Paniikkihäiriö ja jatkuva epätodellinen olo

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras:::
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras:::

Vieras
Mulla on ollut jo 8 vuotta taipumusta saada paniikkikohtauksia, mutta nyt tilanne on mennyt siihen pisteeseen että mulla on epätodellinen olo 24/7. Olen siis ihan todellisuudentajuissani, mutta päässä on jatkuvasti todella outo olo, sellainen oudon "kevyt" ja pökerryttävä. Vaikea selittää.

Mun järki ei sano miksi ihmeessä mulla on tällainen olo, vaikkei varsinainen paniikkikohtaus olekaan päällä. :( Toki mietin tätä oloa ihan koko ajan kun on niin pelottava, mutta silti.

Luulin aluksi että johtuisi niskoista, mutta ei.

Mulla vaan on kaikkia epäilyksiä SSRI-lääkkeiden suhteen, niistä kun on ollut niin paljon kaikkia negatiivisia juttuja... Tosin lääkärin mukaan olooni ei auta enää terapiat, paniikkihäiriö kun on niin pitkittynyt, vaan ainoastaan lääke auttaa.

Olen syönyt ja juonut ihan hyvin. Stressiä on mm. tästä olotilastani. Olenkin yrittänyt tehdä kaikenlaista että unohtaisin oloni, mutta jossain "taustalla" se kummittelee koko ajan.

Mulle on ihan uutta että paniikkihäiriö aiheuttaa epätodellista oloa 24/7, epätodellista oloa on ennen ollut vain kohtausten aikana ja sitten olo on taas normalisoitunut.

Mulla on ollut lievää paniikkioloa (juuri tuollaista outoa mitä kuvailit) pari-kolme kertaa päivässä (ja helpommin tälleen illan tullen väsyneenä) siitä asti kun koululaisten kesäloma alkoi :D eli kotona pyörii 4 kesälomalaista ja yhtä rumbaa kaikki päivät. Kai tämä tästä helpottaa kun elokuu taas koittaa :) kysyin lääkäriltä, niin vaarallista tämä ei ole, mutta toki väsyttävää pidemmän päälle.

Onko sulla katsottu veriarvot ja hormonitasot? Mä yritän välttää lääkitystä viimetippaan, ja kun tähän ei nyt vielä ainakaan liity mitään masennusta tai ahdistusta, niin uskon kestäväni syksyyn!

Hemoglobiini, verensokeri, perusverenkuva, täydellinen verenkuva ja kilpirauhaskokeet on otettu, mutta kaikki arvot ovat ihan normaaleja.

Mulla paniikkikohtaukset ja ahdistus ovat kyllä pahentuneet rajusti viime vuosien aikana. Itse asiassa mulla on ollut jo jonkin aikaa suuria vaikeuksia liikkua edes ulkona paniikkikohtausten pelossa. Kaipa kaikki tuo on johtanut lopulta tähän jatkuvaan epätodelliseen olotilaan. :(

Ei ole helppoa sinulla. Yksi juttu, jonka voisit selvittää, onko sinulla tasapainoelimen ongelmia. Se aiheuttaa mitä ihmeellisimpiä oireita, joista eräs on juuri paniikki. Tuo kuvailemasi "pökerrys" tuntui minulle niin tutulle. Itse olen saanut avun tasapainohoidoista moniin oireisiin huimauksesta paniikkiin. Netistä löytyy tietoa esim. dosentti Tapani Rahkon sivuilta. Itse olen käynyt hänen vastaanotollaan Tampereella Terveystalossa. Kannattaa selvittää tämä. Ei ole huuhaata, vaan puhdasta lääketiedettä.

Ota rakas ne lääkkeet vastaan,ne auttaa. Syöt niitä sen aikaa kun lääkäri määrää niin kaikki tasoittuu ja normipäivä palaa. Olosi ei enää parane itsestään,tarvitset lääkkeet avuksi.

Tsemppiä,tiedän tuon olon,ei ole kiva se :(

Lääkkeet auttaa. Mutta voivat toki aiheuttaa monia haittavaikutuksia. Itse lopettelen monen vuoden lääkitystä, kun haluan vähän aidompaa elämää. Elämä on lääkkeiden vuoksi muuttunut "värittömäksi". Lisäksi en osaa sanoa olenko aseksuaali vai johtuuko se vaan lääkkeistä, olen syönyt niitä niin kauan etten enää muista. :D

dissosiaatiosta.Siihen auttaa terapia sekä se, että ikäänkuin yrität palauttaa itsesi takaisin maanpinnalle,
keskittämällä huomiosi johonkin tuoksuun, tavaraan, makuun....

Mulla oli reilu vuos takaperin samanlaisia oloja ja todettiin lievää masennusta ja ahdistuneisuutta. myös noita paniikkikohtauksia tuli jokunen,se epätodellinen olo oli kaamein. Mä kieltäytysin täysin lääkkeistä koska ahisti ne sivuvaikutukset ja se et en pystykkään lopettaa lääkitystä. Homeopaatilta sainkin sitten homeopaattisia lääkkeitä ( joo,niitten toimivuus on joo ehkä siinä uskotko ite siihen toimivuuteen)+ vielä vyöhyketerapiaa. No nykyisin en tarvii enää edes niitä homeopaattisia kuin ehkä tooooosi harvoin. ja terapia on jatkunut nyt noin pari vuotta. näistä mä oon saanut hyvän avun ja elämä alkaa loistaa pikku hiljaa =) suosittelen edes testaamaan niitä homeopaattisia koska ei siinä mitään ainakaan menetä.

Mulla vaan on kaikkia epäilyksiä SSRI-lääkkeiden suhteen, niistä kun on ollut niin paljon kaikkia negatiivisia juttuja... Tosin lääkärin mukaan olooni ei auta enää terapiat, paniikkihäiriö kun on niin pitkittynyt, vaan ainoastaan lääke auttaa.

Kysyin lääkäriltä että voisiko tämä olla dissosiaatiota, mutta ei ollut sitä mieltä. Mulla ei siis ole esim. sellaista että tuntisin itseni vieraaksi, mutta tulee sellaisia todella outoja tuntemuksia kuin mulla ei olisi päätä (?!). Toki tiedän että mulla on pää, mutta tuo tunne on niin kerta kaikkisen kummallinen. Yleensä mulle iskee aina paniikki kun on niin ahdistavan outo tunne. :( Lääkäri oli vahvasti sitä mieltä että olisi ahdistuneisuutta/paniikkihäiriöön liittyvää.

Lääkkeet ehkä auttaisivat, mutta pelkään että ne muuttavat persoonaani jotenkin. En halua olla mikään tunteeton zombi.

Kannattaa miettiä rehellisesti: eikö nuo oireet ole jo muuttaneet sinun persoonaa? Lääkkeet saattaisi auttaa sinua olemaan oma itsesi ja rentoutumaan. Persoonallisuus tulisi esiin ja todellinen luonne. Kannattaa ehkä miettiä, muttei liian pitkään. Ettet mene esim psykoosiin kun et hoida ongelmiasi.

Minusta jossain kyllä sanottiin, ettei tämänkaltaisen ahdistuneisuuden pitäisi johtaa psykoosiin.

Otin kuitenkin yhteyttä mielenterveystoimistoon, vaikka lääkärin mukaan keskustelu ei enää autakaan. Ehkä tuolla osataan kertoa paremmin mun oireista ja mietitään lääkitysjuttuja ym.

Lääkkeet auttaa. Mutta voivat toki aiheuttaa monia haittavaikutuksia. Itse lopettelen monen vuoden lääkitystä, kun haluan vähän aidompaa elämää. Elämä on lääkkeiden vuoksi muuttunut "värittömäksi". Lisäksi en osaa sanoa olenko aseksuaali vai johtuuko se vaan lääkkeistä, olen syönyt niitä niin kauan etten enää muista. :D

Johtunee lääkkeistä :( Mutta onneksi tilanne normalisoituu aika pian lopetuksen jälkeen =)

[QUOTE="xxx";30021831]Hanki ne lääkkeet. Mullakin oli tuota ja sain myös kohtauksia, nyt ei oo ollu aikoihin kun säännöllinen lääkitys[/QUOTE]

Tämä on jo vähän vanha ketju, mutta mikä lääke on parantanut sinun kohtaukset? Minulla on ollut epätodellinen olo nyt vähän päälle kuusi vuotta. Olen käynyt terapiassa, ensin kuukausi kerrallaan juttelemassa vaikka kenen kanssa ja sitten pääsin Kelan maksamaan terapiaan, jossa kävin sen kolme vuotta, minkä Kela maksoi. Se loppui, ja nyt olen käynyt hieman päälle vuoden ehkä kolmen kuukauden välein omalla kustannuksella juttelemassa, kun olo tuntuu siltä. En nyt tiedä, onko tuosta terapiasta ollut niin paljoa apua.. Olen kokeillut erilaisia lääkkeitä ja pisimpään söin Optiparia. Se ehkä hieman helpotti ahdistusta, joka tuli epätodellisesta olosta (minulla siis diagnosoitu depersonalisaatio- ja derealisaatiohäiriö) mutta itse epätodellinen olo ei lähtenyt mihinkään.

Nyt en ole syönyt lääkkeitä yli puoleen vuoteen. Välillä menee suht. hyvin ja välillä olo on todella sumea ja se sitten ahdistaa (niin kuin lääkkeidenkin kanssa).

Jos vain joku lääke olisi, mikä toimii niin voisin syödä sitä vaikka loppuelämäni. Näin elämä on raskasta.

Koittakaan nyt hyvät ihmiset hoitaa itseänne, jotta näiltä nykypäivän ongelmilta vältyttäisiin. Huolehtikaa vitamiinien syömisestä, etenkin D-vitamiini sekä E-Epa. Tässä teille luettavaa.

http://www.tritolonen.fi/index.php?page=news&id=2460

http://www.tritolonen.fi/index.php?page=news&id=1596

http://www.tritolonen.fi/index.php?page=news&lang=fi&id=795

Koittakaan nyt hyvät ihmiset hoitaa itseänne, jotta näiltä nykypäivän ongelmilta vältyttäisiin. Huolehtikaa vitamiinien syömisestä, etenkin D-vitamiini sekä E-Epa. Tässä teille luettavaa.

D-vitamiini ja mielenterveys - Terveysuutiset - Tohtori Tolonen

Luontaisterveys: Teemana ravitsemus ja mielenterveys - Terveysuutiset - Tohtori Tolonen

Masennuslääkkeet tehottomia kaksisuuntaisessa mielialahäiriössä - Terveysuutiset - Tohtori Tolonen

Syön kalaöyjyä joka päivä, sekä foolihappoa ja D-vitamiiniakin 50 ul päivässä... Varmasti vitamiineja on hyvä syödä, mutta tottahan se on, ettei ne epätodelliseen oloon auta. Ei jaksaisi aina lukea sitä, että syö jotenkin huonosti tms. Alkoholiakaan en käytä, koska se vaan pahentaa oloa.

Mulla ollut vuodesta 2008 lähtien tuollaista huimaavaa ja epätodellista oloa. Nyt viime vuosina huomannut paniikkikohtauksen omaisia reaktioita. On tutkittu pää magneetissa, on tutkittu veriarvot, on kokeiltu OMT fysioterapiaa. Nyt sitten diagnosoitiin lievä paniikkihäiriö ja sain siihen lääkkeet, toivottavasti olo helpottuu.

Mulla on ollut lapsuudesta saakka ajoittain tuollaista epätodellista "unioloa", kuten silloin tilaa nimitin. Saattoi kestää tunneista viikkoihin ja sitten olla poissa ties kuinka kauan. Todella paljon vähentyneet iän myötä mutta eivät jääneet kokonaan pois. Eivät kuitenkaan jää päiviksi tai viikoiksi päälle kuten joskus nuorempana.

Enpäs koskaan aiemmin ollut tullut ajatelleeksi, että A) tätä voisi olla muillakin ja B) voisi olla jokin mielenterveysjuttu. Aina olen aatellut, että johtuu jotenkin aivojen toiminnasta, kyllä, mutta että on puhtaasti fyysistä, ei psyykkistä. Olen kuitenkin aina ollut täysin tietoinen tekemisistäni, muistan tapahtumat yms, olo vain on unenomainen.

Mistäpä ovat kohtalotoverit apua saaneet?

[QUOTE="Tiitu";30022162]Ota rakas ne lääkkeet vastaan,ne auttaa. Syöt niitä sen aikaa kun lääkäri määrää niin kaikki tasoittuu ja normipäivä palaa. Olosi ei enää parane itsestään,tarvitset lääkkeet avuksi.

Tsemppiä,tiedän tuon olon,ei ole kiva se :([/QUOTE]

Aika itsekästä ja julmaa sanoa jollekin noin.
Sinä et voi tietää, auttavatko ne lääkkeet.
Voivat aiheuttaa myös oireiden pahenemista,riippuvuutta tai laukaista jonkin muun sairauden.
Mitäänhän ne eivät paranna.

Yhteistyössä