Tuli vaan mieleen... Säpäle, Mies1 ja Blue, olisiko aika käytöskurssille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kaikessa ystävyydessä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jaa, että keskustelussa ei saa keskustella jos omaa erilaisen mielipiteen, vaan pitää mennä toiseen ketjuun kertomaan se oma mielipide :D

Ei myöskään tule vastata kommentteihin jotka on suunnattuja sinulle vaan tehdä se oma ketju.

Tämähän on erikoista :D

Minulla olisi AP:lle ehdotus.

Lakkaa käyttämästä avoimia foorumeita, missä voi kuka tahansa sanoa mitä tahansa kenelle tahansa.

Siirry suljetulle foorumille, jossa oikeasti voidaan moderoida niin, että pysytään tiukasti aiheessa.

Koko mitäs nyt on yhtä isoa "ajatuksen virtaa" joten on naurettavaa olettaa että "kaikille vapaa" pysyisi kenenkään yksittäisen kommentoijan toimesta "kurissa". Jos modet ei siihen pysty, niin miten kenenkään yksittäisen käyttäjän toiminta siihen vaikuttaisi? Jokaista järkevää kommenttia kohtaan löytyy tusina typerää, niin se on aina ollut ja aina tulee olemaan, niin kauan kun avoimuus palstassa on "se juttu".

Käytöstavoista puhuminen avoimessa foorumissa on ihan ajan hukkaa, varsinkin kun sen voisi kohdistaa niihin jotka oikeasti haluaa vaan loukata muita ja kulkee ympäriinsä vain haukkumassa muita. Erilaiset mielipiteet ja niiden puolustaminen ei minusta ole mitenkään huono syy kirjoittaa jopa aiheen ohi kun sattuu "sopiva" tilanne.

Varmasti se ärsyttää, mutta ei se ärsytys ole syy olettaa että voi vaatia muita muuttumaan, kun itse voi muuttaa omaa olinpaikkaansa sellaiseen missä se ympäristö tukee omaa näkemystä siitä keskustelusta.

Vaikka sitten oikea elämä.

Näin. Minusta esim nuo Bluesta tehdyt aloitukset ansaitsisivat mieluummin huomauttamisia, kuin kenenkään jankkausspämmääminen, jos oikeasti on asiaa.

• Tykkää
Reactions: kepsis
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30150058:
No ehkä meillä todellakin on erilaiset käsitykset keskustelusta. Minusta sellainen keskustelu ei ole kovin mielenkiintoinen, jossa aloittaja kertoo asian x ja parisataa henkilöä sanoo, että "jaa, voi sentään". Esimerkiksi en mitenkään näe, mihin suuntaan tuo eilinen keskustelu olisi mielestäsi edennyt, jos Blue ei olisi ketjuun kommentoinut. Olisiko siitä tullut niin pitkä? Ehkä siellä sitten olisi annettu vielä enemmän vinkkejä, miten voi näpäyttää takaisin. Miten sinä koit, että henkilöt, jotka ketjussa valittivat, että halusivat puhua alkuperäisestä aiheesta, mutta eivät itse kuitenkaan mitenkään kommentoineet aihetta, edesauttoivat ketjun alkuperäisen aiheen käsittelemistä? Jos Blue, minä ja mies1 olisimme poistuneet ketjusta, mitä siellä olisi tapahtunut?

Tässä just näkyy se mistä puhuimme, eli sulla on aika maskuliininen viestimistapa :) Naiset näet yleensä kommentoivat noin kuin sanoit ja mä ainakin pidän siitä lähtökohtana. Minähän olen ollut yllättynyt, kuinka vähän täällä naiset tukee toisiaan, enemmänkin sanotaan ilkeästi. Mutta periaate on sama: ryhmä puhuu, eivät egot.

Tietysti kun en "osaa" kommentoida niin, tai ainakaan en tykkää siitä yhtä paljon täällä, niin vuoropuhelu vaikeutuu mulla, samoin kuin sulla. Kaikkiaan kuitenkin kiinnostavaa, kuinka eri sukupuolten viestintästrategioissa todella on yleisiä eroja kuten tämä osoittaa.

Vinkki aplle, älä lue kyseisten paskapäiden kommentteja. Toimin näin itse että hyppään heidän kommenttiensa yli niin ei tarvitse häiriintyä. Heillä kun ei ole ikinä mitään rakentavaa sanottavana.

Tämä on oikein hyvä neuvo silloin kun joku tietty keskustelija ärsyttää. Ja kukaan ei edelleenkään ole kieltämässä etteikö toista (nähtävästi huomattavasti fiksumpaa) keskustelua voisi käydä samassa ketjussa samaan aikaan. Ei koko ketjun tarvitse pysähtyä siksi että joku keskustelija sinne tulee. Se on niiden toisten keskustelijoiden omaa tyhmyyttä jos näin antaa käydä. :)

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30150074:
Näin. Minusta esim nuo Bluesta tehdyt aloitukset ansaitsisivat mieluummin huomauttamisia, kuin kenenkään jankkausspämmääminen, jos oikeasti on asiaa.

No hei, kyllähän nyt kaikkia kiinnostaa että olenko mä lihava ja sitä on saatava pohtia. :rolleyes:

Tässä just näkyy se mistä puhuimme, eli sulla on aika maskuliininen viestimistapa :) Naiset näet yleensä kommentoivat noin kuin sanoit ja mä ainakin pidän siitä lähtökohtana. Minähän olen ollut yllättynyt, kuinka vähän täällä naiset tukee toisiaan, enemmänkin sanotaan ilkeästi. Mutta periaate on sama: ryhmä puhuu, eivät egot.

Tietysti kun en "osaa" kommentoida niin, tai ainakaan en tykkää siitä yhtä paljon täällä, niin vuoropuhelu vaikeutuu mulla, samoin kuin sulla. Kaikkiaan kuitenkin kiinnostavaa, kuinka eri sukupuolten viestintästrategioissa todella on yleisiä eroja kuten tämä osoittaa.

Tuolla toisessakin ketjussa kysyin (mutta kysytään nyt tässäkin, kun tämä aloitus on tehty juuri meille :D), miksi ihmeessä tulet tälle palstalle etsimään älykästä keskustelua, jos pidät lähtökohtana sitä, että naiset vain peesailevat ja taivastelevat ja kaikki muu aiheuttaa sinussa vilunväristyksiä?

• Tykkää
Reactions: kepsis
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30150096:
Tuolla toisessakin ketjussa kysyin (mutta kysytään nyt tässäkin, kun tämä aloitus on tehty juuri meille :D), miksi ihmeessä tulet tälle palstalle etsimään älykästä keskustelua, jos pidät lähtökohtana sitä, että naiset vain peesailevat ja taivastelevat ja kaikki muu aiheuttaa sinussa vilunväristyksiä?

Etsin täältä enemmänkin kauniita sanoja ja hyvää käytöstä naisten kesken kuin debatointia. Totta kyllä, että käsittelen tämän puuttumista debatoinnin työkaluin.

Netistä ei tule mitään jos annetaan kaikkien jankkaajien jankata vapaasti. Ap tekee tärkeää työtä kun hän muistuttaa jankkaamisen haitoista.

:laugh:

En tiennytkään, että netti on kaikkien meidän ihmisten tietoinen pyrkimys johonkin suuntaan, eikä suurimmalle osalle lähinnä ajankulua ja itsensä viihdyttämistä :D

Joista jälkimmäinen tuntuu joillakin kovasti häiriintyvän jos jotkut saa vaan puhua/kirjoittaa. Millaisessa maailmassa elämmekään kun ihmiset saa noin vain ilmaista itseään :O

Etsin täältä enemmänkin kauniita sanoja ja hyvää käytöstä naisten kesken kuin debatointia. Totta kyllä, että käsittelen tämän puuttumista debatoinnin työkaluin.

Ja etsit kauniita sanoja ja hyvää käytöstä ketjuista, joissa puhutaan ylipainoiselle näpäyttämisestä ja toosan levittämisestä? Täällä on paljonkin hyvää käytöstä ja kauniita sanoja, kun vain löytää oikeat asiayhteydet. Esim laihdutus- ja odotusketjuissa ja lasten sairasteluketjuissa on pääsääntöisesti erittäin lämminhenkistä keskustelua.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30150151:
Ja etsit kauniita sanoja ja hyvää käytöstä ketjuista, joissa puhutaan ylipainoiselle näpäyttämisestä ja toosan levittämisestä? Täällä on paljonkin hyvää käytöstä ja kauniita sanoja, kun vain löytää oikeat asiayhteydet. Esim laihdutus- ja odotusketjuissa ja lasten sairasteluketjuissa on pääsääntöisesti erittäin lämminhenkistä keskustelua.

Joo, voi olla etten aukaise oikeita sisältöjä.

Mutta silti paljon vakavammin, suoremmin ja ilkeämmin täällä puhutaan kuin odotukseni. Itse asiassa Happygirl ja Milanna, ehkä Minni-hiiri ovat lähimpänä sitä, mitä odotin. Erikoista itselleni on, että tällaiset iloisen naiselliset ja "hehkuvan ystävälliset" tekstin tuottajat ovat marginaalissa kuin Maija Vilkkumaan Ingallsin Laura.

Uskon, että näin ei ole kaikkialla maailmassa vaan enemmän päinvastoin.

Joo, voi olla etten aukaise oikeita sisältöjä.

Mutta silti paljon vakavammin, suoremmin ja ilkeämmin täällä puhutaan kuin odotukseni. Itse asiassa Happygirl ja Milanna, ehkä Minni-hiiri ovat lähimpänä sitä, mitä odotin. Erikoista itselleni on, että tällaiset iloisen naiselliset ja "hehkuvan ystävälliset" tekstin tuottajat ovat marginaalissa kuin Maija Vilkkumaan Ingallsin Laura.

Uskon, että näin ei ole kaikkialla maailmassa vaan enemmän päinvastoin.

Oletko koskaan sisäistänyt tuon biisin sisältöä? "ne ei tahdo mua, ne tahtoo ingallsin lauran, essussaan kiltisti tottelemaan.." Sinä olet juuri tuo "ne". Sinä vaadit, että naiset tottelevat essussaan kiltisti, etkä välitä mitä he oikeasti ajattelevat.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30150196:
Oletko koskaan sisäistänyt tuon biisin sisältöä? "ne ei tahdo mua, ne tahtoo ingallsin lauran, essussaan kiltisti tottelemaan.." Sinä olet juuri tuo "ne". Sinä vaadit, että naiset tottelevat essussaan kiltisti, etkä välitä mitä he oikeasti ajattelevat.

Et nyt ymmärtänyt. Käytin biisiä itse asiassa ironisena kritiikkinä siitä, miten kaikkien nyt pitäisi olla ei-ingallsin lauroja. Tämä on sitä, mihin viittasin kummallisuutena globaalisti.

Maallikon näkemys feminismistä taitaa rajoittua tuohon biisiin :)

EI helvata miten voi olla joku palstamaailma tärkeä joillekin että pitää vänkyy saada aikaiseksi ja kilometrin pituisia viestejä....huhhuh...

--joo, jatkakaa.....

Heh, jos yksikin tässä ketjuissa mainituista olisi vastannut, että "okei, saattaahan tuossa olla perääkin, kiitos kun kerroit", olisin positiivisesti yllättynyt. :)

Netistä ei tule mitään jos annetaan kaikkien jankkaajien jankata vapaasti. Ap tekee tärkeää työtä kun hän muistuttaa jankkaamisen haitoista.

Tämä on kyllä ihan totta oikeastaan. Netissä on lukuisia muita keskustelupalstoja, joita on miellyttävämpi lukea koska "keskustelukulttuuri" on parempi.

Esim. jopa Aihe Vapaa, vaikka aiheet ovat täysin samat kuin täällä, mutta noita "olen oikeassa"-jankuttajia ei ole niin paljon. Siellä ei jankuttajat kehtaa pilata koko ketjua jankutuksellaan, itsekin tajusin nopeasti yhdessä keskustelussa jänkääväni ja lopetin, koska tajusin että menee vain ketju pilalle. Sitten ei ole enää mitään vauvapalstaa kun Kaksplussakin on täynnä sitä pjaskaa.

Mulla on kehittynyt jo automaattinen sormirullaus näillekin mainituille nikeille, mutta valitettavasti se kyllä usein tarkoittaa sitä että ketjun aiheessa ei pysy mukana eli ketju vaihtuu.

Et nyt ymmärtänyt. Käytin biisiä itse asiassa ironisena kritiikkinä siitä, miten kaikkien nyt pitäisi olla ei-ingallsin lauroja. Tämä on sitä, mihin viittasin kummallisuutena globaalisti.

Maallikon näkemys feminismistä taitaa rajoittua tuohon biisiin :)

Mikä kummallisuus se on globaalisti? Mitenkäs sinä luulet, että Angela Merkel, Oprah, Kleopatra, kuningatar Elisabet tai äiti Teresa olisivat pärjänneet, jos he olisivat vain peesailleet ja tanssahdelleet kepeästi kukkamekoissaan. Yksikään heistä ei tietääkseni ole suomalainen.

[QUOTE="tiiu";30150231]Tämä on kyllä ihan totta oikeastaan. Netissä on lukuisia muita keskustelupalstoja, joita on miellyttävämpi lukea koska "keskustelukulttuuri" on parempi.

Esim. jopa Aihe Vapaa, vaikka aiheet ovat täysin samat kuin täällä, mutta noita "olen oikeassa"-jankuttajia ei ole niin paljon. Siellä ei jankuttajat kehtaa pilata koko ketjua jankutuksellaan, itsekin tajusin nopeasti yhdessä keskustelussa jänkääväni ja lopetin, koska tajusin että menee vain ketju pilalle. Sitten ei ole enää mitään vauvapalstaa kun Kaksplussakin on täynnä sitä pjaskaa.

Mulla on kehittynyt jo automaattinen sormirullaus näillekin mainituille nikeille, mutta valitettavasti se kyllä usein tarkoittaa sitä että ketjun aiheessa ei pysy mukana eli ketju vaihtuu.[/QUOTE]

Näin taitaa käydä meille monille ei-niin-omistautuneille palstailijoille. Ja silti tässä ketjussa nimetyt eivät tajua, että syy on heissä, ja että he voisivat edes vähän rajoittaa omaa mahtavuttaan, edes joskus!

Ainiin, piti vielä laittaa että Madicken (?)- nimimerkin kirjoitukset hivelee mun aivoja positiivisessa mielessä, vähän sillain kuin höyhenellä sivelisi käsivartta.

Vaikka kirjoitukset on usein piiitkiä, niin luen joka sanan ja pohdin. Siinä olisi hyvä esimerkki vänkääjille, miten oman mielipiteensä saa tuotua kattavasti ja monipuolisesti esille, olematta "mä olen ainoa oikeassa oleva"

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30150263:
No kannattaisi varmaan sitten lukeakin näitä kommentteja

No joo, sinä olit lähimpänä yllättää ;) Muista ei toivoakaan. Ja se kuuluisa viimeinen sana, sen sanominen on pakkomielle monelle.

Yhteistyössä