Haluatko kysyä mitä tahansa alkoholismista parantuneelta 46-vuotiaalta mieheltä?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mika.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miten päädyit lopettamiseen? Oliko joku tietty tapahtuma tai pidemmän aikainen prosessi? Miten sitten aloitit lopettamisen?

Päädyin lopettamiseen, kun tajusin, että vanhempieni luona asuu 10-vuotias tytär, joka oikeasti tarvitsee isäänsä ja vielä pitkään, olin jo 3v ollut poissa hänen elämästään alkoholismini ja sekoilun takia... Aloitin lopettamisen hakeutumalla katkaisuhoitoon, ei musta sen putken katkamiseen olisi yksinkään ollut.
 
[QUOTE="Sirkkeli";30114292]Saitko tytön takaisin? Minkälaiset välit teeillä tyttären kanssa on?[/QUOTE]

Sain myöhemmin takaisin. Hän muutti takaisin mun luokse asumaan 13-vuotiaana, kun ostimme sillon nykyisen vaimoni kanssa v.08 tontin Leppävirralta ja pakettiomakotitalon ja muutimme sinne, toiseen maakuntaan... alunperinhän mä olen kotoisin Ilomantsista. Ja tytär kun asui 8-12-vuotiaana ukin ja mummon luona, niin hän asui sillon Joensuussa ja kävi siellä koulua ja sai uudet kaverit. Ekan luokan hän kerkesi kuitenkin käydä loppuun Ilomantsissa, kunnes lapseni otettiin huostaan.. Meillä on nykyisin ihan hyvät välit. :)
 
Paljonko joit päivittäin, viikossa, tia mietoja tai kirkkaita..?

Kävikkös töissä koulussa samaan aikaan..

Nousikos toleranssi kovaksi käytön myötä ja alkoikos olla jo monennäköistä vaivaa ja miten olet palautunut..?

Olutta pääasiassa join. Jos olin yksinäni, niin korkkasin joka ilta sen 4-6 kaljaa ainakin. Ihan sama oliko ma, ti, ke, to, pe, la, su... niin joka päivä ainakin tuon verran join. Ja sitten puli kavereiden kanssa vielä enemmän ja sillon olin ihan kunnolla kännissä. En minä muista enää tarkalleen niitä lukuja, millon minkäkin verran... mutta paljon. Töissä kävin tiettyyn pisteeseen asti, mut sit sain potkut, kun kärähdin, että kännissä olin hypännyt rekan rattiin... ja ei mulle mitään fyysisiä vaivoja ole jäänyt, ei sairauksia, kuntokin oli ihan hyvä, kun lääkäri totesi... ja ihan hyvin mä olen palautunut. Nyt normaalia elämää elän ja pystyn normaalisti joskus alkoholia juomaan.
 
Jahas... että semmoista.

=).

Ratkesin käyttämään alkoholia väärin rankan elämäntilanteen takia ja kun sairastuin masennukseen ja pahaa oloani yritin "lääkitä" sillä alkoholilla. Lopetin 05 juomisen, -10 asti en juonut pisaraakaan. -11 korkkasin taas kaljan ja sen jälkeen ongelmia ei ole ollut!. Koska eipä mulla ole enää masennustakaan, elämäntilanteet muuttuneet niin positiiviseen suuntaan ja sekin hoidettiin pois...
 
[QUOTE="Vvvv";30114255]Alkoholismista ei parannuta. Raitustunut olet, et parantunut.

T: Raitistunut 31v nainen

Mutta tsemppiä jatkoon! Päivä kerrallaan =)[/QUOTE]

Väärin. Olin alkoholisti. Eräänä päivänä hain kassikaupalla viinaa ja kaljaa, tottakai seuraavan aamun krapulaankin varten. Istuin yksin pöydän päähän ja aloin juomaan. Ajattelin että katotaan nyt mikä helvetti tässä on sitten kivaa. En oikein saanut kiksejä silloin. Ajatukset olivat että hitto mitä paskaa.
Ehtoolla otin taksin alle ja hain kaikki kaverit ja teimme kapakka kierroksen. Yöllä nukkumaan.
Aamulla normaaliin tapaan hapuilin kaljapulloa krapulaan. Avasin sen. En saanut siitä kulaustakaan, kun alkoi etoa ajatuskin. Laitoin pullon pöydälle ja eihän minulla krapulaa ollutkaan. Tuli sen verran vähän juotua.
Siitä hetkestä lähtien ei ole tehnyt mieli 6 vuoteen alkoholia kertaakaan ei edes pikkasen. Joskus ajatellut alkoholia, mutta se saa aikaan pyörryttävän olon ja oksettaa niin että kurkkuun nousee. Viinat olivat pitkän aikaa hyllyssä mutta parin kuukauden jälkeen päästä annoin pois.
Tätä ennen takerruin krapuloihin ja muihin paskoihin olotiloihin parin vuoden ajan. Ne painuivat selkäytimeeni erittäin syvälle. Juominen väheni jo kahden vuoden aikana puolen vuoden väleihin ja 4 päivän mittaisin 'putkiin'. Pahimmillaan meni vuosi putkeen kännissä. Sitä ennen otin 15 vuotta ja olin aika rapa.
Korostan, etten ole ikinä lopettanut, ikinä vähentänyt tai muutakaan. Yksinkertaisesti kasvoin alkoholista ulos. Nyt olen työelämässä, kroppa työllä muokattu kuntoon ja pääkoppa kunnossa, paitsi se ikuinen morkkis menetetyistä vuosista. Alkoholista tulee ainoastaan inhoreaktio, enkä voi edes kuvitella yökkäämättä laittavani sitä suuhuni.
Pillerin pilleriä tai terapiaa en tarvinut. Olen pitänyt silti perheeni ja olen nykyisin onnellinen mies. Mitä nyt sisäisiltä katumuksilta voi olla, kun lapseni menettivät isänsä lapsuus vuosilta. Hoidin velvollisuuteni aina, mutta siinä kaikki. Se ei riitä.

Miksi siis olisin alkoholisti kun minulla ei ole mitään alkoholistin piirteitä jäljellä? Ei edes vaaraa uusimisesta tai taipumuksesta. Ei millään tasolla. Kun olen 6 vuotta ollut ilman alkoholia, mutta en ole lopettanut, kieltäytynyt tms siitä.
Elämä vain lähti lapasesta ja meni eri suuntaan...parempaan.
En täytä alkoholistin merkkejä kuin menneisyydelläni.

Eilisen teot eivät määrittele tämän päivän onnea, eivätkä huomisen suuntaa.
 
[QUOTE="Vvvv";30114255]Alkoholismista ei parannuta. Raitustunut olet, et parantunut.

T: Raitistunut 31v nainen

Mutta tsemppiä jatkoon! Päivä kerrallaan =)[/QUOTE]

Mä en oo koskaan ymmärtänyt tätä "alkoholismista ei parannuta"-juttua. Eli teit mitä teit, olet aina alkoholisti. Ei kuulosta kovin kannustavalta.
 
=).

Ratkesin käyttämään alkoholia väärin rankan elämäntilanteen takia ja kun sairastuin masennukseen ja pahaa oloani yritin "lääkitä" sillä alkoholilla. Lopetin 05 juomisen, -10 asti en juonut pisaraakaan. -11 korkkasin taas kaljan ja sen jälkeen ongelmia ei ole ollut!. Koska eipä mulla ole enää masennustakaan, elämäntilanteet muuttuneet niin positiiviseen suuntaan ja sekin hoidettiin pois...

Alkoholistin ja ei-alkoholistin ero on siinä, että alkoholisti ei pysty käyttämään alkoholia, vaan homma lipsuu vähitellen käsistä. Tai (paha) repsahdus tulee, kun elämässä menee huonosti. Tästä syystä toivon, että et ole alkoholisti, muussa tapauksessa leikit tulella. Juttusi ei nyt ihan täsmää, et tiedä, mistä puhut.
 
Mä en oo koskaan ymmärtänyt tätä "alkoholismista ei parannuta"-juttua. Eli teit mitä teit, olet aina alkoholisti. Ei kuulosta kovin kannustavalta.

Miksi pitää tuntea olevansa huono ihminen, jos on alkoholisti. Minulla on krooninen sairaus (muu, kuin alkoholismi), mutta ei se minusta tee huonompaa ihmistä. Sama homma se minullakin on, tein mitä tein, niin aina olen kroonisesti sairas. Mutta mitä sitten, tällähetkellä olen oireeton, kuten voi alkoholistikin olla ja silloinhan kaikki ovat tyytyväisiä!
 

Yhteistyössä