Mieti sata kertaa ennen aborttia - ei herkille

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ingalina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Myöhäinen keskeytys sellaisesta syystä, että vauva ei ole elinkelpoinen, ei ole mikään eettinen kysymys kun raskauden jatkaminen ei muuta asiaa mihinkään...

Olen samaa mieltä, jos kyse on tosiaan tästä. Mutta jos abortin saa tehdä rv 23 vaikkapa Downin oireyhtymän vuoksi, asia on vahvasti eettinen kysymys. Mikä mahtaa olla Valviran lupakäytäntö, kun vauva olisi kuitenkin elinkelpoinen vaikka jollain tapaa sairas tai vammainen, en tiedä. Syiden myöhäisiin abortteihin pitäisi olla kuitenkin mielestäni niin painavia, että vauva ei olisi joko lainkaan elinkelpoinen tai kärsisi kovasti koko lyhyen elämänsä ajan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ls-täti;30438619:
Abortti on aina lapsen edun mukaista, viikkoista viis.
Tämä pitää paikkaansa.

Tässä esimerkissä syntynyt sikiö ei sitä paitsi ollut elinkelpoinen, sillä keuhkot ja verenkiertoelimistö eivät olleet riittävän kehittyneitä. Kyseessä oli täysin luonnollinen tapahtuma, vaikka se kätilöparkaa järkyttikin. Ammatinvalinta ei selvästikään ollut ennyt nappiin.
 
[QUOTE="M33";30438883]Tämä pitää paikkaansa.

Tässä esimerkissä syntynyt sikiö ei sitä paitsi ollut elinkelpoinen, sillä keuhkot ja verenkiertoelimistö eivät olleet riittävän kehittyneitä. Kyseessä oli täysin luonnollinen tapahtuma, vaikka se kätilöparkaa järkyttikin. Ammatinvalinta ei selvästikään ollut ennyt nappiin.[/QUOTE]

On sairasta että lapsen tappamista pidetään luonnollisena tapahtumana.

"Gynekologi: Osa abortoitavista syntyy aina elävinä

Tanuksen ajatuksiin on vaikuttanut vahvasti myös omat kokemukset. Lääkärinä hän on erikoistumisvaiheessa ollut suorittamassa joitakin abortteja. Erityisesti kaksi myöhäistä raskaudenkeskeytystä, joihin hän joutui osallistumaan, ovat jääneet hänen mieleensä.

- Toisessa abortoitava sikiö syntyi elävänä ja hengitti pitkään. Minun piti lääkärinä ottaa hänestä kudosnäytteitä patologille, mutta ensin piti odottaa, että lapsi kuolee. Siinä kesti aikaa. Totesin kätilölle, että elävästä lapsesta en rupea näytettä ottamaan, sehän oli kaksin käsin kannettava pieni vauva.

Tilanne mietitytti Tanusta vuosien ajan. Raskaus keskeytettiin, koska sikiöllä oli ultraäänellä todettu jotain poikkeavaa. Pahinta oli, että patologin tutkimuksissa mitään poikkeavaa ei tullut esiin.

- Sydäntä raastoi. Lääkäreiden pitäisi kertoa tarpeeksi tarkasti odottaville vanhemmille eri vaihtoehdoista eikä niin herkästi tarjota aborttia. Ultraäänessä voi näkyä poikkeama, mutta se ei välttämättä pidäkään paikkaansa. Se, että muutokset ultraäänessä voivat hävitä tai ne tulevatkin lievempinä, ei ole mitenkään harvinaista. Tämä olisi tärkeää tiedostaa, kun pohditaan raskaudenkeskeytyksiä sairauden tai poikkeaman vuoksi.

Osa elää hetken

Tanuksen mukaan on iso ristiriita, että Suomessa syntyy ja jää henkiin keskosia, jotka syntyvät raskausviikoilla 22-23. Samaan aikaan samanikäisiä ja vanhempia abortoidaan.

- Meillä on esimerkkejä raskausviikolla 23 syntyneistä, jotka ovat syntyneet elävinä ja kasvaneet aikuisiksi. Joka vuosi myöhäiseen raskaudenkeskeytykseen tulleita sikiöitä syntyy elävänä ja he elävät ainakin hetken. Se ei ole harvinaista."

Gynekologi: Osa abortoitavista syntyy aina elävinä
 
Yhdistelmäehkäisypilleri on huomattavasti luotettavampi ehkäisykeino kuin sterilisaatio.

Mistä tätä höpönlöpöä oikein tulee? Ei varmasti ole kuin täydellisissä olosuhteissa aina terveellä, normaalipainoisella ihmisellä, jonka elämä on tasaista.

Meillä muilla on unohduksia, mahatauteja, ylipainoa sotkemassa hormoneita, vaikka väärään aikaan nautittua greippiä sun muuta.

Miehen sterilisaatio on esimerkiksi erittäin idioottivarma, etenkin jos keho alkaa itse tuhota siittiöitä. Ja ei käyttäjävirhettä.

Lisäksi pillerit eivät sovi monelle, minä en voi syödä niitä ollenkaan.

"Sen sijaan hengiltä kituvat aborttivauvat eivät ole minusta mikään kepeä juttu, joten jos nainen on tietämättään jo puolet raskaudesta kestänyt, kestäköön sitten loppuajankin. "

Minä ihan oikeasti tappaisin itseni jos tietäisin joutuvani synnyttämään ja en saisi raskautta itse kesken millään vedettyäni jotain hevosten aborttilääkkeitä tai hypittyäni rappuja alas maha edellä henkari toosassa... Liian paha trauma ja kidutuksenpelko, kuolen mieluummin kuin kokisin sen helvetin. En vain ymmärrä miksi kahden ihmisen olisi parempi kuolla kuin yhden, joka olisi muutenkin loisenkaltaisessa asemassa.
 
  • Tykkää
Reactions: Tepadj
[QUOTE="M33";30438883]Tämä pitää paikkaansa.

Tässä esimerkissä syntynyt sikiö ei sitä paitsi ollut elinkelpoinen, sillä keuhkot ja verenkiertoelimistö eivät olleet riittävän kehittyneitä. Kyseessä oli täysin luonnollinen tapahtuma, vaikka se kätilöparkaa järkyttikin. Ammatinvalinta ei selvästikään ollut ennyt nappiin.[/QUOTE]

Kummallinen lausahdus.

Voisin kuvitella, että kätilötyöhön hakeutuisivat juuri sellaiset ihmiset, jotka kokevat kutsumuksekseen toimia "elämän synnyn" eli raskauksien, synnytysten, vauvojen ja vanhempien parissa, sellainen positiivinen vire siis.
Keskeytykset näille "kutsumustyypeille" varmasti vain pakollinen paha, toisille pahempi ja toisille neutraalimpi juttu.
Varhaisten viikkojen keskeytykset joskus eittämättä jopa "iloinen" asia (esim. tosi nuori tai vaikkapa päihdeongelmainen nainen haluaa keskeytyksen).
 
Kummallinen lausahdus.

Voisin kuvitella, että kätilötyöhön hakeutuisivat juuri sellaiset ihmiset, jotka kokevat kutsumuksekseen toimia "elämän synnyn" eli raskauksien, synnytysten, vauvojen ja vanhempien parissa, sellainen positiivinen vire siis.
Keskeytykset näille "kutsumustyypeille" varmasti vain pakollinen paha, toisille pahempi ja toisille neutraalimpi juttu.
Varhaisten viikkojen keskeytykset joskus eittämättä jopa "iloinen" asia (esim. tosi nuori tai vaikkapa päihdeongelmainen nainen haluaa keskeytyksen).
Jos ei psykologisesti kykene tekemään työhönsä kuuluvia tehtäviä, sanoisin ammatinvalinnan olevan vähemmän kuin täydellinen. Etkö sinä?
 
  • Tykkää
Reactions: Nuri
[QUOTE="M33";30438917]Minusta on epäluonnollista, että elinkelvottoman sikiön abortoimista pidetään lapsen tappamisena. Joidenkin uskonnolliset ihmiset ovat ilmeisesti niin hurmoksissaan lisääntymiskäskystä, että heistä kärsimysten täyttämä elämäkin on parempi kuin se, ettei ole koskaan syntynyt.[/QUOTE]

Todennäköisesti tuollaisen asenteen omaava on painostanut jonkun naisen aborttiin. Asenteesi on iljettävä. Kun joskus tajuaa teon olleen todellisuudessa lapsen surma, omatunto ei anna koskaan anteeksi.
 
Asenteesi on iljettävä. Kun joskus tajuaa teon olleen todellisuudessa lapsen surma, omatunto ei anna koskaan anteeksi.
Kai ymmärrät, että koko moraalinen ylemmyydentuntosi perustuu siihen oletukseen, että raskauden keskeytys on sama asia kuin tietoisen elämän väkivaltainen päättäminen? Koska oletuksesi on kestämätön, närkästyksellesi ei jää mitään todellista arvoa. Itse asiassa tapa, jolla haluat lisätä kärsimyksen määrää maailmassa omien teennäisten perusteidesi vuoksi, on hyvin häiritsevä.

Välillä kyllä mietin, kuinka suuri osa näistä aborttihörhöistä on tosissaan ja kuinka moni vain provoilee.
 
  • Tykkää
Reactions: Nuri ja Io
Tietenkin koen moraalista ylemmyydentuntoa sellaisia kohtaan, jotka eivät arvosta elämää samaan tapaan kuin minä. Minun on vaikea ymmärtää sellaista näkemystä, että sikiö ei olisi yksilö; ihminen jolla on oikeuksia. Ajattelen niin, että uusi elämä on suuri lahja ja ilo, ja että elämä alkaa hedelmöittymishetkestä. Tietysti aborteissa on aste-eroja, kuten jos vaikkapa ottaa jälkiehkäisypillerin, verratuna siihen että sikiö abortoidaan 12 viikolla. Mielestäni abortti ei saisi olla ehkäisymetodi. Ja jos jollakulla ehkäisy pettää, vastuu pitäisi kantaa ja synnyttää lapsi. Mikään pakko ei lasta ole itse kasvattaa, yhteiskunta kyllä huolehtii siitä tarvittaessa ja kaikille adoptioon annettaville vauvoille löytyy Suomessa uudet vanhemmat.
 
Tietenkin koen moraalista ylemmyydentuntoa sellaisia kohtaan, jotka eivät arvosta elämää samaan tapaan kuin minä.
Miksi elämä on sinusta toivottavampi tila kuin se, ettei koskaan synny?

Miksi abortti ei saisi olla ehkäisymenetelmä?

Miksi sinusta valtiovallan pitäisi estää naisia keskeyttämästä raskauttaan, jota he eivät halua viedä loppuun asti, vaikka tiedät varsin hyvin tämän johtavan lisääntyneisiin itsemurhiin, lapsenmurhiin, puoskariabortteihin ja selittämättömiin kätkytkuolemiin?

Perustelusi kolisevat onttoa retoriikkaa.
 
No se strelisaatiokin voi tosiaan pettää. Mutta en minä vastusta varhaisia raskaudenkeskeytyksiä. Hedelmöittyminen ei ole minusta ratkaiseva hetki, joten jos teet testin heti kun kuukautiset ovat myöhässä tai jotenkin poikkeukselliset ja hakeudut keskeytykseen välittömästi testin näyttäessä plussaa, ihan ok. Ehdottomasti parempi kuin synnyttää vastentahtoisesti. Sen sijaan hengiltä kituvat aborttivauvat eivät ole minusta mikään kepeä juttu, joten jos nainen on tietämättään jo puolet raskaudesta kestänyt, kestäköön sitten loppuajankin.

Huolimatta siitä, että se sikiö saattaa tuntea kipua koko ajan kohdussa ollessaan, epämuodostumiensa takia? Ystävältäni abortoitiin sikiö myöhäisessä vaiheessa, sikiöltä puuttui mm. munuaiset, pikkuaivot ja maksa kokonaan ja sydän oli kaksilokeroinen. Nämä kehityshäiriöt tulivat ilmi vasta viikolla 22 tehdyssä rakenneultrassa ja siitä meni vielä toista viikkoa, että valviralta tuli lupa keskeytykseen. Lääkäri oli sitä mieltä, että sikiön olo kohdussakin oli jo tuskaista ja että sikiö tuskin olisi pysynyt hengissä raskauden loppuun. Mielestäsi olisi pitänyt odottaa, että sikiö kuolee ja syntyy ajallaan??
 
Enntä sitten, jos raskauden jatkuminen vaarantaisi äidin hengen? Vakava kohdun repeämisen vaara, erittäin harvinainen mutta mahdollinen pidemmälle jatkuva kohdun ulkopuolinen raskaus tms.?
 
On sairasta että lapsen tappamista pidetään luonnollisena tapahtumana.

"Gynekologi: Osa abortoitavista syntyy aina elävinä

Tanuksen ajatuksiin on vaikuttanut vahvasti myös omat kokemukset. Lääkärinä hän on erikoistumisvaiheessa ollut suorittamassa joitakin abortteja. Erityisesti kaksi myöhäistä raskaudenkeskeytystä, joihin hän joutui osallistumaan, ovat jääneet hänen mieleensä.

- Toisessa abortoitava sikiö syntyi elävänä ja hengitti pitkään. Minun piti lääkärinä ottaa hänestä kudosnäytteitä patologille, mutta ensin piti odottaa, että lapsi kuolee. Siinä kesti aikaa. Totesin kätilölle, että elävästä lapsesta en rupea näytettä ottamaan, sehän oli kaksin käsin kannettava pieni vauva.

Tilanne mietitytti Tanusta vuosien ajan. Raskaus keskeytettiin, koska sikiöllä oli ultraäänellä todettu jotain poikkeavaa. Pahinta oli, että patologin tutkimuksissa mitään poikkeavaa ei tullut esiin.

- Sydäntä raastoi. Lääkäreiden pitäisi kertoa tarpeeksi tarkasti odottaville vanhemmille eri vaihtoehdoista eikä niin herkästi tarjota aborttia. Ultraäänessä voi näkyä poikkeama, mutta se ei välttämättä pidäkään paikkaansa. Se, että muutokset ultraäänessä voivat hävitä tai ne tulevatkin lievempinä, ei ole mitenkään harvinaista. Tämä olisi tärkeää tiedostaa, kun pohditaan raskaudenkeskeytyksiä sairauden tai poikkeaman vuoksi.

Osa elää hetken

Tanuksen mukaan on iso ristiriita, että Suomessa syntyy ja jää henkiin keskosia, jotka syntyvät raskausviikoilla 22-23. Samaan aikaan samanikäisiä ja vanhempia abortoidaan.

- Meillä on esimerkkejä raskausviikolla 23 syntyneistä, jotka ovat syntyneet elävinä ja kasvaneet aikuisiksi. Joka vuosi myöhäiseen raskaudenkeskeytykseen tulleita sikiöitä syntyy elävänä ja he elävät ainakin hetken. Se ei ole harvinaista."

Gynekologi: Osa abortoitavista syntyy aina elävinä


Lähteenä iltalehti, joten juttua voidaan pitää täysin luotettavana ja muokkaamattomana. Tarkoitushan on valistaa ihmisiä, ei suinkaan myydä lehteä.

En sitten muuten väitä koko uutista täysin virheelliseksi, totean vaan että iltalehden toimittaja saattaa ehkä noukkia lopulliseen uutiseen myyvimmät aiheet. Ja "haastattelu" saattaa olla napattu vaikka iltapaskan keskusteluista, jolloin ei voida tietää edes onko ko. haastateltava kätilö.

Artikkelin tarkoitus on herättää vauhkoajat kauhistelemaan ja hyvin on onnistuttu!
 
Niin, ja eettisiltä ongelmilta ei voi välttyä kuitenkaan. Esim. jos nimimerkin Viola ystävä olisi päätynyt jatkamaan raskautta, ja lapsi olisi syntynyt elävänä, samalla tavoin hän olisi taistellut hengestään ilman että kukaan voi tosiasiassa tehdä mitään. Siinä sitten mietittäisiin, minkä verran lähdetään tukemaan hengitystä tms.

Tietenkin aborttia pitää miettiä sen sata kertaa, mutta ei sen tekemisestä kieltäytyminen kovin kummoisesti eettisiä ongelmia ratkaise. Tosin en muutenkaan pidä mahdollisimman pitkää hengissä sätkimistä itseisarvona, missään elämänvaiheessa.
 
Iso osa myöhäisistä aborteista tehdään sellaisille tapauksille, jotka kuitenkin kuolisivat. Sellaisia ei kannata syyllistää. Ystäväni ei tehnyt aborttia, vaan antoi lapsen syntyä täysiaikaisena ja kuolla vasta syntymänsä jälkeen. Itse koen niin, että täysiaikaisen raskauden jälkeen homma olisi vielä rankempaa. Se lapsi elää silloin kauemmin, kärsii kauemmin, kroppasi ei kestä uutta raskautta pidempään aikaan jne.

Olen nähnyt monivammaisen kuurosokean hoitokodissa, sidottuna sänkyynsä, ettei vahingoita itseään. Tämän jälkeen mietteet aborttia kohtaan muuttuivat. Vaikka se on useimmissa tapauksissa mielestäni väärin, voisin tehdä abortin sellaisessa tapauksessa missä lapseni kärsisi koko elämänsä...
 
Artikkelin tarkoitus on herättää vauhkoajat kauhistelemaan ja hyvin on onnistuttu!

Toi on hyvin totta ja pätee moneen "uutiseen" ja nettikeskusteluun. Oli asia totta tai ei, niin kun se on kerran julkaistu, niin siitä tulee itse itseään ruokkiva urbaanilegenda.
Kuten taannoinen tyttöpoliitikon nostattama "mamujen sossurahalastenvaunukohu", jossa ainoa lähde oli loppujen lopuksi hommaforumin nettikeskustelun hevosmiesten tietotoimisto.

Nää aborttikohut ovat yli sataprosenttisesti lähtöisin yhdysvaltain uskonnollisista abortinvastustusvouhkauspiireistä. Ja koska teksasissa kaikki on suurempaa, niin sikiötkin ovat niin suuria, että abortissa ne täytyy saksia kohtuun kappaleiksi. Tarina vaan ei kerro, että jos raskaus jatkuisi, niin tuleva lapsi pitäisi kuitenkin saada ulos yhtenä kappaleena.
 
Samassa lehdessä kätilöiden edustaja kertoo, että koko abortista kieltäytyvien määrä on marginaalinen ja kohu turhan paisunut, mutta sitä näkökulmaa ei kukaan ole tähän keskusteluun linkannut. Itse en osaa puhelimella linkittää mutta iltalehdestä se uutinen löytyy.
 
Hyi että miten puistattaa nämä ihmiset.
Tulisiko sille kätilölle tosiaan parempi mieli jos äiti pakotettaisiin kantamaan vaikeasti vammaista lasta 40 viikkoa, ja sitten vasta synnyttää se? Samalla tavalla se kuolinkamppailu kuitenkin tapahtuisi jos lapsi ei ole elinkelpoinen. Olisiko se kätilö sitten ihan helvetin tyytyväinen? Vanhempien henkinen hyvinvointi on ihan sivujuttu kunhan kätilöllä on hyvä mieli.

No joo, kuulostaa kyl siltä että ne kätilöt ei noin muutenkaan sitten ole niitä ihan mukavimpia ihmisiä... :| "kun minä menin tälle alalle hoivaamaan niitä söpöjä TERVEITÄ lapsia, en suostu auttamaan vammaisten lasten vanhempia, sen joku toinen saa tehdä" Ei jumalauta! :rolleyes:
 
  • Tykkää
Reactions: Nuri
Voin tuntea toki empatiaa näitä abortin vastustajia kohtaan, jollain tapaa.
Olenhan itsekin jonkun tälläisen hihhulin vuoksi hengissä.. Että kiitos vaan! Äitini oli päihdeongelmainen ja psykiatrisella kun huomattiin raskaus. Lääkkeitä ja päihteitä sisään koko raskausaika ja imetyskin.
Minulla on toki toimivat aivot mutta erilaisia sairauksia ja kehityshäiriöitä, kuten jalat, leuka muuhun kalloon verraten eriparia ja osa rautahampaista ei koskaan ilmestynyt. Vakavempia nykyisiä ja tulevia sairauksia en listaa, niistä tunnistettaisiin. Tuskin koskaan, kiitos näiden vikojen, tulen kelpaamaan työelämään.. On tässä jo 10 vuotta yritetty. Eutanasiaa en tietenkään saa ja itsemurhaan en ole kyennut.
Onhan tämä elämä niin "ihanaa" kituutella ja miettiä joka päivä miten rahat riittää. Miksi olen olemassa ylipäätään. Kaikkiin vammaisetuuksiin kun en ole oikeutettu silti ja ne menisivät jokatapauksessa muuhun kuin normaalien ihmisten elämiseen. +- 0.

Olisivatko nämä abortin vastustajat valmiita korottamaan omaa veroprosenttiaan, jotta kaikki vammaiset ja vakavasti sairaat saavat kohtuullisen elämän, ei laitoksessa? Tuskin.. Helppoa jeesustella elämästä kun ei itse vielä ole kokenut mitä sen voi olla. Säälittää todella vammaiset mutta ehkäpä se olisi siunaus ollut jos aivotkin olisivat jääneet minullakin kehittymättä.
Voisin minäkin yrittää raskautua ja synnyttää vielä vaikeasti vammaisemman lapsen tähän maailmaan. Ilostuttaisi näitä terveitä "empatiaa" tuntevia. Vai onko se hienoa kun voi verrata heikompiin itseään lopulta? ;)
 
22 kelvotonta väitettä abortin puolesta (Jasu Markkanen)
by misat

Aborttikysymys on todellisuudessa hyvin yksinkertainen, vaikka se yritetään tehdä julkisessa keskustelussa vaikeaksi ja monimutkaiseksi. Loppupelissä asia tiivistyy yhteen ainoaan kysymykseen: Mikä syntymätön lapsi on? Jos se ei ole elävä ihmisolento, mitään tekosyytä aborttiin ei tarvita. Jos se on, mikään tekosyy aborttiin ei ole riittävä.

Totuus on yksinkertainen, mutta se ei miellytä meitä. Ihminen pitää enemmän ns. mielihyväetiikasta, jonka perustana on kysymys: ”Mitä minä haluaisin, ja kuinka voisin oikeuttaa sen?” Tästä seuraa mitä villeimpiä yrityksiä perustella moraalisesti väärää toimintaa siksi, että se ei ole niin epämukava tapa.

Aborttikeskustelussa esiintyy paljon väitteitä, jotka ovat terveellä järjellä ajateltuna silkkaa pötyä. Niiden sisältö vain on muotoiltava uudelleen niin, että väitteen ydin näkyy riittävän selvästi. Usein myös abortin vastustajat ajautuvat perusteluissaan sivuraiteille ja sotkeutuvat tilastotietoihin silloin, kun ne eivät edistä johdonmukaista pohdintaa.


1. Abortin muuttaminen laittomaksi ajaisi naiset puoskarien käsiin tai kotikonsteihin. Tällaiset toimenpiteet voivat olla hyvin vaarallisia äidin hengelle.

Tällaisen väitteen sattuessa kohdalle on sekä tarpeetonta että epäjohdonmukaista paeta tilastoihin, joiden mukaan naisten terveysriski ei ole merkittävästi kohonnut maissa, joissa he eivät saa aborttia laillisin keinoin. Yksityinen ihminen näet uskoo aina olevansa poikkeus tilastoista, ja jos riski, jota hän ei tahdo ottaa, on promillenkaan suurempi, hän protestoi äänekkäästi. On olemassa paljon yksinkertaisempi ja johdonmukaisempi lähestymistapa.

Käytännössä väite nimittäin tarkoittaa: ”Kun nainen yrittää omin neuvoin murhata puolustuskyvyttömän ihmisen, hän voi samalla vahingoittaa itseään. Sivistysvaltion tulee tukea ja auttaa naista niin, että tämä voi suorittaa surmatyön vaarantamatta omaa terveyttään.”

Asian ytimeen osuva vastaväite kuuluu yksinkertaisesti: Miksi yhteiskunnan pitäisi auttaa murhaajaa ja estää tätä vahingoittamasta itseään? Tuleeko poliisin lainata pamppuaan, ettei jengiläisen tarvitse lyödä vihollisjengin edustajaa paljain käsin? Hänen kätensähän voi murtua tappelussa.

Väite edustaa äärimmäistä itsekeskeisyyttä, jopa anarkismia. On kuin sanoisi: ”Aion ryöstää tämän kaupan, oli se laillista tai ei. Jos teette ryöstöstä rikoksen, joudun ehkä murtautumaan ikkunan läpi, ja tällöin saatan vahingoittaa itseäni. Pääsette vähemmällä vaivalla, kun annatte minun tehdä, mitä minua huvittaa.”


2. Kyse on naisen (tai naisen ja lääkärin välisestä) yksityisasiasta.

Kuulostaa kauniilta, mutta sanavalinta ei tee oikeutta sisällölle. Väite kuuluu: ”Naisilla tulee olla oikeus päättää itse, murhaako hän viattoman ja puolustuskyvyttömän ihmisen, kunhan se vain tapahtuu salassa.”

Mistä ihmeestä tällainen ”oikeus” tulisi? Lisäksi naisilla olisi samaa logiikkaa käyttäen ”oikeus” murhata tylsäksi muuttunut puolisonsa, kunhan neuvottelevat asiasta ensin lääkärin kanssa. Yhdysvalloissa järkytyksen aiheeksi on noussut verrattain uusi ilmiö: teiniäidit ovat hukuttaneet vastasyntyneet vauvansa kotona kylpyammeeseen tai tukehduttaneet nämä tyynyllä. Sitten lapsi on yritetty hävittää heittämällä se roskikseen.

Mutta mitä järkyttävää tässä on? Päättely on aivan sama: naisella tulee olla oikeus päättää toisen ihmisen elämästä ja kuolemasta, kunhan asia hoidetaan salassa. Nämä nuoret naiset vain sovelsivat järkeilyä käytäntöön.


3. Naisilla tulee olla oikeus valita.

Lause on keskeneräinen. ”Oikeus valita” on kuin sanoisi: ”Se sijaitsee vasemmalle.” Vasemmalle mistä? ”Vasemmalle” on suhteellinen käsite ja vaatii kiintopisteen. Samoin on valitsemisen laita: se voidaan suorittaa vain mahdollisista vaihtoehdoista. Kenelläkään meistä ei ole oikeutta ”valita.” Voimme valita vain jonkin vaihtoehdoista, ja juuri niitä väitteen esittäjä ei kerro. Jos kaikki vaihtoehdot eivät ole hyväksyttäviä, meillä ei ole oikeutta ”valita” niitä.

Kokonaisuudessaan lause kuuluu: ”Naisilla tulee olla oikeus valita, murhaavatko he lapsensa vai eivät.”

Ihmisillä on oikeus valita jokin moraalisesti hyväksyttävistä vaihtoehdoista. Viattoman ja puolustuskyvyttömän ihmisen harkittu surmaaminen vain siksi, että se on tiellä, ei kuulu moraalisesti hyväksyttäviin vaihtoehtoihin. Naisilla ei siis tule olla oikeutta valita tällaista vaihtoehtoa.


4. Saan itse päättää, mitä teen omalla ruumiillani.

Niin sitä luulisi. Mutta kun asiaa tarkemmin ajatellaan, todelta kuulostava väite onkin pötyä. Kenelläkään ei ole absoluuttista oikeutta tehdä ruumiillaan ihan mitä tahansa. Siksi sivistysvaltioissa on lakeja, jotka säätelevät, mitä ihminen saa tehdä omalla ruumiillaan ja mitä ei – etenkin silloin, kun hän pyrkii ruumiillaan vahingoittamaan toista henkilöä. Oikeus oman ruumiin vapaaseen käyttöön päättyy jokaisella elämänalueella siinä, missä toisen vahingoittaminen alkaa. Ja tällaisia lakeja on todella monta (laske vaikka!).

Sinulla voi olla oikeus päättää omasta ruumiistasi, mutta ei lapsen ruumiista, joka on joutumassa murhan uhriksi. Juuri tässä raja kulkee ja oikeus oman ruumiin vapaaseen käyttöön päättyy. Viattoman ihmisen harkittu tappaminen on yksi asia, jota et saa ruumiillasi tehdä.


5. Kukaan ei voi sanoa, koska elämä alkaa.

Väärin. Jokaisen peruskoulun käyneen pitäisi pystyä sanomaan, koska yksilöllinen ihmiselämä alkaa. Asiantuntijat voivat varmistaa sen, mitä koulussa on opetettu. Yksilöllinen ihmiselämä alkaa hedelmöityksestä. Ei ennemmin, ei myöhemmin.


6. Jokaisella lapsella on oikeus syntyä toivottuna.

Näin voidaan perustellusti todeta. Sinun lapsellasi on sama oikeus. Onko hän tällä hetkellä toivottu? Ellei ole, väitteen valossa hänellä on siihen oikeus. Olet siis itse velvollinen muuttamaan asennettasi niin, että lapsi on toivottu, kun hän syntyy. Tämä väite kääntyy esittäjäänsä vastaan.


7. Tarkoitin, että ei-toivottujen lasten ei pitäisi antaa tulla maailmaan.

Ajatus on hyvä siinä vaiheessa, kun raskauden ehkäisystä pitäisi huolehtia. Mutta nyt on jo myöhäistä. Lapsi on jo tässä maailmassa, samassa aika-avaruudessa kuin kaikki muutkin. Ironisinta on, että hän asuu paikassa, jonka pitäisi olla turvallisin mahdollinen: oman äitinsä kohdussa. Nykyään joka toinen lapsi kohtaa väkivaltaisen kuoleman äitinsä käden kautta.


8. Ei-toivotun lapsen elämä ei ole kovin mukavaa.

Olennainen kysymys: Kenen syy se on? Kuka tai mikä tekee hänen elämästään kurjaa?

Mikään lapsessa itsessään ei tee hänestä ei-toivottua. ”Ei-toivotuimmuus” ei ole lapsen oma ominaisuus, kuten hiusten väri tai sormien lukumäärä. Sen aiheuttaa vanhempien asenne. Syy on siis vanhempien, jotka mieluummin tappavat lapsensa kuin suostuvat olemaan velvollisia rakastamaan häntä ja huolehtimaan hänestä.

Huomaa tämä: vanhemmat ”eivät toivo” lasta juuri nyt ja kohtelevat häntä sen mukaisesti. Juuri rakkaudeton kohtelu tekee lapsen elämästä kurjan, ei se, että hän olisi jotenkin itseisesti ”ei-toivottu”. Jos lasta rakastettaisiin ja kunnioitettaisiin, hänen elämänsä ei olisi kurjaa, vaikka hän ei olisikaan toivottu. Kurjuus ei johdu toivomisen puutteesta, vaan rakkauden puutteesta.

Väite tarkoittaa siis suomennettuna: ”En tahdo tätä lasta. Jos hän saa elää, aion kohdella häntä niin huonosti, että hän toivoisi olevansa kuollut. On siis parempi tappaa lapsi heti ja säästää hänet tuskalta, jonka aion hänelle aiheuttaa.”

Häpeällisempää asennetta on vaikea keksiä.


9. Nämä lapset käyvät taloudellisesti kalliiksi yhteiskunnalle.

”Kun ihmiset alkavat käydä kalliiksi, tapetaan heidät.” Niinkö sivistysvaltio toimii? Ehkäpä sinä käyt kalliiksi yhteiskunnalle. Aloitetaanko sinusta?


10. Etkö yhtään ajattele äidin tunteita ja hänen olosuhteitaan? Eikö sinulla ole myötätuntoa?

Minä vastustan puolustuskyvyttömän ihmisen murhaamista. Lapsen oma äiti yrittää tappaa hänet. Olenko minä tunteeton roisto?

Ja vaikka minulla ei olisi lainkaan myötätuntoa ketään kohtaan, mikä oikeutus se on murhata viaton ja puolustuskyvytön ihminen vain siksi, että se on tiellä?


11. Minusta kenelläkään ei ole oikeutta vastustaa abortteja, ellei hän ole valmis huolehtimaan kaikista niistä ei-toivotuista lapsista, jotka syntyisivät abortin kieltämisen tuloksena.

Sovelletaan periaatetta kahteen muuhun tilanteeseen. ”Sinä et ole naimisissa vaimoni kanssa. Sinulla ei siis ole oikeutta vastustaa sitä, että pahoinpitelen häntä.” Tai: ”Jos et adoptoi esikouluikäistä vekaraani, teloitan hänet huomenna.”

Väitteessä ei ole mitään järkeä. Hengen riistäminen toiselta on moraalisesti väärin siitä huolimatta, onko joku kolmas halukas pitämään henkilökohtaisesti huolta tuosta hengestä.

Lisäksi väitteen valossa jokaisella, joka on valmis auttamaan lapsista huolehtimisessa taloudellisesti tai ajallisesti, on täysi oikeus vastustaa abortteja. Juuri näin toimii suurin osa ihmiselämää puolustavista aktiiveista.


12. Sikiö ei ole ihminen.

Kahden ihmisen jälkeläinen ei voi olla mikään muu kuin ihminen. Se, että sikiö ei vielä ole aikuinen ihminen, ei tee siitä ei-ihmistä. Lapsi ja nuori ovat myös ihmisiä, vaikka eivät olekaan aikuisia. Ihmisen ulkomuoto ja kehitysaste eivät muuta sitä, mikä hän on: ihmisolento.

”Milloin sikiöstä (tai alkiosta) tulee ihminen?” on sisäisesti järjetön kysymys. ’Alkio’ ja ’sikiö’ eivät ole olennon nimiä, vaan olennon ikävaiheiden nimiä. Muuten ei voisi puhua kengurun, koiran ja ihmisen alkioista. ’Alkio’ on nimitys olennon sille ikävaiheelle, jossa kaikki elimet eivät vielä ole rakentuneet. Olento on iältään ’sikiö’, kun se on jättänyt alkiovaiheen, muttei ole vielä syntynyt. Tämän jälkeen olento käy läpi muita ikävaiheita, kuten lapsuuden, esipuberteetin, puberteetin, varhaisaikuisuuden, keski-iän ja vanhuuden. Mikään ikävaihe ei muuta olennon ihmisyyttä tai ei-ihmisyyttä miksikään. Olento on olemukseltaan sama niin kauan kuin se elää.

Missään kehitysvaiheessa olennosta ei voi ”tulla” ihmistä, ellei se jo ole sitä. Milloin lapsesta tulee ihminen? Ei koskaan. Se joko on ihminen, ihmislapsi, tai sitten jokin muu olento. Milloin alkiosta tulee ihminen? Ei koskaan. Se joko on ihminen, ihmisalkio, tai sitten jokin muu olento.


13. Sikiö voi ehkä olla ihminen, mutta se ei ole persoona.

Jollekulle näin väittävälle pitäisi seuraavan olla yksinkertainen kysymys: mitä eroa niillä on? Jos on olemassa ihmisiä, jotka ovat persoonia, ja ihmisiä, jotka eivät ole persoonia, ja persoonan tappaminen on moraalisesti tuomittavaa, surmaajan on parasta olla pahuksen varma siitä, että syntymätön ihminen ei ole persoona. Jos sinä olet valmis hyväksymään ihmisen murhaamisen, mikäli hän ei ole persoona, sinun on parasta tietää tarkasti, milloin ihminen on persoona. Mitä eroa näillä kahdella siis on?

Tämä argumentti on vasta noin 20 vuotta vanha ja juontaa juurensa yhdysvaltalaiseen aborttioikeudenkäyntiin. Sitä ennen kenellekään ei juolahtanut mieleenkään yrittää erotella ihmisyyttä ja persoonallisuutta toisistaan. Jokainen ihminen on nimittäin luonnostaan persoona, persoonallinen olento, olipa hän missä kehitysvaiheessa tahansa. Se on osa ihmisenä olemista, ihmisyyttä. Sen sijaan ihminen ilmentää persoonallisuuttaan eri tavalla eri vaiheissa elämäänsä ja yksilönkehitystään. Jos lapsi ei ilmennäkään persoonallisuuttaan yhtä voimakkaasti tai samalla tavoin kuin aikuinen, se ei silti tee hänestä ei-persoonallista olentoa.

Lakkaako tajuton ihminen olemasta persoonallinen olento, kunnes tulee tajuihinsa? Vai onko hän itseisesti persoonallinen silloinkin, kun ei omaa fysiologisia edellytyksiä ilmentää persoonallisuuttaan? Tulisiko vanhemmilla olla lain suoma oikeus surmata vauvojaan vielä syntymän jälkeenkin, kuten eetikko Peter Singer on jo vuosia julistanut? Hän myöntää, ettei sikiöllä ja vastasyntyneellä ole mitään oleellista eroa. Mutta hänelle päättelyn lopputulos ei ole, että molempia tulisi suojella, vaan että molemmat tulisi saada vapaasti tappaa.


14. Jos sikiö on vakavasti vammainen, se kuolee kuitenkin.

Sinäkin kuolet joskus. Onko tämä pätevä syy surmata sinut jo etukäteen? Onko se sitten pätevä syy surmata viaton ja puolustuskyvytön ihminen vain siksi, että se on tiellä?


15. Vastustan aborttia henkilökohtaisesti, mutta minusta sen hankkimista ei voi kieltää keneltäkään.

Miksi vastustat aborttia henkilökohtaisesti? Miksi se on sinusta väärin?”Siksi, että siinä riistetään henki viattomalta lapselta.”

Aha. Korjaa, jos ymmärsin väärin: abortti on siis sinusta väärin siksi, että viattomalta lapselta riistetään henki, mutta sinusta naisilla pitäisi olla siihen oikeus? Todellako?


16. Abortti on laillinen toimenpide, ja naisilla on siihen oikeus.

Se, että jokin on laillista, ei tarkoita, että se olisi moraalista tai oikein. Neekeriorjuus oli laillista valtameren toisella puolella vielä 200 vuotta sitten. Ihmisillä oli siihen lain suoma oikeus. Oliko oikeus myös moraalinen? Olivatko orjuuden vastustajat roistoja, jotka halusivat riistää orjanomistajilta heidän oikeutensa, vai sankareita?

Naisilla on ”oikeus” murhata viaton ja puolustuskyvytön ihminen vain, koska laki antaa siihen luvan. Mutta tämä laki on ihmisten säätämä. Laki voi olla moraaliton (kuten tässä tapauksessa), ja ihmiset voivat yhtä lailla kumota säätämänsä lain koska tahansa. Abortin puolustajat käyttäytyvät ikään kuin lain muuttaminen olisi moraalitonta. ”Ei sitä saa muuttaa, koska naisilla on oikeus aborttiin.” Mistä tämmöinen transsendenttinen ”oikeus” olisi tullut?


17. Sikiö ei tunne kipua toimenpiteen aikana.

On täysin epäolennaista ryhtyä kiistelemään siitä, miltä raskausviikolta lähtien lapsi voi tuntea kipua. Väitteen ydin on jossakin aivan muualla. Se kuuluu suomennettuna seuraavasti:

”On hyväksyttävää surmata tahallisesti viaton ja puolustuskyvytön ihminen, jos hän ei tunne kipua.”

Samalla logiikalla kuka tahansa voidaan tappaa, kunhan annetaan tainnutuspiikki ensin.


18. Miksi kenenkään pitäisi sietää loista / tunkeilijaa ruumiissaan?

Loinen on määritelmän nojalla vieraan eliölajin edustaja, joka saa isäntäeläimestä ravintonsa. Kehittyykö äidin kohdussa siis jonkin muun kuin ihmislajin edustajia?

’Tunkeilija’ on olento, joka on sille kuulumattomassa paikassa. Kehittyvä lapsi ei ole tunkeilija – se kuuluu kohtuun. Kohdun ainoa fysiologinen tehtävä on toimia lapsen ”turvasäiliönä” ja ruokkia sitä istukan kautta. Naisen oma elimistö tukee raskautta, ei vastusta sitä. Sikiö on siis paikassa, johon se kuuluu ja johon se on tarkoitettu. Loinen sen sijaan käyttää naisen elimistöä vastoin sen suunnittelua käyttötarkoitusta, esimerkiksi pureutumalla ohutsuolen seinämän verisuonistoon, jonka fysiologinen päämäärä ei ole ylläpitää vierasta eliötä.

Mutta vaikka näin ei olisikaan, niitä ihmisiä, jotka ovat vastuullamme, voidaan pitää samalla tavalla loisina lompakollemme, ajallemme ja muille resursseillemme. Jos naisen ei tarvitse ”sietää loista”, vaan hänellä on oikeus aborttiin, meidän on vapautettava Susan Smith.

Smithillä oli kaksi pientä poikaa, joita uusi miesystävä ei halunnut, vaan jätti hänet. Smith ajatteli löytäneensä ratkaisun ongelmaan: upottamalla autonsa jokeen hän hukutti pojat, jotka nukkuivat takapenkillä turvavöihin kiinnitettyinä. Smith tuomittiin kahdesta murhasta elinkautiseen, niin kuin oikein olikin. Kuitenkin hän halusi vain voittaa miesystävänsä takaisin ja kieltäytyi siksi ”sietämästä loisia” elämässään.

Eräs pariskunta lähti kymmenen päivän lomalle ja jätti pienet lapsensa huolehtimaan itsestään. Heillä ei tämän järkeilyn mukaan ollut mitään velvollisuuksia lapsiaan kohtaan.


19. Entä jos nainen raiskataan, ja raskaus ja synnyttäminen on hänelle emotionaalisesti traumaattinen kokemus? Saisiko hän tehdä abortin, vai pitäisikö hänet pakottaa synnyttämään lapsi?

Ensimmäinen kysymys: Miksi lapsen pitäisi maksaa hengellään siitä, että hänen isänsä on raiskaaja?

Uhri ei saa tappaa edes raiskaajaa, vaikka se saisi hänet tuntemaan olonsa paremmaksi. Miksi hän saisi tappaa rikokseen täysin syyttömän lapsen? Ei ole lainkaan selvää, että trauma parantuu surmaamalla lapsi. Päinvastoin, sellainen teko synnyttää niitä pääsääntöisesti lisää.

Mutta vaikka lapsen tappaminen auttaisikin äitiä pääsemään yli tapahtuneesta, on edessä vielä toinen kysymys:

Jos hyväksymme tämän riittäväksi syyksi abortin saamiseen, se tarkoittaa, että jos joku muistuttaa meitä jostain todella kauheasta tapauksesta, meillä on oikeus tappaa hänet, jotta tuntisimme olomme paremmaksi. Lienee kuitenkin ilmeistä, millaisiin hirveyksiin periaate johtaisi. Kenelläkään ei ole oikeutta tappaa toisia ihmisiä vain siksi, että heidän olemassaolonsa kuormittaa häntä fyysisesti tai henkisesti.


20. Minä en ainakaan pystyisi pitämään / synnyttämään sellaista lasta.

Sinun henkilökohtaisella kyvykkyydelläsi (tai arviollasi siitä) ei ole juurikaan merkitystä ratkaistaessa kysymystä ”Mikä on moraalisesti oikea tapa toimia?” Riippumatta siitä, pystyykö mies hillitsemään itsensä vai ei, on moraalisesti väärin, että hän hakkaa vaimoaan ja lapsiaan. Hänellä on velvollisuus tavalla tai toisella saada käytöksensä linjaan sen kanssa, mikä on oikein. Aivan samalla tavalla on suuri moraalinen rikos surmata viaton ja puolustuskyvytön ihminen vain siksi, että se on tiellä. Vääryyden oikeutukseksi ei riitä, että sinusta näyttää liian vaikealta toimia oikein.


21. Mutta lapsen saaminen muuttaisi koko tulevaisuuteni!

Et ehkä ole tullut ajatelleeksi, että jokainen valinta määrää jollakin tavalla tulevaisuutesi suunnan, etenkin moraaliset valinnat. Sinulla ei ole oikeutta surmata viatonta ja puolustuskyvytöntä ihmistä vain siksi, että sen eloon jättäminen estää ”haaveitasi” toteutumasta. Voit olla varma siitä, että myös abortti muuttaa naisen koko tulevaisuuden, joskin eri tavalla.

”Mutta se ei ole reilua!” Anteeksi, mutta missä sanotaan, että elämä on helppoa? Missä sanotaan, että se on reilua? Jokainen meistä joutuu jossakin vaiheessa tekemään muutoksia omiin, itsekkäisiin suunnitelmiimme. Meillä jokaisella on velvollisuuksia toisia ihmisiä kohtaan, pidimme siitä tai emme – eikä vähiten omia jälkeläisiämme kohtaan. Mistä kuvittelet saaneesi oikeuden riistää hengen niiltä ihmisiltä, jotka rajoittavat vapauttasi ja estävät sinua elämästä jokaisen päähänpistosi mukaan?


22. Sinä olet mies! Et voi koskaan tietää, miltä raskaus tuntuu; sinulla ei ole oikeutta vastustaa aborttia.

Jos aborttia voi vastustaa vasta tietäessään, miltä raskaus tuntuu, voin laittaa vaimoni nimen dokumentin alle. Hän on ollut kahdesti raskaana ja tietää miltä raskaus tuntuu. Koska aborttia vastustaa nyt nainen, ilmeisesti kaikki 22 vastaperustelua ovat päteviä ja abortti on moraalisesti tuomittava teko.

Eikö? Silloinhan hylkäät vastaperustelut siksi, että niissä itsessään on mielestäsi jotakin vikaa, eikä naisen allekirjoitus muuta tätä puutetta miksikään. Silloin ei myöskään ole väliä, onko ne kirjoittanut mies vai nainen, ja joudut perustelemaan, mikä niissä mättää.

Argumenteilla ei ole sukupuolta. Väitteen ”viattoman ihmisolennon tahallinen surmaaminen on moraalinen rikos” totuudellisuus ei riipu siitä, esittääkö sen mies vai nainen, kokoomuslainen vai kommunisti, neekeri vai intiaani, lapsi vai aikuinen. Sama koskee väitettä ”syntymätön lapsi on viaton ihmisolento”; väite on biologinen ja filosofinen fakta. Jos näiden lauseiden totuusarvo ei riipu lausujan sukupuolesta, kuinka niiden väistämätön seuraus, ”abortti on moraalinen rikos”, voisi olla pätevä vain naisen suusta?

Lisäksi, jos aborttia ei saa vastustaa tietämättä omakohtaisesti, miltä raskaus tuntuu, esimerkiksi raiskausta ei saa vastustaa tietämättä, miltä raiskaajasta tuntuu. Koska toisen pään sisään ei ole mahdollista mennä, kukaan ei saa vastustaa raiskausta. Lopputulos on järjetön: kuka tahansa voi vastustaa raiskausta (raiskaajahan toimii väärin tunteistaan huolimatta). Selkeästi kuka tahansa saa myös vastustaa aborttia (viattomien ihmisten surmaaminenhan on myös väärin murhaajan tunteista huolimatta).

Kun seuraavan kerran puolustat syntymättömien lasten ihmisoikeuksia, älä argumentoi tilastotiedoilla. Keskeisellä sijalla eivät ole prosenttiluvut, vaan yleinen moraalinen prinsiippi, jota väännetään epäjohdonmukaisesti muotoon:

Viattoman ja puolustuskyvyttömän ihmisen murhaaminen vain siksi, että se on tiellä, on moraalisesti väärin – paitsi silloin, kun nainen haluaa tehdä niin lapselleen.

Abortin puolustajan on perusteltava, miten tällainen täysin epäjohdonmukainen ja moraalisesti kieroutunut väite voi olla pätevä, etenkin, kun hän ei itsekään sallisi sitä sovellettavan täysin eheästi.
 
Jos itse saisin tietää odottavani vakavasti sairasta lasta joka kuolisi pian syntymän jälkeen tekisin abortin. Joka tapauksessa tilanne olisi kamala. Kuolisi lapsi abortissa tai syntymän jälkeen viikon tai kuukauden kuluessa. Se kamala ahdistus ja suru olisi kummassakin tapauksessa.
Mutta se että henkilö joka ei pysty työhön joutuu tätä tekemään on tavallaan väärin. Se kuuluu työhön, mutta kaikista ei siihen ole. Itse tunnen henkilön joka joutui lopettamaan kätilöntyöt lopullisesti saatuaan itse keskenmenon. Ei kestänyt nähdä vauvoja enää. Työssä kuin työssä saattaa tulla eteenhetki jolloin ei ole enää voimia työhön oli se fyysistä tai psyykkistä. Aina voi vaihtaa alaa jos huomaa ettei minusta olekaan tähän. En tiedä sitten, että onko kätilönkoulutuksen saanut sitten valmis kohtaamaan abortin tuomaa kuolemaa vai pitäisikö tähänkin olla "patologin pätevyys".
 

Similar threads

Yhteistyössä