Mitä tapahtuu jos ei ilmoita liittoon olleensa muutaman päivän töissä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Työtön työnhakija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Työtön työnhakija

Vieras
Menen kolmeksi päiväksi töihin ja niistä saatu bruttopalkka jää alle 300 euron minkä saa tienata ilman, että vaikuttaa päivärahaan.

Tuon työnteon takia vain hakemuksen lähettäminen liittoon viivästyy vähintään kahdella viikolla kun pitää odottaa palkkalaskelmaa. Tuntuu niin typerältä odottaa tuota laskelmaa kun ei se palkka edes vaikuta liiton rahaan.

Saanko kovat sanktiot jos "unohdan" laittaa hakemukseen olleeni töissä ja lähettää palkkalaskelman? Voinhan sitten myöhemmin todistaa palkkalaskelmalla, että paljonko palkka on ollut jos aletaan perään kyselemään. Liiton maksu tuosta pienestäkin palkasta pitää kuitenkin maksaa.

[QUOTE="a p";30519601]Tuolta työnantajalta on sitä vaikea saada etukäteen eikä esimies ole halukas niitä kyselemään palkanlaskennasta. Itse emme saa palkanlaskentaan soittaa mikä on mun mielestä typerää.[/QUOTE]

Outo käytäntö. Mutta sitten ei kannata kuin odotella ja laittaa paperit liittoon kunhan saat laskelman. Nehän saa nopeasti laitettua netin kautta liitteinä niin menevät käsittelyyn pian.

Outo käytäntö. Mutta sitten ei kannata kuin odotella ja laittaa paperit liittoon kunhan saat laskelman. Nehän saa nopeasti laitettua netin kautta liitteinä niin menevät käsittelyyn pian.

Vähintään kahden viikon odottelu ennen kuin saa edes hakemuksen laitettua on pitkä aika kun vuokra erääntyy kuun alussa ja muitakin laskuja on. Kiva jättää kaikki miehen harteille. Ruokaakin pitää saada ja miehellä on omatkin laskut maksettavanaan.

Ja kun ei se palkkalaskelma sinne heti ehdi vaan postin kautta kestää päivän pari ja sähköisesti laitettuna kesti viimeksi yli viikon ennen kuin se oli sieltä huomattu. Sitten tuohon päälle vielä hakemuksen käsittelyaika niin helposti menee yli tammikuun puolen välin ennen kuin saan rahaa. Kun jos laittaisin hakemuksen menemään 29.12 niin rahat olisi nopeasti mun tilillä.

Ja kyllä, on outo käytäntö tuo ettemme saa itse soittaa palkanlaskentaan. Ei meillä ole numeroa sinne tiedossa. Aiemmissa työpaikoissa on aina saanut soittaa palkanlaskentaan itse ja se on ollut helppoa kun on itse saanut asioita selvitettyä.

oletko ollut asiasta yhteydessä liittoon? Kelalle käy sopii tuolaisessa tilanteessa että antaa arvion tuloista ja toimittaa sitten tarpeelliset paperit kun ne saa. Tämä siksi että saa rahansa ajallaan. Täällä kiukuttelemalla asia ei etene.

oletko ollut asiasta yhteydessä liittoon? Kelalle käy sopii tuolaisessa tilanteessa että antaa arvion tuloista ja toimittaa sitten tarpeelliset paperit kun ne saa. Tämä siksi että saa rahansa ajallaan. Täällä kiukuttelemalla asia ei etene.

Missä mä kiukuttelen? :O Mähän kysyin jo aloitusviestissä tiettyä asiaa ja odotin siihen vastauksia. Sitten vastasin sulle kun kysyit asioita.

Ihmeellistä touhua taas kun kuvitellaan heti kiukuttelevan kun vain kertoo kuinka asiat on.

Kysy liitosta. Jos liitto ei tiedä tästä lyhyestäkään työpätkästä ja tulee myöhemmin ilmi, niin joudut maksamaan korkojen kera takaisin ja mahdollisesti jotain karensseja saattaa tulla.

Ihan rohkeasti vaan liittoon yhteyttä. Omalla kohdalla joskus ollut näitä esimiehiä, jotka ei sitä palkkalaskelmaa etukäteen anna koska eivät tiedä paljonko joutuu esim rengasliikkeessä olemaan sesonkiaikaan töissä. Jos antavat jonkun laskelman jossa on nimi alla, niin se tarkoittaa esimiehen mielestä sitä, että hänen on maksettava se palkka vähintään, vaikka työtä ei olisikaan kaikille laskelmassa oleville tunneille.

Näissä minulla on sen useamman viikon myöhästynyt rahat, mutta eipä siinä hirveästi mahda. Etenkin joulun alla ketuttaa ihan tosissaan kun ei ole niitä vähäisiäkään senttejä ja oman liiton konttori on muutenkin tukossa.

[QUOTE="orava";30519700]Kysy liitosta. Jos liitto ei tiedä tästä lyhyestäkään työpätkästä ja tulee myöhemmin ilmi, niin joudut maksamaan korkojen kera takaisin ja mahdollisesti jotain karensseja saattaa tulla.

Ihan rohkeasti vaan liittoon yhteyttä. Omalla kohdalla joskus ollut näitä esimiehiä, jotka ei sitä palkkalaskelmaa etukäteen anna koska eivät tiedä paljonko joutuu esim rengasliikkeessä olemaan sesonkiaikaan töissä. Jos antavat jonkun laskelman jossa on nimi alla, niin se tarkoittaa esimiehen mielestä sitä, että hänen on maksettava se palkka vähintään, vaikka työtä ei olisikaan kaikille laskelmassa oleville tunneille.

Näissä minulla on sen useamman viikon myöhästynyt rahat, mutta eipä siinä hirveästi mahda. Etenkin joulun alla ketuttaa ihan tosissaan kun ei ole niitä vähäisiäkään senttejä ja oman liiton konttori on muutenkin tukossa.[/QUOTE]

Mulle ei tule töitä olemaan kuin tuo kolme päivää ennen kuin pitää hakemus laittaa liittoon. Eli ei ole kyse tuosta samasta mistä sä kirjoitit. Ei vain haluta alkaa soittelemaan palkanlaskentaan ja kyselemään saako aiemmin palkkalaskelmaa.

No kannattaa nyt kuitenkin olla sinne liittoon yhteydessä ja kysyä kuinka toimia, luutavimmin eivät maksa ennenkuin palkkatodistus on siellä, tämänhän sinä tiesit jo etukäteen ja se huomioidaan sitten menoissa että raha tulee myöhemmin ja ilmeisesti on tullut ennenkin että eihän siihen tule kuin kuukausi väliä edellisen rahan kanssa.

No kannattaa nyt kuitenkin olla sinne liittoon yhteydessä ja kysyä kuinka toimia, luutavimmin eivät maksa ennenkuin palkkatodistus on siellä, tämänhän sinä tiesit jo etukäteen ja se huomioidaan sitten menoissa että raha tulee myöhemmin ja ilmeisesti on tullut ennenkin että eihän siihen tule kuin kuukausi väliä edellisen rahan kanssa.

Miten niin vain kuukausi väliä? Kun sain viimeksi rahan liitosta joulukuun alussa ja nyt asia ei etene kuin aikaisintaan 9.1.

[QUOTE="a p";30519918]Miten niin vain kuukausi väliä? Kun sain viimeksi rahan liitosta joulukuun alussa ja nyt asia ei etene kuin aikaisintaan 9.1.[/QUOTE]

No jossain vaiheessa olet ollut töissä, eli olet saanut rahat myöhemmin, siloin on tullut väliksi seuraavaan alle kuukausi. Kun kerran olet tietoinen rahan myöhemmästä tulosta, niin silloin laitetaan maksut sellaisiin eräpäiviin että rahat ehtii tulla, simple. Itse olen tehnyt muutamaa päivää koko syksyn ja rahat tulee tasaseen noin kuukauden välein, ei heti kun hakemuksen jätän vaan ne tulee siinä 10 päivän tienoilla ja laskut maksan silloin, jos jossain eräpäiväaikaisemmin, se hoituu soittamalla. Palkka tulee viimeinen päivä mitkä ehtii sioihen laskutukseen ja ne palkat jotka on tehty ihan loppukuusta, ettei ehdi palkanlaskentaan ajoissa tulevat myös tuossa 10 päivän tienoilla. Mielestäni asiassa ei ole mitään ongelmaa.

No jossain vaiheessa olet ollut töissä, eli olet saanut rahat myöhemmin, siloin on tullut väliksi seuraavaan alle kuukausi. Kun kerran olet tietoinen rahan myöhemmästä tulosta, niin silloin laitetaan maksut sellaisiin eräpäiviin että rahat ehtii tulla, simple. Itse olen tehnyt muutamaa päivää koko syksyn ja rahat tulee tasaseen noin kuukauden välein, ei heti kun hakemuksen jätän vaan ne tulee siinä 10 päivän tienoilla ja laskut maksan silloin, jos jossain eräpäiväaikaisemmin, se hoituu soittamalla. Palkka tulee viimeinen päivä mitkä ehtii sioihen laskutukseen ja ne palkat jotka on tehty ihan loppukuusta, ettei ehdi palkanlaskentaan ajoissa tulevat myös tuossa 10 päivän tienoilla. Mielestäni asiassa ei ole mitään ongelmaa.

Ei ole todellista. Sä et tiedä mun maksupäivistä mitään ja teet omia oletuksiasi. Jos olen saanut 2.12 viimeksi liitosta rahaa ja seuraava maksupäivä menee yli 9.1 niin millä matematiikalla saat tuosta kuukauden? Kyllä se on vähintään 1½kk jos ei enemmänkin.

Vuokra erääntyy maksettavaksi 4.1, että revi siitä. En saa myöskään maksettua opintolainan lyhennystä ajoissa. Puhumattakaan muista laskuista. Kyllä tässä asiassa nyt vain on ongelma kun sitä rahaa tarvittaisiin. Sä et voi toisten puolesta sanoa onko tämä ongelma vai ei! On se hienoa, että työnteosta palkitaan tällä!

Vastaisen varalle: nyt tiedät, että käsittelyssä menee aikansa. Ensi kerralla voit miettiä, kannattaako parin päivän työllistyminen sinun kohdallasii. Kurja homma, mutta noin se vain menee. Eikä oikeastaan ole edes väliä sillä kuuluuko liittoon vai ei. Kelakin haluaa odottaa palkkakuittia, jos saat soviteltua päivärahaa. Ja kivempihan se kuitenkin on, ettei tarvitse sitten takaisin päin maksella mitään, tai siis jäädä vähemmälle rahalle seuraavassa kuussa, kun maksut on oikein laskettu.
Nimim. Been there done that.

Yhteistyössä