Kilpirauhasen vajaatoiminta (epäily?), raskaus ja keskenmenon pelko

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ahdistus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ahdistus

Vieras
Sain koelääkityksen vajaa vuosi sitten kilpirauhasen vajaatoimintaan, arvot ovat juuri ja juuri viitteissä jonka takia en voi julkiselta puolelta ainakaan omalta lääkäriltä diagnoosia saada. Hänen puolestaan voisin lääkkeet lopettaa mutta antoi minulle vapaat kädet päättää lopetanko vai jatkanko.

Ennen koelääkitystä olo oli kamala, en jaksanut tehdä mitään kotona, makasin ja odotin iltaa, että lapset menee nukkumaan. Aivot kävi hitaalla, unohtelin asioita ja sitä mitä olin puhunut ja kenelle. Tätä ennen olin käynyt lääkärillä jo pariinkin otteeseen mutta mulle tarjottiin vaan masennusta diagnoosiksi.

Tässä rytäkässä sain sitten myös keskenmenon. Kävin samaisella lääkärillä tämän takia ja jotenkin sain sitten parin käynnin jälkeen painostettua itselleni koelääkityksen. No, tulokset eivät ole parantuneet yhtään lääkityksellä (t4v 11-12) mutta lääkäri on sitä mieltä, ettei voi olla kilpirauhasissa ongelmia. Olo on kuitenkin parantunut, väsymystä ei ole enää vaikka muistiongelmia ja "aivokatkoksia" on paljon.

Nyt olen uudelleen raskaana ja reseptin uusintakin on pian tulossa. Nyt pelottaa, että joudun palaamaan siihen samaan mitä elämä oli ennen ja en saa jatkaa lääkitystä. Pelkään myös, että saan toisenkin keskenmenon tämän asian takia, kun arvoja ei ole saatu nousemaan ylös lääkityksestä huolimatta. Enkä varmaan tule mitään annoskorotustakaan (mikä yleensä aina raskauden myötä tehdään) saamaan lääkärin asenteen takia..

En tiedä miksi kirjoitin, vertaistukea ja kokemuksia kai kaipaan..

Minulla on thyroxin lääkitys, ja sain neuvolasta ohjeen että heti raskaaksi tultua lääkitystä saa/pitää nostaa 25%. Eli ala itse syödä omatoimisesti tuon 25% enemmän. Jos lääkäri ei aio uusia reseptiä, niin vaihda lääkäriä.

• Tykkää
Reactions: Äidin blogi
Mene yksityiselle endokrinologille. Oikeasti kannattaa sen verran satsa, kuitenkin todella tärkeä asia tulevan lapsen kehityksen kannalta.

Ne kokeet on ilmeisesti yksityisellä tosi kalliita? Ollaan vasta aloitettu työurat miehen kanssa ja koitetaan saada taloutta kasaan, ei ole varaa laittaa omiin lääkärikuluihin sitä muutamaa satasta mitä lääkärikulut+verikokeet tulisi maksamaan :/ Kyllähän tää tilanne helpottaa sitten parin/muutaman kuukauden päästä, kun on säännöllistä palkkaa saatu mutta just nyt tähän alkuraskauteen se ei paljoa auta :/

Minulla on thyroxin lääkitys, ja sain neuvolasta ohjeen että heti raskaaksi tultua lääkitystä saa/pitää nostaa 25%. Eli ala itse syödä omatoimisesti tuon 25% enemmän. Jos lääkäri ei aio uusia reseptiä, niin vaihda lääkäriä.

kannattaakohan mun tästä heti sitten soittaa neuvolaan, kunnallisen tk:hon vai kenties työterveyslääkärille? Tuo nykyinen lääkäri on kunnallisessa.. Mutta hoitaako ne työterveydessä raskausajan asioita?

Jos sulla on nyt kontrolli tulossa tk:hon, pyydä ottamaan myös labrat. Ja pyydät ne paperilla mukaasi. Jos eivät uusi reseptiä niin yksityiselle. Olisi kyllä aika outoa, etteivät uusisi, koska olet raskaana ja t4v ihan alarajalla. Annoksesisikin pitäisi jo olla muutenkin isompi. Tsh:n pitäisi olla ala kolmanneksella ja t4v ylä kolmanneksella hoidetulla. Raskausaikana keho tarvitsee enemmän kilpirauhashormoonia ja t4v ei saisi laskea alle 14.

[QUOTE="kkk";30302595]Jos sulla on nyt kontrolli tulossa tk:hon, pyydä ottamaan myös labrat. Ja pyydät ne paperilla mukaasi. Jos eivät uusi reseptiä niin yksityiselle. Olisi kyllä aika outoa, etteivät uusisi, koska olet raskaana ja t4v ihan alarajalla. Annoksesisikin pitäisi jo olla muutenkin isompi. Tsh:n pitäisi olla ala kolmanneksella ja t4v ylä kolmanneksella hoidetulla. Raskausaikana keho tarvitsee enemmän kilpirauhashormoonia ja t4v ei saisi laskea alle 14.[/QUOTE]

Ei oo kontrollia tulossa, kesäkuussa viimeksi juttelin lääkärin kanssa ja silloin hän tosiaan sanoi että voisin lopettaa koko lääkityksen. Halusin kuitenkin ite jatkaa mutta lääkäri antoi ymmärtää, että lumevaikutusta vaan. Ja sanoi, ettei labroja kun vasta vuoden päästä kesäkuusta.

Ne kokeet on ilmeisesti yksityisellä tosi kalliita? Ollaan vasta aloitettu työurat miehen kanssa ja koitetaan saada taloutta kasaan, ei ole varaa laittaa omiin lääkärikuluihin sitä muutamaa satasta mitä lääkärikulut+verikokeet tulisi maksamaan :/ Kyllähän tää tilanne helpottaa sitten parin/muutaman kuukauden päästä, kun on säännöllistä palkkaa saatu mutta just nyt tähän alkuraskauteen se ei paljoa auta :/

Mjoo mutta oikeasti googla mitä se vajaatoiminta pahimmillaan voi aiheuttaa lapselle. Kyllä se vaan on sen arvoista! Ja onko sitten parempi että olet niin väsynyt että joudut jäämään sairaslomalle heti uudesta työstä?
Pieni laina nyt vai pysyvästi vammainen lapsi? En halua pelotella mut näin se on.

Mjoo mutta oikeasti googla mitä se vajaatoiminta pahimmillaan voi aiheuttaa lapselle. Kyllä se vaan on sen arvoista! Ja onko sitten parempi että olet niin väsynyt että joudut jäämään sairaslomalle heti uudesta työstä?
Pieni laina nyt vai pysyvästi vammainen lapsi? En halua pelotella mut näin se on.

Tai siis pakko pehmentää vielä kun kuulostaa niin pahalle että eihän se varmasti tarkoita että lapsi vammautuu mutta siis riski on olemassa ja kärjistin vain jotta ymmärtäisit mitä niilden satasten satsaamisella parhaimmillaan voi saada.

Soita heti maanantaina neuvolaan. Tarvitset verikokeet ja automaattisen annosnoston. Vajaatoimintaa hoidetaan raskausaikana hyvin. Turhaan menet mihinkäön yksityiselle. Neuvolalääkäri hoitaa sinut kyllä raskausaikana. Ainakin täällä nuo hoituu kaikki neuvolassa ja vajaatoimintaa ei vähätellä raskausaikana.

Kuulostaa kummalliselta että vaikka oletkin voinut osittain paremmin, mutta arvosi eivät ole muuttuneet ja lääkäri on lopettamassa lääkkeen? Sinuna hakeutuisin nyt toiselle lääkärille, esimerkiksi yksityiselle endolle, otata labrat jossain halvemmassa paikassa jos mahdollista, koska ne ovat yleensä se kallein osa.

Kuulostaa kummalliselta että vaikka oletkin voinut osittain paremmin, mutta arvosi eivät ole muuttuneet ja lääkäri on lopettamassa lääkkeen? Sinuna hakeutuisin nyt toiselle lääkärille, esimerkiksi yksityiselle endolle, otata labrat jossain halvemmassa paikassa jos mahdollista, koska ne ovat yleensä se kallein osa.

Kuulosti oudolta mustakin... Kun ei arvot nousseet niin lääkäri tulkitsi sen niin ettei ole vajaatoimintaa vaikka maalaisjärjellä itse ajattelen, että silloin on liian pieni annos? Syön nyt 100mikrog.

Itsellä ollut kilpirauhaslääkitys noin neljä kk. T4v on noussut todella hitaasti ja lääkäri ei kehottanut nostamaan annosta, koska arvot tulevat hänen mielestään hieman jälkijunassa (25mkrogrammaa/pv) t4v 11 noussut 13. Olotila on kuitenkin huomattavasti parempi. Lääkärin kanssa juteltuani mahdollisesta lapsitoiveesta, kehotti ennen raskautta tai heti positiivisen tuloksen jälkeen nostamaan annosta neuvolapuolen lääkärin valvonnassa. Eli useimmin labroja ja tarkempaa olotilan seurantaa. Vaadi julkiselta puolelta toista lääkäriä, jolla asiantuntemusta hieman kilpirauhasongelmista tai neuvolan puolelta lääkäriä. Myös mahdollinen kilpirauhasen tulehdus kannattaisi poissulkea ultralla, koska arvot eivät ole huomattavasti kohentuneet.

Labrat saa joistain kaupungeista edullisesti julkiselta yksityisesti. TSH:ta ja T4v:tä varten ei edes tarvitse lääkärin lähetettä. Käy apteekissa ja pyydä apteekkia uusimaan resepti puolestasi. Todennäköisesti se menee läpi mukinoitta. Kun on kerran tyroksiinilääkityksen saanut, niin siitä on suhteellisen helppo pitää kiinni.

Kilpirauhasen toiminta on alkuraskaudessa äärimmäisen tärkeää! Nosta lääkitystä heti omin lupinesi! TSH:n tulisi olla raskausaikana alle 2. T4v laskee loppuraskaudessa, joten keskenmenoriskin takia se ei saisi olla noin alakantissa ja sitä täytyy seurata koko raskauden ajan säännöllisesti. Ota yhteys neuvolaan ja mainitse tilanteestasi.

Tuolla annostuksella T4v:n pitäisi olla korkeampi. Kannattaisi käydä siellä yksityisellä ja pyytää yksityistä antamaan julkiseen laboratorioon lähete. Silloin yksityisellä käyminen ei tule kovin kalliiksi.

[QUOTE="qwerty";30302898]Labrat saa joistain kaupungeista edullisesti julkiselta yksityisesti. TSH:ta ja T4v:tä varten ei edes tarvitse lääkärin lähetettä. Käy apteekissa ja pyydä apteekkia uusimaan resepti puolestasi. Todennäköisesti se menee läpi mukinoitta. Kun on kerran tyroksiinilääkityksen saanut, niin siitä on suhteellisen helppo pitää kiinni.

Kilpirauhasen toiminta on alkuraskaudessa äärimmäisen tärkeää! Nosta lääkitystä heti omin lupinesi! TSH:n tulisi olla raskausaikana alle 2. T4v laskee loppuraskaudessa, joten keskenmenoriskin takia se ei saisi olla noin alakantissa ja sitä täytyy seurata koko raskauden ajan säännöllisesti. Ota yhteys neuvolaan ja mainitse tilanteestasi.

Tuolla annostuksella T4v:n pitäisi olla korkeampi. Kannattaisi käydä siellä yksityisellä ja pyytää yksityistä antamaan julkiseen laboratorioon lähete. Silloin yksityisellä käyminen ei tule kovin kalliiksi.[/QUOTE]

Tsh on mulla ollut viimeksi muistaakseni 2,07. Alle tuon se ei ole mennyt. Eli tämä kesäkuussa. En tiennytkään, että apteekin kautta saa uusittua reseptin.

Mahtaakohan tuo yksityiseltä julkiseen labraan lähetteen saaminen onnistua joka paikassa?

Tai siis pakko pehmentää vielä kun kuulostaa niin pahalle että eihän se varmasti tarkoita että lapsi vammautuu mutta siis riski on olemassa ja kärjistin vain jotta ymmärtäisit mitä niilden satasten satsaamisella parhaimmillaan voi saada.

Ihan hyvä, kun herättelit. En nimittäin tiennyt, että kilpirauhasen toimiminen raskausaikana on näin tärkeää.

Epäilen, että mulla oli vajaatoimintaa jo edellisessä raskaudessa. Tuon jälkeen alkoi pahimmat oireet, raskausväsymys oli valtava. Mulla oli 4viikon väli jollon en noussut sängystä ollenkaan muutakuin vessaan ja syömään. Oli miehelle melko raskasta aikaa. Tuollon mietin etten tahdo enää ikinä raskaaksi, mutta olisiko johtunut sitten kilpirauhasesta.

[QUOTE="Xxx";30302753]Oletko kertonut neuvolassa terveydenhoitajalle tilanteesi? Kyllä arvoja pitäisi neuvolan kautta seurata, ja lääkäri voi ottaa niihin kantaa.[/QUOTE]

En ole vielä ollut yhteydessä neuvolaan.. Olen siis vasta plussannut.

Mulla on menossa kliininen kokeilu thyroxiinin kanssa. Pienin mahdollinen annos ja elämä on kuin jonkun toisen: ihanaa!

Kysyin myös, mitä jos tärppää, vastaus oli : JATKAT lääkitystä.

Kesken on mennyt muutamia kertoja ja se on mielelle ja keholle niin kova paikka, ettei sitä vaan ymmärrä ennen kuin itse sen kokee.
Jos tulisin raskaaksi ja se menisi kesken, en yrittäisi enää raskautta, vaan menisin steriloitavaksi.
Mutta koska on selvää että nämäkin lapset, jotka olemme saaneet, on ihme, en usko että raskaudun, vaikka kuinka yrittäisimme.

Olen itse sairastanut kilpirauhasen vajaatoimintaa jo useita vuosia. Olen myös raskaana, ja laskettu aikani on reilun kuukauden kuluttua. Thyroxinia minulla on nostettu reilusti heti raskauden alussa, ohjeenahan sitä on nostaa noin 25% (minulla on nostettu huomattavasti enemmän) aloitusannoksesta, ja kilpirauhasarvoja pitäisi myös seurata koko raskauden ajan noin kerran kyukaudessa. Minulla onkin tällä hoidolla pysynyt arvot hyvin kohdallaan, tosin alussa tsh nousi hetkellisesti yli 10, jo ennen kun ehdin raskaustestiäkään tehdä. Laski kuitenkin nopeasti oikean hoidon myötä. T4v on aina pysynyt minulla lähempänä 20.

Neuvoisin sinua ottamaan mahdollisimman pian yhteyttä neuvolaan, ja kertomaan tilanteestasi. Ehdottomasti kaikki annoksen nostot kannataa tehdä lääkärin valvonnassa. Minua on myös kilpirauhas asioissa hoidettu neuvolan kautta, neuvolalääkärimme on onneksi hyvin perillä kilpirauhassairauksista. Kerran hän on myös konsultoinut sairaalan endokrinologoia, ja lääkitystä on muokattu yhdessä tämän kanssa. Eli vastuu äidin kilpirauhasssairauden hoidossa siirtyy neuvolaan kun olet raskaana, heidän tehtävänsä on ohjata sinut sairaalan puolelle mikäli neuvolassa eintähän ole riittävää asiantuntijuutta!!

Ja en halua sinulle mitenkään huolta tuottaa enempää, mutta minulle on sanottu että mikäli kilpirauhasarvot eivät ole kunnossa, myös keskenmenon riski lisääntyy. Omasta kokemuksesta minullahan arvot alussa heitteli, mutta tämä ei onneksi raskauteen vaikuttanut! Myös uudelleen raskautuminen on vaikeampaa jos arvot ovat pielessä. Joten kannattaa kyllä hoitaa itsensä kuntoon.,paljon tsemppi, tule kertomaan miten asia edistyy :)

Yhteistyössä