miksi osa vanhusten omaisista suhtautuu hoitajiin halveksivasti

viisikymppinen isoäiti

Tunnettu jäsen
27.04.2012
33 333
2 849
113
tullaan katsomaan vanhusten taloon omaista, ja katsotaan hoitajia kuin halpaa makkaraa. eiköhän ne hoitajat ole siellä siksi, että se vanhus tulee hoidettua, ei vanhuksen, eikä omaisten kiusaksi. voihan sen vanhuksen hoitaa itse kotona, jos ne hoitajat nyt on niin kauheita ja halveksittavia otuksia.

Koska suurin osa hoitajista on nykyään ns. leipäpappeja. Niitä ei vittuakaan oikeasti kiinnosta kenekään hyvinvointi, vaan se että saa kuukausipalkkansa. Vanhuksille tiuskitaan, niitä komennetaan kuin koiraa ja niitä syyllistetään jopa hoidon tarpeestaan. Hoitajat välinpitämättömyyksissään antaa lääkkeetkin väärin tai myöhässä. Enemmän mun tekisi mieli lyödä hoitajalta naamataulu sisään nyrkillä, kuin kiittää jostain.

• Tykkää
Reactions: Lunatic
Koska suurin osa hoitajista on nykyään ns. leipäpappeja. Niitä ei vittuakaan oikeasti kiinnosta kenekään hyvinvointi, vaan se että saa kuukausipalkkansa. Vanhuksille tiuskitaan, niitä komennetaan kuin koiraa ja niitä syyllistetään jopa hoidon tarpeestaan. Hoitajat välinpitämättömyyksissään antaa lääkkeetkin väärin tai myöhässä. Enemmän mun tekisi mieli lyödä hoitajalta naamataulu sisään nyrkillä, kuin kiittää jostain.
no miksi et sitten itse hoida omaistasi, niin ei tarvii lyödä ketään

En minä ainakaan suhtaudu. Suhtaudun asiallisesti, olen tosin ikävä kyllä nähnyt myös hoitajia jotka ovat väärällä alalla. Joidenkin hoitajien ja lääkärien on myös vaikea tajuta että vanhuksellakin voi olla oma tahto ja omia mielipiteitä ja niitä pitäisi kuunnella. Eräskin (tämä tapaus kotihoidossa) hoitaja sanoi ettei vanhukselle tartte mitään perustella, sanoo vaan että tehdään niin ja niin. se riittää! Toivottavasti tämä hoitaja saa aikanaan vanhana samaa määräilyä osakseen...

Jep! Jos tuntuu siltä, että sitä hoitajaa pitäs alkaa ennemmin kurittaan, kun kiittään niin sitten vaa mummu kotiin ja omalle paremmalle hoidolle. Eikä se riitä syyksi, että "ei oo aikaa" tai "väsyttää", eihän se riitä hoitajillekaan.

Lähihoitajat nyt vaan ovat monien mielestä yhteiskunnan pohjasakkaa, samalla tavoin kuin siivoojat ja kaupankassat.

No ylläri pylläri, että joku taas veti "lähihoitaja"-kortin esiin... Parempi nyt vaan alkaa tottumaan ajatukseen, että he ovat osa th:n ammattilaisia ja muutakaan teillekään ei ole tarjolla, kun teidän vaippanne on aika vaihtaa. Alalla on toki sinne sopimattomia, mutta minua loukkaa se, että kuitenkin suurin osa osaa asiansa, eikä ansaitse jatkuvaa mustamaalausta. :mad: Ja meille hoitajille on ihan turha kiukutella, sillä me emme ole resurssimitoituksia tehneet, vaan oikea osoite sille kiukulle on tuolla eduskunnan päässä. Me teemme parhaamme niiden resurssien puitteissa, kun meille on annettu ja me emme sentään vielä niin "jakomielitautisia" ole, että voimme jakaa itsemme moneen paikkaan samanaikaisesti. Isot herrat on päättäneet, että tällä porukalla on pärjättävä, joten totta helvetissä hoito ei ole sitä tasoa, kun sen itsekin soisin olevan. Mutta edelleen - se ei ole hoitajien vika vaan niiden pukumiesten, ketkä päätti heivata vanhukset laitoksista kotiin, mutta eivät kuitenkaan anna sitten hoitajia vastaavaa määrää lisää. Ja jos ei hoito miellytä, on aina mahdollista palkata se ykstyinen hoitaja tai hoitaa omainen itse, jos kerran osaa homman paremmin. Silloin jos ei kykeke tai halua, niin sitten ollaan kunnallisen avun varassa, eikä kiukutella siitä, ettei hoitajille anneta ylempää mahdollisuutta tehdä työtänsä kunnolla.

Vai pohjasakkaa? Kuitenkin ollaan ainoita jotka pitävät vanhuksesta huolta,kun omaisia vanhus ei kiinnosta.

Tuolla asenteella saa juurikin omaisten vihat niskaansa, sinut on palkattu töihin joihin olet itse hakenut, työvuorosi kestänee n. 8 h päivässä.

Monella vanhuksen lapsella on omat pienet lapset huolehdittavana ja palkkatyö, etäisyys lapsuudenkotiin voi olla satoka kilometrejä, kun on muutettu töiden ja opiskelujen perässä toiselle puolelle Suomea.

Asiat eivät aina ole niin yksinkertaisia, kuin työhänsä kyllästyneen lähihoitajan päässä. Ne vanhukset jotka pääsevät johonkin hoitopaikkaan ovat nykyisin jo siinä kunnossa ettei heitä kotona pysty hoitamaan. Siitä pitää SAS pisteytys huolen.

Hoitajia pidetään myös lastenhoitopuolella halpoina palvelijoina, joille voi huutaa aina kun huvitta, ja heitä voi komentaa ja määrätä jos huvittaa. Heitä voi arvostella kaikesta mitä tekevät jne.

Kotikasvatus on mennyt ihmisillä pieleen, koska hoitajiin ei edes haluta suhtautua niin kuin ihmisiin silloin kun oma pa^^a tunnetila iskee päälle.

Voi tässä kyllä kertoa, ettei kukaan noin suhtautuva saa minkäänlaista arvostusta ja kunnioitusta myöskään meiltä hoitajilta. Tietenkin asiakaspalvelutilanteessa olemme asiallisia, mutta muuten monet asiakkaat ovat ns. ilmaa.

Eikö se pitäs ola niin, että omaiset ja hoitajat tekis yhteistyötä ja vanhus olis mukana voimavarojensa mukaan. Sillon tulis paras loputulos, mutta ei se onnistu, jos suhtaudutaan hoitajaan ynseästi ja ylimielisesti tietenkin myös hoitajien pitää suhtautua asiallisesti omaisiin.

Mikäs helvetin vastaus tuo oli. Jokaisen hoitajan pitäisi olla riittävän empaattinen ja kiinnostunut oikeasti hoidettavista niin että jokaisella olisi mahdollisimman hyvä olla.

Et taida olla sellainen hoitaja..
Onko asiallista omaiselta uhata vetää turpiin hoitajia, siitä on empaattisuus kaukana. Jos on sanottavaa keskusteltais asioista rauhallisesti ja asiallisesti. Ja sanotaan suoraan. Ei auta, jos omassa päässään asioita hautoo

Minä syytän uutisointia. Tuon tuostakin uutisoidaan lehdissä, miten kukakin on jätetty kuolemaan huonolla hoidolla... Vähemmästäkin lähtee arvostus hoitotyötä kohtaan, kun media toitottaa jatkuvasti, miten huonossa jamassa esim. vanhustenhoito nykyään on.

Minä syytän uutisointia. Tuon tuostakin uutisoidaan lehdissä, miten kukakin on jätetty kuolemaan huonolla hoidolla... Vähemmästäkin lähtee arvostus hoitotyötä kohtaan, kun media toitottaa jatkuvasti, miten huonossa jamassa esim. vanhustenhoito nykyään on.

Eihän se hoitajista johdu, vaan siitä, että heitä on liian vähän. Eikö tämä ole kaikille itsestäänselvää?

Tuolla asenteella saa juurikin omaisten vihat niskaansa, sinut on palkattu töihin joihin olet itse hakenut, työvuorosi kestänee n. 8 h päivässä.

Mutta edelleenkään se hoitaja ei ole valinnut resurssien kiristystä. Töissä juostaan tukka putkella ja kirjalliset "työt" vievät paljon aikaa tuosta kahdeksasta tunnista. Lisäksi esim. kotihoidossa pitää laskea vielä matkat päälle. Laki antaa myös oikeuden pitää sen 20 - 30 minuutin ruokatauon, josta kylläkin on pakko usein tinkiä, että ei tule ylitöitä, joista niistäkin tulee natkutusta esimiehen taholta. Laskekaa siitä sitten, minkä verran on aikaa olla yhden asiakkaan luona, jos kotihoidon listallakin on esim. 10 ihmistä päivän aikana, kun osa porukasta on saikulla...

Monella vanhuksen lapsella on omat pienet lapset huolehdittavana ja palkkatyö, etäisyys lapsuudenkotiin voi olla satoka kilometrejä, kun on muutettu töiden ja opiskelujen perässä toiselle puolelle Suomea.

Tottakai, mutta silloin kun itse ei voi hoitaa, eikä rahapussi anna myöden ykstyiseen hoitoon, on pakko tyytyä siihen, mitä kunnalla on tarjota. JOKAINEN tässä maassa tietää tämän maan taloudellisen tilanteen, joka kohdistuu myös sos. ja terveyspuolelle, joten aivan turha niitä hoitajia arvostella / haukkua, kun syy on ihan muualla.

Asiat eivät aina ole niin yksinkertaisia, kuin työhänsä kyllästyneen lähihoitajan päässä. Ne vanhukset jotka pääsevät johonkin hoitopaikkaan ovat nykyisin jo siinä kunnossa ettei heitä kotona pysty hoitamaan. Siitä pitää SAS pisteytys huolen.

Ei olekaan, mutta myöskään harva omainen tietää, mitä muuta se työ pitää sisällään, juurikin esim. noiden kaikenlaisten pakollisten kirjallisten töiden ym. osalta, joka ei näy siellä kotona / potilashuoneessa ja jotka on kuitenkin pakko työajalla hoitaa ja se on sitten potilas- / asiakastyöstä pois. Eli meillä ei aina valitettavasti ole aikaa seurustella sen mummelin kanssa paljonkaan ylimääräistä, vaan äkkiä hoidetaan pakolliset ja siirrytään seuraavaan huusholliin, / huoneeseen, että ehdittäis edes pakolliset tekemään sen työpäivän puitteissa. Ja jos joku on sairaana, niin sen hommathan kaatuu heti muiden niskaan ja silloin ollaan vieläkin tiukemmalla aikataululla liikkeellä ja lyödään peukut pystyyn, että mitään ylimääräistä ei tapahdu, että hoitajakin pääsee ajallaan oman perheensä luokse. Helvekon stressaavaahan tuo on juosta tukka putkella ja virheitä / tohelointia sattuu, sille vaan ei voi mitään. Ei saisi juu, mutta jokainen voi miettiä, millainen itse on kovan paineen ja stressin alla - pystytkö joka sekunti ajattelemaan ja toimimaan täydellisesti. Ja niin kauan, kun me olemme vain ihmisiä, virheitä tapahtuu ja toisia kannattaa lähteä arvostelemaan vasta sitten, kun itse voi olla varma, että on täydellinen ihminen. Sellaista ihmistä tosin ei ole vielä koskaan syntynytkään, joten sitä odotellessa kannattaa katsella vaan sinne peiliin ja miettiä mistä kannattaa ketäkin arvostella. Eikä se ole mikään taito tai meriitti uskaltaa haukkua sitä hoitajaa, vaan todellinen taito on se, että sen palautteen osaa antaa asiallisesti ja rakentavasti ja AIHEESTA, eikä sen vierestä!

Niin ja ne palveluasumiskriteeritkään ei ole hoitajien keksimiä, eli siinäkin kohtaa menee metsään, kun aletaan sille hoitajalle kiukutella, kun meidän muori nyt ei pääsekään vielä sinne palvelutaloon ja joudumme "tyytymään" "vaan" kotihoidon palveluihin...

...voisko siinä olla osavaikuttimena sen omaisen kokema jonkun sortin syyllisyys ja voimattomuus ja riittämättömyys siihen oman vanhemman vanhemiseen ja huoleen sekä siihen, että kun ne omat voimat ja rahkeet ja mahdollisuudet eivät riitä omaisen hoitamiseen itse? Että sitten siinä kohtaamisessa puretaan niitä omia tuntemuksia ja avuttomuutta ja luopumisen pelkoa sitten siihen ensimmäiseen vastaantulijaan eli hoitajaan. Ja, niin, mikä on mahtanut olla se ensimmäinen kohtaaminen hoitopaikassa hoitajien kanssa - onko ollut skismaa heti tai jotain molemmin puolista väärinymmärrystä vanhuksen hoidosta... Taustallahan voi olla vaikka ja mitä, mikä sitten purkautuu myös asiattomasti.

Tuulinen paikkahan se hoitajan asema on, kun vaatimuksia tulee joka suunnasta. Ja tottakai tuollainen raju purkautuminen sitten syö sitä omaa ammattiylpeyttä mutta toivottavasti siitä osaa päästää irti itsekin eikä kanna sitä mukanaan seuraavaan omaisten tapaamiseen, jotta ei ylläpidä sitä asennoitumista että tässä on taas varmasti vastassa "ne kamalat omaiset". Omaisten joukossa on varmasti myös heitäkin, jotka todella arvostavat teidän työtänne isosti ja tietävät myös miten raskasta se on sekä fyysisesti että henkisesti. Toivottavasti tämä joukko antaa sitä potkua ja pontta tekemiseen sekä hieman loiventaa huonojen kohtaamisten jälkeä.

Eihän se hoitajista johdu, vaan siitä, että heitä on liian vähän. Eikö tämä ole kaikille itsestäänselvää?

Kyllä se vastuu silti hoidosta on sillä hoitajalla, ei niillä päättäjillä tai muilla, jota joku hoitsu tässä ketjussa syytti.
Jokainen on ITSE vastuussa tekemisistään. Jos vanhusta kohdellaan huonosti, se on nimenomaan sen hoitajan syy.

Hoitajia liian vähän, niin, he eivät voi jokaiseen kutsuun ja hätään vastata, jolloin sitten hoito jää puutteelliseksi, jolloin omaiset valittavat.... Tai sitten hoitajat ovat ylityöllistettyjä ja sitä kautta uupuneita.

Plus kun kaikkia tukia leikataan ja vanhusten ruoka-annokset saattavat olla ihan naurettavan pieniä jne jne jne jne

Huhhuh. Noista luettelmistasi asioista MIKÄÄN ei oikeuta halveksimaan raskasta hoitotyötä tekeviä! Ovat vain selittelyä ja ikävää puolustelua huonolle käytökselle.

Tää on kyllä totta. Ne kamalat tapauksethan ne julkisuuteen pääsee, ja niiden perusteella sitten menee kaikkien maine

Yhteistyössä