Mies antoi vauvalle korviketta, vaikka täysimetän

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äityliini"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äityliini"

Vieras
Imetin vauvaa aamulla, kuten normaalisti. Univelkaa oli kumminkin kertynyt paljon pidemmältä ajalta. Annoin vauvan miehen hoitoon imetyksen jälkeen ja sanoin, että haluan nukkua hieman, kun en muuten jaksa. Kun heräsin 2-3 tunnin unilta, mies ilmoitti antaneensa vauvalle korviketta 120ml. Nyt meillä on ollut asiasta kamala riita, koska olisin halunnut täysimettää. Olisin halunnut, että mies olisi herättänyt mut, kun vauvalle tulee nälkä. Tuntuu pahalta ja tuntuu, kuin olisin jotenkin huonompi äiti, kun en imettänyt vauvaa itse. Lisäksi olisin toivonut miehen antavan mielummin rintapumpulla pumppaamaani ja pakastamaani äidinmaitoa. Mies teki muka testin, että juoko vauva korvikettakin, jos jotain sattuu. Menikö täysimetys nyt pilalle? Ylireagoinko? Vastaajalta toivoisin tietoa myös omasta toiminnastaan: Täysimetätkö/korvitetta ja äidinmaitoa/pelkkää korviketta?

Kääk? :D Onko ensimmäinen vauva? Ne on sun hormonit nyt tekee tätä ja yleensä jos on esikoinen tuntet voivat olla sekaisin. Olin samanlainen kun esikoista saanut. Nyt kun neljäs tulossa on aivan erilainen olo ja tuntet, en edes imettää kun synnytän.

Olen täysimettänyt viisi lasta ja sen tuomalla kokemuksella sanon sinulle ap: lopeta höyryäminen siellä. Lapselle ei aiheutunut mitään haittaa, imetys jatkuu kuten ennenkin, sinä sait nukkua ja mies tunsi itsensä tarpeelliseksi. Paitsi nyt miestä ottaa aivoon, kun hän yritti parastansa ja sinä raivoat. Pyydä anteeksi mieheltä ja jatka elämääsi!

Ole iloinen että miehes antoi korviketta ja antoi sun nukkua!! Sulla on hieno mies ja saisit kiittää sitä!! Korvike silloin tällöin ei pilaa sua tai sun vauvaa, saatika imetystä!! Mene ittees ja mieti vähän! Sun mies ajatteli sun parasta ja jaksamista ja hoiti lastaan (KYLLÄ!! SEON MYÖS SUN MIEHEN LAPSI!) parhaalla mahdollisella tavalla! Nyt menet ja pyydät ylireagointia anteeksi ja KIITÄT miestä kun syötti vauvan ja antoi sun nukkua!

Ei katkennut. Ei se yhteen kertaa kaadu. Nyt vaa pyydät mieheltä anteeksi ja otat uudet päikkärit :D Olisin ylpeä että mieheni olisi noin omatoimisesti hoitanut lasta, kaikki miehet eivät siihen kykene. Ja tuo miehen perustelu on enemmän kuin fiksu. Mitäs jos sulle käy jotain ja saat vahvan lääkityksen jonka takia et voi imettää eikä vauva huoli korviketta ? Tai vielä karmeampaa, jos kuolet (mikä varmaan on miehesi pelko) niin mies varmaan mietti millä ruokkisi vauvaa. Entä jos korvike ei oliskaan kelvannut... sit ois aika kriisi.

Varo vain, kun lapsi kasvaa ja aloittaa kiinteät ruuat niin ettei missään nimessä esim. anoppisi kerkeä antaamaan perunamuussia ennen sua. Siinä sitä on taas murhetta kerrakseen ja pääset myös haukkumaan miehesi, ettei valvonut tilannetta.

Ei ole turha sanonta et nainen synnyttää myös aivonsa....toki ei päde kaikkiin naisiin.

Suuri hali ja hymy täältä. Meillä kävi esikoisen kanssa samoin ja jestas et olin käsittämättömän raivona. Järki ei todellakaan pelannut, et toinen halusi hyvää.. olin pitkään vihainen. Mutta ei se täysimetys siihen lopu. Ja toisaalta jos vauvan kestää nyt maidon hyvin, niin ehkä myös hyvä juttu. Itse jouduin sairaalaan vauvan ollessa 4kk ja sitten oltiinkin pulassa, kun ei pulloa huolinut ja soseita ei oltu viel edes harkittu aloitettavan...

Haloo! Sulla on ollut YHDEKSÄN KUUKAUTTA aikaa "sulatella" "näitä asioita"! Pengo ne aivos nyt sieltä narikasta, putsaa ne pölystä ja ALA KÄYTTÄMÄÄN NIITÄ! herranjestas sentään että olet lapsellinen ja tyhmä

Sä elät nyt vauvakuplassa, jossa asioiden merkitykset muuttuvat ja pienistäkin asioista tulee isoja asioita.

Mutta niin kuin moni on sanonut ei tuo ollut mikään maailmanloppu. Sinulla on fiksu mies joka osasi ihan itse ruokkia teidän lapsenne ja sinä sait nukkua rauhassa univelkoja pois.

Imetys jatkuu, elämä jatkuu.

Kyllä olisi minultakin mennyt kuppi nurin, jos mies olisi ruokkinut vauvan korvikkeella imetyksen tai pumpatun maidon sijaan. Kaksi lasta pitkän kaavan mukaan ositaisimetykseltä täysimetyksellle taistelleena ei todellakaan ole pikkujuttu tuollainen, tosin tietysti oma puoliso tuntee tilanteen eikä olisi tehnyt noin. Jos asiasta ei ole erikseen linjaukia sovittu ja kotoa korvikkeet ja keitetyt pullot löytyy, niin ymmärrän mies miehen valinnan ihan hyvin.

Ehkä provo, ehkä ei, hormonihuuruiset äidit on ajatuksissaan ja tunteissaan vahvoja. Mutta oleellista on se että takaisin päin ei voi mennä, nyt täytyy vain myöntää miehen hyvä tarkoitus, kiittää siitä ja sopii pelisäännöistä jatkossa.

Korviketta meiltä löytyi vain 2 kpl 200ml purkkia. Nämä siksi, koska vauvan kotiutuessa ensikertaa en luottanut vielä siihen, että mulla ihan oikeasti tulisi tarpeeksi maitoa myös yöllä saati, että imetys sujuisi varmasti. Oltiin ostettu ne varalle. Varalle, koska kauppakin olisi yöllä kiinni luonnollisestikin ja korvikettakaan ei saisi mistään, vaikka vauvalla olisi kova nälkä. Kokoajan olin ajatellut siis kumminkin täysimettää, kunhan vain pystyn. Hyvin olin pystynyt.

Enkä todella ole provo :(

Pyysin jo mieheltä anteeksi, mutta mököttävältä tuo vielä vaikuttaa.

Hieno mies sinulla. Saisit olla kiitollinen. TÄYSimetys siinä toki meni, mutta mitä väliä jollain termillä on. Vauva tuli ruokittua ja imetys ja elämä jatkuu. Äitikin sai levätä.

No kyllä ymmärrän miehesi mökötyksen. Halusit nukkua, sinulla on hyvä mies ja ajatteli antaa nukkua univelkoja pois. Mitä saa palkaksi, haukut. En ymmärrä näitä hormonimyrskyjä joiden takia saa käyttäytyä tuollain. Sitten ihmetellään miksi mies ei osallistu vauvan hoitoon. Sun pitää tehdä selväksi etukäteen miehelle, että pitää herättää jos vauva pitää syöttää. Olisin miehen tilassa erittäin loukkaantunut. Ei ole helppoa yrittää olla is kun naiset käy joka asiasta kimppuun ja haukkuu.

Täysimetys ei ole kaatunut mihinkään. Suurempi riidan aiheuttama kolhu oli ehkä parisuhteelle ja isän ja lapsen suhteelle. Hormonien syyksi ei voi pistää kaikkea eikä ne estä myöntämästä virhettä ja pyytämästä mieheltä anteeksi että ylireakoit.

"Tavallisen imettävän äidin ei tarvitse ajatella asiaa tieteellisellä tarkkuudella. Vauvaansa voi pitää terveellisyyden, turvallisuuden ja helppouden kannalta täysimetettynä, vaikka tämä olisikin saanut synnytyssairaalassa pieniä lisämaitoannoksia tai satunnaisesti korviketta pullosta." Imetyksen tuki ry

Täysimetys on ihan ihmisten keksimä termi. Ei mitään sen kummempaa kuin sana. Jos vauva silloin tällöin syö pullosta, ei se imetyksen kannalta haittaa yhtään mitään. Jos joku haluaa omaa sädekehäänsä kiillottaa sillä että ei ikinä, koskaan anna korviketta, niin onko se ap sinun mielestäsi niin hieno juttu että siitä kannattaa ottaa mitään ongelmaa omalla kohdalla?

Itse imetin molempia lapsiani 9 kk ikään. Ekan kuukauden ajan meni silloin tällöin korviketta kun maito ei oikein tuntunut riittävän, sen jälkeen molemmat vauvat kieltäytyivät pullosta ja huolivat vain rinnan. Varmaan joidenkin mielestä ihailtava tilanne mutta voin kertoa että ei ollut kivaa. Kuopuksen kohdalla maito sentään riitti ja kaikki meni ok, mutta esikoisen kohdalla lapsi huusi maitoa öisin max 2 h välein ja päivisin söi tunninkin välein. Vauvan ollessa 1-4 kk en käytännössä tehnyt mitään muuta kuin imettänyt. Vauvalle ei uni maittanut, koska koko ajan oli nälkä. Yritin kaikin keinoin saada annettua lisämaitoa pullosta, mutta kun ei niin ei. 4 kk iässä aloitin sitten soseet ja tilanne rauhoittui.

Mun mielestä tuo oli vauvan isältä hyvin hoksattu, että kannattaa sitä pulloakin treenailla. Suosittelen jatkamaan harjoituksia, aina joskus voit itse nukkua pidempään ja mies antaa pullosta maitoa. Toki rintamaitoa jos sitä kerran on, mutta ei se korvikekaan silloin tällöin otettuna todellakaan mitään haittaa tee imetykselle.

itse olisin varmasti suuttunut samasta, koska olin niin neuroottinen ja sairaalloisen tarkka. eli siis ei hyvä, että suutuit. pyydät mieheltäs anteeks nyt ja jatkatte elämää

Yhteistyössä