Ero tulossa ja mies ei saa asuntoa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ikävä tilanne
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olisi edelleen jonossa helsinkiin, mutta etsikää kämppä jostain kauempaa esim. Espoo, vantaa, kirkkonummi. Muuttaa sitten lähelle jos saa asunnon. Muistan tapauksen, jossa raskaana oleva luottotiedoton sai kämpän jostain huumealueelta (piikkejä rappukäytävässä) vaikka oli 3 vuotta etsinyt turvakodissa ja töissäkin kävi. Eli aika huonolta näyttää.

Tätä olen miettinyt. Lapsen koulunvaihdon takia vaan epäilyttää ja myös oman taloudellisen pärjäämisen. Nyt minulla on aika halpa vuokra, koska asunto on työn puolesta. Olen osa-aikainen talonmies, eli jos muutan kauas, tätä työtä olisi vähän hankala käytännössä tehdä, ellei mahdoton. Työttömäksi jääminenkään ei kuulosta kauhean hyvältä vaihtoehdolta. Mutta tiedän kyllä että jossain paljon kauempana Helsingistä olisi asuntotilannekin parempi, Espoo tosin ainakin on aika kallista seutua. Mulla vähän sekin, että nykyinenkin palkka niin pieni, ettei normivuokriin riittäisi :(

Alkuperäinen kirjoittaja siis täh;30761973:
Miksi 2 persaukista on lisääntynyt?

Palstan vakiokysymys. Miksi ihmiset yleensä lisääntyvät? Tosin silloin kun lapset saivat alkunsa ei mies ollut vielä sairastunut. Hänen sairautensa romutti meidän toimeentulomme ja hänen mahdollisuutensa tehdä jatkossa töitä. Ja sairaus on siis täysin fyysinen, ei siis mikään alkoholismi, masennus tms. Johtuu ilmeisesti geenien ja huonon tuurin yhdistelmästä. Itselläni oli aiemmin muuten toinenkin työ, mutta jouduin jättämään sen miehen sairauden myötä. Kahden pienen lapsen kanssa oli melkoista hulabaloota varsinkin, kun samaan aikaan perheessä oli sairautta. Käytännössä hoidin kaiken yksin ja tein töitä, jotta ei menetetty tätä halpaa asuntoa.

Miksei mies voi hakea asuntoa esim. Espoosta tai Kirkkonummelta? Lapsien tapaamiseen nämä alueethan ovat vielä tosi lähellä, mutta asunto olisi varmasti helpompi saada kun olisi hakemuksia muuallekin kuin yhteen paikkaan (jossa on Jakomäen takia jo valtava tungos).

[QUOTE="heh";30762113]Eikö mies voisi muuttaa Forssaan?[/QUOTE]

Voisi varmaan, jos luopuisimme siitä suunnitelmasta, että lapsilla säilyisi läheiset kontaktit ja arkinen elämä molempien vanhempien kanssa. Voisihan mies periaatteessa muuttaa vaikka Australiaan. Olemme tosin ajatelleet, että lasten takia olisi hyvä asua aika lähekkäin.

Miksei mies voi hakea asuntoa esim. Espoosta tai Kirkkonummelta? Lapsien tapaamiseen nämä alueethan ovat vielä tosi lähellä, mutta asunto olisi varmasti helpompi saada kun olisi hakemuksia muuallekin kuin yhteen paikkaan (jossa on Jakomäen takia jo valtava tungos).

Tapaamiset onnistuisivat, mutta varmaan vuoroviikoista pitää sitten luopua. Ensi sijaisesti toiveenamme on siis vuoroviikot ja asuminen lähekkäin. Mutta jos se ei onnistu, niin sitten pitää miettiä muita ratkaisuja.

Alkuperäinen kirjoittaja Ikävä tilanne;30762149:
Tapaamiset onnistuisivat, mutta varmaan vuoroviikoista pitää sitten luopua. Ensi sijaisesti toiveenamme on siis vuoroviikot ja asuminen lähekkäin. Mutta jos se ei onnistu, niin sitten pitää miettiä muita ratkaisuja.

No, kuten aloituksessasi jo totesit, niin ilmeisesti kuukausikaupalla on odoteltu ja etsitty etkä enää halua jäädä nykyiseen tilanteeseenne? Lienee syytä arvioida, haluatko mieluummin jäädä kituuttelemaan nykyisin asumisjärjestelyin, vai olisiko jo aika harkita miehelle asumisvaihtoehtoja muualta..

Hakemuksen jättäminen ei maksa mitään, eikä tarjottuja asuntoja kuitenkaan välttämättä tarvitse ottaa. Muutin itse Espoon kaupungin asuntoon puolisen vuotta sitten, ja olin jo muuttanut kuukauden sisällä hakemuksen jättämisestä, vaikka minulla ei minkäänlaista muuttouhkaa ollutkaan. Toki tilanne on voinut täälläkin muuttua.

Aika kummallista että ratkaisu on kerrottu, mutta sitä ei haluta tehdä vaikka asunto järstestyisi heti. Vaatii bvain käynnis sossussa.

Helsingissä ei saa sossusta asuntoja. Muutenhan kaikille Helsingin asunnottomille olisi jo järjestetty asunto sosiaalitoimen kautta. Voi olla, että jossain muussa kaupungissa sossu hallinnoi asuntovuokrausta, mutta Helsingissä niin ei ole.

[QUOTE="toivo";30762198]no onhan se helpompi valittaa ja velloa hankalassa tilanteessaan kuin pistää itse tapahtumaan ja tehdä muutos tilanteeseen[/QUOTE]

Oma tilanteenihan on se, että minulla on työ ja asunto. Lähinnä mietinkin, pitääkö jatkaa asumista miehen kanssa vai voiko erota, vaikkei hänellä asuntoa olisikaan. En siis ole jäämässä tähän tilanteeseen.

Ikävä tilanne, toivottavasti tilanne selkiytyy ja ap:n mies saa asuntoasiat järjestykseen. Näin kehäkolmosen ulkopuolella asuvana mietin että mikä siellä Jakomäessä on kun joissakin kommenteissa viitattiin että vapaat asunnot menevät Jakomäelle vai miten se nyt olikin.

[QUOTE="Landepaukku";30762226]Ikävä tilanne, toivottavasti tilanne selkiytyy ja ap:n mies saa asuntoasiat järjestykseen. Näin kehäkolmosen ulkopuolella asuvana mietin että mikä siellä Jakomäessä on kun joissakin kommenteissa viitattiin että vapaat asunnot menevät Jakomäelle vai miten se nyt olikin.[/QUOTE]

Vanha kerrostaloyhtiö purettiin, jonka vuoksi kaupungin oli tarjottava asunnot ensisijaisesti Jakomäen asukkaille. (:

No, kuten aloituksessasi jo totesit, niin ilmeisesti kuukausikaupalla on odoteltu ja etsitty etkä enää halua jäädä nykyiseen tilanteeseenne? Lienee syytä arvioida, haluatko mieluummin jäädä kituuttelemaan nykyisin asumisjärjestelyin, vai olisiko jo aika harkita miehelle asumisvaihtoehtoja muualta..

Hakemuksen jättäminen ei maksa mitään, eikä tarjottuja asuntoja kuitenkaan välttämättä tarvitse ottaa. Muutin itse Espoon kaupungin asuntoon puolisen vuotta sitten, ja olin jo muuttanut kuukauden sisällä hakemuksen jättämisestä, vaikka minulla ei minkäänlaista muuttouhkaa ollutkaan. Toki tilanne on voinut täälläkin muuttua.

Ap ja hänen miehensä ajattelevat myös lasten elämää eron jälkeen ja ovat miettineet vuoroviikkoja. Varmaan asuntoa olisi jo haettu muualtakin jos lapsille tulisi esim viikonloppu tai joka toinen vkl tapaamiset.

Ja ap, avioeroa voi hakea vaikka asuisikin saman katon alla.

Ap ja hänen miehensä ajattelevat myös lasten elämää eron jälkeen ja ovat miettineet vuoroviikkoja. Varmaan asuntoa olisi jo haettu muualtakin jos lapsille tulisi esim viikonloppu tai joka toinen vkl tapaamiset.

Ja ap, avioeroa voi hakea vaikka asuisikin saman katon alla.

Juu, ei olla naimisissa emmekä koe enää henkisesti olevamme pariskuntakaan. Ja just tuon takia ei mies ole hakenut asuntoa kauempaa. Haluaisimme kuitenkin, että lapsilla säilyisi molemmat vanhemmat muutenkin kuin vain skypen välityksellä ja haluaisimme jakaa eronkin jälkeen vanhemmuuden. Sekin on ollut toiveena, että lapset voisivat esim. isä-viikoilla tavata äitiäkin ja päinvastoin, ettei lapsille tulisi ikävä.

Valintakysymyshän tuo on, joko odotatte mahdollisesti edelleen kuukausia saman katon alla lasten edun vuoksi ja mies sitten joskus mahdollisesti saa asunnon läheltä tai sitten mies hakee asuntoa naapurikaupungeistakin ja muuttaa väliaikaisesti sinne mistä ensimmäisenä saa asunnon jatkaen sopivamman asunnon hakemista sieltä käsin.

Ilmeisesti teillä on hakemuksessakin aika tarkat alueet mistä mies asunnon haluaa, se varmasti vaikeuttaa asunnon saamista edelleen ja vähän laajempi alue voisi olla oikea ratkaisu.

Mistä ihmeestä olet tuollaisen kuullut? Onko jakomäki niin täynnä kaupungin vuokra-asunnon tarvitsijoita ettei niitä koko Helsingissä enää muille riitä :D ?

No, monta kerrostaloa puretaan jota ennen monta kerrostalollista ihmisiä tulisi saada uusiin, mieluisiin asuntoihin. Eli Helsingin kaupungin jo valmiiksi pitkän asuntohakijoiden jonon kärkeen hyppää satoja uusia hakijoita.

Eihän tuo nyt tietenkään tarkoita, ettei koko Helsingissä enää asuntoja olisi, mutta asunnon saaminen on huomattavasti hitaampaa ja vaikeampaa, kun edessäsi jonossa on iso määrä muita ihmisiä.

Kannattaa kysyä Helsingin seurakunnalta, heilläkin on asuntoja. Itse saimme äskettäin heiltä asunnon kun mistään muualta ei saatu vaikka oltiin yli vuosi käytännössä asunnottomia. Meistä kummallakaan ei ole luottotiedot kunnossa eikä edes kuuluta kirkkoon.

Yhteistyössä