Ottamatta sen enempää kantaa siihen, että erityislasten vanhemmilla on yleensä muutenkin vaikeampaa ja rankempaa kuin tavislasten vanhemmilla, niin vastaan kysymykseen että on reilua ja ei ole reilua. On reilua silloin, kun tämä erityislapsi ei pärjäisi laitteissa yksinään vaikka samanikäinen tavislapsi jo pärjäisi. Esim. mulla on 9-vuotias lapsi, joka siis pärjää jo itsekseen melkeinpä laitteessa kuin laitteessa. Jos samanikäinen erityislapsi saa aikuisen ilmaiseksi mukaansa, ei kaivele yhtään.
Mutta kun on kyse niin pienistä lapsista, ettei samanikäiset taviksetkaan pärjäisi yksinään, niin musta se aikuisen ilmaisranneke on silloin vähän väärin. Mulla on erittäin lähipiirissä erityislapsi, jonka äidillä on avustajakortti. Hän pääsee sillä mm. ilmaiseksi uimaan lapsensa kanssa. Mutta lapsi on sen ikäinen, että tarvitsisi aikuisen mukaansa joka tapauksessa, oli tavis tai erityislapsi. Silloin se on musta vähän kyseenalaista. En tiedä, onko siinä sitten tarkoituksena kannustaa erityislasten vanhempia menemään lastensa kanssa eri paikkoihin. Ettei muuten ehkä tulisi lähdettyä kun se lähteminen ei välttämättä ole yhtä helppoa kuin tavisten kanssa.
Kateellinen en ole, en vaihtaisi tavislastani ilmaisrannekkeeseen eikä mulla ole rahasta niin suuri puute, ettenkö saisi itselleni ranneketta. Mutta tietyissä asioissa sen erityislapsen kanssa ei toimita yhtään sen erilaisemmin kuin taviksenkaan kanssa, ja silloin tuollainen etu on kieltämättä kyseenalaista.