Pitäisikö myydä ja muuttaa vuokralle.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja (Laura)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kerrotko miksi EI OLE tyhmää maksaa vuokraa?

Kai se riippuu vähän elämäntilasteesta ja muistakin tilanteista. Aina ei ole järkevää ostaa asuntoa ainakaan milloin vain ja mistä vain.

Ihan simppeli esimerkki: jos vaikka tietää asuvansa väliaikaisesti jossain kunnassa, jossa asuntoja on vaikea saada kaupaksi ja jossa ei halua asua itse loppuikäänsä, niin en ehkä itse lähtisi sieltä ostamaan mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30341633:
Ihan simppeli esimerkki: jos vaikka tietää asuvansa väliaikaisesti jossain kunnassa, jossa asuntoja on vaikea saada kaupaksi ja jossa ei halua asua itse loppuikäänsä, niin en ehkä itse lähtisi sieltä ostamaan mitään.

Tuollaisessa kunnassa voisi olettaa olevan nk. ostajan markkinat, eli asuntoja saa erittäin edullisesti. Sen jälkeen kun sitä edullisesti hankittua asuntoa ei enää itse tarvitse, voikin antaa loppulainan vuokralaisen maksettavaksi.

Tuollaisessa kunnassa voisi olettaa olevan nk. ostajan markkinat, eli asuntoja saa erittäin edullisesti. Sen jälkeen kun sitä edullisesti hankittua asuntoa ei enää itse tarvitse, voikin antaa loppulainan vuokralaisen maksettavaksi.

Aina niissä ei riitä vuokralaisiakaan. Kaikenlaisia muuttotappiokuntia tyhjillään seisovine asuntoineen kuitenkin on olemassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30341641:
Aina niissä ei riitä vuokralaisiakaan. Kaikenlaisia muuttotappiokuntia tyhjillään seisovine asuntoineen kuitenkin on olemassa.

Jos kyse on todellakin paikkakunnasta, jonne ei ole yhtään tulijaa sen paremmin vuokra- kuin omistusasuntomarkkinoillekaan (tätä yhtä tapausta siis lukuunottamatta), niin koko pohdinta saa tietysti tietylla tavalla hypoteettisen luonteen. :)

Jos kyse on todellakin paikkakunnasta, jonne ei ole yhtään tulijaa sen paremmin vuokra- kuin omistusasuntomarkkinoillekaan (tätä yhtä tapausta siis lukuunottamatta), niin koko pohdinta saa tietysti tietylla tavalla hypoteettisen luonteen. :)

No ei tämä ihan ole kuoleva kylä. Ympärillä on paljon pieniä paikkakuntia jotka tulee kuntaliitoksessa yhdeksi tähän. Muutto on kaupunkiinipäin niistä pikkukylistä. Täällä on vielä työtä usean tehtaan ansiosta. On myös hyvät peruspalvelut joita ei olla lakkauttamassa. Pitää vain miettiä hyvin tarkkaan jos ostaa vielä oman että mikä on perheiden tilanne 20v kuluttua. Arvostetaanko sitten 80-vuotta vanhaa suurta rintamataloa vai 20-vuotta vanhaa kompaktia lähiöasumista vai kenties kasari tilli on muotia.. Kun ois kristallipallo.. Osti minkä tahansa on se pidettävä kunnossa remontein. Pysyttävä lämmityksessä ja energian kulutuksessa ajan tasalla. Haluanko laittaa siihen rahaa, aikaa ja vaivaa? En tiedä.

Mä tykkään aivan liikaa just laittaa ja rempsta kotia -eli vuokralla olo olis painajainen. En todellakasn jatkaisibaina kinuta lupaa saanko vaihtaa tapetyia tai maalata seinää. Toki monessa asunnossa saa remppoja tehdä, omaan piikkiin niinnettä uusinnasta hyötyy se vuokranantaja..

Olen asunut opiskelu ja sinkkuaikoina vuokralla ja kolmastijouduin muuttamaannsiksi kun omistaja myi asunnon alta. Ei sekään kovin kivaa ole ollut....mä siis nautin siitä vsrmuudesta että tää koti on meidän ja pysyy.

Alkuperäinen kirjoittaja voi pyhä sylvi;30341752:
Joudut sinä vuokrallakin maksamaan ne lämmityskattilat ja uudet rännit.

Tämä on muuten asia, joka yllättävän monen vuokralaisen on yllättävän vaikea hahmottaa: "Mutta kun omistajahan ne maksaa..." :D

Alkuperäinen kirjoittaja voi pyhä sylvi;30341752:
Joudut sinä vuokrallakin maksamaan ne lämmityskattilat ja uudet rännit.

Ei se tunnu samalta. Esim. Kun äitini taloon tehtiin saneeraus, se nosti koko kaupungin vuokria noin kahdeksan euroa kuussa. Hän on asunut samassa kämpässä kohta 20-vuotta ja vuokra on noussut satasen.

Minä olen kolmessa vuodessa laittanut ainakin 2000 euroa tähän asuntoon ja vastike on noussut 20€, kun on pieni yhtiö ja kaukolämmön hinta nousi.

Viimeksi muokattu:
Niin, kyllä meillä nuo vuokralaiset kaikki kulut maksaa. Ei me nyt kuitenkaan ihan hyväntekeväisyys laitos olla vaan asuntosijoittajia. Homma laskettu niin että jäämme voitolle ja vuokralaiset itseasiassa lyhentää ihan mukavasti myös meidän asuntolainaa.

Ei se tunnu samalta. Esim. Kun äitini taloon tehtiin saneeraus, se nosti koko kaupungin vuokria noin kahdeksan euroa kuussa. Hän on asunut samassa kämpässä kohta 20-vuotta ja vuokra on noussut satasen.

Minä olen kolmessa vuodessa laittanut ainakin 2000 euroa tähän asuntoon ja vastike on noussut 20€, kun on pieni yhtiö ja kaukolämmön hinta nousi.

Paljonko äitisi vuokra oli alussa ja paljonko nyt? Jos se on ollut keskimääräin vaikkapa 650e, niin hän on laittanut asumiseensa 20 vuodessa 156000e.

Sinä sen sijaan olet laittanut asumiseesi ainaostaan sen lainan korkojen ja yhtiövastikkeen verran rahaa, kaikki muu on itselleen säästämistä.

Et ilmeisemmin osaa ajatella asioita pitkässänjuoksussa....

Juurikin tällaisten ihmisten vuoksi vuokra-asunnoille on markkinat. :D Ja hyvä niin, minun kannaltani siis.

Kai sinne nyt "yhtään" on, mutta pointtini oli, että itse en välttämättä laittaisi rahaa kiinni asuntoon, josta saattaisi tulla myöhemmin rasite. Kaikki eivät myöskään ole kiinnostuneet vuokraustoiminnasta, joten silloin ei kannata tuollaiselta paikkakunnalta myöskään ostaa lyhyttä oleilua varten, jos ei ole varma, että saa myytyä sen asumisajan jälkeen.

Paljonko äitisi vuokra oli alussa ja paljonko nyt? Jos se on ollut keskimääräin vaikkapa 650e, niin hän on laittanut asumiseensa 20 vuodessa 156000e.

Sinä sen sijaan olet laittanut asumiseesi ainaostaan sen lainan korkojen ja yhtiövastikkeen verran rahaa, kaikki muu on itselleen säästämistä.

Niin ja maksettiinhan me asunnon putkiremppavelka asunnon oston yhteydessä.. 4000€. Ymmärrän että vuokralainen maksaa kaiken ja ymmärrän sen että säästää. Onhan me nytkin jo kolmessa vuodessa maksettu asuntoa 11000€ ja saadaan voittoa 9000€ joten 18000€ "ilmaista rahaa" tilillä myyntipäivänä. Siitä tosin voi minustaa pari tonnia remppaa ja 4000€ taloyhtiön putkiremonttia..

Mutta ei se omistusasunto mitenkään ikinä maksa vain asuntolainan ja lämmityskulujen verran. Siihen voi huoletta lisätä parikyt tuhatta remonttiin menevää rahaa.. Plus jos haluaa kivan pihan.. Myös omistusasujan kulut nousevat jatkuvasti kun vesi on kalliimpaa, sähkö on kalliimpaa, sähkönsiirto on kymmenen kertaa kalliimpi omakotitaloon kuin vuokrakerrostaloon, lämmityskulut nousee (öljyn hinta, sähkö, puun hinta), roskamaksut tulee nousemaan kunnolla kun kaatopaikat täyttyy, tulee tulisijaveroa ja varmasti muitakin ympäristöveroja ja jätemaksuja..

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30341782:
Kai sinne nyt "yhtään" on, mutta pointtini oli, että itse en välttämättä laittaisi rahaa kiinni asuntoon, josta saattaisi tulla myöhemmin rasite. Kaikki eivät myöskään ole kiinnostuneet vuokraustoiminnasta, joten silloin ei kannata tuollaiselta paikkakunnalta myöskään ostaa lyhyttä oleilua varten, jos ei ole varma, että saa myytyä sen asumisajan jälkeen.

Niin, kaipa tätä voisi tarkastella myös kyse tappion tekemisen todennäköisyyden kannalta. Vuokra-asumisen tapauksessa tappiota tulee varmasti ja omistusasumisen tapauksessa todennäköisesti.

Se niin riippuu asumisen tarpeista kumpi on "edullisempaa". Vuokralainen kuitenkin maksaa hinnan siitä vapaudesta. Mutta toisaalta taas jos elämä ei ole asettunut yhteen paikkaan voi vuokralla olemisen edut olla suuremmat kun verrataan omistusasumisen riskeihin.

Mutta ei se omistusasunto mitenkään ikinä maksa vain asuntolainan ja lämmityskulujen verran. Siihen voi huoletta lisätä parikyt tuhatta remonttiin menevää rahaa.. Plus jos haluaa kivan pihan.. Myös omistusasujan kulut nousevat jatkuvasti kun vesi on kalliimpaa, sähkö on kalliimpaa, sähkönsiirto on kymmenen kertaa kalliimpi omakotitaloon kuin vuokrakerrostaloon, lämmityskulut nousee (öljyn hinta, sähkö, puun hinta), roskamaksut tulee nousemaan kunnolla kun kaatopaikat täyttyy, tulee tulisijaveroa ja varmasti muitakin ympäristöveroja ja jätemaksuja..

Siis mitä ihmettä sinä nyt tässä vertaat? Omaa omakotitaloa ja vuokrakerrostalokaksiota, vai? Oletko sinä nyt ihan oikeasti noin pihalla, vai vedätätkö vain porukkaa? :O

Niin, kaipa tätä voisi tarkastella myös kyse tappion tekemisen todennäköisyyden kannalta. Vuokra-asumisen tapauksessa tappiota tulee varmasti ja omistusasumisen tapauksessa todennäköisesti.

No, jos vain tuolta kannalta (rahan kannalta) ajattelee, niin sittenhän kannattaa aina ostaa asunto. Joskus voi tietysti vaakakupissa painaa muitakin seikkoja kuin se raha. Tuon logiikan mukaan tosin ei kannata tehdä paljon muutakaan, kun kaikessa vaan menettää rahaa.

Niin ja maksettiinhan me asunnon putkiremppavelka asunnon oston yhteydessä.. 4000€. Ymmärrän että vuokralainen maksaa kaiken ja ymmärrän sen että säästää. Onhan me nytkin jo kolmessa vuodessa maksettu asuntoa 11000€ ja saadaan voittoa 9000€ joten 18000€ "ilmaista rahaa" tilillä myyntipäivänä. Siitä tosin voi minustaa pari tonnia remppaa ja 4000€ taloyhtiön putkiremonttia..

Ihan samoja menoja maksavat vuokralaisetkin. Fakta on, että vuokrat ovat nousseet viime aikoina hurjasti, kun taas asuntolainojen korot ovat laskeneet.

Noo ihan yhtälailla kaikki nuo kulut rasittaa vukralaista. Mut ne näkyy hänelle vaan yhtenä summana. Et jos se sillei tuntuu helpommalta..... mutta se kiva piha maksaa. Olit vuokralla tai ei

Sitten kysytäänkin mistä elämässä haluaa maksaa. Siitäkö että saa asua vuokrakerrostalo "laatikossa" vaiko kenties omassa rauhassa omakotitalossa. Mä ainakin teen työtä siksi että saan vapaa-aikani viettää viihtyisässä ympäristössä jossa on tilaa ja naapurin metelöinnit seinän läpi ei häiritse. Mun ei myöskään tarvitse olle taloyhtiön määräysvallan alla....eikä munntarvitse pelätä että koti lähtee alta kun joku toinen sen päättääkin myydä.

Siis mitä ihmettä sinä nyt tässä vertaat? Omaa omakotitaloa ja vuokrakerrostalokaksiota, vai? Oletko sinä nyt ihan oikeasti noin pihalla, vai vedätätkö vain porukkaa? :

No verrataan sitten tähän nykyiseen rivarikolmioon. Sähkölasku on noin 99€ jokatoinen kuukausi, tässä on jo siirtomaksu. Tien toisella puolella asuu anoppi omakotitalossa ja siirtomaksu on 199€+ kulutus.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30341805:
No, jos vain tuolta kannalta (rahan kannalta) ajattelee, niin sittenhän kannattaa aina ostaa asunto. Joskus voi tietysti vaakakupissa painaa muitakin seikkoja kuin se raha. Tuon logiikan mukaan tosin ei kannata tehdä paljon muutakaan, kun kaikessa vaan menettää rahaa.

Mainitsetko muutamia muita seikkoja, joita kannattaa asumisen kohdalla sen hinnan lisäksi pohtia? Lähtemisen helppous on tietysti yksi ja siitähän vuokralainen maksaa kinsille vuokraisännälle, eli rahaanhan tämäkin sitten kuitenkin lopulta kiertyy.

Eikä kaikessa sentään aina menetä rahaa. Asumisenkin tapauksessa voi parhaimmillaan jopa jäädä plussan puolelle kaikkien kulujen jälkeen. Tästä minulla on ihan omaakin kokemusta.

Yhteistyössä