Ero tulossa ja mies ei saa asuntoa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ikävä tilanne
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Ikävä tilanne

Vieras
Olemme eroamassa, mutta mies ei saa asuntoa mistään. On hakenut kaupungilta jo kuukausikaupalla. Siirsimme hänen kirjansa pois tästä asunnosta, jotta saisi helpommin (käytännössä kaupungilta on ainoa mahdollisuus). En halua enää jatkaa yhdessä asumista, koska riitelemme päivittäin, en jaksa kuunnella haukkumista, vähättelyä, yms. Enkä halua että elämäni on jäänyt tällaiseen välitilaan. Mitään suhdetta ei siis enää ole eikä kumpikaan halua yrittää enää. Olisimme halunneet vuoroviikot lapsille, mutta nyt näyttää siltä ettei se onnistu, koska mies ei saa asuntoa. Nykyiseen asuntoon hän ei voi jäädäniin että itse muuttaisin pois, sillä tämä asunto on minun työni kautta.

Pitääkö minun nyt asua ikuisesti yhdessä miehen kanssa, vai kehtaanko heittää hänet ns. kadulle? Hänen vanhempansa asuvat vanhainkodissa, joten heidän luokseen ei voi muuttaa, muutakaan paikkaa ei ole, minne mennä.

Pelkään, että mies tekee jotain epätoivoista tms. Enkä sitä nyt kuitenkaan halua - haluaisin vaan eron ja haluaisin aloittaa uuden elämäni. Ja mielelläni jakaisin vanhemmuuden eron jälkeenkin. Lapset ovat 7- ja 4-vuotiaita. Rahallisesti en pysty auttamaan, palkkani on niin pieni ja olen itsekin riippuvainen Kelan tuista jatkuvasti, joskus saan jopa toimeentulotukea.

Eikö yksityisiltä vuokranantajilta löydy vapaita asuntoja?

Varmaan löytyy, mutta kuten kirjoitin, kaupungin asunto on käytännössä ainoa vaihtoehto. Miehellä ei ole luottotiedot kunnossa ja yksityisten vuokratasokin on hänelle liian korkea. Mies on sairaseläkkeellä eli eipä ole toivoakaan saada niitä ulosottovelkoja maksettua vaikka suuresta summasta ei ole kyse. Ja itse en pysty niitä maksamaan, enkä kyllä haluaisikaan. Kärsin vuosikaudet siitä että mies käytti perheen rahoja täysin holtittomasti, ja se on yksi syy eroon. Tosin syitä on muitakin.

Kyllä saa kaupungilta kämpän luottotiedotonkin. Ja sossusta takuuvuokran jos ei muuten onnistu.
Ilmota päivämäärä jolloin ukon on muutettava pois, ja asuntohakemuksen voi sitten tehdä tiedoilla "asunnoton pvm lähtien" jollon hoituu nopeammin.

Vähän veikkaan ettei mies ole edes tosissaan etsinyt asuntoa...

Kyllä saa kaupungilta kämpän luottotiedotonkin. Ja sossusta takuuvuokran jos ei muuten onnistu.
Ilmota päivämäärä jolloin ukon on muutettava pois, ja asuntohakemuksen voi sitten tehdä tiedoilla "asunnoton pvm lähtien" jollon hoituu nopeammin.

Vähän veikkaan ettei mies ole edes tosissaan etsinyt asuntoa...

Siellä on jonossa muitakin. Mä en saanu kämppää vaikka olin paksuna ja silloisessa asunossa ei olisi voinut lapsen kanssa elää.

Soita itse sinne asuntotoimistoon ja laita mies soittamaan.
mä olin jossain vaiheessa samassa tilassa. Ei tosin ollu lapsia. Mut mies sai asuntohommaan vauhtia vasta kun irtisanoin vanhan asunnon. Oli mun nimissä ja muutin pienempään itse. Eli luulen kans et mies ei kunnolla etsi. Ei kaikki yksityiset oo kalliita, jos ottaa huonommalta alueelta...

Siellä on jonossa muitakin. Mä en saanu kämppää vaikka olin paksuna ja silloisessa asunossa ei olisi voinut lapsen kanssa elää.

Riippuu varmaan kaupungista. Täällä on kaikki tutut saaneet nopeasti asunnon.
Itse sain eron aikaan kahdessa päivässä kun kävelin asuntotoimistoon sisälle ja selitin tilanteen.

Vvo:ltakin voi saada kämpän mutta takuuvuokra on luottotiedottomalle suurempi.

Sosiaalitoimen on lain mukaan pakko järjestää asunto lapsiperheelle. Miehellä on tietenkin lapsiperhe silloin jos sovitte erotessa asumisesta vuoroviikoin. Mitkään selitykset sossun taholta eivät auta, kuten se että asuntoja ei muka ole. Asiasta on ennakkopäätöksiä joissa sanotaan, että kunnan on tarvittaessa vaikka ostettava tai rakennettava asunto asunnottomalle lapsiperheelle. Myöskään huostaanotolla uhkailu ei auta kuntaa, vaan kunta järjestä lapsiperheelle asunnon. Yksin asuva mies sen sijaan ei helposti saa asuntoa - Helsingissä se on käytännössä mahdotonta, varsinkin jos luottotiedot ovat menneet. Yksin asuville on kyllä ensisuojia tms.

Sosiaalitoimen on lain mukaan pakko järjestää asunto lapsiperheelle. Miehellä on tietenkin lapsiperhe silloin jos sovitte erotessa asumisesta vuoroviikoin. Mitkään selitykset sossun taholta eivät auta, kuten se että asuntoja ei muka ole. Asiasta on ennakkopäätöksiä joissa sanotaan, että kunnan on tarvittaessa vaikka ostettava tai rakennettava asunto asunnottomalle lapsiperheelle. Myöskään huostaanotolla uhkailu ei auta kuntaa, vaan kunta järjestä lapsiperheelle asunnon. Yksin asuva mies sen sijaan ei helposti saa asuntoa - Helsingissä se on käytännössä mahdotonta, varsinkin jos luottotiedot ovat menneet. Yksin asuville on kyllä ensisuojia tms.

Pitäs varmaa huoltajuus olla sillon miehellä, että tämä menisi näin. Villi veikkaus.

Helsingissä asumme. Ja mies on nyt virallisesti ollut asunnoton useamman kuukauden - juuri siksi, että uskoimme sen lisäävän mahdollisuuksia saada asunto. Olemme tehneet (ja uusineet) asuntohakemukset yhdessä ja tosi tarkkaan miettineet, mitä kirjoitamme siihen, jotta asunto järjestyisi. Lasten vuoroviikkoihin on vedottu, myös tietoihin laitettiin että on sairaseläkkeellä. Hän on kiireellisimpien hakijoiden joukossa, mutta kuulemma jonoa ei voi ohittaa edes lapsiin vedoten - heillähän on jo asunto minun luonani. Kuulemma hakijoita on niin paljon ja monet yhtä kiireellisiä.

Olisi edelleen jonossa helsinkiin, mutta etsikää kämppä jostain kauempaa esim. Espoo, vantaa, kirkkonummi. Muuttaa sitten lähelle jos saa asunnon. Muistan tapauksen, jossa raskaana oleva luottotiedoton sai kämpän jostain huumealueelta (piikkejä rappukäytävässä) vaikka oli 3 vuotta etsinyt turvakodissa ja töissäkin kävi. Eli aika huonolta näyttää.

Alkuperäinen kirjoittaja Ikävä tilanne;30761857:
Helsingissä asumme. Ja mies on nyt virallisesti ollut asunnoton useamman kuukauden - juuri siksi, että uskoimme sen lisäävän mahdollisuuksia saada asunto. Olemme tehneet (ja uusineet) asuntohakemukset yhdessä ja tosi tarkkaan miettineet, mitä kirjoitamme siihen, jotta asunto järjestyisi. Lasten vuoroviikkoihin on vedottu, myös tietoihin laitettiin että on sairaseläkkeellä. Hän on kiireellisimpien hakijoiden joukossa, mutta kuulemma jonoa ei voi ohittaa edes lapsiin vedoten - heillähän on jo asunto minun luonani. Kuulemma hakijoita on niin paljon ja monet yhtä kiireellisiä.

Koittakaa muita kaupunkeja, Helsingissä asunnot menevät tosisaa Jakomäen asukkaille.

Yhteistyössä