Lääketieteen oppikirjoissa sanotaan, että kun suoliston seinämää venyttää (esim. ilma), kipu voi olla erittäin kova. Minä sain juuri tuon ilmaongelman kuriin ruokavaliolla. Huomasin tuoteselosteita lukiessa, että saan ripuli-kipukohtauksen sorbitolista, mannitolista, maltitolista ja guarkumista (sitä on ilmeisesti aivan vasta ruvettu lisäämään mm. tortilloihin ja joihinkin ruokakermoihin). Kohtaus alkaa 1-2 h tuollaisen ruuan syömisestä ensin mahan pulinana (suolistoon syntyy paljon ilmaa), sitten alkaa suoliston kouristukset ja kipu ja alkaa ripuli. Samanlaiset oireet varmaan on laktoosi-intoleranssista kärsivillä, minulla aiheuttaja vaan ei ole maitosokeri vaan nuo lisäaineet. Mannitolia ja sorbitolia löytyy ihan lääkkeistäkin, joten niiden tuoteselosteet luen aina, vaikka määrät ovat melko pieniä lääkkeissä enkä tiedä onko niillä merkitystä.
Minä sain nuorempana tosi tuskallisia kipukohtauksia myös vaikeasti sulavista ruuista, mutta niitä ei enää ole ollut. Esim. pasta-annos, monta pullaa, iso pizza tai lautasellinen ranskalaisia perunoita jumittui suolistoon muutaman tunnin päästä syömisestä ja tuntui kuin sen ruuan sijainnin olisi ihan oikeasti tuntenut missä kohtaa se on. Siinä se sitten oli ja suolisto kouristeli siinä ympärillä niin tuskallisesti, että ei voinut muuta kuin maata kippurassa sängyssä. Ummetusvaivaa oli myös ja siihen minulle suositeltiin Vi-Sibliniä, mutta sitä en viitsinyt käyttää, kun tunsin aina missä se Vi-Siblin-annos suolistossani meni

Siinä meni semmoinen 3-4 h kun aloin tuntea sen ja jos olin ottanut päivässä kaksi annosta, oli paineen tunne ja kipu kahdessa kohtaa, vaikka otin runsaasti nestettä sen kanssa. Minulle suositeltiin ummetukseen runsaasti tuoreita vihanneksia ja hedelmiä ja muutama vuosi meni niiden kanssa hukkaan, kun en tajunnut kuinka paljon ne ärsyttävät minun mahaani. Nykyään syön tuoreita kasviksia vain pieniä annoksia kerrallaan, enkä hedelmiä juuri lainkaan, kun ne käyvät kaikista pahiten suolistossa ja tulee ilmavaivoja. Kuidut saan ruisleivästä tai täysjyväsämpylöistä. Ummetus alkaa vaivata vain jos olen syönyt liikaa vaaleaa leipää tai pullaa. Pystyn nykyään syömään pastaa ja pizzaa, vaikka niistä tuleekin vähän ähky olo. Hampurilaispaikan ranskalaiset pystyn myös syömään kun se on melko pieni annos, mutta jokin aika sitten menin nälissäni syömään miehen laittamia pakasteranskalaisia kokonaisen lautasellisen, mitä en ole tehnyt vuosiin ja siitä tuli ihan hirveä kouristus- ja kipukohtaus. Toivottavasti en sorru tuohon enää koskaan vaan syön ne 5-10 ranskalaista vain, minkä minun mahani kestää. Muutaman pullankin voin syödä, mutta en kovin monta. Mielestäni ruokavalioni ei ole erityisen hankala tai rajoittunut. Ikävä ongelma on kyllä se, että en jaksa tai pysty aina tarkistamaan mannitolia ja noita muita aineita. Jos kaupassa ostan jotain uutta tuotetta, luen tuoteselosteen, mutta esim. viimeksi menin syömään töissä viinerin joita saimme ison laatikollisen kiitoksena hyvästä työstä ja sitten vasta kun kivut alkoivat, tarkistin laatikosta tuoteselosteen ja siitä löytyi maininta sorbitolista. Oma vika tietysti, mutta aina niitä tuoteselosteita ei ole saatavilla.
-ei lainkaan sorbitolia, mannitolia, maltitolia, guarkumia
-vain pieniä annoksia kerrallaan vaaleaa leipää, pastaa, tuoreita kasviksia ja hedelmiä
-ranskalaisia perunoita mieluiten ei koskaan, pizzaa tai muita rasvaisia ruokia vain pieniä annoksia
Minun elämäni muuttui ratkaisevasti tuolla ruokavaliolla, enkä joutunut mielestäni mitenkään uhrautumaan enkä näkemään kohtuuttomasti vaivaa. Toivon että ap;kin löytäisin ruokavalion joka auttaisi (välttämättähän kyse ei edes ole semmoisesta vaivasta, joka helpottuu ruokavaliosta).