Onko noloa ostaa käteisellä

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja avutonjanolotyyppi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mihin tää maailma on menossa? Tottakai käteisellä voi ostaa missä vaan ylipäätään kauppaa käydään. Se on sitä OIKEETA rahaa. Ja miksi se olisi noloa? Ostat millä vaan niin myyjä on tyytyväinen että kaupat tuli tehtyä ja unohtaa sut sekunnin päästä kun oot poistunut kaupasta.
 
No kyllä se jonkin verran noloa on. Itse olen omaksunut sellaisen amerikkalaisen asenteen, että vain köyhät ja rikolliset maksavat käteisellä, muut käyttävät siihen korttia... mielellään luottokorttia tai ainakin sellaisella varustettua debit-korttia. Minun mielestäni on myös sitä hienompaa, mitä korkeampi korttiluokka on, esim. Visan kultainen. Mutta vielä astetta hienompaa ja sivistyneempää on maksaa harvinaisemmilla luottokorteilla, kuten Amexilla. Jos maksaa esim. platinium Amexilla, niin on taatusti kyseessä fiksu ja sivistynyt ihminen. Raksajätä maksaa niillä 50e seteleillä.
 
omasta firmasta kassasta tyhjennetään joskus käteistä jolla sitten maksetaan, joskus tuntuu että joku tuijottaa kun lyö seteliä pöytään isoissa ostoksissa, vähän niinku joo eikö tilillä ole mitään... tai sit vaan itse vaan kuvittelee turhia
 
omasta firmasta kassasta tyhjennetään joskus käteistä jolla sitten maksetaan, joskus tuntuu että joku tuijottaa kun lyö seteliä pöytään isoissa ostoksissa, vähän niinku joo eikö tilillä ole mitään... tai sit vaan itse vaan kuvittelee turhia

Kyllä se, jos firman omistaja makselee isoja ostoksia käteisellä, näyttää sille, että on asiakkaat maksaneet ostoksensa "suoraan lapaseen".
 
Jostain syystä tuntuu vähän nololta maksaa yli 50 € setelillä. Ja pikkuostoksissa tietty onkin, eikä kaikissa paikoissa suurempia seteleitä edes huolita. Sataset nyt vielä kehtaa käyttää ihan vaikka ruokakaupassa vähän isompien ostosten yhteydessä, mutta 200 ja 500 € setelit täytyy säästää johonkin satojen tai tuhansien eurojen hankintoihin tai viedä pankkiin. Sitä paitsi oikeastaan aina kun noita isompia seteleitä on ollut, ne on saanut lahjaksi. Ja vaikka olisi saanut ihan luotettavalta ihmiseltä, silti käy mielessä että mitäs jos seteli onkin väärennetty, kun sen alkuperää ei sen tarkemmin tiedä ( ei ole itse nostanut pankista tai automaatista).

Mutta noin muuten ei ole noloa maksaa käteisellä. Se on, jos maksutilanteessa huomaa ettei olekaan mitään sopivaa maksuvälinettä! Kerran näin käynyt Lidlin kassalla, kun pääasiallinen kortti oli jäänyt kotiin, toinen harvoin käytetty huomaamattani vanhentunut eikä käteistäkään ollut. Jäi siis ostokset kassalle.
 

Yhteistyössä