainnut itse koskaan köyhyyttä kokea, jos 116 euroa on sinusta vähän kattamaan vajaa 50 % pikkulapsen ruokakuluista. Tuollaisella summalla ihan aikuisena opiskelijana on pitänyt ihan kaikki ruokansa kustantaa, siksi varmaan on oppinutkin keräämään marjat eikä ostamaan ulkomaisia pakastevadelmia kaupasta. Tottahan sen ymmärrän, että pph:lla pitää olla varaa ostaa marjat ja hedelmät kaupasta, mutta niin onkin, joten en ymmärrä valitusta. Jos kulukorvauksista haluaa jäävän extratuloa, niin sitten on syytä sinne marjametsään suunnata.

No luojan kiitos lapseni ei enää ole perhepäivähoitajalla, niin ei tarvi pelätä että kaltaisesi katkera työtään vihaava sekä vanhempia ja lapsia halveksuva ihminen häntä hoitaisi. Tuollainen asenne on kyllä paljon pahempaa myrkkyä kuin se sokeri.

Ja et ole kyllä tainnut itse koskaan köyhyyttä kokea, jos 116 euroa on sinusta vähän kattamaan vajaa 50 % pikkulapsen ruokakuluista. Tuollaisella summalla ihan aikuisena opiskelijana on pitänyt ihan kaikki ruokansa kustantaa, siksi varmaan on oppinutkin keräämään marjat eikä ostamaan ulkomaisia pakastevadelmia kaupasta. Tottahan sen ymmärrän, että pph:lla pitää olla varaa ostaa marjat ja hedelmät kaupasta, mutta niin onkin, joten en ymmärrä valitusta. Jos kulukorvauksista haluaa jäävän extratuloa, niin sitten on syytä sinne marjametsään suunnata.

On järkevää tehdä päätelmät siitä , että en suostu vanhempien sylkikupiksi työssäni. Työstäni pidän mutta kohtuus se on minunkin ammatista haukkumis palautteen saaminen pitkin palstoja.
116€ ei ole tarkoitettu kokonaan edes ruokaan vaan voit tutustua esim verottajan sivustoilta mitä kaikkea tuon odotetaan kattavan.

Alunperin kyse oli ruokalistasta joka mielestäni on hyvä. Joku sokeripelkoinen äiti kitisi kiisseleistä yms. Tietämättä onko kiisselit valmispurkkeja vai itse tehtyjän
Eli valitetaan minkä ehditään.

Onneksi itsellä on ollut perheitä jotka minua ja se näkyy. Kiitos ja olehyvä yms. palaute on katkerilta nicopettereiden äideiltä unohtunut. MULLE heti kaikki ja just sellasta mitä mä pidän oikeena sillä muilla hoitolapsilla ei ole väliä vaan kärsikööt : tyyli paistaa tällä palstalla päivittäin.

Olkaa tyytyväisiä kun mahdollisuus hoitopaikkoihin ja pph on olemassa. Hirvittää pienet alle 3 v päiväkodeissa kun pph on tarjota rauhallisempaa menoa hoitopäivän aikana. Mutta pph taitaa olla niitä ammattiryhmiä joita ei arvosteta pätkän vertaa .

Ei arvosteta ei.
Niconiilo tarvii pakkasmarjoja sokerittomana.
Aune ei syö puuro, haluaa täytettyjä munakkaita.
Liisalle ei saa antaa leipää vaan pähkinämantelileipäkorviketta.

Viljami syö ja saa syödä ihan kaikkea.

Meidän päiväkodissa jos on mehukeittoa tai kiisseliä niin se on kyllä ihan valmistavaraa tölkistä.Ei todellakaan paikan päällä itse tehtyä.Ruoka enimmäkseen lähes valmisruokaa tai ainakin osat eineksistä.Luulen että aika moni pph tekee ruoat itse.

[QUOTE="poiu";29655789]On järkevää tehdä päätelmät siitä , että en suostu vanhempien sylkikupiksi työssäni. Työstäni pidän mutta kohtuus se on minunkin ammatista haukkumis palautteen saaminen pitkin palstoja.
116€ ei ole tarkoitettu kokonaan edes ruokaan vaan voit tutustua esim verottajan sivustoilta mitä kaikkea tuon odotetaan kattavan.

Alunperin kyse oli ruokalistasta joka mielestäni on hyvä. Joku sokeripelkoinen äiti kitisi kiisseleistä yms. Tietämättä onko kiisselit valmispurkkeja vai itse tehtyjän
Eli valitetaan minkä ehditään.[/QUOTE]

Yhteistyö sinun kanssasi on varmasti vaikeaa, jos otat kaiken palautteen haukkumisena, suorastaan päälle sylkemisenä. Minä kommentoin sitä, että en tykännyt että lapselleni reilun vuoden iässä alettiin hoidossa syöttää keksejä, vanukkaita ja jäätelöä. Oletko sinä tehnyt näin, vai miksi otat asiat näin henkilökohtaisesti? Jos niin toimit, niin ihan kiva olisi kuulla, miksi pienille lapsille pitää varta vasten hoidossa tällaisten syöminen opettaa? Jättäisi nyt edes pienimmille vaan antamatta, kun ne eivät osaa edes pyytää sellaisia.

Ikivanhan aloitukseen ruokalistaan kommentoin, että minusta olisi parempi tarjota marjat sellaisenaan. Onpa kamalaa valittamista. Sehän olisi sitä paitsi pph:lle paljon helpompikin tarjota marjat sellaisinaan ja jättää kiisselin keittely väliin.