Kipujani ei lääkitä tarpeeksi, joten olen alkanut vetämään yliannostuksia kivun turruttamiseksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aaaapeeee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Joo on mulle sanottu, että pitäis seurata, että onko joillakin ruoka-aineilla vaikutusta kipuihin, mutta en ole huomannut mitään korrelaatiota minkään ruoka-aineen kanssa. Sen huomasin kyllä, että mulle määrätty pegorion pahensi kipuja selkeästi, joten lopetin sen käytön, ja korvasin sen laxoberonilla. Sitä ei saisi käyttää pitkäjaksoisesti, mutta ihan sama mulle kun sen käytön myötä edes vatsakivut on olleet paljon vähäisemmät ja uloste jälleen koostumukseltaan normaalia.

Sehän onkin ummetuksen hoitoon, koska siitäkin tulee mahakipuja. Mut myös kodeini lääkkeissä ummettaa pahasti.

Tuolla listaa niistä laksatiiveista:
Laksatiiveja

Ja ruoassa on myös paljon niitä samoja, jos luet tuoteselosteita. Ei se silti tarkoita, että ne olis turvallisia kaikille. Sitä vaan tarkoittaa, ettei kukaan ole niistä vielä tarpeeksi valittanut.

Oon käynyt hyväksi kehutulla yksityisellä. Sain häneltä nuo libraxit ja dg:n todennäköisesti tuosta ärtyneestä suolesta.

Mulle on yhessä vaiheessa syötetty jo yhtä epilepsialääkettä, eikä siitä ainakaan ollut yhtään apua. Oon monen vuoden sairastelun aikana suostunu kokeilemaan vaikka mitä pysyviä lääkityksiä ja saanut niistä aivan kauheita sivuvaikutuksia, joista osa on jääny vuosiksi päälle, vaikka en niitä lääkkeitä olikaan syönyt kuin pienen hetken. Nykyään olenkin aika lääkevastainen kaikkia aivoihin vaikuttavia jokapäiväisiä lääkityksiä kohtaan. En myöskään halua syödä enää mitään vatsaa ärsyttäviä lääkkeitä.

Vuosia sitten kyseinen aine oli vain eräässä peräruiskesuspensiossa ja siinä sen käytön juuri voi ymmärtää, mutta että sitä on alettu käyttää kapselinkuoriaineksena monissa lääkevalmisteissa, en kyllä ymmärrä... Oletko käyttänyt jotakin näistä:
Fimea

Sorbitoli valmistetaan muuntogeenisestä aineesta - ja siksi on monelle sietämätöntä. No, sekin luetaan laksatiiviksi. Söitkö näitä joskus:
http://spc.fimea.fi/indox/nam/humspc.jsp?nimi=&luvanhaltija=&myyntilupanro=&atc=&freetext=sorbitoli&vaikuttavat=&muoto=&haitta=&kaytto=&vasta=&x=0&y=0

JOS menet sinne tähyyn joskus ja sulla todettaisiin (aftoja limakalvoilla... niitä tosin voi tulla natriumlauryylisulfaatista - lääkkeissäkin...) c r o h n in tauti, et sais vahingossakaan käyttää näitä valmisteita;
http://spc.fimea.fi/indox/nam/humspc.jsp?nimi=&luvanhaltija=&myyntilupanro=&atc=&freetext=&vaikuttavat=&muoto=&haitta=&kaytto=&vasta=crohnin&x=0&y=0

Alkuperäinen kirjoittaja Sivusta heitän;29956706:
En jaksanut lukea koko ketjua joten pahoittelut jos kirjoitan jotain epäasiallista. Ekasta viestistä hyppäsi näkökenttään kuitenkin ärtynyt suoli tms. Siihen auttaa parhaiten viljaton ruokavalio.

Viljaton ruoka auttaa, mutta siinähän täytyisi ihan itse tehdä asian korjaamiseksi jotain. Ja se on niin vaikeaa, kun eihän sitten jää mitään syötävää.
On se vaan niin helppoa kun on apteekki,mistä saa lääkettä.

Vasta-aihe tarkoittaa aina, ettei saa käyttää, jos on diagnoosi. Mutta esim sanalla tulehduksellinen suolistosairaus pitää sisällään just tuon crohnin. Onpa moni joutunut osastollekin Arcoxian vuoksi. Siellä lukee näin:
"Ruoansulatuskanava
Ylemmän ruoansulatuskanavan komplikaatioita (perforaatioita, haavaumia tai verenvuotoa), joista
jotkut ovat olleet fataaleja, on esiintynyt hoidettaessa potilaita etorikoksibilla.

Varovaisuutta on noudatettava hoidettaessa potilaita, joilla on suurin riski saada ruoansulatuskanavan
komplikaatioita ei-steroidaalisen tulehduskipulääkkeen käytön yhteydessä: iäkkäät potilaat ja potilaat,
jotka käyttävät samanaikaisesti jotain muuta ei-steroidaalista tulehduskipulääkettä tai
asetyylisalisyylihappoa, sekä potilaat, joilla on ollut aikaisemmin ruoansulatuskanavan sairaus, kuten
haavaumia tai ruoansulatuskanavan verenvuotoa.
Ruoansulatuskanavaan kohdistuvien haittavaikutusten (ruoansulatuskanavan haavaumien tai muiden
ruoansulatuskanavan komplikaatioiden) riski kasvaa edelleen, kun etorikoksibia käytetään
samanaikaisesti (myös pieninä annoksina otetun) asetyylisalisyylihapon kanssa. Pitkäkestoisissa
kliinisissä tutkimuksissa ei ole havaittu merkitsevää eroa ruoansulatuskanavan haitoissa selektiivisten
COX 2 -estäjien + asetyylisalisyylihapon ja ei-steroidaalisten tulehduskipulääkkeiden +
asetyylisalisyylihapon välillä (ks. kohta 5.1)"

Mut silloin on jo myöhäistä lukea tuoteselosteita:-(

Tulehduksellinen suolistosairaus mainitaan näiden valmisteiden yhteydessä.

http://spc.fimea.fi/indox/nam/humspc.jsp?nimi=&luvanhaltija=&myyntilupanro=&atc=&freetext=Tulehduksellinen+suolistosairaus.&vaikuttavat=&muoto=&haitta=&kaytto=&vasta=&x=0&y=0

Viljaton ruoka auttaa, mutta siinähän täytyisi ihan itse tehdä asian korjaamiseksi jotain. Ja se on niin vaikeaa, kun eihän sitten jää mitään syötävää.

Mutta kun niissä lääkkeissä on jo kauan ollut monia muuntogeenisia aineksia, joita elimistö ei kertakaikkiaan voi sietää!

Minkähän takia tätä asiaa ei haluta jatkaa edes karppaussivulla?

GMO - karppaus.info :: keskustelufoorumi

Voithan kokeilla jatkaa tuosta?

Minulla oli/on tosi vaikea ärtynyt paksusuoli, mutta ei ole mitään ongelmia enää, kunhan noudatan oikeaa ruokavaliota ja se ei todellakaan ole viljaton ruokavalio eikä se, mitä suositellaan ärtyneestä suolesta kärsiville. En siltikään väitä, että minun ruokavalioni ratkaisisi kaikkien muidenkin ongelmat. Ei se ihan niin yksinkertaista sentään ole ;) Vinkkejä toki kannattaa antaa muille samasta vaivasta kärsiville.

Ap, minkälaisia tarkkaan ottaen nuo sinun kipukohtauksesi ovat? Olen itsekin maannut lukuisia kertoja sängyssä kippurassa ja perunut menojani, kun ei ole pystynyt liikkumaan minnekään. Suoliston kivut voivat tosiaan olla aivan järkkyjä.

En mä halua alkaa välttämään sataa ja yhtä ruoka-ainetta sillä perusteella, että ehkä kenties mahdiollisesti sillä voisi olla vaikutusta asiaan, joka ei muutenkaan aina tuota kipua. Esim. viljaton ruokavalio tuntuisi ihan kauhealta ajatukselta.

Paskon vieläkin sitä hiilijuomaa, vaikka viikko sitten juonut sen :P. Mukana tulee veristä limaa, ja myös peräaukko vuotaa, mahtia.

Ap, minkälaisia tarkkaan ottaen nuo sinun kipukohtauksesi ovat? Olen itsekin maannut lukuisia kertoja sängyssä kippurassa ja perunut menojani, kun ei ole pystynyt liikkumaan minnekään. Suoliston kivut voivat tosiaan olla aivan järkkyjä.

No siis sellaisia, että itken hervottomasti ja tuntuu siltä kuin puukolla veisteltäisiin, usein potkin jaloilla edestakaisin ja hikoilen lakanatkin ihan märiksi. Muutamaan otteeseen on tullut virtsaumpikin noissa tilanteissa.

Kuulostaa siltä että sä et halua apua. Sä olet jo lääkkeiden väärinkäyttäjä ja haluat vahvempia.

Jos sä tekisit mitä vaan että kivut poistuu niin aloittaisit ruokavaliosta. Ainakin viljat, sokeri, kahvi ja kaikki keinotekoinen pois. (Sehän toki tarkoittaisi että joutuisit tekemään itse jotain asian eteen mikä ei nyt siis käy.) Ja sitten tajuaisit myös että sun kroppa on ihan sekasin tosta lääkkeiden sekakäytöstä. Ja sitten tajuaisit että jos sä ulostat verta, on jo kropassa kaikki punaset hälytysvalot päällä eli tilanne on TODELLA paha ja VAATISIT kunnon tutkimukset ja testit allergioiden, keliakian ja mahd. esim loisien tai hiivan varalta. Mutta kipulääkkeisiin jää koukkuun...

No siis sellaisia, että itken hervottomasti ja tuntuu siltä kuin puukolla veisteltäisiin, usein potkin jaloilla edestakaisin ja hikoilen lakanatkin ihan märiksi. Muutamaan otteeseen on tullut virtsaumpikin noissa tilanteissa.

Onko kipu suoliston alueella vai ylempänä mahalaukun/sapen seudussa? Onko sappikivet suljettu pois ultraäänllä? Onko mahassa ilmaa, tuleeko kohtauksen yhteydessä ripuli? Jääkö kohtauksesta jotain jälkioireita vai meneekö se kerrasta ohi?

Minä tein niin, että mietin aina kohtauksen jälkeen, mitä olin sinä päivänä syönyt ja siitä se homma lähti nopeasti selkiintymään. Minulla on ärtyneen paksusuolen lisäksi refluksitauti, johon minulla on säännöllinen lääkitys, mahakatarria on ollut myös joskus (se on näkynyt tähystyksessä ja koepaloissa) ja väittäisin että myös muutaman kerran mahahaava. Ylävatsan jos saa huonoon kuntoon, niin se tulee aina pidemmän ajan kuluessa (esim. särkylääkkeiden syömisestä), joten siinä ei ole kyse mistään yhden päivän syömisistä ja tuokin on minulla hyvässä tasapainoissa ollut jo vuosia, kunhan en mene syö tavallisia särkylääkkeitä paria päivää kauempaa.

Onko munuaiskivien mahdollisuus tutkittu? Entä endometrioosi? Mikä leikkaus se on, johon sinun pitäisi mennä?

Päivystys ei ole yleensä oikea paikka minkään kroonisemman asian hoitamiseen (tietysti sinne on joskus pakko mennä, jos ei muuten selviä), sitä kautta ei saa tutkimuksia eikä hoitosuunnitelmia.

Mikä leikkaus

Kuulostaa siltä että sä et halua apua. Sä olet jo lääkkeiden väärinkäyttäjä ja haluat vahvempia.

Jos sä tekisit mitä vaan että kivut poistuu niin aloittaisit ruokavaliosta. Ainakin viljat, sokeri, kahvi ja kaikki keinotekoinen pois. (Sehän toki tarkoittaisi että joutuisit tekemään itse jotain asian eteen mikä ei nyt siis käy.) Ja sitten tajuaisit myös että sun kroppa on ihan sekasin tosta lääkkeiden sekakäytöstä. Ja sitten tajuaisit että jos sä ulostat verta, on jo kropassa kaikki punaset hälytysvalot päällä eli tilanne on TODELLA paha ja VAATISIT kunnon tutkimukset ja testit allergioiden, keliakian ja mahd. esim loisien tai hiivan varalta. Mutta kipulääkkeisiin jää koukkuun...

Huomasin kanssa, että ei ap apua halua vaan lääkkeitä. Ruokavalion muutos tuntuu hänestä niin vaikealta,että mieluummin kärsii ja aiheuttaa lisää ongelmia kuin jättäisi leivät ja karkit syömättä. Edes kokeilisi, mutta kun ei.

Siis edelleen mulla on ja on ollut monta vaivaa, joista voi seurata järkkyjä kipuja, joiden vuoksi olen hakeutunut päivystykseen, mutta siis suoliston ollessa kyseessä kipu on navan seudulla, ilmaa yleensä on, ripulia yleensä ei ellei kohtaus sitten johtunut juuri pegorionin käytöstä. On ultrattu, on röntgattu, on tutkittu ulostenäyte. Ylävatsavaivoja on ollut aikaisemmin lähinnä kai buranan syömisestä ja nikotiinista johtuneita. Kumpaakaan en enää käytä ja happosalpaajiakaan en siis enää tarvitse. Ei jää mitään muita jälkioireita, kuin että olen ihan helvetin väsynyt aina tuollaisen koettelemuksen jälkeen, vaikka siis en olisi saanut mitään vahvoja kipulääkkeitä.

Tutkimuksia kyllä tehdään vielä. Ja kyllä olen todellakin VAATINUT ja mennyt siis yksityisellekin monta kertaa.

Meinasin jo listata mitä kaikkia vaivoja mulla on ollu, jotka on pahoja kipuja tuottaneet, mutta pelkään, että joku tunnistaa, joten sanotaan vaan että yhdeksän eri ruumiinosaa on jossain vaiheessa ehkä kolmen viime vuoden aikana ollu helvetin kipeitä eri syistä.

Ja siis noi yliannostukset mitä nyt otin EI johtunu vatsan kivuista, vaan yks toinen vaiva iski, joten älkää jumittako vaan siihen.

Lääketieteen oppikirjoissa sanotaan, että kun suoliston seinämää venyttää (esim. ilma), kipu voi olla erittäin kova. Minä sain juuri tuon ilmaongelman kuriin ruokavaliolla. Huomasin tuoteselosteita lukiessa, että saan ripuli-kipukohtauksen sorbitolista, mannitolista, maltitolista ja guarkumista (sitä on ilmeisesti aivan vasta ruvettu lisäämään mm. tortilloihin ja joihinkin ruokakermoihin). Kohtaus alkaa 1-2 h tuollaisen ruuan syömisestä ensin mahan pulinana (suolistoon syntyy paljon ilmaa), sitten alkaa suoliston kouristukset ja kipu ja alkaa ripuli. Samanlaiset oireet varmaan on laktoosi-intoleranssista kärsivillä, minulla aiheuttaja vaan ei ole maitosokeri vaan nuo lisäaineet. Mannitolia ja sorbitolia löytyy ihan lääkkeistäkin, joten niiden tuoteselosteet luen aina, vaikka määrät ovat melko pieniä lääkkeissä enkä tiedä onko niillä merkitystä.

Minä sain nuorempana tosi tuskallisia kipukohtauksia myös vaikeasti sulavista ruuista, mutta niitä ei enää ole ollut. Esim. pasta-annos, monta pullaa, iso pizza tai lautasellinen ranskalaisia perunoita jumittui suolistoon muutaman tunnin päästä syömisestä ja tuntui kuin sen ruuan sijainnin olisi ihan oikeasti tuntenut missä kohtaa se on. Siinä se sitten oli ja suolisto kouristeli siinä ympärillä niin tuskallisesti, että ei voinut muuta kuin maata kippurassa sängyssä. Ummetusvaivaa oli myös ja siihen minulle suositeltiin Vi-Sibliniä, mutta sitä en viitsinyt käyttää, kun tunsin aina missä se Vi-Siblin-annos suolistossani meni :D Siinä meni semmoinen 3-4 h kun aloin tuntea sen ja jos olin ottanut päivässä kaksi annosta, oli paineen tunne ja kipu kahdessa kohtaa, vaikka otin runsaasti nestettä sen kanssa. Minulle suositeltiin ummetukseen runsaasti tuoreita vihanneksia ja hedelmiä ja muutama vuosi meni niiden kanssa hukkaan, kun en tajunnut kuinka paljon ne ärsyttävät minun mahaani. Nykyään syön tuoreita kasviksia vain pieniä annoksia kerrallaan, enkä hedelmiä juuri lainkaan, kun ne käyvät kaikista pahiten suolistossa ja tulee ilmavaivoja. Kuidut saan ruisleivästä tai täysjyväsämpylöistä. Ummetus alkaa vaivata vain jos olen syönyt liikaa vaaleaa leipää tai pullaa. Pystyn nykyään syömään pastaa ja pizzaa, vaikka niistä tuleekin vähän ähky olo. Hampurilaispaikan ranskalaiset pystyn myös syömään kun se on melko pieni annos, mutta jokin aika sitten menin nälissäni syömään miehen laittamia pakasteranskalaisia kokonaisen lautasellisen, mitä en ole tehnyt vuosiin ja siitä tuli ihan hirveä kouristus- ja kipukohtaus. Toivottavasti en sorru tuohon enää koskaan vaan syön ne 5-10 ranskalaista vain, minkä minun mahani kestää. Muutaman pullankin voin syödä, mutta en kovin monta. Mielestäni ruokavalioni ei ole erityisen hankala tai rajoittunut. Ikävä ongelma on kyllä se, että en jaksa tai pysty aina tarkistamaan mannitolia ja noita muita aineita. Jos kaupassa ostan jotain uutta tuotetta, luen tuoteselosteen, mutta esim. viimeksi menin syömään töissä viinerin joita saimme ison laatikollisen kiitoksena hyvästä työstä ja sitten vasta kun kivut alkoivat, tarkistin laatikosta tuoteselosteen ja siitä löytyi maininta sorbitolista. Oma vika tietysti, mutta aina niitä tuoteselosteita ei ole saatavilla.

-ei lainkaan sorbitolia, mannitolia, maltitolia, guarkumia
-vain pieniä annoksia kerrallaan vaaleaa leipää, pastaa, tuoreita kasviksia ja hedelmiä
-ranskalaisia perunoita mieluiten ei koskaan, pizzaa tai muita rasvaisia ruokia vain pieniä annoksia

Minun elämäni muuttui ratkaisevasti tuolla ruokavaliolla, enkä joutunut mielestäni mitenkään uhrautumaan enkä näkemään kohtuuttomasti vaivaa. Toivon että ap;kin löytäisin ruokavalion joka auttaisi (välttämättähän kyse ei edes ole semmoisesta vaivasta, joka helpottuu ruokavaliosta).

No joo, mut täytyyhän niistä vakavista haitoista tehdä valitus. Ja joku ruoka-aine tai ne kaikki on selvitetävä itse. On se vaan koko systeemi seallainen ja aika vaarallinenkin:

http://www.fimea.fi/ajankohtaista/laaketurvallisuustiedotteet/laaketurvallisuustiedotteet_uutissivu/1/0/eman_laaketurvallisuuden_riskinarviointikomitea_suosittaa_rajoittamaan_kodeiinin_kayttoa_lasten_kivunhoidossa

No joo, mut täytyyhän niistä vakavista haitoista tehdä valitus. Ja joku ruoka-aine tai ne kaikki on selvitetävä itse. On se vaan koko systeemi seallainen ja aika vaarallinenkin:

EMAn lääketurvallisuuden riskinarviointikomitea suosittaa rajoittamaan kodeiinin käyttöä lasten kivunhoidossa - Fimea

Ja tämä kannattaa tulostaa siltä varalta, että joku suorastaan määrää sulle jotain, missä on rakkuloita (aftoja, kuten crohnin taudin löydöksenä koepaloista) aiheuttavaa ainetta:

http://www.mediq.fi/public/dokument...0,3 %; 0,5 %; 1,5 %; 2 %; 3 %; 4 % [FIN].pdf

Sitä ei saa niellä...

Yhteistyössä