Mitä jos laina ja talo tulee vain miehen nimiin, mutta mä maksan silti puolet asumisesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Luottotiedoton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Turhaa sie siinä huuvat. Voitko mennä ittestäs takuuseen, et koskaan et tulis vaatimaan puolioa talosta, jos ero sattus tuleen? Ihan tämmönen pieni omantunnon- ja luottamuskysymys.

No katsos kun mä en ole kusipää. Miten mä voisin vaatia puolia talosta joka ei ole edes mun nimissä. Asiahan olisi lähinnä niin, että olen asunut vuokralla miehen omistamassa talossa.

En tajua miksi te aloitte vääristelemään asiaa niin, että mä olen haluamassa osuuden talosta. Ottaa päähän tuollainen vääristely ja suoranainen vittuilu, aivan kuin mä olisin joku kusipää ämmä. Mähän pohdin sitä, että miten tässä kannattaa tehdä maksamisen suhteen kun talo on MIEHEN.

Mä olen varmaan joku poikkeustapaus, kun en näe tässä mitään ongelmaa. Mies ottaa lainan ja maksaa sen yksin, muut kulut maksetaan puoliksi. Talo on miehen, eli hän kerryttää omaa omaisuuttaan, elämisen kuluihin osallistuu kaikki.

Asumisesta joutuu aina maksamaan tavalla tai toisella. Tuo 400e kuulostaa aivan kohtuulliselta summalta. :)
Ok-talossa kun kuluja tulee kuitenkin enemmän kuin kerrostalossa.. Talvisin lämmitys maksaa hupskeikkaa vaikka kuinka lämmittäisit esim.puulla. Jätemaksut, kenties vesikin (vaikka olisi oma kaivo niin jotkut kunnat laskuttaa arvion jätevedestäkin, hullua)

Ei kyllä kuulosta kohtuulliselta tuo että mies maksaisi kaikki asumisenkulut kokonaan. Mutta toki lainaa nyt on turha alkaa puolittamaankaan kun nimeä ei paperissa ole. Onko teillä tulevaisuudessa lapsihaaveita? Nykyään tuo avoliittolaki turvaa avopuolisoita, mikäli yhteisiä lapsia on ja joku aika oli kuinka pitkään pitää vähintää olla ollut yhdessä saman katon alla, eli jos ero tulisi niin täysin puille paljaille ei jäisi pienempituloinen. ;) Ja jos avioon meinaatte niin silloinhan ei käytännössä ole merkitystä mitä kenenkin nimissä on mikäli ei avioehdolla rajata pois taloa.

Pieni esimerkki huonoista ratkaisuista.
Itse en saanut liian pienien tulojen vuoksi lainaa (osa-aikainen sairauden vuoksi) ja olemme avioliitossa. Kuitenkin miehen sukulaiset ja tuttavat alkoivat tuosta vuokranmaksusta minulta miehelle talon oston jälkeen puhumaan, kyseessä oli myös reilusti alle 100k mökki. Joten meikäpä sitten muutti vuokralle. Nyt maksan vuokraa tuplat mitä koko lainalyhennys olisi ollut ja saan asumistukea, kun asun erillään miehestäni.
Järjetöntä, maksan vuokran omavastuuta enemmän mitä olisin voinut maksaa asumisen kuluja tai puolet lainanlyhennyksestä.. mutta tälleen on nyt kaikki muut tyytyväisiä. En suosittele. Joka kuukausi harmittaa ne muutamat satkut, jotka yhdessä asuen voisin pistää yhteiseen hyvään. Lapset asuvat toki isällään ja käyn säännöllisesti "kotona". Ei muuten ole avioehtoa joten mikäli mies kuolisi tai eroamme, niin osituksessa kuitenkin tulisi, jos otan vastaan, osuus talosta. :D Toisaalta tälleen on sitä omaa aikaakin ja ei pääse toisen naamaan "kyllästymään". Mitään muita tukia en tulojeni vuoksi saa, ei siitä tarvitse huolehtia. Siitä on huolehdittu jo livenä tuttavien puolelta tarpeeksi.. joskus tekisi mieli piruuttaan sanoakin saavansa jotain sossunrahoja.

No katsos kun mä en ole kusipää. Miten mä voisin vaatia puolia talosta joka ei ole edes mun nimissä. Asiahan olisi lähinnä niin, että olen asunut vuokralla miehen omistamassa talossa.

En tajua miksi te aloitte vääristelemään asiaa niin, että mä olen haluamassa osuuden talosta. Ottaa päähän tuollainen vääristely ja suoranainen vittuilu, aivan kuin mä olisin joku kusipää ämmä. Mähän pohdin sitä, että miten tässä kannattaa tehdä maksamisen suhteen kun talo on MIEHEN.

Lähinnä kattominen etteenpäin. Ei se hetken huuma, jee, uus talo. Vaan on ajateltava myös sitäki hetkiä, josko sattuu ero tulemaan, nii voiko siinä erota reilusti.
Ilmeisesti ette ole koskaan menossa naimisiinkaan.

[QUOTE="Hippunen";30775739]

Itse en saanut liian pienien tulojen vuoksi lainaa (osa-aikainen sairauden vuoksi) ja olemme avioliitossa. Kuitenkin miehen sukulaiset ja tuttavat alkoivat tuosta vuokranmaksusta minulta miehelle talon oston jälkeen puhumaan, kyseessä oli myös reilusti alle 100k mökki. Joten meikäpä sitten muutti vuokralle. Nyt maksan vuokraa tuplat mitä koko lainalyhennys olisi ollut ja saan asumistukea, kun asun erillään miehestäni.
[/QUOTE]

Mitä vittua....

[QUOTE="Jenis";30775737]Mä olen varmaan joku poikkeustapaus, kun en näe tässä mitään ongelmaa. Mies ottaa lainan ja maksaa sen yksin, muut kulut maksetaan puoliksi. Talo on miehen, eli hän kerryttää omaa omaisuuttaan, elämisen kuluihin osallistuu kaikki.[/QUOTE]

Jes, on täällä sentään joku jolla on tolkku päässä :)

[QUOTE="Hippunen";30775739]Asumisesta joutuu aina maksamaan tavalla tai toisella. Tuo 400e kuulostaa aivan kohtuulliselta summalta. :)
Ok-talossa kun kuluja tulee kuitenkin enemmän kuin kerrostalossa.. Talvisin lämmitys maksaa hupskeikkaa vaikka kuinka lämmittäisit esim.puulla. Jätemaksut, kenties vesikin (vaikka olisi oma kaivo niin jotkut kunnat laskuttaa arvion jätevedestäkin, hullua)

Ei kyllä kuulosta kohtuulliselta tuo että mies maksaisi kaikki asumisenkulut kokonaan. Mutta toki lainaa nyt on turha alkaa puolittamaankaan kun nimeä ei paperissa ole. Onko teillä tulevaisuudessa lapsihaaveita? Nykyään tuo avoliittolaki turvaa avopuolisoita, mikäli yhteisiä lapsia on ja joku aika oli kuinka pitkään pitää vähintää olla ollut yhdessä saman katon alla, eli jos ero tulisi niin täysin puille paljaille ei jäisi pienempituloinen. ;) Ja jos avioon meinaatte niin silloinhan ei käytännössä ole merkitystä mitä kenenkin nimissä on mikäli ei avioehdolla rajata pois taloa.

Järjetöntä, maksan vuokran omavastuuta enemmän mitä olisin voinut maksaa asumisen kuluja tai puolet lainanlyhennyksestä.. mutta tälleen on nyt kaikki muut tyytyväisiä. En suosittele. Joka kuukausi harmittaa ne muutamat satkut, jotka yhdessä asuen voisin pistää yhteiseen hyvään. Lapset asuvat toki isällään ja käyn säännöllisesti "kotona". Ei muuten ole avioehtoa joten mikäli mies kuolisi tai eroamme, niin osituksessa kuitenkin tulisi, jos otan vastaan, osuus talosta. :D Toisaalta tälleen on sitä omaa aikaakin ja ei pääse toisen naamaan "kyllästymään". Mitään muita tukia en tulojeni vuoksi saa, ei siitä tarvitse huolehtia. Siitä on huolehdittu jo livenä tuttavien puolelta tarpeeksi.. joskus tekisi mieli piruuttaan sanoakin saavansa jotain sossunrahoja.[/QUOTE]

Mä en ymmärrä? Sä meet muiden halujen mukaan? Kukin tavallaan :)

Osituksessa sulle tulis puolet talosta ja puolet lapsille, jos niitä on. Samoin asumisoikeus säilyy, mut enpä tiiä, onko sitä asumisoikeutta, jos asut muualla.

Nykysellään ei voi olla liian tarkka asioista.

[QUOTE="Jenis";30775737]Mä olen varmaan joku poikkeustapaus, kun en näe tässä mitään ongelmaa. Mies ottaa lainan ja maksaa sen yksin, muut kulut maksetaan puoliksi. Talo on miehen, eli hän kerryttää omaa omaisuuttaan, elämisen kuluihin osallistuu kaikki.[/QUOTE]

Niin jos multa menisi rahaa vähemmän asumismenoihin niin pystyisin sitten vastaavasti ostamaan enemmän ruokaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ai täh;30775751:
Jes, on täällä sentään joku jolla on tolkku päässä :)

On niitäki ihimisiä, jotka ajattelee erilailla. Jos mies antaa sen mahdollisuuden, et pääsee mieleiseen kämppään asumaan ja makselee siitä lainat ja korot, niin vastaavanlaisesti musta olis reilua se, että se puoliso sitte maksas muut kulut, mitä pystyy maksamaan.

Avioliiton kauttahan tuota omaisuutta sitte tulee, jos ei avioehtosopimusta tee.

Nyt huomasin, että talo siis maalla eli tulet tarvitsemaan miehen autoakin. Kyllähän tuo sitten taitaa mennä siten, että tavallaan elät jo puoli-ilmaiseksi, jos mies maksaa talon ja auton ja pikkukulut ja ruoka puoliksi. Kuitenkin ap ja ap:n lapsi kuluttavat taloa.

• Tykkää
Reactions: TrueBlood
Alkuperäinen kirjoittaja Vasemman käen rukkanen;30775750:
Mitä vittua....

Mietin samaa kun luin tuota juttua. No meillä ei ole siitä pelkoa, että mies alkaisi vuokraa vaatimaan eikä hän ala tekemään niin kuin sukulaiset sanoo. Ei meidän asuminen heille kuulu.

Niin jos multa menisi rahaa vähemmän asumismenoihin niin pystyisin sitten vastaavasti ostamaan enemmän ruokaa.

En nyt heti ymmärrä mitä väliä sillä on, mihin ne rahat menee. Jos kuukaudessa menee esim. se 400 euroa joka tapauksessa, siis. Ja jos sun asumisolosuhteet muuttuu mukavammiksi ilman lisäpanostusta, eikö se ole ihan kohtuullista jo?

• Tykkää
Reactions: TrueBlood
Nyt huomasin, että talo siis maalla eli tulet tarvitsemaan miehen autoakin. Kyllähän tuo sitten taitaa mennä siten, että tavallaan elät jo puoli-ilmaiseksi, jos mies maksaa talon ja auton ja pikkukulut ja ruoka puoliksi. Kuitenkin ap ja ap:n lapsi kuluttavat taloa.

Maalla asuminen ei tarkoita sitä, että asutaan korvessa. Talo on pienen paikkakunnan keskustan lähellä ja ihan hyvin onnistuu kulkeminen kävellen ja pyörällä, aivan kuten nytkin. Eli en edelleenkään tarvitsisi autoa paljoa.

Mä maksan tällä hetkellä puolet asumisesta aivan kuten mies. Opettele lukemaan.

Nyt laitamme yhteiselle tilille kummatkin 400€ ja sieltä maksetaan vuokra, sähkö, vesi ja lämmitys. Kumpikin maksaa sitten omat laskunsa, mies lisäksi netin ja oman autonsa kulut. Mulla ei ole autoa enkä sellaista paljoa tarvitse.

Jos mies saa lainan ja yksin maksaisi lyhennyksen ja talon kulut, niin miehen talous menisi aika tiukille nyt mun työttömyyden aikana koska mies ostaa lähes kaiken ruoankin. Mutta toisaalta jos mä maksan edelleen puolet asumisesta, niin se on mulle epäreilua kun mulle ei kerry omaisuus mutta miehelle kertyy josta mä maksan osan.

Jos mies ostaa kuitenkin lähes kaiken ruoan, niin et sinä siitä 400 eurosta maksaisi taloon yhtään. Sehän menisi jo teidän (sinun ja lapsesi) ruokaan. Ettekö voi tehdä niin, että kaikki talouskulut (siis myös se ruoka) maksetaan tuolta yhteiseltä tililtä, ja sitten mies hoitaa yksin lainan kulut? Näin asia olisi kaikille selvempi. Mies ei maksaisi yksin ruokia, vaan yksin talon lainan jonka myös yksin omistaisi.

Eli molemmat maksaa sen 400e=800e. Tämä käytetään ruokaan, sähköön, veteen ja muihin juokseviin yhteisiin kuluihin. Sinulta ei mene yhtään enempää kuin nytkään, etkä myöskään kerrytä omaisuutta.

Tämän lisäksi mies hoitaa asuntolainan. Mieheltä menee enemmän rahaa kuin sinulta, ja sillä hän kerryttää omaisuuttaan.

Reilu peli molemmille.

Sen sijaan sellainen ratkaisu, jossa sinä maksat yhteisiä kuluja vähemmän (400e, kun mies maksaa 400e PLUS ruokanne) mutta silti katsoisit maksavasi myös taloa, ei ole reilu.

On niitäki ihimisiä, jotka ajattelee erilailla. Jos mies antaa sen mahdollisuuden, et pääsee mieleiseen kämppään asumaan ja makselee siitä lainat ja korot, niin vastaavanlaisesti musta olis reilua se, että se puoliso sitte maksas muut kulut, mitä pystyy maksamaan.

Avioliiton kauttahan tuota omaisuutta sitte tulee, jos ei avioehtosopimusta tee.

Meille tulee avioehto, se on mun toive.

Mä en ymmärrä? Sä meet muiden halujen mukaan? Kukin tavallaan :)

Osituksessa sulle tulis puolet talosta ja puolet lapsille, jos niitä on. Samoin asumisoikeus säilyy, mut enpä tiiä, onko sitä asumisoikeutta, jos asut muualla.

Nykysellään ei voi olla liian tarkka asioista.

Helpommalla pääsi noin. On muitakin hermoilun aiheita joten olkoot näin tilanne.
No eiköhän talosta jotain yhteisille lapsille jää, lisää ei tule enää tässä tilanteessa.

Näkeehän sen täälläkin vastauksista ap:n tilanteeseen, kuinka jotkut jaksavat huolehtia huonommassa asemassa olevan puolison tilanteesta kun mies on ostamassa talon ja ap ei pysty lainaa saamaan. Itse nyt tiedän mikä jauhaminen ja sotku mokomasta voi tullakaan. Nykyään tuntuu olevan kovasti muiden murhe jos tulotasoiltaan erilaiset ihmiset ovat yhdessä.
Yhteiskunnan kannalta se tulee vain kalliiksi.. asumisen tuet meinaan. Jos kaikki tuloiltaan epäsuhtaiset parit päätyisi asumuseroon siksi ettei vaan se toinen pääse asumaan "liian halvalla epäoikeudenmukaisesti" niin huh.

[QUOTE="Realisti";30775775]Jos mies ostaa kuitenkin lähes kaiken ruoan, niin et sinä siitä 400 eurosta maksaisi taloon yhtään. Sehän menisi jo teidän (sinun ja lapsesi) ruokaan. Ettekö voi tehdä niin, että kaikki talouskulut (siis myös se ruoka) maksetaan tuolta yhteiseltä tililtä, ja sitten mies hoitaa yksin lainan kulut? Näin asia olisi kaikille selvempi. Mies ei maksaisi yksin ruokia, vaan yksin talon lainan jonka myös yksin omistaisi.

Eli molemmat maksaa sen 400e=800e. Tämä käytetään ruokaan, sähköön, veteen ja muihin juokseviin yhteisiin kuluihin. Sinulta ei mene yhtään enempää kuin nytkään, etkä myöskään kerrytä omaisuutta.

Tämän lisäksi mies hoitaa asuntolainan. Mieheltä menee enemmän rahaa kuin sinulta, ja sillä hän kerryttää omaisuuttaan.

Reilu peli molemmille.

Sen sijaan sellainen ratkaisu, jossa sinä maksat yhteisiä kuluja vähemmän (400e, kun mies maksaa 400e PLUS ruokanne) mutta silti katsoisit maksavasi myös taloa, ei ole reilu.[/QUOTE]

Tämä kuulostaa ihan järkevältä.

Totuus nyt vain on niin, että jos mä maksan talon kuluja niin kyllä se miehen elämää helpottaa. Saattaa olla niin ettei mies yksin pystyisi maksamaan lainaa ja talon kuluja, ja pankki voi myös asian katsoa niin eikä myönnä lainaa. Kun sitä lainaa ei ole vielä saatu. Paremmin lainaa saisi jos minunkin tulot voitaisiin laskea mukaan ja katsoa, että mä maksan osan kuluista. Mutta kun ei pankki varmaankaan hyväksy mua mukaan.

No ajatus on kyllä tällä hetkellä se, että kun mä saan velkani maksettua kolmen vuoden aikana niin haen oman lainan ja ostan mieheltä puolet. Se vain, että jos olen siihen mennessä jo maksanut puolet menoista enkä silti omista mitään. Ei ole ero näkyvissä ja naimisiin menoa tässä suunnitellaan.

Mies on kiltti ja auttoi mua jo silloin kun emme asuneet vielä yhdessä. Ei mies ole siinä valittanut, että maksaa ruokia myös mun lapselle. Eikä mies olisi tätä omakotitaloa pystynyt vuokraamaan ilman mua ja mun tuloja. Kiitos mun ruokaan menee ihan kohtuullinen summa kun pyrin tekemään ruokaa taloudellisesti, en käytä valmista jne. Mies kun ei ole mikään kummoinen kokkailija niin nyt ovat lapsensa kanssa olleet hyvällä ruoalla.

No et kai säkään olisi sitä taloa pystynyt vuokraamaan ilman miestä ja sen tuloja?

Reiluinta kai olisi sitten että mies maksaa lainaa yksin ja kaikki loput maksatte puoliksi (ruoka, vesi, sähkö, jäte, lämmitys yms.). Ja sit ku sä saat lainan niin talon omistus puoliksi ja sä maksat miehelle puolet siihen asti maksetusta lainasta myös.

Mutta toisaalta kaikkein reiluinta on se mikä molemmille sopii. Joten edelleen: pähkäilkää keskenänne ja tehkää sopimus kirjallisena.

Minkä ihmeen takia mies laittaisi rahansa taloon jos tilanne on tuo? Ennemmin laittaisin tuloni rahastoihin ja otetaan sitten vuokralle yhdessä rivari tai OK-talo jos kerran naisen on tarve siipeillä.

[QUOTE="Hippunen";30775739]Asumisesta joutuu aina maksamaan tavalla tai toisella. Tuo 400e kuulostaa aivan kohtuulliselta summalta. :)
[/QUOTE]

Me asumme jo nyt omakotitalossa joten kyllä meille on tuttuja omakotitalon kulut.

Yhteistyössä