O
omainen
Vieras
Tilanne seuraavanlainen: itse asun samalla paikkakunnalla iäkkään omaiseni kanssa. Hän asuu yksin vanhusten palvelutalossa, kodinhoitajat käyvät päivittäin useita kertoja. Antavat ruuan ja lääkkeet, kerran viikossa käyttävät isommilla pesuilla sekä päivittäin tarvittaessa avittavat pikkupesuissa, pukemisessa jne... eli antavat apua päivittäisissä toiminnoissa. Itse hoidan kauppa-asiat, maksan laskut, haen ja jaan lääkkeet valmiiksi dosettiin, käytän lääkärissä, siivoan ja muutenkin huolehdin ns. juoksevista asioista. Ts. jos kodinhoitajat infoavat jostain "puuttuvasta ja tarpeellisesta" käyn sen hommaassa jne... Sisarukseni (meitä ei ole kuin me kaksi) asuu vajaan sadan kilometrin päässä ja käy vanhuksen luona epäsäännöllisesti harvakseltaan ehkä 3-4 kertaa vuodessa. Käydessään saattaa imuroida ja ehkä pestä lattiat mutta muuten ei juurikaan osallistu oma-aloitteisesti mihinkään hoitoon eikä huoltoon. Jos pyydän niin tulee käyttämään lääkärissä mutta silloinkin ei sitten osaa kertoa lääkärille vanhuksen voinnista juurikaan mitään kun ei hänen hoitoonsa osallistu. Molemmat olemme suunnilleen samanikäisiä, käymme töissä, minulla kaksi esiteini-ikäistä lasta mutta olen perheen ainoa aikuinen, sisarella taas puoliso mutta ei lapsia.
Itseä vaan on alkanut väsyttämään kun yksin kaikesta vastuussa. Jotenkin toivoisi että toinen edes jollain tapaa osallistuisi tuohon hoitoon ja ottaisi vastuuta, vaikka edes tuosta siivoamisesta. Tai että edes kävisi vähän useammin. Myönnän toki että eihän tuo nyt niin kauhean paljon ole mitä joudun tekemään (asiat voisi olla pahemminkin) mutta jotenkin vaan se että aina saa olla pyytämässä että teetkö sitä tai tätä on alkanut rasittamaan.
Eli olenko mielestänne kohtuuton kun haluaisin että myös sisarukseni osallistuisi vähän enempi iäkkään omaisemme hoitoon? Ja lopuksi tiedän kyllä että asiasta pitäisi puhua asianomaisen itsensä kanssa mutta kun se asian puheeksi ottaminen ei vaan ole niin helppoa.
Itseä vaan on alkanut väsyttämään kun yksin kaikesta vastuussa. Jotenkin toivoisi että toinen edes jollain tapaa osallistuisi tuohon hoitoon ja ottaisi vastuuta, vaikka edes tuosta siivoamisesta. Tai että edes kävisi vähän useammin. Myönnän toki että eihän tuo nyt niin kauhean paljon ole mitä joudun tekemään (asiat voisi olla pahemminkin) mutta jotenkin vaan se että aina saa olla pyytämässä että teetkö sitä tai tätä on alkanut rasittamaan.
Eli olenko mielestänne kohtuuton kun haluaisin että myös sisarukseni osallistuisi vähän enempi iäkkään omaisemme hoitoon? Ja lopuksi tiedän kyllä että asiasta pitäisi puhua asianomaisen itsensä kanssa mutta kun se asian puheeksi ottaminen ei vaan ole niin helppoa.