auttakaa! mistä tietää kun avioliitto tullut tiensä päähän? oliko se tässä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja puoliso1
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

puoliso1

Vieras
Olemme naimisissa oleva pari, meillä 3 lasta. Arkisin asiat sujuu hyvin ja kivasti, tunnen onnellisuutta ja rakastunutkin olen joskus. Mieheni tuntuu ihanalta. MUTTA! viikonloput tuntuu olevan nykyään ihan kamalia. Kaikki kärsii. Mieheni tykkää ottaa kaljaa raskaan työviikon päätteeksi, humalaan asti. Tämä asia vaivaa ja tästä useasti "valitan" kun joka viikonloppuista tuo. Varsinkin nyt kun rahat olleet todella tiukilla en haluais että mies tuhlaa siihen kaljaan. Sitte rapula aamuna mies kärttyinen ja kun mainitsen että häiritsee kaljottelu mies mies kääntää asiat että minä se pahalla päällä olen ja minua syyttää kaikesta ja olen vittumainen ja piru on irti. Riitelyksi menee, mies ei itsessään näe mitään vikaa, minua syyttää ja minä pilaan viikonloput riitelyllä. Pitäisikö vaan hiljaa istua ja hyväksyä kaikki?. Mies saa kaljotella kun tahtoo ja viikonloput aina sitä. Muutenkin mies kireä mielestäni viikonloppuisin niin kauan että saa kaljaa muttei tätä myönnä. Mies ei halua erota mutta en tiedä onko kanssani vaan käytännön syistä. Vkloput vaan on yhtä riitelyä kokoajan.

En siis haluaisi erota ja ajatuskin tuntuu pahalta ja sydäntä särkevältä. En vaan jaksa tätä syyttelyä ja haukkumista puolin ja toisin ja riitelyä. Kaikkien viikonloput pilalla

Me oltiin naimisissa 7v. Saatiin kaksi lasta ja kaikki oli hyvin. Pari viimeistä vuotta mies joi JOKA vkonloppu. Viikolla myös, arki-iltaisin otti aina pari kaljaa. Vkonloppuna tietenkin enemmän, sekä perjantaina että lauantaina.Se oli ihan kamalaa. Ei voinut olla hetkeäkään ilman kaljaa ja esim. iltaisin mies joi kotona kun me muut kävimme kylässä, harrastimme ym. Koskaan ei voinut olla kuskina koska joi eikä osallistunut mihinkään perheen yhteiseen tekemiseen. Aikani vouhotin ja huusin ja riitelin ja syyllistin.....lopulta annoin periksi ja otin eron. En jaksanut enää, ei toista voi muuttaa jos hän ei itse halua.

Tätä nykyä juo kuulemma edelleen, myös silloin kun lapset ovat hänellä. Ottaa silloin vähemmän, ihme kyllä. Ja pystyy huolehtimaan lapsista. mutta jos lapset tarvisi yöllä sairaalahoitoa tms, niin ei pystyisi toimittamaan heitä hoitoon koska ei ole ajokuntoinen. En tiedä, mutta tosi rankkaa ollut toisinaan tämän asian tiimoilta. Mulla siis, ei miehellä koska ei näe mitään väärää juomisessaan.

Kiitos vastauksesta. Mies on lasten kans ihana ja hyvä isä ym mutta häiritsee ettei selvää vkl voi olla. Kaikki kehuu ja sanoo että minulla niin hyvä mies ja ihana mutta ei tuo kovin ihanaa viikonloppuisin ole. Mietinkin valitanko turhasta? Jos muuten asiat hyvin. Mutta toinen asia tuo kun mies syyttää vaan minua eikä näe mitään ongelmaa

Sopikaa alkuun, että vain kerta per kuukausi tms.? Jos ei ilman voi olla. Ei kyllä mun hermot kestäisi, voi voi... lentäisi niskaperseotteella kuuseen jos alkaisi kaljaa kitata. Miten olet edes suostunut tuollaiseen? Sut on ihan tallattu maton alle.

Ollaan ja puhuttu tästä eikä ikinä suostuis 1 kerta kuukaudes.sanonu et haluaa kerran viikos juoda ja on sen kuulemma ansainnu. Voi kuulemma vähentää ettei molempina pv juo viikonloppuna muttei näytä sekään pitävän.

Ollaan tapeltu ja puhuttu tästä eikä ikinä suostuis 1 kerta kuukaudes.sanonu et haluaa kerran viikos juoda ja on sen kuulemma ansainnu. Voi kuulemma vähentää ettei molempina pv juo viikonloppuna muttei näytä sekään pitävän.

Meillä vähän vastaava tilanne. Eikä auta nalkutuksen lopettaminen. Minä olen tänä vuonna hermostunut tosissani miehen jokaviikonloppuiseen kännäilyyn noin kolme kertaa ja ainoastaan silloin olen avannut sanaisen arkkuni. Muuten olen ollut hiljaa, vaikka ottaakin päähän välillä rankasti. Ei suostuisi minunkaan mieheni vain yhteen kertaan kuukaudessa.

Tänään aamullakin ukko ensimmäisenä rähähti lasten lähtiessä pihalle (klo 10.30), että nyt siellä tallotaan lumet piukkaan, eikä niitä sitten saa kolattua pois. Eipä silti päässyt krapulaltaan pihalle lumenluontiin kuin vasta klo 14 jälkeen. Ihan turhaa rähinää siis lapsile ja minulle. Minä luonnollisesti hoidan kaikki lasten kuskaukset. Tänään mm. kolme reissua.

En halua erota, koska kuitenkin rakastan miestäni ja arki on muutenkin ihan ok silloin kun mies on selvinpäin. Mies ei näe tilanteessa ongelmaa, eikä varmasti suostu muuttamaan juomistapojaan. Mikä ihme näitä miehiä riivaa?

En ymmärrä miesten "oikeutta" vetää kaljaa ja rentoutua. Akka mukamas nipo jne. seliseli.
Laita mies ruotuhun joko kalja tai perhe. Eikö lapset oikeasti merkitse miehellesi mitään? Ansaitsevatko he tuollaisen ilmapiirin ja lapsuuden. Ansaitsetko sinä paremman ja huomaavaisemman miehen? Jos teillä on vielä oikeasti jotakin yhteistä ja pelastettavaa, niin luulisi miehesi heräävän ja ottavan aikuisen vastuun. Antabus kurkusta alas ja ulos lasten kanssa leikkimään. Kyllä siitä saa hyvää oloa ja herää paljon pirteämpänä.
Joskus myös kannattaisi kuvata, kun mies maistissa selittelee tai leikkii lasten kanssa tms. näyttää se ja kysyä mitä mieltä on näin ulkopuolisena videopätkästä. Alkoholisti ei näkisi ongelmaa, mutta vielä ihmisten kirjoilla oleva saattaisi pysähtyä ja miettiä näkymää.

Itse olen lapsien myötä tehnyt selväksi nolla promillen linjan. Vanhempien tulee AINA olla tolkuissaan ja valmiina, jos jotakin sattuu. Koskaan ei saa laskea toisen vanhemman varaan tai isovanhempien tms. Lapsen oikeus on saada selvät vanhemmat jotka antavat paljon hyviä muistoja lapsuudesta.

Itse olen kokenut turvattoman lapsuuden alkoholistien vanhempien myötä joten siitä syystä olen hirveän tiukkapipoinen ja katkera muija. Laittakaa hyvät tissuttelijan puolisot asialle loppu ja antakaa lapsille turvattu lapsuus!

Minä olisin Justiina ja saisi valita alkoholin tai perheensä, siinä vaiheessa minulla olisi jo asunto kattottuna ja kaikki suunnitelmat valmiina ja jos ja kun luultavimmin valitsisis siinä vaiheessa alkoholin, lähtisin saman tien menemään.

Pahalta kuulostaa, kun miehesi on mielestään ansainnut kännäämisoikeuden. Paljon puhutaan alkoholisteista ja alkoholitin käytöksen mahdollistajista. Joku voi olla mahdollistaja huomaamattaan. Tai voi joutua sellaiseen rooliin, jossa käytetään mahdollistajana (vaimo aina nalkuttaa - se ajaa juomaan).

Valitettavasti mikään, mitä teet, ei auta. Ainoastaan miehen itsensä tulisi huomata oma tilanteensa. Itse olen alkoholisti, ja tiedän/arvaan, miten miehesi ajattelee. Todennäköisesti hän kyllä tietää, että alko on ongelma ja haittaa elämää. Ei jaksa olla täysipainoinen vanhempi. Ei jaksa kotitöitä, eikä mitään muutakaan kunnolla. Ei elä elämäänsä 100% vaan puolella liekillä.

Sitten tulee syyllisyys. Olen huono vanhempi, olen huono ihminen. Viikon aikana fyysinen ja psyykkinen kunto ei ehdi palautumaan niin täydellisesti, että sen aikana ehtisi "ottamaan mitään takaisin", korjaamaan mitään rikkoutunutta. Perjantaina taas ajattelee, että helvetti, kohta on maanantai ja edessä uusi työviikko, en jaksa ottaa sitä vastaan, ellen saa ensin "nollata". Sitten taas kaikki alusta; väsähtäneenä ja masentuneena aloitettu työviikko. Itsesyytökset. Kunnes taas se perjantai!

Todellakin suosittelen, että ota ero. Tai aluksi asumusero. Siinä on kaksi vaihtoehtoa: joko mies myöntää ongelman ja hakee apua, tai muuttuu rappioalkoholistiksi. On tärkeää muistaa, että alkoholismi ei ole paikallaan junnaava, ikävä pikku probleema, vaan se on etenevä sairaus. Ilman hoitoa se väistämättä päättyy kuolemaan.

Tarkotus ei oo pelotella, vaan vähän avata asiaa tältä "juopon" puolelta. Alkoholistin ajatusmaailma kun on niin kovin erilainen kuin normaalin tallaajan. Toivotan teille kaikkea hyvää ja sinulle erityisesti jaksamista, mitä tahansa päätätkin tehdä!

Mieheni kuuöemma ansaitsee 12 kaljaa kerran viikossa raskaan työviikon takia.. enkö minä ansaitse mitään? Ei koskaan tehdä asioita mitä haluaisin esim. Käytäis koko perhe ajelemassa jossain ja jotain muuta mukavaa. Meillä tosiaan tiukkaakin niin miksi mieheen voi ja saa tuhlata kaljojen verran mutta me muut ei voida tehdä mitään kun ei varaa ylimääräiseen. Mun sydän särkyy kun nään tuon miehen ja rakastan kuitenkin häntä. En voi ymmärtää miten on niin itsekäs eikä ajattele minua tai minun hyvinvointia. Ihan sama mitä teen tuntuu pahalta ja väärältä

Kiitos ihanasta vastauksesta alkoholistin puolelta. Itseasiassa kerran erottu ja mies lupasi muuttua ja palattiin yhteen mutta mikään ei oikeastaan muuttunut vaikka häneltä muka iso edistys ja iso uhrautuminen jos juo vaan toisena pv/vkl. Tykkään itsekkin joskus rentoutua ja ottaa mutta ei minun mielestä joka vkl tarvi varsinkin kun lapset kotona. Tuntuu niin vaikealta kunei tiedä mitä tehdä ja mikä oikein ja en ole ennen ajatellutkaan että loppuelämäni on tämmöistä.. tuntuu vaan niin pahalta ajatella että mies löytää uuden ja minua paremman, joka ei nalkuta.

Mieheni kuuöemma ansaitsee 12 kaljaa kerran viikossa raskaan työviikon takia.. enkö minä ansaitse mitään? Ei koskaan tehdä asioita mitä haluaisin esim. Käytäis koko perhe ajelemassa jossain ja jotain muuta mukavaa. Meillä tosiaan tiukkaakin niin miksi mieheen voi ja saa tuhlata kaljojen verran mutta me muut ei voida tehdä mitään kun ei varaa ylimääräiseen. Mun sydän särkyy kun nään tuon miehen ja rakastan kuitenkin häntä. En voi ymmärtää miten on niin itsekäs eikä ajattele minua tai minun hyvinvointia. Ihan sama mitä teen tuntuu pahalta ja väärältä

Ymmärrän harmituksesi, jos rahat on vähissä...
Mutta oikeasti. Harkitsetko sä nyt ihan tosissas eroamista siksi, että sun mies juo 12 bisseä viikossa?
Ja siis tuon 12 oluen takia viikossa, te ette tee KOSKAAN mitään mitä sinä haluaisit? Eikä se ajattele KOSKAAN sua ja on ihan valtavan itsekäs?

Mun mielestä sä olet tehnyt kärpäsestä härkäsen. Olis aivan VITUN tyhmää erota rakastamastaan ihmisestä tuollaisen takia. Lopeta se nipottaminen ja anna sun miehen juoda ihan rauhassa seuraavat 12 kuukautta. Se voi olla, että kun sä lakkaat marisemasta niin sitäkin kiinnostaa vähemmän juoda.

No unohdin mainita, että jos kesäloma joululoma mikä vaan, mies haluaa vaan juoda. Kun tietää että lomat tulossa ahdistaa kun kaljottelua vaan. Kyllä mua vituttaa kattoa joka vkl tätä samaa.

Yhteistyössä