Pakko avautua täällä, ettei pää räjähdä! Mies ja miehen lapset...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Li.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Li.

Vieras
Nyt on vaan pakko saada sanoa suoraan asioita, mitään kaunistelematta. Kotona kun ei saa mistään sanoa mitään ja tuntuu, että homma leviää kohta käsiin ( :saan raivarit).

Tuntuu, kuin pyörittäisin täyshoitolaa! Mies tekee kyllä paljon, hänessä ei ole mitään muuta vikaa kun tämä yksi: en saa sanoa mitään, en _mitään_, mitä tulee hänen lastensa tekemisiin tai tekemättä jättämisiin. On väärin sanoa, että valot pitäisi sammuttaa, kun niitä ei tarvita. Mun tehtävä on kulkea kouluikäisten lasten perässä sammuttamassa valoja. Noille lapsille laitetaan kaikki valmiiksi, leivät voidellaan ja maidot kaadetaan lasiin, ihan joka asia tehdään heidän puolesta. Lapset joko pelaavat tai katsovat ohjelmia varmasti ainakin 9h päivästä, eipä nuo juuri muuta teekkään. Mistään asiasta ei tule mitään seurauksia. Jatkuvasti peli/telkkari on lujalla ja mies sanoo että laittakaa vähän hiljemmalle. Mä oon kolme vuotta kuullut ton lauseen useita kertoja päivässä. Eilen, kun erehdyin sanomaan, että "ihan totta, nyt riittää samasta asiasta sanominen, seuraavaksi sammuu se tietokone", niin mies kiirehti sanomaan, että ei tarvitse hermostua! Hermostua?! Mä SANOIN ton lauseen, ihan normaalilla äänensävyllä! Sitäpaitsi: kyllä pikkuhiljaa olisi syytä hermostua ja sanoa vähän vaativammalla äänensävyllä.
Kerran uskalsin ottaa tämän asian puheeksi, n. Vuosi sitten. En saanut mitään vastausta mihinkään. Ainoastaan, että "eihän niitä valoja voi muistaa sammuttaa, ei naapureita voi muistaa aina ottaa huomioon, ei voi vaatia, että leivänpääliset muistaisi laittaa jääkaappiin, jos itsekseen joutuu välipalan tekemään" jne. No ei voi varmaan vaatia niin, kun ei ole ikinä mitään opetettu tai vaadittu!
Sanoin myös, että olisi kiva jos muutkin osallistuisivat vaikka ruuanlaittoon, leipomiseen jne, tehtäisiin yhdessä. Auta armias, jos noilta lapsilta sellaista vaatii! Naama menee heti mutrulle, jos pitäisi muuta tehdä kun tuijottaa sitä ruutua.

Oman lapseni otan mukaan puuhiin, olen aina ottanut ja lapsi haluaa osallistua. Pieniä hommia, kuten astianpesukoneen tyhjennyt, vessapaperipaketin tyhjentäminen kaappiin, lisäksi leipominen ja ruuanlaitto: lapsi todella haluaa osallistua ja on jo melko taitava leipuri ja kokki, vaikka ikää 5v. :D Meillä kotona tehtiin yhdessä asioita ja siksi tää touhu on mun mielestä niin omituista. On myös vaikea soveltaa samoja sääntöjä kaikille lapsille, kun en mitään uskalla sanoa.

Nyt en myöskään todellakaan tarkoita, että jatkuvasti pitäisi jotain olla tekemässä, ei todellakaan! Mutta kun edes joskus!

Tulipa sekava ja pitkä teksti, mutta huh, kun helpotti!

Ihan oikeasti, miks sä noin huonon kasvattajan olet ottanu kumppaniksi? Ei tuollaista ihmistä voi kunnioittaa hevon vitun vertaa.

:D

Ei toi ihan noin ykstoikkosta ole kuitenkaan. Ymmärrän periaatteessa mistä toi johtuu: kai sitä itekkin olisi lepsumpi, jos lapsi olisi yli puolet ajasta pois. Ja sitten, kun miehellä "menee hermot", niin johan rupeaa tapahtumaan. Kyllä tuo saa halutessaan penskat kuriin alle viidessä sekunnissa.

Ja toi on paras mies, mitä kuvitella saattaa, ihan täydellinen. Kuten sanoin, niin on vain tämä yksi vika. Hän nousee heti puolustuskannalle, kun kyse on hänen lapsista. Ja mun tarkoitus ei ole edes arvostella hänen lapsia, vaan häntä itseään. :P

Oh dear, I FEEL YOU! Meillä aivan sama. Miehen lapset (poika täyttää tänä vuonna 9v, tyttö 7v), ovat samanlaisia. Sängyn petaaminen on mahdoton asia, sen pyytäminen on nipottamista. Huoneen siivoukseen ei tarvitse osallistua, porkkanan tarjoaminen on kiusaamista. Minä en saa kysyä mitään, en puuttua mihinkään, en kertoa mielipiteitäni mistään. En saa neuvoa kouluasioissa/läksyissä, vaikka itse olen sillä alalla töissä. HUOH.

Kiitos!

[QUOTE="pippa";30747083]Oh dear, I FEEL YOU! Meillä aivan sama. Miehen lapset (poika täyttää tänä vuonna 9v, tyttö 7v), ovat samanlaisia. Sängyn petaaminen on mahdoton asia, sen pyytäminen on nipottamista. Huoneen siivoukseen ei tarvitse osallistua, porkkanan tarjoaminen on kiusaamista. Minä en saa kysyä mitään, en puuttua mihinkään, en kertoa mielipiteitäni mistään. En saa neuvoa kouluasioissa/läksyissä, vaikka itse olen sillä alalla töissä. HUOH.

Kiitos![/QUOTE]

Kauhee sanoa näin, mutta onneksi joillain muillakin on sama tilanne! :D

Aika usein käy niin, että lähden lapseni kanssa johonkin kahdestaan, kyläilemään, kahvilaan, minne vaan. Kun ei vaan jaksa katella tätä touhua turpa kiinni täällä kotonakaan.

Ootko sä koittanut keskustella asiasta?

Huhhuh, järkyttävän kuulosta. Entäs, jos annat miehen paapoa lapsensa. Et osallistu heidän aamupalaan tai sen siivoamiseen. Jos jotain jää pöytään, mies siivoamaan. Samoin kaikessa muussakin. Mies huoltakoon. Samoin pyykit sun muut.
Oikesti, ei kai kukaan täyspäinen vanhempi anna lastensa roikkua peleissä/netissä 9h päivässä. Missä on liikunta yms

Kauhee sanoa näin, mutta onneksi joillain muillakin on sama tilanne! :D

Aika usein käy niin, että lähden lapseni kanssa johonkin kahdestaan, kyläilemään, kahvilaan, minne vaan. Kun ei vaan jaksa katella tätä touhua turpa kiinni täällä kotonakaan.

Ootko sä koittanut keskustella asiasta?

Juu, pari vuotta jo. :) Mies on hankalassa välikädessä, koska exänsä vetoaa aina siihen miten hänet jätettiin ja miten hän vain yrittää "selviytyä" arjesta. Erosta jo kolme vuotta. Lapsia pitäisi vain sääliä, heiltä ei saisi vaatia mitään normaalia. Ovat aina olleet paljon kipeinä, koska ovat aina syöneet huonosti ja heitä on ylilääkitty koko elämänsä. Siitäkään ei voi keskustella järkevästi, vaan joka aivastukseen pitäisi olla jotain nenäsumutetta tuuppaamassa ja huuhtelemassa onteloita.

Alkuperäinen kirjoittaja herraisä;30747097:
Huhhuh, järkyttävän kuulosta. Entäs, jos annat miehen paapoa lapsensa. Et osallistu heidän aamupalaan tai sen siivoamiseen. Jos jotain jää pöytään, mies siivoamaan. Samoin kaikessa muussakin. Mies huoltakoon. Samoin pyykit sun muut.
Oikesti, ei kai kukaan täyspäinen vanhempi anna lastensa roikkua peleissä/netissä 9h päivässä. Missä on liikunta yms

Siis mies kyllä siivoaakin, tekee ruokaa ja aamu-, ilta- ja välipalat usein. Pesee pyykkiä, jos tarvii. Hänet on kasvatettu tekemään paljon, on joutunut tekemään pienestä asti itse todella paljon. Mutta toki minä teen enemmän, miehet kun ei "tajua" tehdä kuin nuo perus-asiat ja nekin joskus vähän niin ja näin. :P kysyy usein, voiko tehdä jotain ja tekee, jos pyydän. Ja mä kyllä ihan tykkään siivoomisesta ja siitä, että asiat tulee tehtyä, mutta en mä mikään palvelija ole enkä tykkää siitä, että muiden ei tarvi siivota omia jälkiään. Mies ei tosin ota samalla tavalla stressiä siivoamisesta kuin minä. Enemmän tässä ottaa päähän se, että noi lapset ei osallistu mihinkään ja niiltä tosiaan ei mitään saa vaatia. Tää on mennyt siihen, että kun kaikki muksut on kotona, niin en mä halua mun lasta pakottaa siivoamaan huonettaan kun ei muidenkaan tarvi. Kun täällä on vaan mun lapsi, huone pitää siivota joka päivä, koska lapsi leikkii todella paljon ja leluja on vähän liikaakin. On sekin vähän epäreilua, että kun noiden isompien ei tarvi leikkiä, niin eipä niiden huoneessa usein paljon mitään levällään olekkaan.

Oma lapseni on toki siinäkin mielessä erilainen, kuin miehen lapset, että hän ei tahdo pelata (paitsi lautapelejä) tai katsella piirrettyjä juuri koskaan. Eli hänen ruudun tuijottamista ei ole tarvinut rajoittaakkaan ikinä.

Ja ilmeisesti nuo lapset eivät saa äitinsä luona pelata/katsella telkkaria kun n. 1-2h viikossa. Tänkin takia kai mies aattelee, että sen kun sitten täällä katsovat koko ajan. -_-

Siis mies kyllä siivoaakin, tekee ruokaa ja aamu-, ilta- ja välipalat usein. Pesee pyykkiä, jos tarvii. Hänet on kasvatettu tekemään paljon, on joutunut tekemään pienestä asti itse todella paljon. Mutta toki minä teen enemmän, miehet kun ei "tajua" tehdä kuin nuo perus-asiat ja nekin joskus vähän niin ja näin. :P kysyy usein, voiko tehdä jotain ja tekee, jos pyydän. Ja mä kyllä ihan tykkään siivoomisesta ja siitä, että asiat tulee tehtyä, mutta en mä mikään palvelija ole enkä tykkää siitä, että muiden ei tarvi siivota omia jälkiään. Mies ei tosin ota samalla tavalla stressiä siivoamisesta kuin minä. Enemmän tässä ottaa päähän se, että noi lapset ei osallistu mihinkään ja niiltä tosiaan ei mitään saa vaatia. Tää on mennyt siihen, että kun kaikki muksut on kotona, niin en mä halua mun lasta pakottaa siivoamaan huonettaan kun ei muidenkaan tarvi. Kun täällä on vaan mun lapsi, huone pitää siivota joka päivä, koska lapsi leikkii todella paljon ja leluja on vähän liikaakin. On sekin vähän epäreilua, että kun noiden isompien ei tarvi leikkiä, niin eipä niiden huoneessa usein paljon mitään levällään olekkaan.

Oma lapseni on toki siinäkin mielessä erilainen, kuin miehen lapset, että hän ei tahdo pelata (paitsi lautapelejä) tai katsella piirrettyjä juuri koskaan. Eli hänen ruudun tuijottamista ei ole tarvinut rajoittaakkaan ikinä.

Ja ilmeisesti nuo lapset eivät saa äitinsä luona pelata/katsella telkkaria kun n. 1-2h viikossa. Tänkin takia kai mies aattelee, että sen kun sitten täällä katsovat koko ajan. -_-

Sinulla on karannut nyt mopo käsistä, tunnut vertailevan omaa lastasi ja miehen lapsia jopa tyyliin että se on epäreilua ettei miehen lapset ole enää leikki-ikäisiä ja sotke niin paljon kuin oma lapsesi, niinpä heille ei tule sitä siivoamistakaan. Sopiiko sinulle uusperhe-elämä, oikeasti?

Sinulla on karannut nyt mopo käsistä, tunnut vertailevan omaa lastasi ja miehen lapsia jopa tyyliin että se on epäreilua ettei miehen lapset ole enää leikki-ikäisiä ja sotke niin paljon kuin oma lapsesi, niinpä heille ei tule sitä siivoamistakaan. Sopiiko sinulle uusperhe-elämä, oikeasti?

No nyt kyllä ymmärsit täysin väärin. Miehen lapset ovat olleet päiväkoti-ikäinen ja ekaluokkalainen, kun olemme yhdessä ruvennut olemaan ja meno oli tätä samaa jo silloin. Toisekseen: nuo lapset leikkisivät esim. legoilla, jos eivät saisi pelata.

Tarkoitin vain ja ainoastaan sitä, että lapset ovat luonteeltaan erilaisia noin niin kun lähtökohtaisestikkin. Ja ei se noiden lasten vika edelleenkään ole, että ovat "koukussa" peleihin. Jos siihen olisi rajat laitettu, tilanne olisi toinen.

Ja ei: tämä elämä tällaisena ei sovi minulle. Joku ratkasu on löydettävä.

No voi nyt....

Kerran olet asian ottanut puheeksi noin vuosi sitten. Kyllä se kissa olis nostettava pöydälle ja niin monta kertaa kuin tarvis. Eihän kukaan noin voi elää. Teidän katon alla eletään teidän sääntöjen mukaan, ja minusta ne säännöt on sovittava yhdessä. Minä en ainakaan alkaisi elämään puolta kuukautta jonkun toisen lapsien kanssa, jos minulla ei olisi asioihin mitään sanomista vaikka olisi minunkin koti kyseessä.

Meillä oli vuosia sitten sama tilanne. Mies sanoi etten minä saa komentaa hänen lapsiaan, etteivät nämä pidä minua minään "noita-akkana". Hän kuulemma pitää kurin (= siis ei). Mies antoi pelata ilman aikarajoja ja kaikki olisi pitänyt passata lapsille valmiiksi. Mies oli omassa lapsuuden perheessään tottunut sellaiseen.

Vuoden verran toimin kiltisti miehen toiveiden mukaan. Sitten laitoin pelaamiselle rajat, vaadin että 10- ja 11-vuotiaat lapset korjaavat jälkensä (roskat roskiin, ei lattialle, likaiset astiat koneeseen jne.). Ilmoitin myös että lapset ovat sen ikäisiä että osaavat tehdä itselleen voileivän tai kaataa muroja lautaselle. Jos eivät osaa, on korkea aika opetella. Mies syytti minua etten välitä lapsista ja käytiin eron partaalla, mutta niin vaan ollaan edelleen yhdessä ja välit nyt jo aikuisiin lapsiin ovat kunnossa.

Ota yhteyttä kunnalliseen perhetyöntekijään. Ehkä saisitte ulkopuolisesta keskusteluavusta apua keskustellessasi miehesi kanssa. Eli "kissa on nostettava pöydälle" ja sinun on saatava miehesi puhumaan tästä ilmeisen kipeästä aiheesta, niin etteivä tlapset ole paikalla. Perhe on yksikkö, johon te yhdessä laaditte säännöt. Sitten voitte ottaa lapset mukaan ja pitää perheneuvottelun aiheesta. Tämäntuon ikäiset lapset ymmärtävät kyllä jo, mikä on järkevä peliaika päivässä. Tärkeintä kuitenkin on, että toimit miehesi kanssa yhteistuumin, tai riskinä on että perhe repeää kahtia.

Tiedän tunteen...olen ollut nyt 7 vuotta miehen kanssa jolla on 10 vuotias lapsi vuoroviikoin. Olen läpi käynyt samankaltaisia tunteita ja monta särmää on pitänyt silotella. Mies on vielä tänäkin päivänä herkillä asioista mitkä koskevat hänen lastaan ja puolustaa aika paljon omaansa, on yhteisiäkin. Mutta kyllä vuodet silottaa särmiä, pakko myöntää. Lapsi on kiva, miehen kanssa on ollut ainoat haasteet kun on harrastanut just tuota samaa...tekee kaiken puolesta, ei vaadi mitään tai opeta. Mut jotain asioita olen saanut muuttumaan arjessa kun olen vain jankannut ja jankannut :) ihan perusasioita mitä jokaisen lapsen on hyvä oppia tietyn ikäisenä. Olen itse ollut vähemmän aikaa vanhempana kun mieheni mutta olen joutunut opettamaan monta vanhemmuuden vaatimaa juttua. Miehellä on ollut hankaluuksia hypätä isän rooliin, eikä ole oikein hyväksynyt sen mukana tuomaa vastuuta. Olen ollut monta kertaa valmis laittamaan hanskat naulaan, mutta aina on punnerrettu eteenpäin. Nyt on menossa taas hankalampi ajanjakso, mutta nyt asiat koskevat enemmän miehen ja yhteisten lasten suhdetta, asioita pitää vääntää rautalangasta. Hiljaa hyvä tulee....

[QUOTE="Ami";30747295]Ota yhteyttä kunnalliseen perhetyöntekijään. Ehkä saisitte ulkopuolisesta keskusteluavusta apua keskustellessasi miehesi kanssa. Eli "kissa on nostettava pöydälle" ja sinun on saatava miehesi puhumaan tästä ilmeisen kipeästä aiheesta, niin etteivä tlapset ole paikalla. Perhe on yksikkö, johon te yhdessä laaditte säännöt. Sitten voitte ottaa lapset mukaan ja pitää perheneuvottelun aiheesta. Tämäntuon ikäiset lapset ymmärtävät kyllä jo, mikä on järkevä peliaika päivässä. Tärkeintä kuitenkin on, että toimit miehesi kanssa yhteistuumin, tai riskinä on että perhe repeää kahtia.[/QUOTE]

Siis kyllähän mä tiedän, että asiasta on puhuttava ja ratkaisu löydettävä. Eikä tässä nyt ensimmäisenä ulkopuolista apua tarvita varmastikkaan. Mä vaan oon vältellyt asiaa, koska en halua riitaa ja toisaalta mä loukkaannun, jos mua ei kuulla/väitetään vastaan, vaikka sanoisin ihan aiheesta. Mutta tosiaan: aion ottaa asian puheeksi ja vaatia keksimään ratkaisu tähän tilanteeseen. Kyllä me aina muuten pystytään puhumaan kaikesta, mutta tää asia on vaikea.

Alkuperäinen kirjoittaja puolikas äiti;30747309:
Tiedän tunteen...olen ollut nyt 7 vuotta miehen kanssa jolla on 10 vuotias lapsi vuoroviikoin. Olen läpi käynyt samankaltaisia tunteita ja monta särmää on pitänyt silotella. Mies on vielä tänäkin päivänä herkillä asioista mitkä koskevat hänen lastaan ja puolustaa aika paljon omaansa, on yhteisiäkin. Mutta kyllä vuodet silottaa särmiä, pakko myöntää. Lapsi on kiva, miehen kanssa on ollut ainoat haasteet kun on harrastanut just tuota samaa...tekee kaiken puolesta, ei vaadi mitään tai opeta. Mut jotain asioita olen saanut muuttumaan arjessa kun olen vain jankannut ja jankannut :) ihan perusasioita mitä jokaisen lapsen on hyvä oppia tietyn ikäisenä. Olen itse ollut vähemmän aikaa vanhempana kun mieheni mutta olen joutunut opettamaan monta vanhemmuuden vaatimaa juttua. Miehellä on ollut hankaluuksia hypätä isän rooliin, eikä ole oikein hyväksynyt sen mukana tuomaa vastuuta. Olen ollut monta kertaa valmis laittamaan hanskat naulaan, mutta aina on punnerrettu eteenpäin. Nyt on menossa taas hankalampi ajanjakso, mutta nyt asiat koskevat enemmän miehen ja yhteisten lasten suhdetta, asioita pitää vääntää rautalangasta. Hiljaa hyvä tulee....

Varmasti on ihan normaalia, että välillä on näkemyseroja lastenkasvatuksen kanssa. Ihan silloinkin, kun kaikki lapset on yhteisiä. Jotenkin ne asiat vaan on selvitettävä, aikuisten pitäisi siihen pystyä. Mutta kun aina se ei vaan ole niin helppoa, kyse kun on siitä maailman tärkeimmästä asiasta. Mä kuitenkin otan asian tänään puheeksi, kun lapset menee nukkumaan. Tuntui sitten kuin vaikeelta tahansa.

Varmasti on ihan normaalia, että välillä on näkemyseroja lastenkasvatuksen kanssa. Ihan silloinkin, kun kaikki lapset on yhteisiä. Jotenkin ne asiat vaan on selvitettävä, aikuisten pitäisi siihen pystyä. Mutta kun aina se ei vaan ole niin helppoa, kyse kun on siitä maailman tärkeimmästä asiasta. Mä kuitenkin otan asian tänään puheeksi, kun lapset menee nukkumaan. Tuntui sitten kuin vaikeelta tahansa.

Lasten onkin sitten mukava kuunnella keskusteluanne.